هیوندای وراکروز ix55
مشخصات فنی هیوندای وراکروز
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | هیوندای وراکروز ( IX55 ) |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 2009 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 7 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 245/60 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 245/60 R 18 |
حجم موتور | 3778 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 6 |
تعداد سوپاپ ها | 24 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خورجینی V شکل |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 78 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 260 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 347 نیوتون متر در 4500 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 68.4 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل |
تعلیق جلو | مک فرسون مستقل برای هر چرخ |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | کمک فنر هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
کمک فنرهای عقب | کمک فنر هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 176 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 9 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 15.5 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 10.7 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 13 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | مجهز به 10 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر ، کلید غیر فعال سازی کیسه هوای ایمنی جهت نصب صندلی کودک |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , ESP |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم کلید ضد سرقت ، دارای قفل مرکزی در اختیار راننده ، دارای ریموت کنترل رادیویی ، سیستم باز و بسته شدن دربها بدون کلید |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی |
نوع غربیلک | قابلیت تنظیم در 2 جهت عمودی و افقی به صورت برقی ، دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، سیستم تهویه دوگانه ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق ، دارای دریچه سیستم تهویه برای سرنشینان ردیف دوم و سوم به صورت جداگانه |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و 2 عدد تیونر ، دارای آمپلی فایر و ساب ووفور ، قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable |
سیستمهای مولتی مدیا | نمایشگر میزان باد تایرها ، نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده به صورت Super Vision |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی ، دارای سیستم تنظیم گودی کمر ، دارای سیستم گرمکن صندلی های جلو ، دارای 2 حافظه ، سیستم حافظه یکپارچه برای تنظیم صندلی راننده و آیینه ها و فرمان |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، قابلیت تا شوندگی |
سیستم آیینه ها | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، قابلیت تاشوندگی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، شیشه های سولار |
سیستم های سقف | سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب ، درای سانروف 4 حالته ، دارای سیستم محافظت و آیرودینامیک هنگام باز شدن سانروف ، دارای سقف پانوراما ( سقف شیشه ای ) |
سیستم روشنایی جلو | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، چراغهای جلو زنون ، سیستم شتشوی چراغهای جلو ، دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی ، دارای مه شکن |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل ، دارای سیستم دوربین عقب |
هیوندای وراکروز
هیوندای وراکروز یا همان ix55 بزرگترین suv شرکت هیوندای هست و البته صحیحتر این است که بگوییم، بود. این مدل هیوندای در بازار ایران بازار خوبی دارد و کمی خود را از کیا موهاوی (که تولید آنهم متوقفشده) پیش انداخته است. البته این موقعیت با توجه به مزیتهای زیادی که این خودرو به موهاوی دارد، چند آنهم دور از انتظار نبود.
نمای جلو
از ظاهر جلوی هیوندای وراکروز IX55 شروع میکنیم. مه شکنهای کوچکی که در قسمت پایین سپر هستند خودنمایی میکنند.جلوپنجره کاملاً با ظاهر جلو جور درآمده و اینیکی از شگردهای هیونداست. درکل نمای جلوی این خودرو کاملاً پویا و دلپذیر است. البته همه در نگاه اول به این موضوع پی میبرند که در سپر این خودرو فوقالعاده زیاد پلاستیک بهکاربرده شده است. ظاهر این خودرو در نمای جلو همهپسند است و باسلیقهٔ بیشتر ما ایرانیها جور درمیآید.
نمای جانبی
از نیمرخ جانبی به IX55 نگاه میکنیم. این خودرو رینگهایی دارد که اندازهٔ آن متوسط بوده و کاملاً با بدنهٔ خودرو جور درمیآید. از پهلو هم وقتی به آن نگاه میکنیم پلاستیکهای زیادی دور آن را فراگرفته که از خودرویی 200 میلیون تومانی بعید است.
نمای پشت
عقب IX55 هم مانند جلو از فرم خوبی برخوردار است و کاملاً همهٔ سلیقهها با آن میخواند. 2 اگزوزی که در قسمت پایینی عقب خودرو قرار دارد ظاهر خوبی دارند. فرم چراغها هم به نظر من عالی است.
نمای داخلی
به داخل خودرو میرویم. کیفیت ادوات راضیکننده است. همچنین این خودرو با امکاناتی از قبیل حافظه صندلی، گرمکن صندلی، تهویه اتوماتیک، درب برقی صندوقعقب و محفظه خنککننده ارائه میشود.
تجربه رانندگی با هیوندای وراکروز
ماشین را استارت میزنیم و صدای غرش موتور را میشنویم. تنها در زمان استارت زدن کمی صدای موتور به گوش میرسد. ماشین راه میافتد دندهاتوماتیک آن کاملاً بهموقع تعویض میشود. البته این دنده تیپ ترونیک 6 سرعتِ، واقعاً جعبهدندهای عالی برای هیوندای است. ازنظر صاحب این خودرو کیفیت فرمان بهطور محسوسی پایین است.
طوری که پسازاینکه شما مسافتی از تهران تا مشهد را طی کنید. دستتان کاملاً عرق کرده و فرمان کاملاً ساییده شده است. خرید محافظ عرقگیر برای این فرمان لازم است. این خودرو کاملاً بهصورتی نرم از چالههای آسفالت نهچندان خوب ایران میگذرد. (این آزمون دریکی از شهرکهای خلوت تهران انجامشده است). به گفتهٔ صاحب خودرو این مدل تا سرعت 130 کیلومتر بر ساعت حس خوبی را به راننده القا میکند. ولی از سرعت 130 کیلومتر در ساعت به بعد حس ناامنی به راننده دست میدهد.
ظرفیت
این خودرو فضایی 7 نفرِ دارد که روکش چرم صندلیهای آن کاملاً معمولی است و انتظار بیشتری از چرم صندلی یک خودرو 200 میلیونی میرود.
موتور
پیشرانه شش سیلندر ورا کروز با حجم 3778 سیسی قادر به تولید 260 اسب بخار نیرو در دور موتور 6000 و 348 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4500 هست.
مصرف سوخت
مصرف سوخت و میزان آلایندگی این خودرو را میتوان از معایب آن دانست. مصرف سوخت در شهر 12.4 و در بزرگراه 7.6 و بهصورت ترکیبی 9.4 لیتر اعلامشده که به سهمیهبندی بنزین ایران اصلاً جور درنمیآید و در مورد این خودروی آزمون شده به 10 لیتر در صد کیلومتر نیز میرسید. میزان CO2 تولیدی نیز در هر کیلومتر 249 گرم است که رقم نسبتاً بالایی هست.
شتاب
شتاب صفرتا صد این خودروی 2261 کیلویی 10.4 ثانیه و نهایت سرعت آن 200 کیلومتر بر ساعت هست. تولید ورا کروز در سال 2012 متوقف شد و نسخه هفت نفرِ سانتافه جدید، جانشین آن شد.