سانگ یانگ رکستون
مشخصات فنی سانگ یانگ رکستون
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | سانگ یانگ رکستون |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 2013 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 7 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 235/60 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 235/60 R 18 |
حجم موتور | 3199 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 6 |
تعداد سوپاپ ها | 24 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 80 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 220 اسب بخار در 6100 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 312 نیوتون متر در 4600 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 68.75 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 12 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 19.3 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 11.2 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 14.2 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 10 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , ESP , EBD , ARP , HDC |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم ضد سرقت ، دارای دزگیر با آزیر |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی ، تلسکوپی با تنظیم دستی |
نوع غربیلک | دکمه های کنترل کننده از روی فرمان برای سیستم صوتی ، سیستم فرمان حساس به سرعت |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل اتوماتیک دارای کنترل کیفیت رطوبت هوا ، سیستم تهویه مطبوع سرنشینان عقب جداگانه |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو CD به همراه AUX , USB , MP3 , iPod Cable ، دارای 6 عدد بلند گو و 2 عدد تیونر |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم برقی صندلی راننده 8 جهت و سرنشین کناری 4 جهت به همراه گرمکن صندلیها ، روکش چرمی ، پشت سری های فعال هنگام تصادف |
سیستم صندلیهای عقب | دارای سیستم تا شوندگی ، دارای سیستم پشت سری های فعال ، روکش چرمی |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن ، سیستم جمع شوندگی آینه ها به همراه راهنما |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابر جلو و عقب برقی ، سیستم یخ ضدایی شیشه های جلو ، سیستم تشخیص مانع و قطع نیروی پنجره ها |
سیستم های سقف | سانروف فعال و مجهز به سیستم ایمنی |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای زنون ، دارای مه شکن جلو ، تنظیم اتوماتیک نور چراغها ، سیستم شتشوی چراغها |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور پارک خودرو |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل ، کنترل کننده نیروی ترمز در سراشیبی |
سانگ یانگ رکستون
رکستون ، از دیرباز، بسیاری از محصولات سانگیانگ با عبارت «زشتترین خودروی دنیا» توصیفشدهاند. علاوه بر موسو که در زمان خود، بهعنوان یکی از بد ظاهرترین مدلهای جهان توسط بسیاری از رسانههای خودرویی دنیا انتخاب شد، ون رادیوس و نسل اول از شاسیبلند اکتیون هم با انتقادات شدیدی در بحث طراحی بیرونی مواجه بودند.
یک تغییر جدی
طبق معمول، کرهایها دست روی دست نگذاشتند و حالا محصولات سانگیانگ، کاملاً متفاوت از قبل به نظر میرسند. پس از معرفی تیوولی بافرم چراغهای شبه مثلثی و حالت کشیده به بالا در گوشهها، نوعی زبان طراحی در خودروهای سانگیانگ دیده میشود. این موضوع، در نسل جدید کوراندو، رادیوس و حالا در رکستون G4 قابلتشخیص است.
طراحی
چراغهای رکستون در مقایسه با سایز بدنه، کوچک و محافظهکار به نظر میرسند. این بخش، حالتی انتقامجو یا لوکس، تداعی نمیکند و شدیداً تحت تأثیر محصولات تویوتا، خصوصاً پرادو است. با نگاهی دقیقتر به داخل کاسهچراغ، هالوژنهای مدرن و ادوات براق حاشیهای، بهخوبی دیده میشوند تا جلوهای امروزی برای رکستون فراهم میشود.
استفاده از کروم براق با گوشههای تیز و حالت شمشیری، دیگر نکتهٔ مثبت در نمای روبروی شاسیبلند سانگیانگ رکستون است؛ اما همچنان سادگی جلوپنجره و سیاه بودن آن، ناامیدکننده است. لوگوی شرکت سازنده باحالت شاخ گوزن هم نسبتاً بزرگ است و همخوانی جالبی با دیگر اجزا ندارد.
