کیا اپتیما
مشخصات فنی کیا اپتیما
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | کیا اپتیما |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D segment |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 235/45 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 235/45 R 18 |
حجم موتور | 2400 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 70 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 172 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 222 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 71.66 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | 4کاناله ABS + EBD |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | گازی روغنی |
کمک فنرهای عقب | گازی روغنی |
نوع سیستم فرمان | برقی |
حداکثر سرعت | 225 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 10.2 ثانیه |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8.1 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 7 عدد،راننده،سرنشین،جانبی ،پرده ای ،زانوی راننده |
سیستم های پایداری و کمک راننده | TCS-VSC-ABS-EBD-TPMS-ESP-HAC |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | ایموبلایزر،کمربندهای ایمنی 3 نقطه ای دارای پیش کشنده |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | فرمان برقی، دارای کلید های کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل |
نوع غربیلک | دی کات 3 شاخه / تظیم شونده تلسکوپی در 4 حالت |
سیستمهای تهویه مطبوع | اتوماتیک دوگانه |
سیستم صوتی و تصویری | دارای ده بلندگو ( سنتر – میدرنج – ساب ووفر – تیوتر ) با برند تجاری هارمن کاردون |
سیستمهای مولتی مدیا | mp3-usb-bluetooth-wma-mp4-aux |
سیستم صندلیهای جلو | برقی 10 حالته ( ارتفاع – گودی کمر ) |
سیستم صندلیهای عقب | تاشونده با کنسول وسط با پشت سری قابل تنظیم |
سیستم آیینه ها | دارای گرمکن، تا شونده برقی ، آبنه وسط الکترو کرومیک |
سیستم شیشه ها | جلو و عقب برقی اتوماتیک + قفل کودک |
سیستم های سقف | پانوراما ، سقف جیر |
سیستم روشنایی جلو | زنون دارای afs و چراغشور + دی لایت |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی |
سیستم های کمک رانندگی | درایو مد، رادار نقطه کور،اتوپارک، سنسور و جلو و عقب،کروزکنترل، دوربین دید عقب |
کیا اپتیما
کیا اپتیما جدید که چند ماهی است در کوچه و خیابانهای کشورمان نیز دیده میشود، از لحاظ پیشرانه، تفاوت زیادی با مدل پیشین خود ندارد. این خودرو همچنان از پیشرانهی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند که گفته میشود در حد چند اسب بخار بهینهسازی شده است.
موتور
این پیشرانهی ۶ سیلندر، ۱۸۵ اسب بخار توان به چرخهای جلو منتقل میکند که بدین ترتیب ۸ اسب بخار قویتر از نسل قبلی است. البته عملکرد اپتیما ۲۰۱۷ در شتابگیری کمی بهتر شده است؛ اما بهبود چندان چشمگیری به شمار نمیآید.
شتاب
با این پیشرانه، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو معادل ۹ ثانیه است و نهایت سرعت آن به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. قدرت بیشینهی پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ و بیشترین گشتاور معادل ۲۴۰ نیوتنمتر نیز در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود.
این نکته را نباید از یاد برد که در نشریات خارجی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه از کیا اپتیما ، معادل ۷.۵ ثانیه عنوان شده است که احتمالا به دلیل نوع بنزین مصرفی آنها است. از دیگر آمارهای شتابگیری اپتیما با پیشرانهی ۲.۴ لیتری، رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف مدت ۲۰.۵ ثانیه و طی کردن مسافت ۴۰۰ متر در مدت ۱۶ ثانیه است.
سیستم ترمز
سیستم ترمز کیا اپتیما جدید، بهروزرسانی خاصی تجربه نکرده است و جعبهدندهی اتوماتیک ۶ سرعته نیز تفاوتی با گیربکس مدل قبلی ندارد و همچنان میتوان آن را بهطور دستی تعویض کرد. طبق ادعای کیا، مصرف سوخت اپتیمای جدید نسبت به مدل پیشین آن در حدود نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته و به میانگین ۸.۵ لیتر رسیده است. همچنین در صورت رانندگی با سرعت ثابت در اتوبان، پایینترین حد مصرف سوخت خودرو، ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.
رقبا
در میان برندهای وارداتی، خصوصا نمونههای آلمانی، مدلهای گرانتر معمولا حجم موتور بالاتر از ۲.۵ لیتر دارند که واردات قانونی آنها ممکن نیست؛ درحالیکه اپتیمای جدید در مدلهای گرانتر، پیشرانههای کمحجمتر و قدرتمندتری دارد.
