ام وی ام 550 MVM
مشخصات فنی ام وی ام 550
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | ام وی ام 550 |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | C Segment |
وزن | 1410 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 195/55 R 15 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 195/55 R 15 |
حجم موتور | 1971 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 45 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 132 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 180 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 66 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
تعداد دنده (جلو) | 7 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | مجهز به abs 4 کاناله همراه با سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | سیستم مستقل مک فرسون |
تعلیق عقب | سیستم تعلیق کشنده چندگانه با فنر پیچشی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | دو عدد برای سرنشینان جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD , ASC , ATC , HAS , AWC , TCL , RISE |
نوع غربیلک | 3 شاخه دارای دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه الکترونیکی دستی |
سیستم صوتی و تصویری | مجهز به 4 بلندگوی استریو |
سیستمهای مولتی مدیا | مجهز به مانیتور 7 اینچی لمسی،پشتیبانی از فایل های mp3،پورت USB و قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث،مجهز به سیستم رهیاب و نقشه خوان،دارای قابلیت mirror link |
سیستم صندلیهای جلو | دارای روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی ها در 4 جهت |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرم |
سیستم آیینه ها | آینه های جانبی با تنظیم برقی |
سیستم شیشه ها | 4 شیشه برقی، مجهز به گرمکن شیشه عقب |
سیستم های سقف | دارای سانروف برقی |
سیستم روشنایی جلو | دارای مه شکن جلو |
سیستم روشنایی عقب | دارای مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور پارک عقب |
سیستم های کمک رانندگی | دارای دوربین دنده عقب به همراه نمایش در مانیتور |
ام وی ام 550
ام وی ام 550 ، طراحی ظاهری را میتوان به دو بخش مجزا تقسیم کرد؛ بین دو قسمت جلو و عقب خودرو بههیچوجه هارمونی خاصی برقرار نیست و ناهماهنگیهایی در آنها وجود دارد. نمای جلوی خودرو حالتی عضلانی دارد که به لطف خطوط ملایم روی کاپوت، جلوپنجرهٔ بزرگ و کرومی، چراغهای بزرگ و گلگیرهای پفکرده حاصلشده است.
بخشی از جلوپنجرهٔ کرومی روی کاپوت قرارگرفته که این بخش را بیش از سایر قسمتها چشمگیر کرده است. سپر جلو طراحی سادهای دارد که با چراغها و جلوپنجره کاملاً هماهنگ است و مهشکنهای جلو نیز در دو طرف ورودی هوای بزرگ زیر سپر قرار دارند. طراحی بخش جلویی، خودرو را بزرگتر ازآنچه هست، نشان میدهد و با توجه به قیمت خودرو، کاملاً راضیکننده به نظر میرسد.
نما
گذشته از نمای کاملاً سادهٔ کنار خودرو که مزین به چرخهای ۱۵ اینچی است، با نگاهی اجمالی به بخش عقب خودرو متوجه پایان یافتن ایدههای طراح خودرو خواهیم شد. البته از خودروی اقتصادی در این کلاس، نباید انتظار بیشتری داشت؛ اما بااینحال طراحی نمای عقب میتوانست بهتر از این باشد.
چراغهای عقب و مجموعهٔ سپر عقب ام وی ام 550 طراحی ناهماهنگ و ناشیانهای دارند و هیچگونه جلوهٔ خاصی در آنها دیده نمیشود. شاید طراحی این بخش، بهتنهایی متوسط و قابلقبول به نظر برسد؛ اما عدم وجود ارتباط بین نمای جلو و عقب، باعث القای حس کسلکنندهای به بیننده میشود.
اتاق
داخل اتاقک طراحی بهمراتب بهتر و بهروزتری در مقایسه با نمای بیرونی دارد. داشبورد با تریم دورنگ مشکی و کرمی، منظم و زیبا است. ادوات در جای مناسبی قرارگرفتهاند و ارگونومی مناسبی دارند. میزان پلاستیک استفادهشده در اتاقک نیز بیشازحد نیست و به شکل هوشمندانهای از نگاه سرنشینان پنهان نگاه داشته شده است. طراحی زیبای اتاقک، باعث میشود که روزنههای امید در دل خریداران احتمالی ام وی ام 550 جوانه بزند.
البته دلیل تمجید از اتاقک این خودرو، طراحیهای نامناسب و ناامیدکنندهٔ برخی خودروسازان چینی است و در مقایسه با رقبای غیر چینی، نمیتوان داشبورد و اتاقک ام وی ام 550 را برنده دانست. همچنین به لطف فاصلهٔ بین دو محور ۲۶۰۰ میلیمتری، فضای مناسبی برای سرنشینان و بهخصوص سرنشینان عقب فراهمشده است که یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب میشود.
موتور
خودروی ام وی ام 550 مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری ۴ سیلندر با آرایش خطی است که ۱۶ سوپاپ دارد و توان خروجی این پیشرانه معادل با ۱۳۹ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۲ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه است. وزن این سدان خانوادگی ۱۳۶۰ کیلوگرم است که با توجه به قدرت پیشرانه و وزن مناسب خودرو، شتابگیری بهخوبی صورت میگیرد و قابلقبول است. البته جعبهدندهٔ خودکار از نوع CVT نیز در این امر بیتأثیر نیست؛ چراکه وزن نسخهٔ خودکار ۵۰ کیلوگرم سبکتر از نسخهٔ دستی است. در کل شتابگیری خودرو راضیکننده و قابلقبول است؛ ولی نباید انتظارات زیادی از بخش فنی این خودرو داشته باشید.