نکات مثبت طراحی
از مهمترین نکات مثبت در طراحی رکستون G4، حجم دهی مناسب سپر و ایجاد حفرههای هماهنگ با چراغها است. این بخش، علاوه بر تأمین مکانی چشمنواز برای مهشکنهای، به لطف استفاده از ادوات باریک و براق، نوعی تقارن با جلوپنجره ایجاد میکند. سپر رکستون دارای ۲ بخش جداگانه است که در بالا، فلزی و همرنگ بدنه ارائه میشود اما در پایین، از جنس پلاستیک و به رنگ سیاه خواهد بود. دراینبین، مجرای عبور هوای پیشرانه و یراق باریک کروم قرارگرفته است تا همراه با نوار مشابه بالای جلوپنجره، زیبایی رکستون را افزایش دهد.
نمای جانبی
با نگاه به نمای جانبی رکستون جدیدترین شاسیبلند سانگیانگ، متوجه شباهت بسیار زیاد آن با دیگر محصولات مشهور بازار جهانی، خصوصاً میتسوبیشی اوتلندر میشویم. البته، این سبک طراحی، کاملاً متداول و از سوی بازار دنیا، پذیرفتهشده است؛ اما در کنار زیبایی و سادگی؛ خلاقیت خاصی در آن دیده میشود.
حتی رینگهای اسپرت رکستون G4، تفاوت خاصی با نمونههای استاندارد در اوتلندر جدید ندارد و با طرح ۵ پر دوگانه همراه است. از سویی دیگر، خطوط حجم دهنده روی بدنهٔ رکستون، باحالت خمیده و در امتداد گوشهٔ چراغهای طرفین، متقارن به نظر میرسد و در شاسیبلندهای امروزی، چندان متداول نیست. خط سومی همروی درهای جانبی دیده میشود که بالاتر از دستگیرهها است و بیهدف به نظر نمیرسد.
پلاستیک سیاه رنگ
در رکستون بخش زیادی از رکابها و فضای زیر درها، به پلاستیک سیاهرنگ اختصاص دادهشده است که از حس لوکس و گرانقیمت خودرو میکاهد. این بخش، از طریق فریم پلاستیکی پیرامون گلگیرها به سپرها متصل میشود و تا حدودی، توی ذوق بیننده میزند. از نکات مثبت در نمای جانبی رکستون، میتوان به نوار براق کروم در اطراف پنجرهها و دستگیرههایی از جنس مشابه اشاره کرد. استفاده از بال عقب (اسپویلر) و ریل باربند به رنگ خاکستری متالیک (ثابت در همهٔ مدلها) نیز حس اسپرت و جوانپسندی به خودرو داده است.
نمای پشت
نمای پشت رکستون G4، فراتر از انتظار نیست، هرچند زیبا و چشمنواز به نظر میرسد. از این زاویه و خصوصاً با تمرکز دید بر چراغهای عقب، شاسیبلند سوبارو اسکنت تداعی میشود؛ اما نمیتوان منکر ظرافتهایی مشابه نمای جلو در این بخش از رکستون شد. چراغهای عقب خودرو، حجم دهی شدهاند و دارای خطوط تیز زاویهدار هستند که بیرون زده از بدنه به نظر میرسند.
بین آنها، قطعهای کاملاً صاف و فلزی دیده میشود که در محصولات سوبارو متداول است. از سویی دیگر، حجم دهی خاصی روی درپوش صندوق وجود ندارد و صرفاً با خطی ملایم در امتداد چراغها ارائه میشود. روی سپر عقب، حالتی مشابه سپر جلو فراهمشده و دارای نواری باریک از فلز براق کروم بهصورت منحنی است. تقریباً تمامی این بخش، از جنس پلاستیک و به رنگ سیاه خواهد بود که تا حدودی ارزانقیمت به نظر میرسد.
در عوض، چراغهای ثانویهٔ ترمز، بالاتر از سپر و با جایگاه ویژه در بدنه طراحیشدهاند که همراه با آنتن کوسهای، نکاتی مثبت در ظاهر رکستون محسوب میشوند.
رضایت نسبی از طراحی
درمجموع، میتوان از طراحی بیرونی سانگیانگ رکستون رضایت نسبی داشت. این خودرو دارای حجم دهی قابل قبولی است که علاقهمندان مدلهای پهنپیکر را جذب خود میکند و در مقایسه با محصولات هم قیمت، کمی لوکستر و ارزشمندتر به نظر میرسد. ابعاد رکستون G4، شامل طول ۴۸۵۰ میلیمتر با عرض ۱۹۶۰ میلیمتر است که همراه فاصله محورهای ۲۸۶۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۸۲۵ میلیمتر ارائه میشود. با این حساب، پرچمدار سانگیانگ ازهرجهت بزرگتر ازکیا سورنتو، هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر است.
