کشور تولید کنندهایران
نام خودروریو سایپا
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1040 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو175/70 R 13
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب175/70 R 13
حجم موتور1493 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری
ظرفیت باک45 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)97 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)135 نیوتن متر در 4500 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)65 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهانتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
نوع سیستم تعلیقسیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمان
حداکثر سرعت175 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11 ثانیه
مصرف سوخت شهری9 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی5.7 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت6.9 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 3
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )ندارد
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای سیستم ترمز ضد قفل ABS
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی / سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای قدرت هیدرولیکی
نوع غربیلک3 شاخ
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD با 4 باند
سیستمهای مولتی مدیا
سیستم صندلیهای جلودارای روکش پارچه ای / با تنظیم دستی
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش پارچه ای
سیستم آیینه هاتنظیم دستی
سیستم شیشه هاشیشه بالابر های جلو و عقب برقی دارای قفل / دارای گرمکن شیشه ی عقب
سیستم های سقف
سیستم روشنایی جلوچراغ ها هالوژنی
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعال
سیستم های کمک رانندگی

کیا ریو

کیا ریو ۲۰۱۹ یک خودروی بسیار کوچک و جمع‌وجور شهری بوده و در گونه سدان طولی برابر با ۴.۳۸۵ میلی‌متر، پهنایی برابر با ۱.۷۲۵ میلی‌متر، ارتفاعی برابر با ۱.۴۶۰ میلی‌متر و فاصله ۲ محور عقب و جلویی برابر با ۲.۵۸۰ میلی‌متر داشته و فاصله آن از سطح زمین نیز برابر با ۱۵۰ میلی‌متر بوده که قابلیت عبور کم دردسر از سرعت‌گیرهای موجود در خیابان را به آن می‌دهد. برای درک بهتر ابعاد کیا ریو سدان ۲۰۱۹ می‌توان آن را با نمونه‌هایی مانند هیوندای اکسنت ۲۰۱۹، رانا و یا لوگان آل ۹۰ و یا دانگ فنگ H۳۰ کراس مقایسه کرد.

مدل هاچ بک

کیا ریو هاچ بک ۲۰۱۹ طبیعتاً کوچک‌تر و اسپرت تر بوده و طولی برابر با ۴.۰۶۵ میلی‌متر، پهنایی برابر با ۱.۷۲۵ میلی‌متر، ارتفاعی برابر با ۱.۴۵۰ میلی‌متر، فاصله دومحوری برابر با ۲.۵۸۰ میلی‌متر داشته و بافاصله از زمین ۱۴۰ میلی‌متر، نمایی جذاب‌تر و جوان پسندانه‌تر به خود گرفته است. برای درک بهتر ابعاد می‌توان آن را با نمونه‌هایی مانند پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ و یا ساندرو و هیوندای i۲۰ مقایسه کرد.

مدل 2019

ازلحاظ ظاهری کیا ریو ۲۰۱۹ از زبان طراحی جدید این شرکت سود برده که با جزئیاتی بیشتر در مدل‌هایی مانند سراتو (Cerato)، اپتیما (Optima) و یا حتی خودروی عضلانی کیا استینگر (Kia Stinger) به چشم می‌خورد.

جلوپنجره بسیار باریک بوده و چراغ‌های جلویی با طراحی کشیده خود، نمایی از یک خودروی کاملاً آسیایی را به تصویر می‌کشند. در بخش جانبی و گونه سدان، خط سقف مشابه با هیوندای اکسنت ۲۰۱۹ شیب ملایمی داشته و در بخش عقبی با چراغ‌های عقبی کشیده‌تر گونه‌ای از سراتو را در چشم بیننده تداعی می‌کند.

درمجموع هرچند ازلحاظ ظاهری گونه سدان نیز جذابیت کافی را داشته، اما قطعاً گونه هاچ بک ریو ۲۰۱۹ با ظاهر اسپرت تر خود نمونه‌ای دل‌نشین‌تر برای رانندگان کم سن و سال‌تر خواهد بود.

