نیسان تیانا
مشخصات فنی نیسان تیانا
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | نیسان تیانا |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D Segment |
وزن | 1533 -1521 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 205/65 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 205/65 R 16 |
حجم موتور | 2496 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 6 |
تعداد سوپاپ ها | 24 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خورجینی V شکل |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 70 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 182.2 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 228 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 72.8 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | روغنی با بوستر خلائی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | تقویت شونده هیدرولیکی ، حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 10 ثانیه |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 9 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 6 عدد : راننده ، سرنشین جلو ، جانبی ، پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , BAS , EBD , ESP , VDC |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل رادیویی ، سیستم ضد سرقت ، سیستم Key Less باز نمودن دربها بدون کلید |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی و حساس به سرعت |
نوع غربیلک | کنترل کننده سیستم صوتی خودرو |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل اتوماتیک و سیستم تهویه دوگانه |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو CD به همراه چنجر 6تای ، دارای 6 بلندگو و ساب بوفر |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر 7 اینچی چند منظوره به همراه GPS ، دوربین دید عقب |
سیستم صندلیهای جلو | پشت سری فعال شونده ، دارای سیستم تنظیم برقی و گرمکن ، دارای روکش چرمی ، صندلی سرنشین جلو Ottoman |
سیستم صندلیهای عقب | روکش صندلی چرمی |
سیستم آیینه ها | برقی تا شونده خودکار به همراه گرمکن و قابلیت تا شوندگی خودکار |
سیستم شیشه ها | بالابر تمام شیشه ها برقی |
سیستم های سقف | سقف تمام شیشه ای ، دارای سانروف |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای هالوژن به همراه روشن و خاموش شدن اتوماتیک و تنظیم ارتفاع خودکار به همراه سیستم شتشو ، دارای سیستم مه شکن |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور باران با کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها ، سنسور دنده عقب ( سنسور پارک ) |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل ، روشن و خاموش شدن خودرو توسط دکمه استارت ، سیستم کنترل سرعت |
نیسان تیانا
نیسان تیانا خودرویی است که برای نخستین بار در سال 2003 و در ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودرو در فاصله سالهای 2003 تا 2008 به تولید میرسید اما نسل دوم آنکه نسبت به گذشته کمی کوچکتر شده بود، در سال 2009 معرفی شد.
نام گذاری نیسان تیانا
نامگذاری این خودرو همچون یادگیری زبان ژاپنی، در طول زمان فرآیندی پیچیده را طی کرده چراکه بهعنوانمثال، تیانا هماکنون در بازارهای استرالیا و یا نیوزیلند بانام نیسان ماکسیما و در بازارهای آمریکای شمالی بانام نیسان آلتیما شناخته میشود.
سه نوع موتور
هرچند برای نیسان تیانا در بازارهای جهانی سه نوع پیشرانه مختلف در نظر گرفتهشده اما نمونههای وارداتی این خودرو عموماً از پیشرانهای شش سیلندر 2.5 لیتری (این مدل بانام 250XV مشهور است) با توانایی تولید 182 اسب بخار و گشتاور 228 نیوتنمتر بهره میبرد.
سیستم متغییر زمان بندی سوپاپ ها
این موتور که مجهز به سیستم متغیر زمانبندی سوپاپهاست، نیروی تولیدی خود را به محور جلو منتقل میکند. در این مدل، مصرف سوخت ترکیبی خودرو در حدود 9.5 لیتر است که با در نظر گرفتن باک 70 لیتری آن دیگر جای نگرانی نیست.
گیربکس نیسان
بر روی تیانا، آخرین نسل گیربکسهای پیشرفته نیسان و همان CVT های معروف نصبشده است. البته این گیربکس قابل تعویض با نمونههای 6 سرعتِ دستی نیز هست.
سیستم تعلیق نیسان تیانا
سیستم تعلیق این خودروی 1550 کیلوگرمی نیز بهگونهای است که تحمل حداکثر وزن 2040 کیلوگرمی را برای آن امکانپذیر میسازد.