نمای داخلی
باید اعتراف کنیم نمای داخلی رکستون فراتر از انتظار است. با ورود به اتاقک خودرو، حتی اگر تجربهٔ رانندگی با ولوو XC90 یا نسل جدید شاسیبلندهای لکسوس را داشته باشید، تحت تأثیر متریال و کیفیت ساخت سانگیانگ قرار خواهید گرفت. حجم بالای چوب و چرم مصرفی در داشبورد، تودریها و حتی دستهدنده، کمنظیر است، ضمن اینکه بهجای استفاده از پلاستیک سیاه در بسیاری ادوات، قطعات فلزی و نقرهایرنگ دیده میشوند.
نمای داشبورد
نمای داشبورد رکستون ، باحالت متقارن و هواکشهای عریض عمودی در طرفین نمایشگر، تداعیکنندهٔ پیکاپهای پهنپیکر آمریکایی، نظیر دوج رم ۱۵۰۰ است. از سویی دیگر، میتوان نمای داشبورد را به سه قسمت تقسیم کرد که در بخش بالایی، پلاستیک سخت با مواد مرغوب، در نوار میانی، چوب با طرح خطوط افقی و در قسمت پایین، چرم نرم با خطوط دوخت متقاطع دیده میشود.
البته در بخش زیرین داشبورد، بازهم از پلاستیک سخت استفادهشده است؛ اما این قسمت نیز همرنگ پوشش صندلیها و چرم داشبورد خواهد بود تا لوکس و چشمنواز عمل کند.
نمایشگر
نمایشگر لمسی ۸ اینچ در میان داشبورد رکستون نسخههای استاندارد قرار دارد، ضمن اینکه نمونهٔ ۹.۲ اینچ آنهم قابل سفارش است تا بزرگترین نمایشگر در کلاس شاسیبلندهای سایز متوسط دنیا باشد. کلیدهای نسبتاً پرتعدادی روی داشبورد وجود دارد که در نگاه اول، گیجکننده به نظر میرسد؛ اما بهخوبی دستهبندیشده است تا گروه مربوط به ناوبری و سیستم سرگرمی، زیر نمایشگر باشد و امکانات مربوط به گرمایش – سرمایش، از مکانی روبروی دستهدنده کنترل شوند.
طراحی صفحه کیلومتر
پشت فرمان رکستون G4، طرح سیلندری مرسوم دیده نمیشود و عقربههای اصلی، کاملاً همسطح پنل هستند. در نسخههای ساده و لوکس، ۲ نوع نمایشگر بین سرعتسنج و دورسنج پیشرانه وجود دارد. در مدل استاندارد، نمایشگر TFT دیده میشود که با سایز ۳.۵ اینچ و اطلاعات معمول در کامپیوتر سفر (مثل میانگین مصرف سوخت و هشدارهای مربوط به درجه حرارت پیشرانه) قابلاستفاده است.
در مدلهای دارای آپشنهای بیشتر، نمایشگر بزرگتر و مدرنتر با سایز ۷ اینچ در پنل پشت فرمان وجود دارد که تصاویر گرافیکی و سهبعدی (باقابلیت اعمال تغییر در چیدمان) از طریق آن به اطلاع راننده میرسد. اعلام هشدارهای مهم مثل خروج از خط یا پیامهای مربوط به سیستم ناوبری ماهوارهای هم در مدلهای فول آپشن، از طریق نمایشگر ۷ اینچ پنل انجام میشود.
فرمان خوش دست
رانندهٔ رکستون جدید، بافرمان خوشدست و پوشش چرم روبرو است. در این بخش هم کلیدهای پرتعدادی وجود دارند که علاوه بر شلوغی ظاهری، میتوانند باعث حواسپرتی کاربر شوند. فریم نقرهایرنگ پیرامون کلیدی روی فرمان، هماهنگی خوبی با قاب مجراهای هوای روی داشبورد دارد. این اقلام، در کنار پوشش نرم و چرمی تودریها که دقیقاً همرنگ صندلیها هستند، حس یک خودروی لوکس را به رانندهٔ رکستون میدهند. فراموش نکنیم، دستهدندهٔ خودرو هم دارای پوشش چوب، هماهنگ با بخش میانی داشبورد است.