طراحی داخلی

طراحی داخلی ریو ۲۰۱۹ مانند خواهرخوانده خود بسیار ساده و به‌دوراز پیچیدگی بوده و مواد اولیه استفاده‌شده در ساخت آن باوجود سخت بودن، حس سواری با یک خودروی ارزان‌قیمت را به راننده و سرنشینان نخواهد داد.

غربیلک فرمان کاملاً مدور و سه‌شاخه بوده که کنترلرهای سامانه‌های صوتی و تلفن و کنترل سرعت در دو بخش جانبی آن تعبیه‌شده‌اند. صفحه پشت آمپر نیز ساده و متشکل از ۲ بخش مدور بزرگ برای نمایش سرعت و دور موتور بوده و شباهت کاملی با نمونه استفاده‌شده در هیوندای اکسنت ۲۰۱۹ دارد.

موتور

این موتور ۳ سیلندر خطی ۱۲ سوپاپِ ۱.۰ لیتری به حجم دقیق ۹۹۸ سی‌سی که تنها قابل‌استفاده در گونه هاچ بک با کد GT Line است، با بهره‌گیری از سیستم توربوشارژر (Turbocharger یا پرخوران) توانایی تولید نیرویی معادل ۱۲۰ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاوری برابر با ۱۲۷ پاوند بر فوت (معادل ۱۷۲ نیوتون متر) را در بازه دورموتورهای ۱.۵۰۰ RPM تا ۴.۰۰۰ RPM تولید می‌کند.

گیربکس

نیروی تولیدی نیز ۲ جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دستی و ۶ سرعتِ دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. عملکرد این پیشرانه که تنها برای کیا ریو هاچ بک موجود است، قابل‌قبول بوده و این خودرو درزمانی در حدود ۹.۳ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و درنهایت به حداکثر سرعتی برابر با ۱۱۸ مایل در ساعت (معادل ۱۸۹ کیلومتر در ساعت) خواهد رسید.

مصرف سوخت

مصرف سوخت نیز با توجه به حجم و وزن کمتر ۱.۲ تنی قابل‌قبول بوده و این خودرو توانایی پیمودن مسافتی به طول ۴۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت میانگین را دارد. البته این پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری یک‌گونه کم‌توان‌تر نیز داشته که با تولید نیرویی معادل ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۲۷ پاوند بر فوت (معادل ۱۷۲ نیوتون متر)، اندکی کم‌مصرف‌تر بوده ولی توانایی‌های دینامیکی آن کاهش‌یافته و شتاب اولیه آن به نزدیک ۱۰.۵ ثانیه افزایش می‌باید.

موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری MPi کیا ریو

این موتور نیز تنها قابل‌نصب بر روی مدل هاچ بک کیا ریو ۲۰۱۹ بوده و از یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱.۲ لیتری ۱۶ سوپاپِ تنفس طبیعی (بدون استفاده از توربوشارژر) به حجم دقیق ۱.۲۴۸ سی‌سی تشکیل‌شده است. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل ۸۴ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ RPM و حداکثر گشتاور ۹۰ پاوند بر فوت (معادل ۱۲۲ نیوتون متر) را در دور موتور ۴.۰۰۰ دور دقیقه دارد. نیروی تولیدی نیز توسط یک گیربکس ۵ سرعتِ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد.

این پیشرانه طبیعتاً توانایی‌های دینامیکی کمتری نسبت به موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری توربو داشته و برای رسیدن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود ۱۲.۵ ثانیه و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۰۷ مایل در ساعت (معادل ۱۷۲ کیلومتر در ساعت) را دارد. مصرف سوخت میانگین نیز بیشتر از موتور ۳ سیلندر بوده و این خودرو توانایی پیمودن مسافتی به طول ۴۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) را دارد.

موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری MPi

سومین موتور موجود برای کیا ریو ۲۰۱۹ یک موتور مشترک با هیوندای اکسنت ۲۰۱۹ بوده که قابل‌استفاده در هر دو کلاس سدان و هاچ بک است. این موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۱۶ سوپاپِ VVT (با ضریب متغیر سوپاپ‌ها) به حجم دقیق ۱.۳۶۸ سی‌سی توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز که در دور موتور ۴.۰۰۰ دور در دقیقه حاصل می‌گردد، برابر با ۹۸ پاوند بر فوت (معادل ۱۳۳ نیوتون متر) است.

