هیوندای توسان ix35
مشخصات فنی هیوندای توسان
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | هیوندای توسان ( IX35 ) |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1520-1588 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 225/60 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 225/60 R 17 |
حجم موتور | 1999 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
ظرفیت باک | 62 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 157 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 200 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 78.89 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو به همراه سیستم دستی ترمز پارک |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مستقل چند اتصالی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 11.5 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 9 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 8.5 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 7 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | جانبی ، پرده ای ، راننده و سر نشین جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ESC , HAC , VSM |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | ضد سرقت ایموبیلایزر ، کلید هوشمند با استارت دکمه ای |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | تنظیم اتوماتیک با گرمکن غربیلک فرمان |
نوع غربیلک | تلسکوپی |
سیستمهای تهویه مطبوع | اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | JBL با مانیتور 4.2 اینچی لمسی |
سیستمهای مولتی مدیا | NAVIGATION-BLUETOOTH-USB-AUX |
سیستم صندلیهای جلو | برقی 8 حالته با گرمکن و سردکن |
سیستم صندلیهای عقب | تاشو با گرمکن |
سیستم آیینه ها | برقی تاشو و آینه الکتروکرومیک |
سیستم شیشه ها | برقی |
سیستم های سقف | پانوروما |
سیستم روشنایی جلو | زنون (HID ) / اتو لایت و روششنایی در روز |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED |
سنسورهای پیش فعال | رادار نقطه کور ، سنسور باران،LDWS,TCM,DBC |
سیستم های کمک رانندگی | سنسور جلو و عقب ،دوربین عقب ،کروز کنترل |
هیوندای توسان
انتظاری که از هیوندای توسان IX35 2018 وجود دارد آن است که با سامانه چهارچرخ محرک و پیشرانه بنزینی ارائه شود، همانطور که از بقیه شاسیبلندهای میان سایز هیوندای نیز انتظار میرود. هیوندای توسان در بازار استرالیا با چهار تریم مختلف، تحت عناوین: اکتیو، اکتیو ایکس، الیت و هایلندر عرضه میشود که حدود 77 درصد از کل فروش این محصول را دو نسخه اکتیو و اکتیو ایکس به خود اختصاص دادهاند.
از این مقدار نیز مدل اکتیو ایکس توانسته با صندلیهای چرمی، شیفتر، غربیلک فرمان پریمیوم، رینگهای آلیاژی 18 اینچی، آینههای جانبی مجهز به گرمکن و تا شوندگی برقی، حدود 56 درصد فروش را بهسوی خود بکشاند. قیمت نسخه اکتیو برابر 31,590 دلار استرالیا و مدل اکتیو ایکس معادل 33,650 واحد است.
سامانه چهار چرخ محرک
اگر سامانه چهارچرخ محرک و پیشرانه بنزینی جزء معیارهای انتخابی شما باشند، بایستی به سراغ دو نسخه الیت و هایلندر که نیروی خود را مدیون پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژر هستند، بروید که در این صورت به ترتیب در قبال آن دو باید 39,250 و 45,450 دلار استرالیا پرداخت نمایید.
موتور 1.6
شاید این سؤال در ذهن شما نقش ببندد که آیا 1.6 لیتر میتوانید جوابگوی یک شاسیبلند 1700 کیلوگرمی باشد یا نه؟ توان این موتور معادل 174 اسب بخار و گشتاور آن 265 نیوتن-متر است که از دور موتور 1500 تا 4500rpm در دسترس قرار میگیرد و به همین دلیل از قدرت و انعطافپذیری کافی در شرایط مختلف برخوردار است. برخلاف نمونه دو لیتری که با یک گیربکس شش سرعتِ اتوماتیک و یا دستی همراه شده است، سامانه انتقال قدرت نسخه 1.6 لیتری از گیربکس هفت سرعتِ دوکلاچه بهره میبرد که البته عملکرد آن عالی نیست.
توربوشارژ دوقلو
به لطف توربوشارژرهای دوقلو، کشش خودرو در دندههای سنگین مناسب و بانشاط است اما واکنش IX35 نسبت به پدال گاز در دنده سوم با تأخیر همراه است و گاهی اوقات نیاز به معکوس کشیدن احساس میشود. در هنگام گشتوگذار، ویژگی خاصی نظرات به سمت خود جلب نمیکند و جریان پایدار گشتاور برای دستیابی به سرعتهای بالا و گذر از سربالاییها، همواره تداوم دارد.