راحتی بالای سرنشینان
راحتی بسیار خوب سرنشینان در رکستون G4، از ۲ جهت تأمین میشود. اول اینکه، بزرگی ابعاد خودرو، فضایی قابلتوجه فراهم میکند تا حتی افرادی با قد ۲ متر، ازهرجهت در آرامش باشند. نکتهٔ دوم، طراحی مبله و کاملاً لوکس صندلیها است که برای ردیفهای اول و دوم ایده آل عمل میکند. این خودرو، معمولاً بهصورت ۵ صندلی ارائه میشود؛ اما نسخهٔ ۷ نفرِ با سه ردیف صندلی هم در بازار جهانی وجود دارد.
طبیعتاً، مدلهای ۲ ردیفِ، راحتی بیشتری برای سرنشینان عقب دارند و فضای صندوق بزرگتری خواهند داشت؛ ضمن اینکه صندلیهای ردیف سوم در مدل ۷ نفرِ، راحتی زیادی ازنظر فاصلهٔ مقابل زانوها و نوع نشیمنگاه ارائه نمیکنند. فراموش نکنیم، رکستون G4 تمرکز زیادی بر راحتی ۴ سرنشین داشته است و نوع طراحی صندلیهای ردیف دوم، فضای مناسبی برای نفر وسط فراهم نخواهد کرد. در این بخش، استراحتگاه پهن و نسبتاً بزرگی برای بازوهای سرنشینان عقب وجود دارد.
امتیاز بالا در طراحی
درمجموع و با توجه به قیمت سانگیانگ رکستون در بازار جهانی، میتوان امتیاز بالایی به طراحی و کیفیت فضای داخلی آن داد. این خودرو، ۱۰۱۱ لیتر فضای استاندارد در صندوقعقب نسخهٔ ۲ ردیفِ دارد که با جمعکردن صندلیهای پشت راننده، نهایتاً به ۱۹۷۷ لیتر افزایش پیدا میکند. این میزان، در مدل ۳ ردیفِ و پس از خواباندن صندلیهای ردیف دوم و سوم، ۱۸۰۶ لیتر خواهد بود.
موتور
در وبسایت اصلی سانگیانگ کره و دیگر نمایندگیهای این شرکت در دنیا، خودروی رکستون G4 با پیشرانهٔ دیزلی، عرضه میشود. این موضوع، البته در ایران متفاوت است و محصول مذکور، با قوای محرک بنزینی فروخته خواهد شد. از سویی دیگر، مدلهای مختلف رکستون دارای نسخههای ۲ دیفرانسیل و تک دیفرانسیل، با گیربکس ۶ سرعتِٔ دستی یا ۷ سرعتِٔ خودکار هستند؛ درحالیکه نمونهٔ وارداتی به ایران، مجهز به جعبهدندهٔ خودکار ۶ سرعتِ، ساخت آیسین ژاپن و سیستم ۲ دیفرانسیل خواهد بود.
موتور دیزلی
رکستون دیزل، دارای پیشرانهٔ ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر است که قدرت ۱۸۱ اسب بخار در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۴۲۰ نیوتنمتر از دور موتور ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ دور بر دقیقه فراهم میکند. این محصول، درزمانی بین ۱۲ تا ۱۳ ثانیه (با توجه به وزن متغیر در نسخههای مختلف) بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ درحالیکه میانگین مصرف سوخت، ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.
نسخه بنزینی
نسخهٔ بنزینی رکستون G4، توربوشارژر ۴ سیلندر ۲ لیتری خواهد بود. بنا به ادعای شرکت واردکننده، قدرت ۲۲۲ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر به ترتیب در دور موتورهای ۵۵۰۰ و ۱۵۰۰ دور بر دقیقه، در این محصول تولید میشوند. اطلاعات بیشتری از میزان مصرف سوخت و زمانگیری صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رکستون بنزینی اعلامنشده است.
