نیسان مورانو
مشخصات فنی نیسان مورانو
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | نیسان مورانو |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1835 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 235/65 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 235/65 R 18 |
حجم موتور | 3498 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 6 |
تعداد سوپاپ ها | 24 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خورجینی V شکل |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 82 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 256 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 336 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 73 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | روغنی با بوستر خلائی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | تقویت شونده هیدرولیکی ، حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 8 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 14.9 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 8.6 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 10.9 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 6 عدد : راننده ، سرنشین جلو ، جانبی |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , BAS , VDC , EBD , ESP |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل رادیویی ، سیستم ضد سرقت ، سیستم Key Less باز نمودن دربها بدون کلید |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
نوع غربیلک | کنترل کننده سیستم صوتی خودرو ، دارای سیستم حافظه برای تنظیم غربیلک فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل اتوماتیک و سیستم دوگانه |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو CD به همراه چنجر و ساب بوفر |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر 7 اینچی چند منظوره به همراه GPS ، دوربین دید عقب به همراه سیستم هدایت کننده و نمایش خط فرضی |
سیستم صندلیهای جلو | پشت سری فعال شونده ، دارای سیستم تنظیم برقی و گرمکن ، دارای سیستم حافظه برای تنظیم صندلی |
سیستم آیینه ها | برقی تا شونده خودکار به همراه گرمکن |
سیستم شیشه ها | بالابر تمام شیشه ها برقی |
سیستم های سقف | سقف تمام شیشه ای ، دارای سانروف |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای زنون به همراه روشن و خاموش شدن اتوماتیک و تنظیم ارتفاع خودکار به همراه سیستم شتشو ، دارای سیستم مه شکن |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور باران با کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها ، سنسور دنده عقب ( سنسور پارک ) |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل ، روشن و خاموش شدن خودرو توسط دکمه استارت |
نیسان مورانو Z50:
اولین نسل نیسان مورانو واردشده با ایران Z50 بود که با ظاهری جذاب و منحصربهفرد در سال 2008 توانست طرفداران خودروهای شاسیبلند را مجذوب خود کند. چراغهای عقب با ظاهری عالی و کشیده، جلوپنجره کرومیک و فوقالعاده و نیز طراحی بدنه جسور از ویژگیهای این خودروی کراس اوور در آن زمان بود.
موتور این مدل
نیسان مورانو با بهرهگیری از موتور 6 سیلندر 3500 سیسی 24 سوپاپِ توانسته قدرت خوبی را زیر پای راننده فراهم کند و به کمکگیربکس 6 دنده خودکار این نیرو به دو دیفرانسیل تعبیهشده در جلو و عقب انتقال داده میشود.
یکی از مزایا و ویژگیهای این خودرو طراحی بدنه شیک و منحصربهفرد است که نسبت به خودروهای شاسیبلند همخانواده خود زیباتر به نظر میرسد.
نیسان مورانو Z51:
نسل بعدی و بهروز شدهٔ مورانو Z51 است که ازلحاظ موتوری و امکانات تغییر خاصی نکرده و فقط چراغها و درب عقب آن تغییر داشته و نیز در قسمت جلو شاهد تغییراتی در ظاهر این خودرو هستیم. یکی از تفاوتهای Z50 با Z51 در استاندارد آلایندگی است که برای Z51 یورو 4 و برای Z50 یورو 3 است.
مقایسه دو مدل
به اعتقاد خیلی از کارشناسان و همچنین مصرفکنندگان ظاهر Z50 بسیار بهتر و جذبکنندهتر از Z51 است و نیسان میتوانست بهجای تغییر ظاهر روی موتور و پیشرانه آن کار میکرد.
مدل پلاتینیوم یا جدید:
مدل 2018 مورانو با تغییرات کم در ظاهر و اضافه شدن تجهیزات ایمنی بیشتر معرفی شد. سیستم ترمز اضطراری خودکار به همراه سیستم هشداردهندهٔ تصادف از جلو، بهصورت استاندارد در تمام نسخهها وجود دارند. این دو سیستم پیشازاین فقط در نسخههای گرانتر مورانو یا در قالب پکیج آپشن ارائه میشدند. سیستم هشداردهندهٔ نقطهٔ کور راننده و سیستم هشداردهندهٔ خروج از پارک نیز در نسخهٔ SV و کروز کنترل هوشمند در نسخهٔ SL و پکیج پریم یوم SV، بهصورت استاندارد وجود دارند.
مجهز به مونروف
یکی از تجهیزات مورانو پلاتینیوم مونروف است که در مدلهای قبل بهصورت سانروف بود. برعکس سانروف که ممکن است فلزی و کاملاً تیره باشد؛ مونروف از جنس شیشه یا تلقهای روشن است که حتی در صورت حرکت نکردن از محل خود، فضای بالای سرخود را در دید سرنشینان قرار میدهد. ضمن آنکه مونروف نیز میتواند باز شود و جریان هوای تازه را از خود عبور دهد اما باز شدن مونروف مثل سانروف بهطور کامل نیست و فقط قسمتی از جای خود برای عبور هوا، حرکت میکند.
موتور این مدل
پیشرانهٔ ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری باقدرت ۲۶۰ اسب بخار در مدل ۲۰۱۸ نیسان مورانو استفادهشده است که ازلحاظ موتوری تغییری با مدلهای قبل خود ندارد.