استاندار آلایندگی
استاندارد آلایندگی ام وی ام 550 یورو ۴ است و با توجه به دنیای مدرن امروزی، این استاندارد در خودرویی که در چند سال اخیر توسعهیافته، کمی ناامیدکننده به نظر میرسد. حجم مخزن سوخت ۵۲ لیتر است؛ اطلاعات دقیقی از مصرف سوخت این خودرو از سوی سازنده و شرکت مونتاژ کننده منتشرنشده است؛ بدین دلیل اطلاعات مهمی همانند مصرف سوخت، همچنان نامشخص است و فقط میتوان به تجربهٔ مصرفکنندگان بسنده کرد.
امکانات ارائهشده در ام وی ام 550 با توجه به بازهٔ قیمتی، مناسب و قابلقبول است و میتوان به این نکته اشاره کرد که اکثر امکانات رفاهی این خودرو کموبیش در تمامی رقبایش وجود دارد و از این لحاظ خودروی چشمگیری به شمار میرود. ازجمله امکاناتی که در ام وی ام 550 ارائه میشود، میتوان به شیشهبالابرهای برقی، نمایشگر لمسی، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و مجهز به ورودی USB، کنترلکنندهٔ سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، سیستم نمایش اطلاعات خودرو و سانروف برقی اشاره کرد که در هر دو نسخهٔ خودکار و دستی وجود دارند.
نمای عقب
در ام وی ام 550 با توجه به طراحی بخش عقب خودرو و عدم وجود دید کافی به این بخش، دوربین دید عقب برای این خودروی ضروری است و خوشبختانه شاهد ارائهٔ آن و همچنین حسگر پارک در عقب خودرو هستیم. سیستم چندرسانهای این خودرو به نمایشگر ۷ اینچی، بلوتوث، سیستم ناوبری رهیاب و نقشهخوان مجهز است.
همچنین قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث و اشتراکگذاری محتویات موبایل، تبلت و … روی صفحهنمایش خودرو از طریق رابط کاربری Mobile Mirro Link میسر است. یکی از امکاناتی که جای خالی آن احساس میشود، سیستم تهویه مطبوع خودکار است که در اکثر رقبای این خودرو، حتی خودروهایی در ردهٔ قیمتی کمتر از امویام 550 نیز ارائه میشود.
ایمنی
همچنان شاهد ضعف خودروسازان چینی در بخش مهم ایمنی هستیم. تعداد ایربگ این خودرو فقط دو عدد و از نوع SRS برای راننده و سرنشین جلو است. ترمزهای 550 در همهٔ چرخها از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیرو EBD هستند.
امروزه داشتن چنین مشخصاتی در بخش ایمنی، برای هر خودرویی واجب است و نیازی به تعریف و تمجید از هیچ شرکتی به دلیل استفاده از تجهیزاتی از این قبیل نیست. نبود حداقل ۴ ایربگ و سامانههایی نظیر کنترل ترکشن TCS و سیستم کنترل پایداری ESP، قانعکننده نیست و قطعاً در انتخاب خودرو باید به این سامانهها که نقش مهمی در حفظ سلامت و امنیت سرنشینان بر عهدهدارند، دقت کنیم. همچنین هیچگونه آزمون ایمنی از ام وی ام 550 در سازمانهای آزمون تصادف وجود ندارد.
گیربکس
حجم پیشرانهٔ ام وی ام 550 ، نکتهٔ قوتی برای این خودرو در برابر رقبایی همچون جک جی ۵ و برلیانس H330 است. حجم بیشتر این پیشرانه قدرت بیشتری نسبت به رقبا به ارمغان میآورد. این پیشرانه با جعبهدندهٔ خودکار از نوع CVT جفت شده است که شتاب اولیهٔ خوبی ارائه میکند. مدتزمان رسیدن از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت ۱۰.۸ ثانیه و حداکثر سرعت این سدان خانوادگی ۱۳۶۰ کیلوگرمی، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است که قابلقبول تلقی میشود.
اما ناهماهنگی زیادی بین پیشرانه و جعبهدندهٔ CVT وجود دارد و عملکرد آن چندان راضیکننده، دقیق و هوشمند نیست. بخش فنی 550 چندان باکیفیت و قابلاعتماد نیست و دلیل این نقد، استفاده از قطعات بیکیفیت چینی در جایجای این خودرو است.
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق ام وی ام 550 در جلو از نوع مکفرسون با فنر پیچشی و میلهٔ نگهدارندهٔ ضد لغزش و در عقب از نوع کشنده چندگانه با فنر پیچشی است که سواری تقریباً خوبی ارائه میکند.
البته در برخی مواقع ضربات و کوبشهای غیرعادی در سیستم تعلیق مشاهده میشود؛ ولی در کل سواری و هندلینگ ام وی ام 550 قابلقبول است و بهعنوان سدان جمعوجور شهری، عملکرد خوبی دارد و نباید انتظارات زیادی از این خودرو داشته باشیم. ترمزها عملکرد خوبی دارند و انتظارات شمارا برآورده میکنند، اما فرمان خودرو در مانورهای ناگهانی کمی سردرگم نشان میدهد.