تویوتا پرادو VX
مشخصات فنی تویوتا پرادو VX
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | تویوتا پرادو VX |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 2250 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 7 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 245/70 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 245/70 R 17 |
حجم موتور | 3956 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 6 |
تعداد سوپاپ ها | 24 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | ( 87+150 ) 237 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 271 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 381 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 67.75 اسب بخار به لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم ضد قفل |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | بازو جناقی دوبل |
تعلیق عقب | چهار میله ای با میل عرضی |
کمک فنرهای جلو | کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع |
کمک فنرهای عقب | کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 9 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 9.3 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 15.4 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 12.4 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 10 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD , BA , TCS , VSC ، سیستم تعلیق هوشمند |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی ، ریموت کنترل ، سیستم کلید ضد سرقت ، سیستم قفل و باز کردن درب ها و روشن شدن خودرو بدون کلید |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت ، دارای تنظیم برقی ، نشان دهنده زاویه چرخش چرخها |
نوع غربیلک | 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک ، تهویه مطبوع دستی سرنشینان عقب |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable و 9 بلندگو |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده ، دارای سیستم آمپر دیجیتال ، مجهز به تنظیم نور صفحه کیلومتر شمار |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی و گرمکن دار و دارای حافظه ، سیستم گرمکن صندلی کناری |
سیستم صندلیهای عقب | دارای چرمی ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای قابلیت تا شوندگی برقی |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، آیینه وسط با قابلیت الکترو کرومیک ، آیینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، شیشه های سولار |
سیستم های سقف | سیستم سانروف |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای جلو زنون ، قابلیت تنظیم نور چراغها به صورت اتوماتیک ، دارای مه شکن و شیشه شور چراغهای جلو |
سیستم روشنایی عقب | دارای همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کمک پارک ، سیستم پیشگیری از تصادف |
سیستم های کمک رانندگی | سیستم کروز کنترل ، سیستم کمک رانندگی و قفل گیربکس و دیفرانسیل ، سیستم نگه داری خودرو در سراشیبی ، دارای سه دوربین ، سیستم تعلیق هوشمند ، تعلیق وابسته به نیروی محرکه ، تنظیم اتوماتیک ارتفاع |
تویوتا پرادو VX
تویوتا پرادو VX پرفروشترین خودروی شاسیبلند سایز بزرگ در بازار استرالیا است و تویوتا برای فروش بیشتر این خودرو، تصمیم گرفته است ضمن اضافه کردن امکانات و تجهیزات ایمنی پرادو، قیمت آن را نیز کاهش دهد. همچنین تلاشهایی صورت گرفته است تا تواناییهای خارج جادهای این خودرو نیز بهتر از قبل شوند.
افزایش توانایی
تویوتا سعی کرده است تواناییهای پرادو ۲۰۱۸ را از هر نظر افزایش دهد؛ بهطوریکه حتی توانایی یدککشی مدل ۲۰۱۸ نیز افزایش پیداکرده و به ۳ هزار کیلوگرم رسیده است. همچنین مدلهای GLX و تویوتا پرادو VX این خودرو که به پیشرانهٔ V6 مجهز هستند، به همراه قفل دیفرانسیل محور عقب عرضه میشوند.
قیمت
قیمت مدل GX پرادو به ۵۳ هزار و ۴۹۰ دلار استرالیا رسیده است و در مدل GXL با کاهش ۱۲۰۰ دلاری، به قیمت ۵۹ هزار و ۹۹۰ دلار استرالیا پیشفروش خواهد شد. مدل تویوتا پرادو VX هم با ۹۱۱ دلار کاهش قیمت روبرو شده است و ۷۳ هزار و ۹۹۰ دلار فروخته میشود. آخرینمدل، نسخهٔ Kakadu است که قیمت این مدل نیز با ۱۱۲۱ دلار کاهش، به ۸۴ هزار و ۴۹۰ دلار رسیده است که همچنان هم قیمت یک محصول متوسط، مثل لندروور دیسکاوری HSE است. (هر دلار استرالیا معادل ۰.۷ دلار آمریکا و حدود ۳۲۰۰ تومان محاسبه میشود.)
