نیسان جوک
مشخصات فنی نیسان جوک
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | نیسان جوک |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1217-1290 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/55 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/55 R 17 |
حجم موتور | 1598 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 46 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 117 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 158 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 73.2 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | ABS , EBD, ESP |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | کاسه ای |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
نوع سیستم فرمان | برقی |
حداکثر سرعت | 178 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 11.5 ثانیه |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 6 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پردهای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ESP |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | immobilizer |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | فرمان برقی حساس به سرعت با قابلیت تنظیم ارتفاع |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه هوای اتوماتیک |
سیستمهای مولتی مدیا | صفحه نمایش چندمنظوره با قابلیت نمایش مرکز ثقل لحظهای خودرو |
سیستم های سقف | پانوراما |
سیستم روشنایی جلو | چراغ day-light |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سیستم هشدار فشار باد تایرها (TPMS) سیستم ترمز کمکی (BAS) سامانه ضد سرقت ایموبلایزر سیستم کنترل دینامیکی نیسان (NDCS) |
نیسان جوک
از سال ۲۰۱۱ تاکنون، تغییری اساسی در طراحی جوک انجامنشده است، اما نسخهای که به کشورمان واردشده بهروزرسانی سال ۲۰۱۵ را به همراه دارد و ازنظر طراحی ظاهری، آخرینمدل محسوب میشود. باگذشت بیش از ۶ سال از عرضهٔ نیسان جوک، چهرهٔ این خودرو همچنان خاص و منحصربهفرد است، بهطوریکه یافتن خودرویی شبیه به آن در بازار جهانی عملاً غیرممکن به نظر میرسد.
شکی نیست که طراحی جوک همه را جذب نمیکند و البته برای افراد میانسال جالبتوجه نیست، اما نیسان در طراحی آن هوشمندانه عمل کرده؛ چراکه جوانان را هدف قرار داده است و بهخوبی میداند که در بازار جهانی مسلماً خانوادههای چندنفره و افرادی که توان مالی مناسبی دارند، به سراغ خودروهای کراساور کامپکت مثل جوک نمیروند.
نمای روبرو
در نمای روبرو، با چراغهای روی کاپوت مواجه هستیم که مهمترین وجه تمایز جوک با دیگر خودروهای این کلاس است. در طراحی چراغها بهوضوح از سری 370Z که یک کوپهٔ جوانپسند و معروف در سطح جهانی است، الهام گرفتهشده و با رعایت زبان طراحی خانوادهٔ نیسان، با نواری LED در قسمت پایین همراه است، درحالیکه نور اصلی توسط لامپ زنون و حباب بزرگ داخل سپر تأمین میشود.
سپر جلو، بیشترین تغییر را نسبت به نسخهٔ سال ۲۰۱۱ دارد و حالت اسپرت جوک را افزایش میدهد. جلوپنجره منحنی بزرگی در قسمت پایین دارد و حالت لبخند را تداعی میکند. زیر سپر نیز قسمتهایی فلزی، سیاهرنگ و براق وجود دارد تا حس پلاستیکی بودن را از این قسمت دور کند. چراغهای مه شکن کوچکی هم در سپر قرار دادهشده است که هرچند خیلی پرنور و خیرهکننده نیستند، در وضعیت نامساعد جوی، مفید خواهند بود.
نمای جانبی
در نمای جانبی تنها خطوط حجم دهنده، مربوط به گلگیرها هستند تا قدری به ابهت این خودروی کوچک کمک کنند. هرچند اتاق جوک چندان جادار نیست و خصوصاً ازنظر ارتفاع سقف، بهسختی میتوان آن را در کلاس کراساور پذیرفت؛ اما فاصلهٔ کف تا زمین بهخوبی در طراحی آن دیدهشده است تا برای حرکت در مسیرهای ناهموار خارج جاده مناسب باشد. با توجه به شیب سقف در قسمت عقب، کوچک بودن پنجره در ردیف دوم و حتی پلاستیکی بودن دستگیرهٔ در، به نظر میرسد اولویت طراحی نیسان، سرنشینان ردیف جلو بوده و در قسمت عقب سعی در کاهش هزینهها داشته است.
