هیوندای سوناتا
مشخصات فنی هیوندای سوناتا
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | هیوندای سوناتا |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D segment |
وزن | 1514 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/55 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/55 R 17 |
حجم موتور | 2000 cc |
نوع موتور | هیبرید |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور پاشش مستقیم GDI |
ظرفیت باک | 60 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 156 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 193 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 78 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | ABS ضد قفل |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
تعلیق جلو | مک فرسون چند مفصلی |
تعلیق عقب | مک فرسون چند مفصلی |
نوع سیستم فرمان | هیدرولیک برق شانه ای |
حداکثر سرعت | 192 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 9.3 ثانیه |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 4.7 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | جانبی ، پرده ای ، راننده و سر نشین جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ESC , HAC , VSM |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | ضد سرقت ایموبیلایزر ، کلید هوشمند با استارت دکمه ای |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | تنظیم اتوماتیک با گرمکن غربیلک فرمان |
نوع غربیلک | تلسکوپی |
سیستمهای تهویه مطبوع | اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | JBL با مانیتور 4.2 اینچی لمسی |
سیستمهای مولتی مدیا | NAVIGATION-BLUETOOTH-USB-AUX |
سیستم صندلیهای جلو | برقی 8 حالته با گرمکن و سردکن |
سیستم صندلیهای عقب | تاشو با گرمکن |
سیستم آیینه ها | برقی تاشو و آینه الکتروکرومیک |
سیستم شیشه ها | برقی |
سیستم های سقف | پانوروما |
سیستم روشنایی جلو | زنون (HID ) / اتو لایت و روششنایی در روز |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED |
سنسورهای پیش فعال | رادار نقطه کور ، سنسور باران |
سیستم های کمک رانندگی | سنسور جلو و عقب ،دوربین عقب ،کروز کنترل |
هیوندای سوناتا
هیوندای یکی از قدیمیترین محصولات تاریخ خودروسازی کرهٔ جنوبی است که همچنان تولید و بهروزرسانی میشود.
اولین نسل
اولین نسل هیوندای سوناتا سال ۱۹۸۵ برای حضور در کلاس سدانهای میان رده معرفی شد و حالا شاهد حضور نسل ششم سوناتا در ایران هستیم. پلتفرم فعلی، آنچنان موفق بوده است که از سال ۲۰۰۹ تاکنون ثابت مانده و صرفاً با چند تغییر چهرهٔ استادانه، همراه شده است.
نسخه فیس لیفت
جدیدترین فیسلیفت سوناتا امروز در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد تا با جدیت بیشتری برای رقابت با سدانهای مشهور دنیا، همچون تویوتا کمری و هوندا آکورد آماده شود.
نسخه هیبرید
در مجموعه فنی هیوندای سوناتا هیبرید، شاهد بهکارگیری یک موتور بنزینی ۲ لیتری ۴ سیلندر از نوع تنفس طبیعی هستیم که میتواند ۱۵۴ اسب بخار قدرت را تولید کند. این موتور بنزینی به دو عدد الکتروموتور با قدرتهای ۵۱ و ۶۷ اسب بخار متصل شده و بهاینترتیب در حالت کلی قدرتی در حدود ۲۰۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار میدهند.
گیربکس
گرچه هیوندای برای سوناتا جدید از یک گیربکس ۸ دنده خودکار کاملاً جدید رونمایی کرده اما گویا این گیربکس جدید فعلاً تنها بر روی مدل توربو ۲۴۵ اسب بخاری این خودرو نصب خواهد شد و مدل هیبریدی با همان گیربکس ۶ دنده خودکار قبلی در دسترس خواهد بود.
البته همچنان ایرادی به این خودرو وارد نیست و اتفاقاً باید گفت این گیربکس یکی از نقاط قوت سوناتا در برابر رقبایی چون کمری است که از گیربکس CVT استفاده میکنند. چون گیربکسهای CVT لذت رانندگی چندان بالایی ندارند اما در سوناتا هیبریدی تعویض دندهها میتواند کاملاً و البته بهصورت واقعی در اختیار راننده باشد.