بهترین پیشرانه
بهترین پیشرانهی قابل سفارش برای این خودرو در خارج از ایران، نمونهی ۲ لیتری توربوشارژ است که قدرت آن ۲۴۵ اسب بخار است و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۶.۸ ثانیهای به ارمغان میآورد. دیگر پیشرانهی جذاب این خودرو، نمونهی ۱.۶ لیتری توربوشارژ است که ۱۷۵ اسب بخار قدرت دارد و ظرف مدت ۷.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
نسخه هیبریدی
علاوه بر موارد یادشده، امیدواریم در آیندهی نزدیک شاهد ورود نسخهی هیبریدی اپتیما باشیم که مجموع قدرت ۱۹۰ اسب بخار، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۸.۱ ثانیه و مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.
فضای داخلی متفاوت
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اپتیمای جدید در فضای داخلی بیش از نمای خارجی با مدل پیشین خود تفاوت دارد. در اپتیما ۲۰۱۷ با یک خودروی سدان نیمه لوکس مواجه هستیم و کیا در نسخهی جدید سعی کرده است طراحی داشبورد آن را به مدلهای لوکس متمایل کند و از ویژگیهای اسپرت آن کم کند.
داشبورد
برخلاف مدل قبل، داشبورد جدید کاملا متقارن طراحی شده است و تا حدودی یادآور بیامو سری ۵ سالهای گذشته است. نمایشگر ۸ اینچی میان داشبورد اندکی بزرگتر شده است و اکنون کار کردن با آن آسان است. رابط کاربری جدید UVO2، بهخوبی با گوشیهای مبتنی بر اندروید یا iOS ارتباط برقرار میکند و سیستم صوتی اپتیما را کنترل میکند.
در حالت استاندارد ۶ اسپیکر در این خودرو وجود دارد؛ اما در مدلهای فولآپشن آن که هنوز در ایران دیده نشدهاند، سیستم صوتی اینفینیتی پریمیوم با ۱۴ اسپیکر و توان ۳۶۰ وات، قابل سفارش است.
طراحی داخلی
در نگاه اول، طراحی داخلی کیا اپتیما ۲۰۱۷ تا حدودی شبیه فضای داخل یک خودروی شاسیبلند است؛ اما در عین سادگی، بههیچوجه خستهکننده نیست. صندلیهای مدل جدید، راحتی بیشتری برای سرنشینان به ارمغان میآورند و در مقایسه با مدل پیشین، در تستهای جادهای، لرزش کمتری منتقل میکند. کابین اپتیما سکوت بیشتری هم دارد؛ سکوتی که احتمالا به دلیل تقویت پوشش روی پیشرانهی آن به دست آمده است.
تلاش برای افزایش کیفیت
کیا تلاش زیادی برای افزایش کیفیت سواری در اپتیما ۲۰۱۷ کرده است و این موضوع را چه در طراحی کابین و چه در استفاده از مواد مرغوبتر مشاهده خواهید کرد.
نمای روبرو
در فضای خارجی و نمای روبرو، چراغها بیشباهت به تویوتا کمری نیستند و البته نسبت به قبل زیباتر شدهاند. جلوپنجرهی «دماغ ببر» اپتیما ۲۰۱۷ دیگر حالتی جدا از چراغها ندارد و با آنها، بخشی واحد ایجاد میکند. سپر جلو شکاف بزرگی برای هدایت هوا در بخش میانی خود دارد و در کنارهها با دریچههای هدایتکنندهی جریان هوا همراه شده است که مسلما علاوه بر زیبایی، آیرودینامیک اپتیما را نیز افزایش میدهد.
در مدل جدید، چراغهای مهشکن نهتنها مانند مدل قبل بزرگ و چشمگیر نیست، بلکه به شکل هنرمندانهای داخل سپر و در فضای میانی آن، پنهان شده است. در نمای بیرونی میتوان اپتیما را همچنان اسپرت و تهاجمی تشبیه کرد.
تشخیص تغییرات
شاید برای مردم عادی تشخیص یک اپتیمای ۲۰۱۷ از مدل ۲۰۱۵ از روبرو، چندان ساده نباشد؛ اما این تفاوت در بخش عقب کاملا مشهود است. کیا با حداقل هزینه، زیبایی بخش عقب این خودرو را افزایش داده است. درحالیکه فرم کلی سپر عقب، تفاوت زیادی با مدل قبلی ندارد، چراغهای هشداردهنده، دقیقا بالای اگزوزها جایگذاری شدهاند. این چراغها به همراه چراغهای اصلی بخش عقب که اکنون باریکتر شده و از LED در آنها به کار گرفته شده است، حس اسپرت بودن اپتیما را تکمیل میکنند.
تغییرات گسترده طراحی
کیا تغییرات گستردهای در طراحی بدنهی اپتیما ۲۰۱۷ اعمال نکرده است؛ با این حال نمیتوان افزایش زیبایی بصری و جذابیت آن را انکار کرد. اما در طرف دیگر سوناتا ۲۰۱۷، برادری ناتنی اپتیما با تغییرات گسترده در بدنه اکنون بیش از پیش خود را به عنوان محصولی جذاب معرفی میکند. اگر پیشتر و در سال ۲۰۱۵ عموم کارشناسان اپتیما را جذابتر از سوناتا میدانستند، این موضوع در حال حاضر دیگر صادق نیست.
