نیسان ایکس تریل
مشخصات فنی نیسان ایکس تریل
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | نیسان ایکس تریل |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1430 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 225/55 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 225/55 R 18 |
حجم موتور | 2488 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 60 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 171 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 233 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 68.4 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | 4 چرخ دیسک خنک شونده 4 کاناله |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 10.5 ثانیه |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.6 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8.3 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | راننده / سرنشین / پرده ای 6عدد |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ESP |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | برقی |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه هوای دوگانه اتوماتیک |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای مانیتور 7 اینچی همراه با دوربین عقب / دارای درگاه یو اس بی / دارای درگاه بلوتوث |
سیستم صندلیهای جلو | صندلیهای جلو با روکش چرمی / قابلیت تنظیم برقی / دارای گرمکن |
سیستم صندلیهای عقب | با روکش چرمی / دارای استراحتگاه دست |
سیستم آیینه ها | آینه های جانبی برقی دارای گرمکن / تاشوی برقی / دارای راهنمای روی آینه |
سیستم شیشه ها | جلو و عقب برقی + قفل کودک |
سیستم های سقف | پانوراما |
سیستم روشنایی جلو | چراغ های رنون / دارای دی لایت |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سیستم های کمک رانندگی | سیستم کنترل شاسی فعال سیستم توزیع متغیر گشتاور رادار هشداردهنده خروج از خط و نقاط کور سیستم نگهدارنده خودرو در شیب رادار شناسایی اشیاء متحرک سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه (AVM) سیستم 4×4 تمام وقت نیسان (AWD همراه با کنترل دستی) |
نیسان ایکس تریل
مدل ایکس تریل (X-Trail) از سال ۲۰۰۰ به عرضه جهانی رسید و هرچند در ابتدا فقط در ژاپن تولید میشد؛ اما اکنون در مالزی، چین، روسیه، اندونزی و تایلند هم ساخته میشود. این خودرو در سبد محصولات نیسان، بین کراساور فول سایز پتفایندر و مدل جمعوجور قشقایی قرار میگیرد تا تعداد خودروهای بهاصطلاح شاسیبلند این برند را همراه با جوک، پتفایندر و خودروی غولپیکر آرمادا به عدد شش برساند. ایکستریل در بازار بااهمیت آمریکا و کانادا بانام روگ (Rogue) شناخته میشود که البته در ظاهر و پیشرانه اندکی تفاوت دارد و مختص فروش در همان ناحیه، بازطراحیشده است.
عرضه در دو تیپ
نیسان ایکس تریل در حال حاضر با دو تیپ پیشرانهٔ بنزینی و دیزل عرضه میشود و همچنین قرار است نوع هیبریدی این خودرو هم در آیندهٔ نزدیک معرفی شود. سه نوع پیشرانهٔ بنزینی ۱.۶، ۲ و ۲.۵ لیتر و یک موتور دیزلی ۱.۶ لیتر برای ایکستریل در اروپا قابل سفارش است که میتوانند دیفرانسیل جلو یا AWD باشند.
موتور 2.5
بهتر است از پیشرانه ۲.۵ لیتری شروع کنیم؛ چراکه اولین مدلهای واردشده به کشورمان از این نوع هستند. این موتور که از سال ۲۰۰۷ روی انواع خودروهای نیسان نصب میشود، تنفس طبیعی است و قدرت ۱۶۸ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید میکند و گشتاور ۲۳۳ نیوتنمتر در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه، به همراه دارد. شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با این پیشرانه ۱۰.۳ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
مصرف سوخت
مصرف سوخت این خودرو در مسیرهای شهری میتواند تا ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد؛ درحالیکه درحرکت با سرعت ثابت جاده در حدود ۷.۷ لیتر خواهد بود که میانگین مصرف ترکیبی ۹.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت کرده است. در کشورمان نیسان ایکس تریل تنها با جعبهدندهٔ خودکار CVT عرضه میشود. درحالیکه نوع ارزانتر آن با گیربکس دستی هم در بازارهای جهانی وجود دارد.