نمای پشت
در طراحی پشت، الهام گیری از سری 370Z بیش از دیگر قسمتها دیده میشود و چراغهای زیبای LED حالت Z به خود گرفتهاند. بالای شیشهٔ عقب و متصل به سقف، بدنه ادامه یافته و حالتی شبیه به اسپویلر را تداعی میکند که نهتنها حس اسپرت را افزایش میدهد که مسلماً برای بهبود خاصیت آئرودینامیک خودرو ثبات آن در سرعتها بالا اهمیت دارد. برای تأمین فضای کافی در صندوقعقب، نیسان بهجای کشیدهتر کردن سقف، کف را ادامه داده که منجر به حالتی حجیم در نمای پشت جوک شده است.
رینگ ها
رینگهای اسپرت ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچ برای نیسان جوک در بازار جهانی قابل سفارش خواهد بود و رنگهای سفید، مشکی، قهوهای، زرد متالیک، آبی جوهری (Ink Blue) و قرمز تیرهرنگهای بدنهٔ آن هستند.
طراحی متفاوت
نیسان جوک بهواسطهٔ طراحی متفاوت، واکنشهای بسیار متفاوتی در پی دارد. برخی آن را خاص و زیبا قلمداد میکنند و عدهای دیگر مانند ریچارد هموند کارشناس مطرح خودرویی و مجری برنامهٔ گرندتور، بیاندازه از آن نفرت دارند. اما موضوعی که بدون شک میتوان در رابطه با طراحی جوک اذعان داشت، خاص و منحصربهفرد بودن آن است.
نیسان جوک بعد از 7 سال هنوز جدید به نظر می آید
باگذشت ۷ سال از معرفی نیسان جوک، اتاقک آنهمچنان مدرن به نظر میرسد و حس اسپرت را به سرنشین میدهد. عموماً خودروهای نیسان در بخش طراحی داخلی بسیار خوب عمل میکنند و این خودرو هم مستثنا نیست. صندلیها خصوصاً در ردیف جلو، بسیار راحت هستند و فرمان گرد و خوشدست، با آمپرهای مدرنی که طرح سیلندری و رنگبندی اعداد مناسبی دارند، همراه شده است.
داشبورد
رنگ اصلی داشبورد و صندلی، در تمامی مدلها خاکستری تیره انتخابشده، درحالیکه بخشهایی مثل قاب خروجی هوا و زیر دستهدنده (خانهٔ گیربکس) از جنسی فلزی و به رنگ نقرهای، سیاه یا همرنگ بدنه هستند. رنگ نواردوزی صندلیها نیز در مدلهای سفارشی، متفاوت و قابل انتخاب است. مادهٔ اصلی بهکاررفته در داشبورد پلاستیک است که هرچند حس ارزانقیمتی به فضا میدهد، از نوع مرغوب در کلاس خودروهای غیر لوکس محسوب میشود.
فضای داخلی
فرمان جوک فقط در حد چند سانتیمتر بالا و پایین میرود اما با توجه به عرض مناسب خودرو، سرنشینان جلو فضای کافی را در اختیاردارند. اما به دلیل ارتفاع کم بدنه، سرنشینان عقب با قدبلند، هرچند فضای کافی برای شانههای خوددارند، مسلماً برای سر و گردن دچار مشکل خواهند شد و احتمالاً برای ورود بهردیف دوم، کمی با مشکل مواجه میشوند و زانوهای آنها چندان راحت نخواهد بود.
صندوق بار
با توجه به نوع طراحی جوک در قسمت عقب که پیشتر به آن پرداختیم، صندوق بار فضای مناسبی را در اختیار میگذارد و حتی بدون خواباندن صندلیهای ردیف دوم نیز، حجم ۳۵۴ لیتر را فراهم میکند. هر دو صندلی عقب، مستقل از یکدیگر میتوانند جمع شوند که در این صورت فضای بار به ۱۱۸۹ لیتر افزایش مییابد. قسمت کف صندوقعقب قابل برداشتن است که در این صورت، عمق آن را چند سانتیمتر بیشتر خواهد کرد.
