لیفان X60
مشخصات فنی لیفان X60
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | لیفان ایکس 60 |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1330 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/65 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/65 R 16 |
حجم موتور | 1794 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 55 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 131 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 168 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 77 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | روغنی با بوستر خلائی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تیرچه یک تکه محور عقب و فنر حلقوی |
نوع سیستم فرمان | هیدرولیک |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | دو عدد راننده و سرنشین |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS دارای 4 کاناله به همراه EBD |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم هشدار دهنده باز بودن دربها ، قفل ایمنی کودک ، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم ضد سرقت ، سیستم هشدار دهنده باز بودن درب |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمک هیدرولیکی |
نوع غربیلک | کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل دستی |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو پخش MP3 / CD به همراه 6 بلند گو |
سیستمهای مولتی مدیا | – |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم دستی ، روکش چرم |
سیستم صندلیهای عقب | روکش چرم |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی ، دارای راهنما |
سیستم شیشه ها | بالابر شیشه های جلو و عقب برقی ، گرمکن شیشه عقب ، دارای سیستم پاور ویندو ، برف پاک کن عقب ، پرده شیشه عقب |
سیستم های سقف | سان روف دو حالته برقی با شیشه چاپ سیلک مانع تابش مستقیم نور خورشید |
سیستم روشنایی جلو | قابلیت تنظیم نور چراغها ، چراغهای هالوژن دارای مه شکن ، سنسور روشن شدن خودکار چراغها |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سیستم سنسور دنده عقب، پاور ویندوز |
سیستم های کمک رانندگی | هشدار دهنده میزان لنت ترمز ، چراغ اخطار روی دربها ، درب بازکن صندوق و باک از داخل |
لیفان X60
تقریباً از سال ۱۳۹۶ به بعد، تمامی نمونههای لیفان X60 ایکس 60 که در ایران عرضه شدند، بهروزرسانی شده و دارای جلوپنجرهٔ مدل ۲۰۱۵ هستند. این نسخه، با خطوط عمودی کروم و براق در فضای بین چراغها، با تفاوت واضحی نسبت به نسخهٔ قدیمی که از خطوط افقی استفاده میکرد، قابلتشخیص است.
فراتر از این، مدلهای قبل و بعد از ۱۳۹۶، تفاوتی با یکدیگر ندارند. از سویی دیگر، مدل جدید لیفان X60 که بهعنوان مدل ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد، دارای نکات بسیار جالبی برای علاقهمندان صنعت خودروسازی و خصوصاً شرکتهای ایرانی است. با نگاهی به این خودرو میفهمیم که با حداقل هزینه و استفاده از یک پلتفرم قدیمی، میتوان نمای ظاهری یک کراساور اقتصادی را متحول کرد و دستکم، محصولی جذابتر و مشتریپسندتر، ارائه داد.
نمای روبرو لیفان ایکس 60
در نمای روبرو، لیفان X60 دارای چراغهای کشیده با الگویی شبیه به بال پرنده است که حدود یک دهه قبل، شدیداً موردتوجه خودروسازان آسیایی، خصوصاً هیوندای بود. این بخش، مستقل از دیگر اجزا، ظاهر خوبی دارد و باکمی تورفتگی در بدنه، حس یک کراساور اسپرت را به بیننده القا میکند. متناسب با چراغهای اصلی، جلوپنجره هم دارای نمای بیضیشکل با کشیدگی به سمت پایین است که با خطوط عمودی در مدل جدید، تهاجمیتر به نظر میرسد و اصطلاحاً به سبک پانامریکانا (استفادهشده در محصولات اسپرت مرسدس بنز AMG، مثل مرسدس GT R) شباهت دارد.
لیفان ایکس 60 یک کراس اور اقتصادی
همانطور که از یک کراساور اقتصادی در بازار جهانی انتظار میرود، خبری از مهشکنهای LEDدر لیفان X60 نیست و نمونههای ارزانقیمت دایرهای، داخل حفرههای مخصوص به خود، دیده میشوند. در عوض، چراغهای راهنما داخل فضایی اختصاصی با پلاستیک سیاهرنگ قرار داده شدند تا شبیه به روشنایی LED در خودروهای مدرن، جلوه کنند. لیفان X60 دارای خطوط متعدد روی سپر و بدنه برای حجم دهی و اغراق سایز بدنه نیست.