تجهیزات فراوان
خودروسازهای کرهای برای کسب سهم بیشتری از بازارهای جهانی، خودروهای خود را با لیست بلند بالایی از آپشنها و امکانات رفاهی همراه میکنند که پیشتر حتی در نمونههای سفارشی خودروهای ژاپنی یا انواع آمریکایی مشاهده نمیشود. کیا در ادامهی این راه و همچنین معرفی اپتیما بهعنوان خودرویی مجهز و راحت، لیست بلند بالایی از سیستمهای رفاهی را برای خریداران اپتیما در نظر گرفته است.
ورود به ایران
کیا اپتیما ۲۰۱۷، بهتازگی وارد ایران شده است و با کد JF (نسخهی پیشین با کد TF) شناخته میشود. این خودرو با پیشرانهی ۲.۴ لیتری که پیشتر معرفی کردیم، در بازار جهانی، تحت عنوان مدل EX عرضه میشود.
کیا در جهت افزایش راحتی سرنشینان، آپشنهای متعددی در سدان خانوادگی خود به کار برده است که میتوان به سقف پانورامیک با ۲ سانروف، سیستم رفع بخار اتوماتیک شیشهی جلو، تهویهی خودکار دوگانه، گرمکن فرمان، خروجی برق ۱۲ ولت برای شارژر، شارژر وایرلس گوشی و تبلت، پورت USB، ترمز پارک هوشمند، تنظیم الکترونیکی صندلیهای جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، چرخش اتوماتیک نور چراغها در هنگام حرکت در پیچ، کروز کنترل، سیستم شستشوی چراغهای جلو، سامانهی کمکی حرکت در سربالایی، نمایشگر فشار باد تایر، روشنایی روز (DRL) و چراغ راهنما روی آینههای بغل اشاره کرد.
تغییرات زیاد در روند توسعه
گروه خودروسازی هیوندای کیا طی دههی گذشته تغییرات زیادی در روند توسعهی خودروهای خود ایجاد کردهاند. در همین راستا بازار اروپا و ایالات متحده جزو اهداف اصلی خودروسازهای مطرح کرهی جنوبی هستند. به همین دلیل امنیت بالای سرنشینان و تجهیز به جدیدترین سیستمهای ایمنی و کمکی راننده، جز مشخصههای همیشگی خودروهای برندهای هیوندای و کیا بودهاند.
غیر قابل مقایسه
شاید امکان مقایسهی خودروهای مذکور با برندهای مطرحی اعم از ولوو و مرسدس بنز در بخش ایمنی موجود نباشد، اما هیوندای و کیا در ردهی قیمتی خود حرفهای زیادی برای گفتن دارند و خود را بهعنوان یکی از ایمنترین برندهای خودرویی جهان معرفی میکنند. البته لازم به ذکر است که خودروهای لوکس هیوندای و کیا اعم از جنسیس و K900 را میتوان جز ایمنترین خودروهای جهان دانست.
طیف گسترده تجهیزات ایمنی
با توجه به مقدمهی بالا، میتوان انتظار تجهیز اپتیما ۲۰۱۷ به طیف گستردهای از سیستمهای ایمنی را داشت. کیا نیز در همین راستا توقع مشتریان را بهخوبی برآورده کرده است و امکاناتی که پیشتر تنها در خودروهای لوکس مشاهده میشد، اکنون در محصولات خانوادگی و میانردهی کیا از سرنشینان محافظت میکنند.
کیا اپتیما ۲۰۱۷ از ۷ کیسهی هوای ایمنی بهره میبرد؛ دو کیسهی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین کناری را در تصادفات روبرو بر عهده دارند. کیسههای هوای جانبی نیز از بدن و سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت میکنند. این در حالی است که کیسهی هوای پردهای نیز در تصادفات جانبی از برخورد سر سرنشینان ردیف جلو و عقب با شیشه و پنلهای کناری جلوگیری میکند.
آپشن ها
از دیگر سیستمهای ایمنی اپتیما ۲۰۱۷ میتوان به ایموبلایزر، سیستمهای کمکی رانندهی ABS، VSM، ESP و EBD اشاره کرد. باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف دیگر قابلیت اپتیما است که بهصورت استاندارد در خودرو وجود دارد. امکانات بهکاررفته در اپتیما ۲۰۱۷ باعث شدهاند این خودرو موفق به کسب ۵ ستارهی ایمنی از تستهای NCAP شود. نمرههای کسبشدهی اپتیما به شرح زیرهستند.