موتورهای مختلف
در بازار جهانی تنوع زیادی برای انواع پیشرانههای بنزینی و دیزلی جوک وجود دارد و ساخت نوع برقی آنهم در برنامههای نیسان اهمیت دارد. در ایران نسخههایی از این خودرواردشده است که به پیشرانههایی با توان ۱۱۷ و ۱۹۰ اسب بخار مجهز شدهاند. درحالیکه ارزانترین نمونه، با پیشرانهٔ بنزینی ۱.۶ لیتری و ۹۶ اسب بخار و جعبهدندهٔ دستی به کشورمان وارد نخواهد شد.
مدل پلاتنیوم
پیشرانهٔ تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری که در مدلهای موسوم به پلاتینیوم و اسکای پک عرضهشده در کشورمان وجود دارد، قدرت ۱۱۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۸ نیوتنمتر را تأمین میکند که به ترتیب در دور موتورهای ۶ هزار و ۴ هزار دور بر دقیقه حاصل میشود.
شتاب این نسخه
این نسخه از کراساور جوک در مدتزمان ۱۱.۵ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت نیسان جوک با این پیشرانه، ۶.۳ لیتر در مسافت ۱۰۰ کیلومتر اندازهگیری شده است که با سرعت ثابت در اتوبان تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهشیافته و رانندگی در شهر نیز نهایت مصرف سوخت آن را تا ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رساند.
قدرتمندترین نسخه
قدرتمندترین مدل نیسان جوک که در کشورمان قابلخرید است، اسپرت نام دارد و پیشرانه توربو شارژ ۱.۶ لیتری را به همراه دارد. قدرت این مدل ۱۹۰ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن ۲۴۰ نیوتنمتر است که بخش اصلی آن از دور موتور ۱۶۰۰ دور در دقیقه به بعد، تولید میشود.
این نسخه از جوک برای رسیدن بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۸ ثانیه زمان احتیاج دارد و نهایت سرعت آن نیز حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت با این پیشرانه ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ اما در سرعت ثابت بزرگراه ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در شهر با سرعتهای پایین ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.
مدل های نیسان جوک موجود در ایران
درحالیکه هر سه مدل واردشده به کشورمان دارای جعبهدندهٔ خودکار CVT از نوع ۷ سرعتهٔ Xtronic هستند، مدلهای پلاتینیوم و اسپرت (غیر توربو شارژ) صرفاً دیفرانسیل جلو مدل اسپرت دارای سیستم دو دیفرانسیل دائمی (AWD) است.
موتور جدید
پیشرانهٔ جدیدی که نیسان بهتازگی برای مدل جوک در اروپا در نظر گرفته و احتمال آن میرود که در آینده به کشورمان نیز وارد شود، ۱.۲ لیتر توربو شارژ مجهز به اینترکولر است. این مدل ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد که در دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود و گشتاور ۱۹۰ نیوتنمتر را نیز از دور موتور ۲ هزار دور در دقیقه تأمین میکند.
رسیدن بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این مدل حدود ۱۲ ثانیه طول میکشد و نهایت سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت جوک با این پیشرانه ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلامشده است، درحالیکه با سرعت ثابت در بزرگراه ۵ و در شهر ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین نیاز دارد.
پرآپشن ترین ها
سه مدل جوک واردشده به کشورمان از نسخههای ردهبالا و مجهز به آپشنهای گسترده، محسوب میشوند. از تجهیزاتی که در ارزانترین نسخه دیدهشده است، میتوان به ترمز ضد قفل ABS، تقسیمکنندهٔ نیروی ترمز EBD، کنترل کشش ESP، کیسههای اصلی در جلو پردهای در عقب، هشدار فشار باد لاستیکها (TPMS)، ترمز کمکی (BAS)، ایموبلایزر.
کنترل دینامیک و جلوگیری از واژگونی (NDCS)، چراغ روشنایی روز، تغییر ارتفاع نور چراغ جلو، آینهٔ بغل فلزی همرنگ بدنه باراهنمای فرمان برقی با عملکرد متفاوت نسبت بهسرعت، کروز کنترل و محدودکنندهٔ سرعت، نمایشگر ۵.۸ اینچ همراه با ناوبری ماهوارهای و قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث، AUX و USB اشاره کرد. تمامی مدلهای جوک در کشورمان سانروف دارند و صندلی کودک بهراحتی در ردیف دوم آنها نصب میشود.