سیستم فرمان و تعلیق هیوندای توسان
سیستم فرمان توسان IX35 جزء موارد مورد پسند ماست، چراکه علاوه برگردش راحت و آسان بهویژه در هنگام پارک نمودن خودرو، برای مسافرتهای طولانی نیز مناسب بوده و از سفتی معقولی سود میبرد. اما انتظار چالاکی بیشازحد از سامانه فرمان نداشته باشید و در کل اندکی تنبل به نظر میرسد. سرزندگی خودرو در عبور از پیچها نیز مشهود است، در این مواقع توسان قرص و محکم عمل نموده و باصلابت در پیچ حرکت میکند. خبری از بادی رول نیست و سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و چند اتصالی در عقب، در کار خود کاملاً ماهر هستند.
کیفیت سواری
کیفیت سواری هیوندای توسان IX35 در حقیقت یک مقوله پیچیده است، از همان ابتدا که سوار بر توسان شدیم، سفتی خاصی را از ناحیه کمکفنرها احساس نمودیم. ناهمواریهای بزرگ بهخوبی جذب سیستم تعلیق میشود اما در جادههای ناصاف کم کیفیت، کمی بیشتر متوجه مشغولیت سیستم تعلیق خواهید شد و دیگر نمیتوان پیچوخمهای اینگونه مسیرها را با خونسردی تمام طی نمود.
صندلی ها
صندلیهای چرمی، اگرچه بدن را بهخوبی حمایت میکنند اما سفتی آنها بیشازحد انتظار بوده و درخورشان یک نسخه سطح بالا نیست. همچنین باوجود استفاده از مواد نرم در بسیاری از نقاط کابین، اما برخی مواد پلاستیکی خشک و کم کیفیت نیز به چشم میخورند که باعث کاهش رتبه کیفیت کابین توسان هایلندر خواهند شد. دید به بیرون خوب بوده و فضای کافی برای سر، پا و آرنج پنج سرنشین بزرگسال در کابین توسان یافت خواهد شد.
عایق بندی صوتی
عایقبندی صوتی کابین در درجه بالایی قرار دارد و در ساعات اوج شلوغی و ترافیک، صدای چندانی از بیرون به داخل کابین راه نمییابد. حتی صدای پیشرانه نیز به داخل راه ندارد مگر آنکه دور موتور را به فراتر از 5000 برسانید.
داسبورد و فضا ها
هیوندای توسان IX35 ازنظر فضای قرار دادن اشیا نظیر تلفن همراه، بطری آب، کیف پول و غیره هیچ جای نگرانی نیست. همچنین دو عدد پورت برق 12 ولت، یک عدد پورت USB و یک عدد پورت جک 3.5 میلیمتری در جلو وجود دارد. جعبهداشبورد نیز علاوه بر روشنایی، خنک هم میشود. محفظه بار هم علاوه بر جاداری، از روزنه بزرگ و ارتفاع زیاد برخوردار است که آن را مناسب جای دادن چمدانهای بزرگ و مواد مختلف مینماید. در داخل چرخ زاپاس که کف قسمت بار مخفیشده است، دو عدد جعبه کوچک برای قرار دادن اشیا قیمتی وجود دارد و کل اسباب و وسایلتان را نیز میتوانید به چهار قلاب تعبیهشده در محفظه بار، محکم ببندید.
تجهیزات
توسان سرشار از تجهیزات است؛ ازجمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
سیستم ناوبری جدید، اپل کار پلی و اندرویداتو، سانسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، صندلیهای برقی جلو مجهز به گرمکن و سردکن، سانروف پانوراما، چراغهای LED، آینه تاریک شونده، استارت دکمهای به همراه کلید مجاورت، درب پشت برقی و ترمزدستی برقی.
نظر نهایی
هیوندای توسان از بسیاری جهات خودروی مناسبی است، رانندگی خوبی دارد و از کیتهای مختلف فنّاورانه بهرهمند شده است. اما به نظر ما نسخه الیت با توجه بهصرفه جویی شش هزار دلاری که نصیب خریدارش میکند، گزینه مناسبتری باشد. مدل اکتیو ایکس نیز با همین مقدار کاهش قیمت نسبت به الیت و استفاده از رینگهای کوچکتر که موجب نرمی بیشتر سواری میشود نیز جزء گزینههای محبوب به شمار میرود. اگرچه گزینههای مختلفی در این سگمنت پرطرفدار وجود دارند که کار توسان را در بازار سخت خواهند نمود، نظیر هموطنش کیا اسپورتیج، اما رقبا نیز باید بدانند که با حریفی سرسخت باید دستوپنجه نرم کنند.