موتور 1.6
پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو شارژ بنزینی، دیگر گزینهای است که نیسان بهتازگی برای این کراساور در نظر گرفته و البته مدرنتر از نسخههای دیگر است. نزدیک به ۲ سال از معرفی این پیشرانه درمجموعهٔ نیسان میگذرد و باقدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر که از دور موتور ۲۰۰۰ در دقیقه در دسترس است، گزینههای قابلتأملی محسوب میشود.
از دیگر نکات جذاب این پیشرانه توانایی رسیدن بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ظرف ۹.۵ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، همراه با میانگین مصرف سوخت ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. موتور ۱.۶ لیتری مدرن نیسان، مجهز به اینترکولر در کنار توربوشارژر است و با استاندارد آلایندگی یورو ۶ میتواند در سرعت ثابت جاده حداقل مصرف سوخت ۵.۳ لیتر فراهم کند.
موتور 2
یکی از ارزانترین نسخههای نیسان ایکس تریل ، با پیشرانه ۲ لیتری بدون توربو شارژ تولید میشود که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل برای رسیدن بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بیش از ۱۳ ثانیه زمان لازم دارد و نهایت سرعت آن ۱۶۵ کیلومتر در ساعت است. متوسط مصرف سوخت این پیشرانه ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در شهر و جاده به ترتیب ۱۳ و ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند.
نسخه گازوئیلی
هرچند ورود خودروهای دیزلی در کشور ما به دلیل کیفیت پایین گازوئیل امکانپذیر نیست، بررسی نیسان ایکس تریل با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو دیزل خالی از لطف نخواهد بود. قدرت ۱۲۸ اسب بخار برای این مدل چندان جذاب نیست و طبیعتاً شتاب آنهم نباید چندان مناسب باشد، اما این خودرو ظرف ۱۱.۵ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت برای آن قابلقبول است. مصرف سوخت ایکستریل با این پیشرانه حداقل ۴.۷ و حداکثر ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوانشده است.
یکی از ژاپنی ترین ها
هرچند نیسان ژاپن و رنوی فرانسه سالها است باهم ادغامشدهاند و تبادلات فنی بسیار گستردهای دارند، نیسان ایکس تریل یکی از ژاپنیترین محصولات نیسان باقیمانده است. ایکس تریل توسط آقای کیسوکه اوتسوکی طراحیشده است که هرچند مدیر طراحی نیسان محسوب میشود، اما شخصیت بسیار مشهوری در جهان خودرو نیست و دیگر طرحهای او ازجمله نیسان تیانا با نقدهای خوب، اما فروشی معمولی همراه بودهاند.
ابعاد
نیسان ایکس تریل با طول ۴.۶۴۳ متر، عرض ۱.۸۲۰ متر و ارتفاع سقف ۱.۶۹۵ متر در کلاس کراساورهای متوسط جای میگیرد. فاصلهٔ محور چرخها در این مدل ۲.۷ متر است که نشان میدهد هرچند این خودرو پهن و عریض نیست، در عوض اتاق بزرگ و جاداری برای فضای پا و زانوی سرنشینان خصوصاً در ردیف دوم خواهد داشت. تشخیص تفاوت چهرهٔ نیسان قشقایی جدید با ایکس تریل در نگاه اول مشکل است و بهنوعی میتوان گفت نیسان از دیگر مدل موفق و پرفروش خود برای طراحی ایکستریل الگو گرفته است.
سومین نسل
نیسان ایکس تریل فعلی، سومین نسل از این خودرو است که نسبت به مدلهای پیش از خود، کاملاً دگرگونشده است. هرچند دو نسل قبلی ایکستریل حالتی جعبهای و نهچندان جذاب داشتند؛ نسخه جدید که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، اسپرت و چشمنواز است. در نمای روبرو، این خودرو کاملاً از زبان طراحی مدرن نیسان تبعیت کرده و همانند مدلهای جدید ماکسیما و مورانو، شکل V در جلوپنجرهٔ آن خودنمایی میکند.
