نیسان پاترول
مشخصات فنی نیسان پاترول
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | نیسان پاترول چهار درب 6 سیلندر 1366-1382 |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 2200 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 31 10.5 R15 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 31 10.5 R15 |
حجم موتور | 3956 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 6 |
تعداد سوپاپ ها | 12 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | کاربراتور |
ظرفیت باک | 90 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 140 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 290 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 35.38 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | دنده دستی |
تعداد دنده (جلو) | 4 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | – |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | کاسه ای |
نوع سیستم تعلیق | – |
تعلیق جلو | – |
تعلیق عقب | – |
کمک فنرهای جلو | دارای فنر تخت (شمش) |
کمک فنرهای عقب | دارای فنر تخت (شمش) |
نوع سیستم فرمان | دارای فنر تخت (شمش) |
حداکثر سرعت | 145 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | – |
مصرف سوخت شهری | – |
مصرف سوخت جاده ایی | – |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 18 |
استاندارد آلایندگی | – |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | – |
سیستم های پایداری و کمک راننده | – |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | – |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | دارای فرمان هیدرولیک |
نوع غربیلک | غربیلک فرمان 2 شاخه |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای کولر و بخاری |
سیستم صوتی و تصویری | – |
سیستمهای مولتی مدیا | – |
سیستم صندلیهای جلو | – |
سیستم صندلیهای عقب | دارای قابلیت تا شوندگی کامل به منظور افزایش فضای بار |
سیستم آیینه ها | تنظیم دستی |
سیستم شیشه ها | – |
سیستم های سقف | – |
سیستم روشنایی جلو | – |
سیستم روشنایی عقب | – |
سنسورهای پیش فعال | – |
سیستم های کمک رانندگی | – |
نیسان پاترول
پاترول جدید بر پایه همان پلتفرم اینفینیتی ساختهشده و ابعاد مشابهی دارد. بااینوجود نیسان پهنتر از پسرعموی خود بوده اما همان استایل سادهشده پاترول در مقایسه با QX80 ماندگاری بیشتری دارد. دیگر نکته درباره پاترول اورهنگ های کوتاهتر در عقب و جلو و همچنین هماهنگی بیشتر این خودرو با رینگهای 18 اینچی کاربردیتر است. بد نیست بدانید اینفینیتی از رینگهای بزرگ 22 اینچی استفاده میکند.
ظرفیت
با در نظر گرفتن ابعاد ماموت مانند پاترول، جای تعجبی ندارد که فضای کافی برای 8 سرنشین بزرگسال در این خودرو وجود دارد. صندلیهای ردیف دوم و سوم که از چرم مرغوبی استفاده میکنند بهصورت 60/40 تا میشوند تا بر منعطف بودن خودرو افزوده شود. همچنین در صندلیهای ردیف دوم و سوم نیز فضای سر بسیار زیادی وجود دارد. با تا کردن صندلیهای ردیف سوم این نیسان بزرگ فضای بار قابلتوجه 920 لیتری را ارائه میکند.
طراحی داشبورد
اگرچه تریم چوب براق بکار رفته در کنسول مرکزی و تونل گیربکس موردپسند همه افراد نیست اما کلیت دکمهها و سوئیچهای نصبشده در این بخشها مشابه دیگر محصولات این خودروساز بوده و البته شامل کنترلهای صندلیهای گرم و سرد شونده، دوربینهای پارک 360 درجه، تهویه مطبوع چند ناحیهای و سیستم اطلاعات سرگرمی است. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی نیسان پاترول که دارای صفحه لمسی 8 اینچی است از ناوبری ماهوارهای استاندارد سود میبرد.
کنسول مرکزی
علاوه بر تمامی موارد یادشده، کنسول مرکزی بزرگ این شاسیبلند دارای سردکن و دوربین عقب جاسازیشده در آینه وسط است. ورود و استارت بدون کلید، درب پشتی برقی (با عملکرد بسیار کند) و… از دیگر تجهیزات این خودرو هستند.