فرمان
فرمان خودرو که مجهز به سیستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشی تینا را به 5.7 متر رسانده که نسبت به طول 4.8 متری آن نسبتاً قابلقبول خواهد بود.
سامانه های کمکی
سامانههای کمکی پایداری همچون EBD، ABS، TCS و نهایتاً سیستم ضد لغزش VDC بهصورت استاندارد در این خودرو دیده میشود.
ایمنی نیسان
ایربگ های سرنشینان جلو، پردهای و جانبی که مجموعاً به 4 عدد رسیدهاند در مقایسه با سایر رقبای قدرتمند آن واقعاً ناامیدکننده ظاهرشده و هیچ حرفی هم برای دفاع کردن از خود نخواهد داشت.
طراحی خارجی
در نمای ظاهری، هرچند بزرگ بودن ابعاد و اندازههای خودرو نظر شمارا جلب میکند اما بااینحال وقتی پشت فرمان آن قرار میگیرید کمی نظرتان تغییر خواهد کرد و به جمعوجور بودن طراحی اتاقک آن پی خواهید برد ولی بههرحال برای سوار نمودن 5 نفر سرنشین هنوز هم میتوان به آن اطمینان کامل داشت.
تجهیزات داخلی
ادوات داخلی هرچند طراحی سادهای دارند اما موقعیت دسترسی به آنها کاملاً مناسب است. تریم چوبی دربها و چرم بکار رفته در داشبورد از کیفیت کاملاً مناسبی برخوردار است.
اما چرم صندلیهای و همچنین کیفیت ادوات قرارگرفته در کنسول مرکزی، نسبت به قیمت خودرو بسیار پائین تر از سطح انتظارات شماست؛ و علیالخصوص ذکر این نکته که نسبت به ماکسیما مرغوبیت کمتری دارند نیز شاید بیشتر شمارا عصبانی کند!
نبود دوربین عقب یا حداقل حسگر دندهعقب یکی دیگر از مشکلات این خودروست. از طرف دیگر وقتی شخصاً اقدام به نصب این دو آپشن میکنید، از سوی نمایندگی احتمالاً به باطل کردن تضمین 36 ماهه خودرو خود متهم خواهید شد.
شتاب نیسان تیانا
همانطور که انتظار میرود، باوجود گیربکس CVT شروع حرکت تیانا کمی کند است. اما به فاصله چند ثانیه بعد، این گیربکس ضعف خود را جبران کرده و شتاب خوبی را در دسترس شما قرار خواهد داد و حتی ممکن است به عدد 9.6 ثانیهای نیز برای شتاب آن دستیابید.
تعلیق عالی
هنگام نشستن در تیانا و بخصوص در ردیف عقب، برخلاف نیسان ماکسیما، تکانهای تعلیق دیگر آزاردهنده نخواهند بود. اگر با سرعت به پیچها وارد شوید به لطف سامانههای پایداری متعدد آن، با مشکلی مواجه نشده و راننده و سرنشین جلو نیز با خیال راحت، پیچ را تحمل خواهند کرد.
اما این قضیه برای سرنشینان عقب کمی متفاوت است چراکه طراحی صندلیها بهگونهای نیست که کاملاً بدن را در خود جذب کند. ازاینرو جابجایی سرنشینان عقب در عبور از پیچها، بسیار محتمل میشود.
فرمان حساس به سرعت
یکی از ویژگیهای خوب نیسان تیانا، داشتن فرمان حساس بهسرعت است؛ بدین معنی که در سرعتهای زیاد و برای بالا رفتن دقت و امنیت، حساسیت یا همان تیزی فرمان متناسب با شرایط رانندگی، بهتدریج کمتر خواهد شد (اما بهقدری نیست که خودرو از فرمان شما سرپیچی کند). این ویژگی برای رانندگی تهاجمی جوانان قطعاً دردسرساز است چراکه فرصت انجام عکسالعملهای سریع را کاملاً از آنها میگیرد. طوری که در حین تعویض سریع لا ینها بهویژه در سرعتهای 110 تا 120 این امر کاملاً خود را نشان خواهد داد.