کاهش قیمت
البته باید گفت کاهش قیمت لندکروزر پرادو بهاندازهٔ کاهش قیمتی که تویوتا برای مدل فورچونر در نظر گرفته است نیست؛ چون مدل فورچونر که یک شاسیبلند ساختهشده بر اساس تویوتا هایلوکس محسوب میشود، در مدل ۲۰۱۸ خود با کاهش قیمت ۵ هزار دلاری روبهرو خواهد بود که رقم قابلتوجهی بهحساب میآید. تنها مدل لندکروزر پرادو که قیمت آن افزایش پیداکرده، مدل GX با جعبهدندهٔ خودکار است که ۴۰۰ دلار گرانتر از سال قبل خواهد بود.
طراحی خارجی
یکی از نکات بارز تویوتا پرادو VX جدید کاپوت آن است که در با شیار بزرگی در وسط ارائه میشود. به گفتهٔ تویوتا وجود این شیار به افزایش دید راننده کمک میکند. همچنین گوشههای گلگیرهای این خودرو نیز دارای ارتفاع کمتری هستند تا قابلیت مانور پذیری پرادو در مسیرهای خارج جادهای افزایش پیدا کند.
جلوپنجرهٔ این مدل نیز کاملاً جدید است و نهتنها گرافیک آن تغییر پیداکرده است بلکه سایز آن نیز برای سهولت تنفس و خنک کاری پیشرانه افزایش پیداکرده است. موقعیت چراغهای این خودرو نیز به شکلی تغییر پیداکرده است اگر در مسیرهای خارج جادهای با مانعی برخورد کنید چراغهای اصلی آسیبی نبینند. طرح چراغهای عقب نیز جدید است و در داخل اتاقک نیز دورنگ تودوزی جدید به رنگهای قبلی اضافهشدهاند.
ایمنی
اما در خصوص امکانات ایمنی باید گفت که تویوتا تجهیزاتی چون سیستم ترمز خودکار اضطراری، کروز کنترل هوشمند، رادار هشدار بین خطوط و چراغهای هوشمند خودکار روی این خودرو عرضه میکند. سایر تجهیزات جدید این خودرو شامل چراغهای LED و روشنایی در روز در مدلهای GXL، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار خودروی پشتسری، تهویهٔ صندلیها، کول باکس، رهیاب ماهوارهای، سقف پانوراما و قابلیت انتخاب حالتهای مختلف رانندگی هستند.
طراحی داخلی
طراحی داخل اتاقک در بخشهای همچون کنترلگرهای مربوط به سیستم تهویه، دستهدنده و پشت آمپرها تغییر کرده و کاملاً جدید است. در اکثر تیپهای این خودرو تودوزی چرمی نیز موجود است؛ اما برای مدل GXL میتوان با پرداخت ۳۵۰۰ دلار، در کنار تودوزی چرمی، گرمکن صندلیهای جلو و عقب و تهویهٔ صندلیهای جلو نیز دریافت کرد.
موتور
در خصوص قوای فنی تویوتا پرادو VX جدید باید اشاره کرد که این خودرو با یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری توربو دیزل همراه است که از سال ۲۰۱۵ روی پرادو عرضه میشود. مشخصات این پیشرانه بدون تغییر باقیمانده است و ۱۷۴ اسب بخار قدرت در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه و ۴۵۰ نیوتنمتر گشتاور در ۱۶۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. البته گشتاوری که گفته شد مربوط به نسخهٔ مجهز به جعبهدندهٔ شش سرعتهٔ خودکار است و درصورتیکه این پیشرانه را به همراه جعبهدندهٔ شش سرعتهٔ دستی سفارش دهید، گشتاور تولیدی آن به ۴۲۰ نیوتنمتر در ۱۴۰۰ دور بر دقیقه میرسد.
موتور دیزلی
تویوتا پرادو VX قبلاً با یک پیشرانهٔ بنزینی V6 به حجم ۴ لیتر نیز عرضه میشد؛ اما برای سال ۲۰۱۸ تویوتا تولید پرادو با این پیشرانه را متوقف کرده و دلیل آن، کاهش تمایل خریداران به پیشرانهٔ بنزینی و علاقهٔ آنها به پیشرانههای دیزلی ذکرشده است؛ بهطوریکه ۹۸.۸ درصد از خریداران این خودرو در استرالیا پیشرانهٔ دیزلی را ترجیح میدهند.