امکانات
در خصوص امکانات نیز مثل همیشه هیوندای دست پری دارد و شاهد مواردی چون گرمکن صندلیهای جلو و عقب، تهویه صندلیهای جلو، دوربین دید عقب، حسگر پارک جلو و عقب، سیستم هشدار نقطه کور، فرمان سه حالتِ برقی، تنظیم برقی صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده، گرمکن فرمان، نمایشگر لمسی، بلوتوث، تهویه خودکار دوگانه، پردههای جانبی عقب، پرده عقب برقی، ترمز پارک برقی، اتو هلد، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سانروف برقی، سقف پانوراما، چراغهای زنون، سیستم صوتی حرفهای و کروز کنترل هستیم.
کنسول
در کنسول این مدل، تعداد پورتهای USB افزایشیافته و شارژر بیسیم به آن اضافهشده است. رابط اپلکارپلی (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) نیز در سوناتای جدید وجود دارد، ضمن اینکه ارتباط بلوتوث با انواع تلفنهای هوشمند بهراحتی انجام میشود.
ناوبری ماهوارهای کامل، کامپیوتر سفر، دید ۳۶۰ درجه و دوربین پارک نیز همچنان آپشنهای قابل انتخاب و غیر پایه در سوناتا خواهند بود.
پیش فروش
شرکت پاکرو پیشفروش هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبریدی را در مقطعی در نمایشگاه خودرو تبریز که در شهریورماه برگزار شد، بازکرده بود و سه تیپ برای آن در نظر گرفته بود.
تیپ های مختلف
تیپهای GL، GLS و GLS+ که قیمتهایی از ۱۷۴ میلیون تومان الی ۱۹۹ میلیون تومان داشتند. خودروهای هیوندای سوناتا هیبریدی ۲۰۱۸ بهزودی وارد بازار کشور میشود و در نبود تویوتا کمری هیبریدی به نظر میرسد میتواند بهتنهایی یکهتازی کند.
حضور در ایران
سوناتا ۲۰۱۸ در بازار ایران احتمالاً با موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعتِ اتوماتیک به فروش خواهد رسید که سیستم سوخترسانی آن از نوع پاشش مستقیم (GDi) خواهد بود.
به نظر میرسد هیوندای، تولید سوناتا با شرایط فنی فعلی را ادامه خواهد داد و نسخهٔ جدید بانام اسپرت و با کد ۲٫۰T، به سبد محصولات این شرکت اضافه خواهد شد. در مقایسه با مدلی که در ایران هم حضور دارد، جلوپنجره دیگر کروم براق نیست و سیاهرنگ طراحیشده است. ارتفاع بدنه کاهشیافته است و دو اگزوز کروم در بخش عقب خودرو خودنمایی میکنند. صندوق بار با یک بالچه همراه شده است و چراغهای عقب نیز، حس تهاجمی آن را تقویت میکنند.
فضای داخلی
در فضای داخلی حالت متقارن و خستهکنندهٔ داشبورد فراموششده و با سبکی راننده محور همراه است. نمایشگر ۷ اینچ لمسی بهفرمان نزدیکتر شده و نمونهٔ ۸ اینچی نیز قابل سفارش است. فرمان حالتی استخوانی و اسپرت دارد که با طراحی مختص این مدل، برای مشتریان هیوندای، تازگی خواهد داشت. صندلیهای این نسخه راحت و مبله هستند، اما نوع اسپرت نیز قابل سفارش خواهد بود.
مدل توربو شارژ هیوندای سوناتا
در مدل هیوندا سوناتا ۲۰۱۸ توربو شاهد مزییت های مثل: پشتسریهای اسپرت، فرمان اسپرت که قسمت تحتانی غربیلک بهصورت صاف هست و اهرمهای تعویض دنده بهصورت اسپرت در پشت فرمان را شاهد هستیم.