نمای روبروی این خودرو، با ۲ خط عمیق ارائه میشود که از امتداد شیشهٔ جلو تا جایگاه چراغهای اصلی و پایین سپر ادامه پیدا میکند. از نکات مثبت در طراحی لیفان X60، میتوان به حجم نسبتاً کم پلاستیک خشک و ارزانقیمت در سپر اشاره کرد. شاید مهمترین نکتهٔ منفی هم، لوگوی ناخوشایند شرکت سازنده با سایز بزرگ و حالت تکرار حرف L باشد که شدیداً توی ذوق میزند. البته نباید فراموش کرد که این ایراد هم، در فیسلیفت جدید، برطرف شده است.
نمای جانبی لیفان ایکس 60
کلاس بدنهٔ لیفان X60 در گروه کراساورهای کوچک، از نمای جانبی و خصوصاً زمانی که نزدیک خودرو ایستاده باشید، بهوضوح احساس میشود. کاپوت جلو، کوتاه است و ارتفاع سقف هم، چندان زیاد نیست. هرچند که با فنربندی بلند، کمی از حس یک کراساور، به بیننده القا میشود؛ اما در مقایسه با خودروهایی مثل امویام X33 S اسپرت و هاوال H2، قدیمی و کوچکتر به نظر میرسد.
طراحان لیفان X60، با چاق کردن گلگیرها تلاش کردهاند تا ابهت بیشتری برای محصول خود فراهم کنند که البته، نتیجهای عالی در پی نداشته است و با توجه به عدم تقارن در جلو و عقب، رینگهای کوچک ۱۶ اینچی در نمونهٔ وارداتی و فضای خالی داخل گلیگر، ناموزون جلوه میکند. البته نمای جانبی لیفان X60 دارای نکاتی مثبتی نیز هست که شامل ریل فلزی باربند، آینهبغلهای راهنما دار همرنگ بدنه و یک خط عمیق چشمنواز، در امتداد دستگیرهها میشود.
نمای پشت لیفان ایکس 60
از نمای پشت، تفاوت خاصی بین نسخههای مختلف لیفان X60 وجود ندارد. در مدل فیسلیفت شده (۱۳۹۶)، از LED بهجای لامپهای مرسوم استفادهشده است و در آخرینمدل (۲۰۱۹)، اگزوزهای دوگانهٔ مربعی شکل و سپر اسپرت، جایگزین شدهاند. لیفان X60، چراغهای عقب نسبتاً کوچکی دارد که برای یک هاچ بک شهری، مناسب به نظر میرسد و چندان، زیبندهٔ یک کراساور نیست.
مشابه دیگر اجزای بدنه، در نمای پشت خودرو هم، خطوط تیز و حجم دهی خاصی وجود ندارد که البته، نوعی زیبایی در سادگی، فراهم کرده است. مدلهای ۱۳۶۹ به بعد، دارای لامپ دندهعقب سفیدرنگ در وسط کاسهچراغ نیستند تا این بخش، حالتی قرمز و یکدست داشته باشد. لیفان X60 با قطعهای از کروم براق در قسمت دستگیرهٔ صندوق همراه است. این موضوع، همراه با سپر بزرگ همرنگ بدنه که استفادهٔ نسبتاً کمی از پلاستیک سیاه دارد، حس یک خودروی ارزانقیمت و حاصل از مواد بازیافتی را، از بیننده دور میکند.
حضور در ایران
لیفان X60 که امروزه در ایران فروخته میشود، دارای سپری کوتاه است که ادوات زیربدنه و حتی منبع اگزوز را، توی ذوق میزند. نسخهٔ آخرینمدل (۲۰۱۹)، البته دارای این نقص نیست، اما مواد پلاستیکی بیشتری در قسمت پایین دارد.