گیربکس

نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه‌دنده ۶ سرعتِ دستی در حالت پایه و ۴ سرعتِ خودکار به‌صورت سفارشی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. با توجه به قدرت کمتر موتور، کیا ریو ۲۰۱۹ مجهز به این پیشرانه در رده خودروهای بسیار کند (با معیارهای امروزی) قرارگرفته و برای رسیدن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با گیربکس دستی به زمانی در حدود ۱۲.۲ ثانیه و با گیربکس خودکار به زمانی در حدود ۱۳.۵ ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت ریو جدید با این پیشرانه در حدود ۱۰۷ مایل بر ساعت (معادل ۱۷۲ کیلومتر در ساعت) خواهد بود.

اما مصرف سوخت پایین‌تر از مدل ۱.۶ لیتری بوده و این خودروی ارزان‌قیمت توانایی پیمودن مسافتی به طول ۳۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی، ۲۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری و ۳۳ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت میانگین را دارد.

موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TCi

این پیشرانه نیز تنها قابل‌استفاده در مدل‌های هاچ یک کیا ریو ۲۰۱۹ بوده و از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپِ توربو دیزل (گازوئیلی) به حجم دقیق ۱.۳۹۶ سی‌سی تشکیل‌شده است. این موتور در دو پیکربندی متفاوت توانایی تولید نیرویی برابر با ۹۰ و ۷۷ اسب بخار در دور موتور ۴.۰۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن مشابه با خودروهای دیزلی بالاتر از نمونه‌های عادی و برابر با ۱۷۷ نیوتون متر است. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه‌دنده ۶ سرعتِ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد.

شتاب اولیه و حداکثر سرعت با توجه به ماهیت خودروهای دیزلی پایین بوده و کیا ریو ۲۰۱۹ با این پیشرانه به زمانی در حدود ۱۱.۵ و ۱۳.۵ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت ریو با این پیشرانه رقمی در مابین ۱۰۲ تا ۱۰۸ مایل در ساعت (مابین ۱۶۴ تا ۱۷۴ کیلومتر در ساعت) خواهد بود. مصرف سوخت نیز پایین بوده و به این خودرو توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۵۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) را خواهد داد.

موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری MPi

این پیشرانه مشابه با نمونه موجود برای هیوندای اکسنت ۲۰۱۹ بوده و تنها بر روی گونه سدان قابل‌نصب خواهد بود این موتور که از یک نمونه ۴ سیلندر خطی DOHC با ۱۶ سوپاپ و بلوک آلومینیومی به حجم دقیق ۱.۵۹۱ سی‌سی تشکیل‌شده است، توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۳۰ اسب بخار در دور موتور ۶.۳۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور آن نیز برابر با ۱۱۹ پاوند بر فوت (معادل ۱۶۱ نیوتون متر) بوده که در دور موتور ۴.۸۵۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه‌دنده ۶ سرعتِ دستی یا ۶ سرعتِ خودکار به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد.

وزن

هرچند قدرت تولیدی این موتور پایین بوده، اما وزن در حدود ۱.۲ تنی ریو موجب عملکرد قابل‌قبولی در حد خودروهای ارزان‌قیمت و کوچک شهری می‌گردد. با استفاده از این موتور شتاب اولیه کیا ریو ۲۰۱۹ در مدل دستی در حدود ۹.۵ ثانیه بوده که در مدل مجهز به گیربکس خودکار با بیش از ۱ ثانیه افزایش به ۱۰.۵ ثانیه خواهد رسید. حداکثر سرعت آن نیز در حدود ۱۲۰ مایل در ساعت (معادل ۱۹۳ کیلومتر) بوده که برای یک خودروی اقتصادی کوچک شهری رقمی کافی خواهد بود.

مصرف سوخت

مصرف سوخت نیز با توجه به ابعاد و توانایی‌های موتور و وزن خالص کم، پایین بوده و این خودرو با توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۲۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۳۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۳۱ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت میانگین در مدل دستی یک نمونه کم‌مصرف به‌حساب می‌آید.

