نیسان پیکاپ
مشخصات فنی نیسان پیکاپ
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | نیسان پیکاپ |
کلاس بدنه | وانت |
کلاس اتومبیل | Pickup Trucks |
وزن | 1716 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/65 R 15 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/65 R 15 |
حجم موتور | 2389 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 60 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 133.3 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 197 نیوتون متر در 2800 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 55.4 اسب بخار به لیتر |
نوع جعبه دنده | دنده دستی |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | روغنی با بوستر خلائی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | کاسه ای |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | محور صلب |
کمک فنرهای جلو | فنر پیچشی |
کمک فنرهای عقب | فنر تخت |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 155 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 12 ثانیه |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 11.29 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | دارای ترمز ضد قفل ABS |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی ، سیستم ضد سرقت |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل دستی |
سیستم صندلیهای جلو | روکش پارچه ای |
سیستم صندلیهای عقب | روکش پارچه ای |
سیستم آیینه ها | تنظیم دستی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی بالابر تمام دربها |
سیستم روشنایی جلو | تنظیم دستی ارتفاع نور چراغها |
نیسان پیکاپ
صرفنظر از قیمت، نیسان پیکاپ یک تفاوت اساسی با رقیبانش داشت و آن شاسیبلند بودن این خودرو بود. به عبارت بهتر نیسان پیکاپ شاسیبلندی باقابلیت حمل بار بود؛ به همین دلیل بسیاری از مشتریان خودروهای باری که صرفاً به دنبال یک وانت برای رفع نیازهای خود بودند، خرید چنین خودرویی که نسبت به رقیبانش نیمه لوکس نیز محسوب میشد را چندان منطقی نمیدانستند.
اینجا بود که نیسان پیکاپ با از دست دادن طیف وسیعی از مشتریان، توان رقابتی خود را نیز از دست داد و رؤیای تصاحب بازار داخلی را کاملاً به فراموشی سپرد. اما نیسان پیکاپ همچنان مشتریان خاص خود را داشت؛ مشتریانی که همه معایب آن را باجان و دل خریدند.
تجربه تلخ
افرادی که تجربه تلخ سوارشدن بر وانتهای داخلی رادارند اکثراً با این امر موافقاند که به دلیل طراحی بسیار محدود فضای اتاقک، سوارشدن طولانیمدت بر این موجودات «خودرو نام» چقدر دشوار است. شاید مثال بارز این موضوع مزداهای دو اتاقک باشند که سرنشینان عقب آن پس از چندین ساعت، احساس کنسرو شدن را با تمام وجود حس میکنند!
وانتی کاملا متفاوت
اما این امر در نیسان پیکاپ کاملاً متفاوت است بهگونهای که مشتریان آن – حداقل به لحاظ جاداری اتاقک – هیچگونه احساس نارضایتی نخواهند داشت. از ما نشنیده بگیرید اما جاداری فضای داخلی نیسان پیکاپ، بزرگترین مشخصه خوب این خودرو در میان انبوهی از ایرادات وارده به آن است.
کیفیت پایین مواد اولیه اتاق نیسان پیکاپ
بهتر است اتاقک را با دقت بیشتری نگاه کنیم. اولین نکتهای که به آن پی خواهید برد کیفیت پائین مواد بکار رفته در اتاقک است. دومین نکته منفی نیز هنگام استفاده از کلیدهای داشبورد خود را نشان خواهد داد چراکه استفاده از آنها مستلزم خم شدن راننده به جلوست.
طراحی بد جای دنده ها
افرادی که تجربه چندان زیادی برای رانندگی با نیسان پیکاپ را ندارند در هنگام شروع به حرکت دچار یک مشکل اساسی خواهند شد و آنهم برخورد ناخودآگاه دست به اهرم دنده کمکی در هنگام تعویض دندههاست. این موضوع به علت قرار گرفتن بسیار نزدیک اهرم دنده کمکی در کنار اهرم دنده آن است. به نظر میرسد که اگر دنده کمکی در عقب دنده اصلی و به فاصله اندکی از آن قرار میگرفت، مدارا کردن با آن بسیار راحتتر میشد.
ناگفته نماند که طراحی کوتاهتر اهرم دنده کمکی نسبت به دنده، موجب شده تا در طولانیمدت درصد بسیار زیادی از این مشکل برطرف شود.
تعلیق خشک
اگر برای اولین بار سوار بر نیسان پیکاپ شوید، بااحساس خشکی بیشازحد تعلیق آن حتماً به این فکر میروید که آیا بر روی خودرو کمکفنری نصبشده یا نه؟! برای آنهایی که بیشتر جابجاییهایشان در مسیرهای نسبتاً هموار شهری است خشکی تعلیق این خودرو تا حدودی آزاردهنده خواهد بود، اما در عوض برای افرادی که میخواهند حمل بار را در مسیرهای آفرود انجام دهند، این ویژگی تا مقدار زیادی کمککار آنان خواهد شد. بنابراین برای خریداری آن میبایست از قبل توقعات خود را کاملاً مشخص سازید.
موتور
نیسان پیکاپهای که در کشور تولید میشوند مربوط به نسل اولیه این خودروست. بر روی پیکاپ موتوری ۲/۴ لیتری باقدرت 150 اسب بخار در دور 5600 و گشتاور 208 نیوتنمتر در دور 3600 قرارگرفته است.
صدای داخل اتاق
اولین نکته ناخوشایندی که حین حرکت متوجه خواهید شد ورود بیتعارف صدای موتور به داخل اتاقک است. سفت جا رفتن دندهها نیز مشکل دیگر نیسان پیکاپ خواهد بود.
شتاب
شتاب خودرو هرچند حدود 12 ثانیه اعلامشده اما با در نظر گرفتن موتور ضعیف آن و همچنین وزن ۱/۶ تنی، آنقدرها هم بد نیست. حداکثر سرعت این وانت ژاپنی نیز به حدود 160 کیلومتربرساعت خواهد رسید. مصرف سوخت پیکاپ ۱۱/۸ لیتر در سیکل ترکیبی صد کیلومتری است؛ البته این رقم گاهی اوقات تا 14 لیتر هم افزایش خواهد یافت.
دو نسخه
نیسان پیکاپ در دو نمونه تک اتاقک و دو اتاقک قابل سفارش خواهد بود؛ مدل تک اتاقک وزنی معادل 1635 کیلوگرم داشته و نمونه دو اتاقک آن نیز 1690 کیلوگرم است. جالبتر اینکه تفاوت سطح امکانات این دو، تنها در برقی بودن شیشهها در مدلهای دو اتاقک آن خلاصه میشود.