لیفان 820
مشخصات فنی لیفان 820
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | لیفان 820 |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D segment |
وزن | 1545 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/60 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/60 R 16 |
حجم موتور | 2373 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 63 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 158 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 221 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 66.6 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | چهار چرخ دیسکی ABS چهار کاناله |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مستقل چند میله ای |
نوع سیستم فرمان | برقی |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم هایESP, HBA, TCS ،ABS+EBD, BA |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | ترمز پارک پدالی |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه اتوماتیک با فیلتر ذرات ریز |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم مولتی مدیا دارای 6 بلندگو |
سیستمهای مولتی مدیا | مانتیور به همراه دوربین عقب / TPMS با نمایش اطلاعات در پشت آمپر |
سیستم صندلیهای جلو | صندلی 6 جهته برقی + تنظیم دستی گودی کمر برای راننده / دارای روکش چرمی |
سیستم صندلیهای عقب | دارای استراحت گاه برای دست + جالیوانی |
سیستم آیینه ها | آینه جمع شونده برقی به همراه گرمکن آینه |
سیستم شیشه ها | جلو و عقب برقی + قفل کودک |
سیستم های سقف | سانروف |
سیستم روشنایی جلو | چراغ های جلو هالوژن / روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو / تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، چراغ روشنایی روز Day light |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | استارت دکمه ای / پاور ویندوز و پاور سانروف / چراغ داشبورد |
سیستم های کمک رانندگی | سنسور پارک جلو و عقب / کروز کنترل |
لیفان 820
لیفان 820 ،شرکت لیفان در سال ۲۰۱۵ سدان ۸۲۰ را در دو نسخه با پیشرانههای چهار سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ با حجم ۱.۸ و ۲.۴ لیتری وارد بازار چین کرد؛ اما شرکت کرمان موتور تنها نسخهٔ ۲.۴ لیتری این خودرو را وارد بازار ایران کرده است.
موتور
لیفان 820 حداکثر توان خروجی پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه به دست میآید و معادل ۱۳۱ اسب بخار است؛ نسخهٔ ۲.۴ لیتری نیز حداکثر توان خروجی معادل ۱۵۸ اسب بخار در دور موتور ۵۷۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. گشتاور بیشینهٔ آنها به ترتیب ۱۶۸ و ۲۲۱ نیوتنمتر است و این میزان از گشتاور به ترتیب در دورهای موتور ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ و ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه به دست میآید.
گیربکس
لیفان دو جعبهدنده متفاوت برای سدان لوکس خود در نظر گرفته است؛ نسخهٔ ۱.۸ لیتری این خودرو با جعبهدندهٔ ۵ سرعتها دستی عرضه میشود؛ اما نسخهٔ قویتر را جعبهدندهٔ ۶ سرعتها خودکار همراهی میکند. لیفان اعلام کرده است که سیستم انتقال قدرت لیفان 820 توسط کمپانی DSI استرالیا تولید میشود؛ کمپانی نامآشنایی که سابقهٔ ساخت سیستم انتقال قدرت موردنیاز شرکتهایی مانند فورد، کرایسلر، جیلی و سانگیانگ را در کارنامهٔ خود دارد.
سیستم تعلیق
در مورد سیستم تعلیق لیفان ۸۲۰ نیز باید بگوییم کمپانی سازندهٔ چینی، سیستم تعلیق جلو و عقب مستقل آن را به ترتیب از نوع مکفرسون و مستقل چندمیلهای انتخاب کرده است. استفاده از سامانههای تعلیق مستقل سبب آن شده است که لیفان 820 در جادههای ناهموار و سرعتهای بالا پایداری خود را حفظ کند و درعینحال تجربهٔ سواری نرمی در اختیار سرنشینان قرار دهد.
بزرگترین سدان لیفان
لیفان 820 بزرگترین سدانی است که با برند لیفان وارد بازار جهانی شده است و پرچمدار محصولات این کمپانی محسوب میشود. لیفان با معرفی این سدان، بهوضوح علاقهٔ خود را به ورود به کلاس رقابتی خودروهای سدان سایز بزرگ نشان میدهد. این کمپانی چینی مدعی است که در طراحی لیفان 820 از طراحان برجستهٔ اروپایی کمک گرفته و از ظاهر خودروی تویوتا کمری الهام گرفته است؛ اما میتوان رگههایی از طراحی خودروهایی چون آئودی A4، فورد موندئو و حتی هیوندای سوناتا نیز در آن یافت.
ابعاد
طول، عرض و ارتفاع لیفان 820 به ترتیب ۴۸۶۵، ۱۸۳۵ و ۱۴۸۰ میلیمتر است؛ بنابراین با سدانی روبرو هستیم که حتی از تویوتا کمری هم ابعاد بزرگتری دارد. بااینوجود، نکتهٔ جالبتوجه، یکسان بودن فاصلهٔ بین دو محور (۲۷۷۵ میلیمتر)، در آنها است، این مسئله تردیدهایی در خصوص بهرهگیری این خودروساز از پلتفرم توسعهیافته به دست ژاپنیها، به وجود میآورد. طبق اعلام لیفان، شاسی لیفان ۸۲۰ به دست متخصصان تایوانی طراحی و توسط مهندسان کمپانی انگلیسی MIRA بهینهسازی شده است و ازاینرو خودروی موردبحث ازلحاظ کنترل و راحتی، بسیار قابلاتکا است.