نسلهای قبل ایکس تریل شبیه آنچه ما ایرانیها در مدل رونیز مونتاژ پارسخودرو دیدهایم، چهارگوش و خشن بود؛ اما مدل جدید کاملاً وفادار به اصول آئرودینامیک و مد روز طراحیشده است تا با چراغهای مثلثی و کشیده، تهاجمیتر به نظر رسد.
نمای جلو
این چراغها با خطوط تیز همراه شدهاند که جذابیت زیادی دارند و نوار LED زیر آنها، درخشش جذابی دارد. این نوار LED که آنهم حالتی V شکل دارد، کاملاً هماهنگ با جلوپنجره در افزایش زیبایی ایکستریل نقش زیادی داشته است. شاید بخش فلزی جلوپنجره تا حدی اغراقآمیز به نظر برسد، اما در بزرگنمایی شخصیت این خودرو و تشکیل چهرهٔ قدرتمند آن مؤثر بوده و حالتی منحصربهفرد در میان دیگر خودروهای همکلاس در برندها، به ایکستریل داده است.
نما جانبی
هرچند در نمای جانبی با بدنهای ساده روبرو هستیم؛ در قسمت پنجرهها یک نوار کرومی براق، شیشهها را از بدنه جدا میکند. علاوه بر آن، یک خط حجم دهنده نیز از روی کاپوت جلو تا انتهای شیشههای عقب کشیده شده است که تا حدودی نبود هیجان در این بخش از نیسان ایکس تریل را جبران میکند. در این خودرو، قطعاتی پلاستیکی از زیر سپر جلو تا دور چرخها، رکاب زیر در و سپر عقب را فراگرفته که شاید حالتی ارزانقیمت به ایکستریل داده است؛ اما در برخوردهای جزئی با موانع و خصوصاً حرکت در مسیرهای خارج جاده، از بدنه و رنگ اصلی آن محافظت خواهد کرد.
نمای پشت
در نمای عقب، خطوط حجم دهنده نقش زیادی در زیبایی این بخش داشتهاند و جایگاه خوبی برای پلاک خودرو به وجود آوردهاند که سالها پیش در مدلهای اولیهٔ مورانو که به ایران وارد شد، کوچک و دردسرساز بود. همانند نمای جلو، در بخش عقب هم شاهد چراغهایی باحالت مثلثی و تهاجمی هستیم. از دیگر نکات مثبت بخش عقب، اسپویلر متصل به سقف است که به افزایش ظاهر اسپرت این خودرو کمک کرده و بهنوعی باحالت بالای سپر و برجستگی سپر در محل درب صندوق، هماهنگ و متقارن است.
طراحی داخلی
باید با این حقیقت کنار بیاییم که در طراحی داخلی، همچنان محصولات نیسان از بهترینهای دنیا هستند و نیسان ایکس تریل هم از این قاعده مستثنا نیست. همانند مورانو، در این خودرو هم تودوزی و داشبورد میتواند از رنگ تیره یا کرم روشن باشد که با یک طراحی چشمنواز و ارگونومیک هماهنگ شده است.
در میان داشبورد، همچنان کلیدهای متعددی برای کنترل سامانههای سرگرمی صوتی و تصویری و تهویهٔ مطبوع وجود دارد که قدری گیجکننده به نظر میرسد و در مقایسه با خودروهای همکلاس که وابسته به نمایشگر هستند، کمی شلوغ است. نمایشگر میان داشبورد، ۷ اینچی لمسی و HD است که با مجهز شدن به سیستم نیسان کانکت (Nissan Connect) بهخوبی با انواع گوشی هوشمند سازگار میشود.
نمایشگر
در ایکستریل استاندارد، نمایشگر مناسبی روی پنل پشت فرمان قرارگرفته است که از نوع ۵ اینچی لمسی انتخابشده تا علاوه بر فراهم کردن ناوبری ماهوارهای، اطلاعات مفید فنی و ایمنی خودرو را هم اطلاعرسانی کند. عقربههای آنالوگ دور موتور و سرعت لحظهای با زمینهٔ مشکی و شمارههای سفید، حس خوبی به این قسمت دادهاند و همچنان از پنل تمام LED و دیجیتال در اکثر محصولات نیسان ازجمله این خودرو، خبری نیست.