شتاب و مصرف سوخت
اما برحسب تجربه و با توجه به وزن خالص حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم این مدل، میتوان پیشبینی کرد که درزمانی حدود ۱۱ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. این اعداد توسط بعضی سایتهای داخلی کمی خوشبینانهتر توصیفشدهاند.
تا جایی که حتی صحبت از زمان ۹ ثانیه برای رسیدن خودرو بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شده است؛ اما از دیدگاه نگارندهٔ این مطلب، بعید به نظر میرسند.
رکستون در ایران
رکستون وارداتی به ایران دارای ۳ ردیف صندلی، گیربکس خودکار تیپ ترونیک و ۲ دیفرانسیل قابل انتخاب توسط راننده خواهد بود. این محصول از حیث تجهیزات فنی، نسخهٔ نسبتاً کاملی است؛ درحالیکه ازنظر امکانات رفاهی و لوکس، نزدیک به فول آپشن محسوب میشود. فراموش نکنیم که حتی نمونهٔ استاندارد این خودرو در بازار جهانی، آپشنهای بیشتری نسبت به ارزانترین مدل هیوندای سانتافه دارد.
رنگ بندی
در نمای بیرونی رکستون ، شاسیبلند سانگیانگ با ۶ رنگ متالیک سیاه، سفید، آبی تیره، نوکمدادی، نقرهای و بژ (طلایی) قابل سفارش است. در بازار جهانی، ۳ مدل رینگ در سایزهای ۱۷، ۱۸ و ۲۰ اینچ برای رکستون G4 در نظر گرفتهشده است و نمونهٔ وارداتی به ایران، دارای چرخهای ۱۸ اینچ با لاستیکهای به پهنای ۲۵۵ میلیمتر خواهد بود.
رکستون دارای آینهبغلهای راهنما دار برقی مجهز به گرمکن داخلی، ریل باربند، شیشههای دودی عقب و فتوکرومیک جلو، برفپاککن ضد یخ، روشنایی روز LED، چراغهای جلوی HID و LED عقب، مهشکنهای LED جلو و عقب، روشنایی کنار سپر به هنگام گردش فرمان و سانروف ۲ حالتِ است.
صندوق G4، مجهز به باز شوندهٔ خودکار برقی، هنگام نزدیک بودن سوئیچ خودرو به فضای بار است. برای استفاده از این قابلیت، همراه داشتن سوئیچ و صرف زمان ۳ ثانیه در نزدیکی صندوق بار، کافی خواهد بود.
تجهیزات
در فضای داخلی رکستون وارداتی، نمایشگر استاندارد ۸ اینچی وجود دارد؛ اما نسخههای فول آپشن مجهز به نمونهٔ ۹.۳ اینچی هستند. در عوض، نمایشگر سوپرویژن ۷ اینچ با امکانات گرافیکی و کامپیوتر سفری، برای خریدار ایرانی قابلاستفاده است.
صندلی راننده و شاگرد، به ترتیب دارای تنظیمات برقی ۸ جهت و ۶ جهتِ خواهد. فرمان برقی حساس بهسرعت، دوربین ۳۶۰ درجه با نمای سهبعدی، کروز کنترل، فرمان چرم تلسکوپی مجهز به گرمکن داخلی، دستهدنده با پوشش چوب، دستگیره درهای استیل، سیستم هوشمند ورود به خودرو (Smart Key System) همراه دکمه استارتر موتور، ناوبری ماهوارهای، دوربین عقب، سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر و دکمههای کنترل روی فرمان، ورودی USB جلو و عقب همراه با درگاه AUX در جلو، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، پورت ۱۲ ولت در جلو و عقب، مبدل برق شهری ۲۲۰ ولت در صندوقعقب، زاپاس فول سایز، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، دریچههای مستقل تهویه برای ردیفهای دوم و سوم، سیستم خودکار ضد بخار شیشهها باقابلیت کنترل کیفیت هوای اتاقک، مهمترین آپشنهای رفاهی در رکستون وارداتی هستند.
آپشن ها
از شواهد موجود در سایت نمایندگی سانگیانگ در ایران، به نظر میرسد که نسخهٔ انتخابی رکستون برای فروش در کشورمان دارای گرمکن چندحالته برای صندلیهای ردیف اول و دوم، همراه با سردکن داخلی ۳ حالتِ برای صندلیهای جلو خواهد بود. علاوه بر این، امکان سفارش رکستون G4، با پوشش تمام چرم طرح مشبک در سه رنگ سفید، خاکستری تیره و نارنجی وجود دارد.