نمای جانبی
خطوط بهکاررفته در نمای جانبی خودرو بهگونهای هستند که خودروی هیوندای سوناتا را در ذهن تداعی میکنند. باوجود ابعاد نسبتاً بزرگ لیفان 820 ، در این سدان از چرخهای ۱۶ اینچی استفادهشده است و این مسئله تناسب بین المانهای مختلف خودرو را به هم میریزد؛ البته کوچک بودن رینگ سبب میشود ضربهٔ کمتری به اتاقک وارد شود که درنهایت باعث راحتی بیشتر سرنشین میشود.
نمای جلو
در نمای جلوی خودرو میتوان تأثیر فورد موندئو را در طراحی لیفان 820 مشاهده کرد؛ المانهایی مانند چراغهای باریک و جلوپنجرهٔ ششضلعی ازجملهٔ شباهتهای بین این دو خودرو هستند. این چراغها از نوع هالوژنی هستند و در داخل یک قالب ذوزنقهای جای گرفتهاند. در نمای عقب لیفان ۸۲۰ شاهد اسپویلر تعبیهشده روی صندوقعقب هستیم؛ این اسپویلر علاوه بر آنکه عملکرد خودرو را به لحاظ آئرودینامیکی بهبود میبخشد، در کنار چراغهای LED عقب خودرو، جلوهٔ زیبایی به خودرو بخشیدهاند. رویهمرفته فرم کلی نمای عقب این سدان چینی شباهتهایی به خودروهای لکسوس دارد.
طراحی داخلی
داخل اتاقک لیفان 820 طراحی سادهای دارد و دسترسی به تجهیزات مختلف آن بهسادگی صورت میگیرد؛ اما نمیتوان مورد قابلتوجه و شگفتانگیزی در خصوص آن یافت. متأسفانه کیفیت مواد بهکاررفته در ساخت قطعات مختلف اتاقک مانند داشبورد و کنسول، چندان بالا نیست و حس یک خودروی لوکس را به سرنشین منتقل نمیکند. بااینحال، با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ خودرو و فاصلهٔ زیاد بین محورهای جلو و عقب، فضای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب خودرو در دسترس است.
یک سدان خانوادگی
در حالت کلی میتوان گفت لیفان 820 تمام شاخصههای موردنیاز برای بدل شدن به یک سدان خانوادگی نیمه لوکس قابلقبول را دارد؛ شاخصههایی مانند کاپوت جلوی طویل، درهای بزرگ و قوس چرخهایی با شعاع بزرگ که البته رینگهایی با ابعاد ۱۷ تا ۱۸ اینچ را طلب میکنند!
امکانات رفاهی
لیفان 820 از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی بهره میرود که از بین آنها میتوان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، استارت دکمهای، سانروف، صندلی الکترونیکی راننده با امکان تنظیم ششجهت و گرمکن، صندلی سرنشین جلو با امکان تنظیم در چهار جهت و سیستم ورود بدون کلید (Keyless) اشاره کرد. لیفان امکان روشن شدن خودکار چراغهای جلو و تنظیم ارتفاع نور آنها را نیز در سدان خود فراهم کرده است.
سیستم سرگرمی
سیستم سرگرمی لیفان 820 شامل مواردی همچون نمایشگر ۸ اینچی لمسی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، پورت USB و AUX، بلوتوث، ۶ اسپیکر و سیستم موقعیتیابی جیپیاس است، ضمن آنکه امکان اتصال گوشیهای هوشمند مبتنی بر اندروید به این سیستم وجود دارد.
سامانه های ایمنی
شرکت لیفان لیفان 820 به مجموعهای متنوع از سامانههای ایمنی مانند ۶ کیسهٔ هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، حسگر دندهعقب، دوربین عقب، قلابهای ISOFIX برای نصب صندلیهای ویژهٔ کودک، سیستم ضد سرقت و قفل کودک اشاره کرد.
نتیجه آزمون ایمنی
تاکنون هیچ گزارشی از نتیجهٔ آزمونهای تصادف لیفان 820 منتشرنشده است؛ ازاینرو نمیتوان با قطعیت در این خصوص اظهارنظر کرد. اما این کمپانی چینی مدعی است که در سال ۲۰۰۳ موفق به اخذ گواهی E-Mark شده است، به این مفهوم که محصولات با برند لیفان، بدون هیچ محدودیتی مجوز ورود به ۱۸ کشور اروپایی دارند.
سواری نرم
لیفان تلاش زیادی کرده است تا سدان لیفان 820 خود را به استانداردهای روز دنیا نزدیک کند. بسیاری بر این باور هستند که پیشرانهٔ لیفان 820 ، به نسبت حجم قابلتوجه، ۲.۴ لیتری خود، توان چندان بالایی ندارد و عملکرد خوبی ارائه نمیدهد؛ اما اکثر مالکان این خودرو از عملکرد آن رضایت دارند و معتقدند این خودرو سواری نرمی ارائه میدهد. حین حرکت لیفان ۸۲۰ روی سطوح ناهموار، صدای لاستیکها در داخل اتاقک به گوش میرسد؛ اما این موضوع باعث انتقال لرزش به داخل اتاقک نمیشود و این خودرو، سواری راحتی برای سرنشینان به ارمغان میآورد.