فضای داخلی
در فضای داخلی نیسان ایکس تریل ، بسیار دست و دلبازانه از چرم، فلز کروم و تلقهای سیاه و براق پیانویی استفادهشده است تا کاملاً از رقبای کرهای و حتی اکثر هموطنان قدر ژاپنی برتر باشد. حتی داخل پوشش در و محل استراحت آرنج نیز بهوفور از چرم و فلز پوشیده شده است. بین صندلیهای جلو، فضایی برای گذاشتن لوازم ضروری وجود دارد که حتی یک تبلت ۱۰ اینچی در آن جای میگیرد و با بسته شدن در آن، محلی برای گذاشتن آرنج فراهم میشود که همانند طراحی صندلیها، بسیار ارگونومیک و هماهنگ با بدن است.
بزرگترین سقف پانورامیک برای نیسان ایکس تریل
نیسان مدعی شده است که بزرگترین سقف پانورامیک دنیا در این کلاس خودرو را برای نیسان ایکس تریل طراحی کرده که افزایش آرامش و حس لوکس فضای داخلی آن را به همراه دارد. این کراساور میتواند بهصورت ۵ یا ۷ نفرِ با سه ردیف صندلی خریداری شود که ردیفهای دوم و سوم، اصطلاحاً بهصورت تئاتری قرارگرفتهاند؛ بهطوریکه ارتفاع ردیف دوم از ردیف اول بالاتر است و ردیف آخر هم با ارتفاع بیشتری از ردیف دوم چیده شده است که دید مناسبی به فضای جلوی خودرو خواهند داشت. ردیف دوم و سوم قابلیت جمع شدن دارند که برای ایجاد فضای کافی به هنگام حمل بارهای حجیم کارآمد خواهند بود.
طراحی با همکاری ناسا
شاید باور این موضوع سخت باشد، اما استفادهٔ طراحان نیسان از تجربهٔ مهندسین سازمان فضایی آمریکا ناسا (NASA) در ساخت صندلیهای جلوی نیسان ایکس تریل واقعیت دارد و باهدف راحتی راننده و سرنشینان در سفرهای طولانیمدت، از مدلهای فضایی ناسا الهام گرفتهشده است. نیسآنهمچنین عنوان کرده است که صندلیهای ردیف دوم این خودرو، در مقایسه با دیگر خودروهای این کلاس، فضای زانوی بیشتر و درنتیجه راحتی بالاتری دارند.
نیسان کانکت
به لطف استفاده از سیستم نیسان کانکت و ارتباط خوب آن با گوشی هوشمند، طیف وسیعی از اپلیکیشنهای پخش فیلم و موسیقی آنلاین و آفلاین، همراه با نرمافزارهای اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام، از طریق نمایشگر میان داشبورد، در دسترس سرنشینان خواهد بود.
ناوبری ماهوارهای مدرن نیسان ایکس تریل تعامل مناسبی با گوگل دارد و اطلاعات ترافیک، آبوهوا، پمپبنزین، رستوران و دیگر نیازهای سفر را تأمین میکند. با توجه به توانایی اتصال این سیستم به اینترنت، راننده میتواند بدون نشستن داخل خودرو و با استفاده از کامپیوتر یا گوشی هوشمند، برای سیستم ناوبری ماهوارهای و سفرهای آینده برنامهریزی کند.
تجهیزات
دوربین عقب، رادار و دید پرنده (دید ۳۶۰ درجه از بالا) و سیستم کمکی پارک دوبل هم از آپشنهای قابل سفارش برای نیسان ایکس تریل هستند. کروز کنترل هوشمند، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم تهویه خودکار دوگانه (که هوای دو سمت فضای داخلی را مستقل کنترل میکند)، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند دائمی (AWD)، نگهداشتن کمکی خودرو درشیب و سربالایی، استارت و استاپ خودکار برای کاهش مصرف سوخت، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، باز شدن خودکار و برقی درب صندوق، آینههای جانبی جمعشونده، صندلیهای برقی در جلو و کنترل خودکار روشنایی نوربالا به هنگام نزدیک شدن دیگر خودروها از مقابل، دیگر آپشنهای مهم نیسان ایکستریل هستند.