شاسی
شاسی رکستون G4، با همکاری شرکت فولادسازی POSCO کره جنوبی از سازهٔ تمام استیل دارای بیش از ۸۱ درصد فولاد با چگالی و مقاومت کششی بالا ساختهشده است. حدود ۶۳ درصد از این بخش هم از فولاد با مقاومت بالا (AHSS) تشکیل میشود. دیگر نکتهٔ مهم در ایمنی رکستون، برخورداری از ۹ ایربگ در ۱۳ نقطه است که شامل کیسههای هوای سرنشینان جلو، عقب، زانوی راننده و مدل پردهای خواهد بود.
رکستون با بخشی مجزا جهت جذب ضربه تصادف از جلو (Crash zone Box)، میله محافظ داخل درها برای کاهش صدمات در تصادف جانبی و واژگونی، کمربندهای پیش کشنده راننده و سرنشین جلو و جایگاه ایمن صندلی کودک (ISO-Fix) ارائه میشود.
تجهیزات
رادار جلو جهت پیشگیری از تصادف و سیستم ترمز گیری خودکار (AEB)، سیستم هشداردهنده و پیشگیری از برخورد با عابر پیاده (FCW)، هشدار خروج از خط (LDW)، رادار نقطه کور (BSD)، رادار هشدار نزدیک شدن دیگر خودروها از عقب (RCTA)، سیستم هشداردهنده تغییر مسیر (LCA)، فناوری هوشمند کاهش نوربالا به هنگام نزدیک شدن دیگر خودروها از روبرو (HBA).
نشاندهنده میزان فشار باد لاستیکها (TPMS)، ترمز پارک برقی (EPB)، حفظ خودرو درشیب (Auto Hold)، کنترل سرعت و ایستایی خودرو در سراشیبی (HDC)، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی (HSA)، ترمز ضد قفل (ABS) چهار کانالِ به همراه سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز (EBD)، حفظ پایداری (ESP)، کنترل هرز گردی چرخها (TSC) و سیستم فعال ضد واژگونی خودرو (ARP)، مهمترین فناوریهای ایمنی رکستون G4 هستند.
آزمایشات میدانی
طبق معمول، صحبت از کیفیت رانندگی و ارزش خرید خودرویی که هنوز در جادههای کشور دیده نشده است، مشکل به نظر میرسد. از سویی دیگر، با مروری بر آزمایشهای میدانی دیگر رسانههای معتبر دنیا همراه با دادههای رسمی منتشرشده از رکستون G4، تا حدودی میتوان به جمعبندی عادلانهای از نکات مثبت و منفی خودرو رسید.
فراموش نکنیم، شاسیبلند پرچمدار سانگیانگ، با پیشرانهٔ دیزلی ۱۸۰ اسب بخار در بازار جهانی آزمایششده است و تلاش ما برای کسب اطلاعات بیشتر از نمونهٔ بنزینی ۲۲۰ اسب بخار (مشابه آنچه در ایران وارد خواهد شد)، با محدودیتهایی همراه بود.
رقبا
رکستون G4، قرار است باقیمتی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان به دست مشتری ایرانی برسد. با این حساب و ضمن توجه به قیمت بالاتر هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا راو 4 و همچنین رنو کولئوس، میتوان به ارزش شاسیبلند سانگیانگ پی برد. این محصول، برای آنها که راحتی در اتاقک بزرگ و رانندگی با یک خودروی پهنپیکر را دوست دارند، بهترین انتخاب خواهد بود.
هرچند با قاطعیت نمیتوان از زیبایی رکستون جدید سخن گفت؛ اما با احتمال بالایی قابل پیشبینی است که برای مصرفکننده و نوع سلیقهٔ بازار ایران، جذابیت قابل قبولی داشته باشد. همانطور که پیشتر اشاره شد، هیچکدام از رقبای هم قیمت رکستون، بهاندازهٔ این خودرو؛ بزرگ و باهیبت نیستند. این موضوع، صندوق بار جادار، صندلیهای مبله با راحتی بالا و حس سواری یک محصول لوکس در ارتفاع نسبتاً زیاد نسبت به زمین را برای خریدار متمول آن فراهم خواهد کرد.