موتور
اگرچه برخی از جنبههای اتاقک پاترول سن نسبتاً بالای این خودرو را نشان میدهند اما بزرگترین ویژگی سنتی این خودرو پیشرانه 8 سیلندر 5.6 لیتری تنفس طبیعی آن است. البته علیرغم آزاد کردن 334 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر، این قلب آهنین 400 اسب بخاری کاملاً سرحال و قوی بوده و البته 560 نیوتون متر هم گشتاور دارد.
کنترل الکترونیکی سوپاپ ها
با استفاده از سیستم زمانبندی سوپاپها که بهصورت الکترونیکی کنترل میشود، پیشرانه پاترول کاراکتر خاص خود را داشته و اگرچه حس خاص خودروهای عضلانی آمریکایی را تداعی نمیکند اما چندان دستخالی هم نیست. پیشرانه به یک گیربکس 7 سرعتِ نرم متصل شده است. این قوای محرکه در کل هماهنگی خوبی با یکدیگر داشته و 4 حالت رانندگی گوناگون (از رانندگی در جادههای باز تا خزیدن از روی صخرهها) را ارائه میکند. این غول 2.6 تنی با بر جای گذاشتن شتاب صفرتا 100 کیلومتر در ساعت 7.77 ثانیهای ما را کاملاً سورپرایز کرد!
نقطه ضعف نیسان پاترول
البته نقطهضعف این ماجرا مصرف سوختی است که پاترول نشان میدهد. اگرچه ما به مصرف سوخت متوسط 15.1 لیتری دستیافتیم اما اکثر اوقات باید مصرف نزدیک به 20 لیتر را در نظر داشته باشید. این خودرو از باک سوخت 140 لیتری استفاده میکند بنابراین باید انتظار محدوده حرکتی حدود 800 کیلومتری را داشته باشید.
اگرچه پاترول هرگز احساس بسیار سریع بودن را تداعی نمیکند اما روش هندل کردن این وزن زیاد رضایتبخش است. قطعاً لاستیکهای دیواره بلند در ایجاد سواری نرم تأثیر زیادی دارند اما نیسان همچنین روی سیستم تعلیق نیز کارکرده است. این سیستم تعلیق وظیفهای سخت بر عهده دارد زیرا هم راحتی مناسبی در جادهها ایجاد کرده و هم باید حرکات بدنه را کنترل نماید.
سامانه ایمنی
بهعنوان بخشی از برنامه حملونقل هوشمند نیسان، پاترول با سامانههای ایمنی جدیدی همچون پایش نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری عرضه میشود.
ویژگی آفرود
اگرچه یک نیسان پاترول بدون وجود ویژگیهای آفرود اصلاً پاترول نخواهد بود اما این خودرو نیز همانند لندکروزر مدرن بیشتر همچنان توانا بوده و اگر با پاترول درجایی گیر کنید این کار احتمالاً به دلیل اشتباه شما در انتخاب حالت رانندگی مناسب بوده نه تواناییهای کم پاترول. ولی بااینوجود هم شانس زیادی برای بیرون آمدن خودرو از حالت بد خود وجود دارد.
تجربه رانندگی
ما از رانندگی با نیسان پاترول لذت بردیم زیرا جدای از حمل راحت و بیدغدغهٔ 8 نفر، پاترول یک شاسیبلند کاملاً سنتی و دوستداشتنی است. بسیار بزرگ، بسیار تشنه و برای برخی افراد بسیار زشت!
لبخند در زمان دیدن این خودرو
نیسان تبحر زیادی در ساخت خودروهای خوش ساختی که قلب خریداران را به دست میآورد داشته و البته که باید پاترول بزرگ را هم یک خودروی جذاب بدانیم. اگرچه اینفینیتی QX80 قبلی برخی تشابهات را با پاترول دارد اما در این کلاس خودرویی باید همانند قضیه تویوتا لندکروزر و لکسوس LX گزینه اصلی را برگزینید. نیسان پاترول با پیشرانهای دیزلی عرضه نمیشود اما امیدواریم همین نسخه 8 سیلندر 5.6 لیتری نیز خوب بفروشد. ما قطعاً هر بار که این خودرو را ببینیم لبخند خواهیم زد.