کلاس قیمتی لیفان ایکس 60
درمجموع و با توجه به کلاس قیمتی لیفان X60، میتوان نمرهٔ بالاتر از متوسط به طراحی بیرونی خودرو داد. این محصول، در سال ۲۰۱۰ رونمایی شده است، اما همچنان نسبت به رقبای چینی خود، ظاهر قابلقبول و مشتریپسندی ارائه میدهد. ابعاد لیفان X60، شامل طول ۴۳۲۵ میلیمتر، عرض ۱۷۹۰ میلیمتر و ارتفاع استاندارد سقف ۱۶۹۰ میلیمتر ارائه میشود، درحالیکه فاصله محورهای ۲۶۰۰ میلیمتر دارد و کف خودرو با رینگهای استاندارد ۱۶ اینچ، ۱۸ سانتیمتر بالاتر از سطح جاده است.
نسخه های مختلف لیفان ایکس 60
نسخههای مختلف لیفان X60، تفاوت زیادی ازنظر طراحی داخلی ندارند و الگو گرفته از نسل قبل تویوتا راوفور 4 (مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲) هستند. مهمترین اختلاف مدل فعلی با نمونهٔ ۲۰۱۹، مربوط به کنترل تهویه مطبوع است؛ لیفان X60 وارداتی با کلیدهای گردان سهگانه ارائه میشود که میزان گرما و سرما، مسیر خروجی هوا و شدت آن را تنظیم میکنند، درحالیکه مدل ۲۰۱۹ دارای دکمههای کوچک و ساختار مدرنتری است.
داشبورد لیفان ایکس 60
بهمحض ورود به اتاقک، استفاده از مواد ارزانقیمت و سبک قدیمی در طراحی داشبورد، محرز میشود. ترکیب کلیدها و هواکشهای تهویه مطبوع، فراتر از یک هاچ بک چینی نیست؛ هرچند که با برآمدگی بخش میانی و حضور نمایشگر لمسی، جذابیت بیشتری پیدا میکند.
مانیتور
مدلهای قدیمی لیفان X60، فاقد مانیتور سرگرمی و ناوبری ماهوارهای بودند. در مدل ۲۰۱۹، ظاهر هواکشها نیز، بهبودیافته است؛ اما همچنان شاهد برآمدگی در گوشهها و خروجی هوای دایرهای نزدیک شیشههای جانبی هستیم که چندان زیبا به نظر نمیرسند. بخشهای مختلف داشبورد، حالت واحد و یکتکه ندارند، بلکه بهصورت قطعات مجزا رویهم سوار شدهاند. این موضوع، منجر به دیده شدن خطوط متعدد روی داشبورد شده که البته آزاردهنده است.
طراحی داخلی
بهطورکلی، نمیتوان از کیفیت ساخت و مواد بهکاررفته در داشبورد لیفان X60 رضایت داشت. حتی قطعات نقرهایرنگی که فلزی به نظر میرسند هم، پلاستیکی هستند. این شرایط، در تو دریها هم وجود دارد و صرفاً میتوان از پوشش نرم صندلیها در استراحتگاه بازو، بهعنوان نکتهٔ مثبت، یادکرد. چرم مصنوعی باکیفیت متوسط، برای لیفان X60 استفادهشده که ازنظر استاندارد، در سطح خودروهای ارزانقیمت داخلی است. پنل آبی رنگ پشت فرمان با طرح دیجیتال برای سرعتسنج هم، جذابیت بالایی برای راننده ندارد و احتمالاً، سبک سیلندری با عقربههای سنتی (شبیه سوزوکیگرند ویتارا)، میتوانست محبوبیت بیشتری داشته باشد.
راحتی اتاق
راحتی اتاقک لیفان X60، ازنظر ابعاد و فضای قابلاستفاده، امتیاز بالایی دارد. افرادی با قد ۱۹۰ سانتیمتر هم، مشکل خاصی در مقابل زانو ندارند و فاصلهٔ مناسبی بین سر تا سقف، خواهند داشت. از نکات جالب در طراحی لیفان X60، میتوان به امکان خوابیدن صندلیهای عقب به سمت صندوق اشاره کرد که شبیه به صندلی جلو در خودروهای معمولی، عمل میکند و استراحت در اتاقک را، سادهتر خواهد کرد. لیفان X60، برای سواری ۴ فرد بالغ مناسب است و البته باکمی ناراحتی در ردیف دوم، میتواند ۵ سرنشینِ استفاده شود.
فضای صندوق
صندوقعقب خودرو در حالت استاندارد، ۴۰۵ لیتر فضا دارد که از این نظر، مشابه ۲۰۶ صندوقدار (۴۰۰ لیتر) و کوچکتر از پژو۴۰۵ (با ۴۷۰ لیتر) است.