همچنین هیوندای با استفاده از چرم به همراه دوخت باکیفیت و همچنین نوارهای فیبر کربن نقرهای حس خوب کیفیت را به سرنشینان سوناتا ۲۰۱۸ منتقل میکند.
نکته جالب
از نکات جالب در طراحی سوناتا ۲۰۱۸، میتوان به آرمِ بزرگ هیوندای روی درب صندوق و بین چراغهای عقب اشاره کرد که میتوانید با لمس کردنِ تاچ پَدی که در آن تعبیهشده، درب صندوق را بازکنید.
محل قرارگیری پلاک از روی درب صندوق به پایینِ سپر عقب منتقلشده و شاهد نوشته درشت “SONATA” روی درب صندوق هستیم. همچنین گرافیک زیبای چراغهای عقب (که تا حدودی شبیه به گرافیک چراغهای عقب لامبورگینی آونتادور هستند)، نمای عقب سوناتا راکمی اسپرت جلوه میدهند. طرح رینگهای سوناتا ۲۰۱۸ نیز تغییر کرده که نسبت به رینگهای سوناتا LF سادهتر شده و به رینگهای سوناتا YF شباهت پیداکرده است.
ایمنی
در بحث ایمنی، هیوندای عقبافتادگی سوناتا را جبران کرده است تا کروز کنترل هوشمند و سیستم هدایت خودرو بین خطوط در این مدل جدید وجود داشته باشد. هشدار نقاط کور و آلارم صوتی تعویض ناخواستهٔ لاین در بزرگراه نیز در سوناتای جدید وجود خواهد داشت، ضمن اینکه تعداد کیسههای هوا به ۷ عدد افزایشیافته است.
امکانات ایمنی
ازجمله امکانات ایمنی هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ میتوان به ترمز ضد قفل، سیستم EBD، سیستم ESC، سیستم TCS، سیستم کنترل شیب، سیستم TMPS، سیستم کنترل خودرو بین خطوط، سیستم کنترل سرعت، سیستم هشداردهنده نقطه کور، سیستم نوربالا اتوماتیک و سیستم پیشگیری از تصادف اشاره نمود.
تغییرات ظاهری
جلوپنجره جدیدی که هیوندای به آن Cascading Grille میگوید، چراغهای جدید جلو و عقب، LED های عمودی سپر جلو و لوگوی جدید SONATA که میان چراغهای عقب جا خوش کرده.
از مهمترین تفاوتهای ظاهری سوناتا ۲۰۱۸ با سوناتا ۲۰۱۷ است. مانیتور ۷ اینچی لمسی (۸ اینچی سفارشی)، سیستم چندرسانهای Apple CarPlay و Android Auto، شارژر وایرلس، فرمان چرمی جدید، پورت اضافه USB برای سرنشینان عقب، تریم جدید کابین و همچنین سامانههای ایمنی متنوعی مانند هشداردهنده نقطه کور، کمکی ماندن در لاین، نوربالا اتوماتیک، چراغهای چرخشی و سامانههای پیشگیری از تصادف از ویژگیهای خوب سوناتا ۲۰۱۸ است.
تغییرات فنی
اما تغییرات سوناتا ۲۰۱۸ فقط محدود به طراحی خارجی و فضای داخلی نمیشود، بلکه هیوندای شاسی این خودرو را نیز بهبود بخشیده که نتیجه آن سواری کمی نرمتر و قابلیتهای دینامیکی کمی بهتر است (البته در نظر داشته باشید که تمرکز هیوندای بیشتر روی سواری نرم بوده تا هندلینگ عالی و نباید درزمینهٔ قابلیتهای دینامیکی انتظار زیادی از این سدان متوسط داشته باشید).