گیربکس

استفاده از گیربکس خودکار ۶ سرعتِ اگرچه توانایی‌های دینامیکی مانند شتاب را کاهش داده، اما موجب کاهش مصرف سوخت نیز شده و این خودرو توانایی پیمودن ۳۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی، ۲۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری و ۳۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت میانگین را خواهد داشت.

تیپ LX

این تیپ، تیپ پایه موجود برای نسخه سدان کیا ریو ۲۰۱۹ بوده و باوجود قیمت پایین (در حدود ۱۶.۰۰۰ دلار معادل ۶۷ میلیون تومان)، تجهیزات قابل‌قبول ولی محدودی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. نمونه‌هایی از تجهیزات موجود عبارت‌اند از:

  • جعبه‌دنده ۶ سرعتِ خودکار
  • موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری
  • رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی
  • چراغ‌های جلویی خودکار
  • کامپیوتر سفری
  • خروجی برق ۱۲ ولت
  • پوشش پاچه‌ای صندلی‌ها
  • صندلی راننده باقابلیت تنظیم در ۶ جهت به‌صورت دستی
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Conditioning)
  • ۶کیسه هوای ایمنی
  • سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)
  • سیستم صوتی با ۴ بلندگوی جداگانه
  • صفحه‌نمایش ۵.۰ اینچی لمسی رنگی
  • اتصال به تلفن‌های همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث
  • ورودی USB و AUX

تیپ S

این تیپ، گونه پایه نسخه هاچ بک بوده و باقیمتی در حدود ۱۷.۰۰۰ دلار (معادل ۷۲ میلیون تومان) در مدل سدان و ۱۷.۵۰۰ دلار (معادل ۷۴ میلیون تومان) در مدل هاچ بک به فروش می‌رسد. تجهیزات و امکانات موجود در این خودرو علاوه بر نمونه‌های تیپ LX عبارت‌اند از:

  • آیینه‌های جانبی الکتریکی مجهز به گرم‌کن
  • کنسول وسط با مکان قرار دادن آرنج
  • سیستم صوتی با ۶ بلندگوی جداگانه
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • دوربین کمکی دنده‌عقب
  • نمایشگر ۷.۰ اینچی لمسی رنگی
  • ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • پشتیبانی از نرم‌افزارهای Apple CarPlay و Android Auto

تجهیزات

از سایر تجهیزات سفارشی موجود برای کیا ریو ۲۰۱۹ می‌توان به مواردی مانند لامپ‌های LED برای چراغ‌های جلویی، صفحه ۳.۵ اینچی LCD در بخش پشت آمپر، سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS) و سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning) اشاره کرد.

کیا ریو ۲۰۱۹ در آزمون‌های موسسه خصوصی IIHS در گونه سدان موفق به کسب نمره خوب شده و عنوان Top Safety Pick+ را به خود اختصاص داده است. به‌این‌ترتیب یک نمونه ایمن برای مسیرهای شهری به‌حساب می‌آید.

راحتی سرنشینان

کیا ریو مدل سال ۲۰۱۹ مانند تمامی خودروهای ارزان‌قیمت موجود در این کلاس، به‌سادگی در مسیرهای پرپیچ‌وخم حرکت کرده و سیستم فنربندی و تعلیق آن فشار زیادی را به سرنشینان تحمیل نمی‌کند. اما با توجه به قدرت پایین پیشرانه، توانایی‌های دینامیکی با استانداردهای امروزی پایین بوده است. اما این توانایی در حدی بوده که برای کورس‌های کوتاه شهری (که عموماً پس از سبز شدن چراغ اتفاق می‌افتد) حس مناسبی به راننده و سرنشینان برای رقابت با نمونه‌های مشابه ارزان‌قیمت خواهد داد.

پرفروش های قطعات یدکی

لنت ترمز
برف پاک کن
بلبرینگ چرخ
بوش طبق
دسته موتور
دیسک چرخ
شمع
کمک فنر

عرضه کننده برندهای معتبر بین المللی

ان جی کا
ماندو
ایل جین
Onnuri
ولئو
هنن
دوون
سی تی آر