امکانات داخلی
ازنظر امکانات داخلی و کیفیت اتاقک هم میتوان نمرهٔ بسیار خوبی به رکستون G4 داد. حجم بالای چوب و چرم، علاقهمندان خودروهای کلاسیک را جذب خود میکند؛ ضمن اینکه فناوریهای مدرن، نظیر نمایشگر لمسی ۸ اینچ و مانیتور سوپرویژن پشت فرم آنهم در این خودرو وجود دارند.
سبک طراحی داخل رکستون ، با الهام از شاسیبلندهای آمریکایی و استفاده از متریال مرغوب، ترکیب قابل قبولی ارائه میکند؛ ضمن اینکه آپشنهای معمول در خودروهای لوکس میانپرده، مثل گرمکن ۵ صندلی و سردکن صندلیهای جلو، همراه با فناوریهای ایمنی و جلوگیری کننده از تصادف در رکستون G4 یافت میشود. از سویی دیگر، فقدان سقف پانورامیک و سیستم پارک دوبل خودکار (اتو پارک) در آن احساس میشود.
کیفیت رانندگی
صحبت از کیفیت رانندگی پرچمدار سانگیانگ، با توجه به کیفیت پایین سوخت در ایران و تازهساز بودن نمونهٔ بنزینی رکستون G4، مشکل است. از سویی دیگر، نمونهٔ معمول این خودرو با پیشرانهٔ دیزل ۱۸۰ اسب بخار، کمبودهایی دارد که میتوان پیشبینی کرد در نسخهٔ وارداتی به ایران هم وجود داشته باشد. این محصول، در مدل ۲ دیفرانسیل و دنده خودکار، بیش از ۲ تن وزن دارد.
توربو شارژ
این اعداد، در کنار پیشرانهٔ توربوشارژر ۲۲۰ اسب بخار، ثابت میکند که شتابگیری خارقالعادهای در انتظار رانندهٔ رکستون جدید نخواهد بود. هرچند رسیدن بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت درزمانی حدود ۱۱ تا ۱۲ ثانیه، محتمل و راضیکننده به نظر میرسد؛ بهاندازهٔ همقیمتیهای کوچکتر، مثل رنو کولئوس و اوتلندر سریع و چالاک نشان نمیدهد. با این حساب، علاقهمندان شاسیبلندهای اسپرت، طرفدار رانندگی با رکستون G4 نخواهند بود.
سیستم فرمان
از سویی دیگر، فرمان نرم و هماهنگ با سرعت رکستون ، عملکرد قابل قبولی دارد که مناسب رانندگی آرام و کم تنش، طراحیشده است. سیستم تعلیق و فنربندی هم تا حد زیادی نرم و منعطف عمل میکند. این موضوع، در پیچهای تند و سرعتبالا، آرامش سرنشینان را برهم میزند و باعث تکانهای ثانویه میشود؛ اما هنگام رانندگی با سرعتپایین در دستاندازهای مختلف، رضایتبخش خواهد بود.
آزمون آفرود
در آزمونهای آفرود و خارج جاده هم رکستون G4 به لطف سیستم دو دیفرانسیل، قابلیت تعویض دستی دندهها از پشت فرمان و ارتفاع خوب کف خودرو نسبت به سطح زمین، امتیاز بالا و عملکرد قابل قبولی در کلاس خود دارد.
کیفیت ساخت
درمجموع، میتوان از کیفیت ساخت و سبک طراحی رکستون G4 رضایت داشت؛ اما تضمین فروش و استقبال بازار از آن، مبهم خواهد بود. هرچند طیف وسیعی از امکانات با ظاهری جذاب در شاسیبلند سانگیانگ فراهمشده است، فقدان یک برند معتبر با اصالت بالا، خریدار احتمالی رکستون G4 را مردد خواهد کرد. از سویی دیگر، برای افرادی که بدنهٔ جادار و باابهت یک شاسیبلند، مثل نسخههای مختلف تویوتا پرادو و لکسوس RX اهمیت بیشتری دارد، خرید رکستون باقیمتی در محدودهٔ ۳۰۰ میلیون تومان، منطقی خواهد بود.