فناوری سپر ایمن
نیسان فناوری اختصاصی سپر ایمن (Safety Shield) خود را در نیسان ایکس تریل ارائه کرده است که مجموعهٔ کاملی از تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری تأمینکننده ایمنی و جلوگیری از حادثه است. یکی از دستاوردهای این سیستم، شامل هشدار صوتی و ترمز گیری هوشمند در هنگام احساس خطر و نزدیک شدن غیرعادی به اجسام و افراد میشود.
علاوه بر این، سامانهٔ سنجش هوشیاری راننده (Driver Attention Alert) حرکات غیرعادی خودرو را تشخیص میدهد و با احتمال نبود راننده در وضعیت مناسب سلامتی اعم از خوابآلودگی، مستی یا بیهوشی اقدام به اعلام هشدار صوتی میکند. تعویض لاین ناگهانی و بدون استفاده از راهنما هم توسط ایکستریل رصد میشود تا از برخورد با دیگر خودروها، خصوصاً آنها که در نقطه کور آینههای بغل هستند و توسط ایکستریل شناسایی میشوند، جلوگیری کند.
دوربین عقب
دوربین عقب، دیدی تقریباً ۱۸۰ درجه از محیط پشت خودرو به نمایشگر ۷ اینچی میان داشبورد انتقال میدهد که با حسگرهای پارک در چهارگوشهٔ خودرو، هماهنگ عمل میکند و هشدارهای لازم را به راننده میدهد. این سیستم حتی حرکت غیرعادی اجسام و افراد اطراف نیسان ایکس تریل را به هنگام پارک خودرو بررسی و با پیشبینی احتمال بروز حادثه، از برخورد با آنها جلو میکند.
ایمنی
در کنار استفاده از ترمزهای ABS و سامانههای کنترل لغزش ESP و توزیعکننده نیروی ترمز الکترونیکی (EBD)، ایکستریل دارای کیسههای هوای ششگانه برای سرنشینان جلو، عقب و فضای جانبی است. نیسان ایکس تریل بدون ایربگ زانو برای سرنشینان جلو ارائه میشود و امتیازات آن در آزمون تصادف موسسه استاندارد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) به شرح زیر است:
- محافظت از سرنشینان بزرگسال: ۸۶ درصد
- محافظت از سرنشینان خردسال: ۸۳ درصد
- محافظت از عابران پیاده: ۷۵ درصد
- سامانههای ایمنی و کمکی راننده: ۷۵ درصد
درمجموع، ایکستریل دارای ۵ ستاره (امتیاز کامل) از این نهاد است.
حضور در استرالیا
نیسان ایکس تریل سالهای زیادی از حضور خود در استرالیا را سپری میکند و در بازار آن کشور بعد از مزدا CX-5 و هیوندای توسان، در کنار تویوتا Rav4، در ردهٔ سوم پرفروشترین خودروهای شاسیبلند این کشور قرار دارد. نکات مثبت رانندگی با این محصول نیسان، راحتی فوقالعاده برای سرنشینان جلو و عقب در کنار تعلیق نرم آن عنوانشده است که در کنار فضای بسیار باکیفیت اتاقک، آن را به گزینهای مناسب برای استفاده روزانه و سفرهای خانوادگی تبدیل میکند.
آفرود
از سویی دیگر، نیسان ایکستریل در فعالیتهای خارج جاده و حرکتهای ماجراجویانه در مسیرهای صعبالعبور چندان امتیاز بالایی ندارد و در صورت بیاحتیاطی میتواند بسیار پرخرج باشد. هرچند سطح بالایی از فناوری و آپشنهای رفاهی و ایمنی در ایکستریل وجود دارد، فرمانپذیری، شتاب و ترمز گیری آن فراتر از دیگر خودروهای همکلاس آن نیست و امتیاز متوسط ۵.۵ از ۱۰ را آزمون هندلینگ و فرمانپذیری گرفته که میانگین امتیاز نهایی آن را به ۷ رسانده است. فراموش نکنیم در بازار جهانی، این خودرو با ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر تضمین عرضه میشود.