گیربکس
در سراسر جهان، تنها یک نوع قوای محرک برای لیفان X60 عرضه میشود. این خودرو، صرفاً بهصورت دیفرانسیل جلو قابلخرید است و نوع دنده خودکار هم، در سالهای اخیر، بهجای نمونهٔ ۵ سرعتها دنده دستی در ایران فروخته میشود.
موتور
لیفان X60، مجهز به پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی است که قدرت ۱۳۱ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. نهایت گشتاور این خودرو، ۱۶۸ نیوتنمتر است که از ۴۲۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. نمونهٔ جدید، دارای گیربکس خودکار CVT باقابلیت تعویض بهصورت دستی است و به همین دلیل، ۱۳.۵ ثانیه پس از شروع حرکت، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت میکند.
نهایت سرعت لیفان X60 خودکار، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و بنا به گزارشهای استفادهکنندگان در ایران، میانگین مصرف سوخت ۸.۵ تا ۹ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد. این خودرو، دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. موتور ۴ سیلندر لیفان X60، بهصورت ۱۶ سوپاپ با سیستم زمانبندی متغیر (VVT)، همراه میلسوپاپ دوبل بالاسری (DOHC) عرضه میشود.
نمای بیرونی
در نمای بیرونی، رینگهای آلومینیوم ۱۶ اینچ با لاستیکهایی به عرض ۲۱۵ میلیمتر دیده میشوند که البته، حداقلهای موردنیاز برای محصولی در کلاس لیفان X60 هستند. آینهبغلهای با تنظیمات برقی، بدون جمع شوندهٔ خودکار عرضه میشوند؛ اما همرنگ بدنه و راهنما دار هستند. درپوش صندوقعقب هم برقی نیست و با فشردن دستگیره یا کلید داخل اتاق، باز میشود. ریل باربند، مه شکن جلو، روشن شدن خودکار چراغها با حسگر نور، چراغهای هالوژن برای روشنایی اصلی باقابلیت تنظیم ارتفاع، بال عقب، آنتن کوسهای و سانروف برقی ۲ حالتِ، مهمترین امکانات لیفان X60 از نمای بیرونی هستند. نوار LED روشنایی روز، در فهرست آپشنهای این خودرو دیده نمیشود.
نمایشگر
نمایشگر ۸ اینچی لمسی، مهمترین تغییر لیفان X60 نسبت به گذشته محسوب میشود که البته بهصورت جداگانه برای مدلهای قدیمی هم، با هزینهای نزدیک به ۱.۵ میلیون تومان قابلخرید و نصب است. همراه با نمایشگر، دوربین پارک، ناوبری ماهوارهای، رادیوپخش با ۶ بلندگو، قابلیت تماس تلفنی و ارتباط بلوتوث با گوشی هوشمند، DVD پلیر، درگاه USB و AUX، ریموت کنترل و کارتخوان SD نیز قابلاستفاده هستند. پرده و گرمکن شیشه عقب، فرمان تلسکوپی قابل تنظیم، تهویه مطبوع تک حالتِ و شارژر ۱۲ ولت USB، مهمترین امکانات لیفان X60 در فضای داخلی هستند.
ایمنی
لیفان X60 با ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو تولید میشود و فاقد ایربگ پردهای سراسری برای حفاظت سرنشینان، هنگام برخورد از نمای جانبی است. از سامانههای ایمنی مربوط به ترمز و کنترل پایداری هم، فقط ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) برای این کراساور در نظر گرفتهشده است و امکاناتی نظیر کنترل کشش (TCS) و مدیریت تعادل (ESP) در فهرست امکانات ایمنی لیفان X60 دیده نمیشود.
سیستم توزیع هوشمند نیرو
لازم به توضیح است، سیستم توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD)، صرفاً هنگام ترمز گیری وارد عمل میشود و تا حدودی به حفظ خودرو روی مسیر مستقیم، کمک میکند؛ اما فناوری مدیریت تعادل (ESP)، در زمان گردشهای ناگهانی فرمان و لغزنده بودن مسیر، تأثیر شایانی بر کنترل لیفان X60 دارد.