رنو مگان
مشخصات فنی مگان
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | رنو مگان |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | C Segment |
وزن | 1385 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 205/55 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 205/55 R 16 |
حجم موتور | 1998 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 60 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 132 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 188 نیوتون متر در 4250 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 66 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 4 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | روغنی با بوستر خلائی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مستقل |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | تقویت شده الکتریکی و حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | 195 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 11 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 10.1 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 6 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 7.8 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستمهای EBV و EBA به همراه ABS |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی با ریموت رادیویی ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی الکتریکی با ضریب متغیر به همراه دکمه های کنترل کننده سیستم صوتی |
نوع غربیلک | سه شاخه اسپرت |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو CD |
سیستمهای مولتی مدیا | نمایشگر ساعت دیجیتال و کامپیوتر سفری |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم دستی به همراه کمربند ایمنی پیش کشنده به 3 نقطه اتصال |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، قابلیت تا شوندگی |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی به همراه گرمکن |
سیستم شیشه ها | شیشه های بالابر جلو و عقب برقی ، پرده شیشه عقب و جانبی |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای هالوژن به همراه مه شکن جلو ، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ جلو |
سیستم روشنایی عقب | مه شکن عقب |
سنسورهای پیش فعال | سنسور باران |
سیستم های کمک رانندگی | کارت هوشمند ، دکمه استارت ، چراغ همراه تا منزل |
مگان
رنو مگان یک خودرو سدان فرانسوی است که نخستین نسل آن در سال 1995 معرفی شد و تاکنون 4 نسل از آن وارد بازار شده است. در دومین نسل که در سال 2002 معرفی شد، پا به بازار ایران گذاشت و از سال 2006 واردات آن به کشور آغاز شد. البته از سال 1387 گروه خودروسازی سایپا تصمیم به تولید این خودرو در کشور گرفت و نخستین مدلهای آن از همان سال وارد بازار شد.
طراحی جذاب
یکی از نقاط مثبت رنو مگان که آن را به یک خودرو محبوب در بازار ایران تبدیل کرد، طراحی ظاهری جذاب آن بود که در زمان خود طراحی مطلوبی به شمار میرفت. البته طراحی به شکلی است که موردپسند همه مردم واقع نمیشود و شاید این طراحی به مذاق برخی از مردم خوش نیاید. بد نیست به این نکته اشارهکنیم که در نسخههای هاچ بک، CC، سدان و گرندتور تولید میشد که تعداد اندکی از مدل هاچ بک هم وارد بازار ایران شد.
طراحی داخلی
رنو مگان در داخل اتاقک طراحی جذابی ندارد و طراحی ساده اجزا به همراه استفاده از قطعات پلاستیکی، ترکیب چندان زیبایی را به وجود نیاورده است. این اتاقک در مقایسه با خودروهای امروزی خستهکننده است و درمجموع در داخل بهخوبی بیرون نیست. البته کیفیت قطعات خوب است و در درازمدت مشکلی برای آنها به وجود نیامده.
آپشن ها
آپشنهای زیادی برای مگان در نظر گرفته نشده و از تجهیزات موجود در آن میتوانیم به سیستم تهویه مطبوع خودکار، ایربگ راننده و سرنشین، دکمه استارت، حسگر باران و روشن و خاموش شدن خودکار چراغهای جلو اشارهکنیم.
موتور
رنو مگان با دو موتور 1.6 و 2.0 لیتری عرضه میشود. قدرت این دو موتور به ترتیب 115 و 132 اسب بخار و گشتاور آنها به ترتیب 151 و 188 نیوتنمتر است. این قدرت بهوسیله جعبهدنده 4 سرعتِ خودکار و یا 5 سرعتِ دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. بهویژه در مدل 2000 سیسی قدرت کافی دارد و میتوان آن را خودرو قابلاعتمادی دانست.
رقبا
این خودرو در زمان عرضه در بازار ایران رقبایی چون سیتروئن زانتیا، نیسان ماکسیما، مزدا 3 و حتی تویوتا کمری را در مقابل داشت و اکنون هم در بازه قیمتی 40 تا 85 میلیون تومان به فروش میرسد.
مگان به دلیل بازار دستدوم خوبی که دارد، همچنان بهعنوان یک گزینه ایده آل شناخته میشود که خرید نسخههای کم کارکرد آن، گزینه خوبی است. البته اگر به دنبال یک خودرو کم دردسر هستید، میتوانید با پرداخت 80 تا 90 میلیون تومان یک سراتو سایپایی خریداری کنید که همچنان بر روی خط تولید قرار دارد.