ارزان ترین مدل موجود در ایران
ارزانترین مدل جوک در کشورمان اسکای پک است. نسخهٔ پلاتینیوم با همان پیشرانه و شرایط فنی اسکای پک عرضه میشود؛ اما به دلیل داشتن آپشنهای بیشتر گرانتر خواهد بود. در این مدل بهجای ایموبلایزر، استارت دکمهای و بینیاز از کلید وجود دارد. آینههای برقی جمعشونده، رادار ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، رادار تشخیص اجسام در نقطهٔ کور آینه.
هشدار به هنگام نزدیک شدن اجسام یا افراد به خودرو تغییر زاویهٔ نور چراغهای جلو از آپشنها نسخهٔ پلاتینیوم هستند. در این مدل صندلیها از چرم و پوشش مرغوبتری در مقایسه با نسخهٔ اسکای پک ساختهشدهاند و در ردیف جلو دارای گرمکن داخلی هستند. دوربین عقب و لامپهای زنون داخل سپر نیز مجهز به شوینده است و برای شیشهٔ جلو، حسگر باران وجود دارد.
مجهزترین مدل در ایران
مجهزترین نسخهٔ جوک در کشورمان که پیشرانهٔ قدرتمندتری در مقایسه با دیگر مدلها دارد و البته با اختلاف قیمت نسبتاً زیادی هم عرضه میشود، اسپرت نام دارد. ازنظر آپشنهای رفاهی مدل اسپرت با پلاتینیوم مشابه است، اما علاوه بر دو دیفرانسیل بودن، رینگهای اسپرت ۱۸ اینچ را هم به همراه دارد، درحالیکه دیگر مدلهای جوک، با رینگ ۱۷ اینچ عرضه میشوند.
ایمنی بالا
طبیعتاً محصولی که باهدف فتح بازارهای اروپا ساختهشده باشد، آزمونهای بنیاد رسمی ایمنی این قاره (Euro NCAP) را با موفقیت پشت سر گذاشته است و از این نظر قابلاعتماد خواهد بود. داشتن ۴ ایربگ روبرو جانبی سرنشینان جلو همراه با دو ایربگ پردهای، ایمنی نسبتاً مناسبی را برای جوک فراهم میکند.
هرچند که فاقد کیسههای هوای زانو است. استقامت بدنه نیز در مقابل تصادف از نواحی مختلف بسیار خوب ارزیابی میشود و آپشنهای ایمنی، خصوصاً در نسخهٔ پلاتینیوم و اسپرت با رادار ۳۶۰ درجه و هشدارهای برخورد از طرفین، راضیکننده است.
فضای راننده و سرنشینان
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فضای راننده و سرنشین جلو در نیسان جوک به لطف ابعاد مناسب اتاقک راضیکننده است. شیشهٔ جلو به نسبت سایز بدنه، بزرگ طراحیشده و دید بسیار خوبی برای راننده فراهم میکند. شتاب و قدرت پیشرانه حتی در نمونهٔ ۱۱۷ اسب بخار هم جوابگوی نیازهای روزانه است و با گیربکس CVT، رانندگی نرم و آرامشبخشی را فراهم میکند. پارک خودرو به دلیل نوع طراحی قسمت عقب و کوچک بودن شیشه در این بخش، بدون استفاده از دوربین پارک و نمایشگر اصلی، بسیار سخت خواهد بود و به همین دلیل از سال ۲۰۱۵ تاکنون تمامی مدلهای جوک با این آپشن عرضه میشوند.
نقطه ضعف
کسانی که مدت زیادی است از این خودرو استفاده میکنند، هرچند مانور با آن در ترافیک شهری را عالی توصیف کردهاند، برای حرکت در بزرگراه و سبقتهای ناگهانی از تمایل عقب خودرو به لیز خوردن، ابراز نارضایتی کردهاند؛ هرچند که چسبندگی خودرو با سطح جاده بسیار خوب توصیفشده است. فرمان برقی آن اصولاً تندوتیز عمل میکند و باید در سرعتها بالاکمی بااحتیاط از آن استفاده کرد.
شعاع چرخش کوتاه ۱۱ متر برای خودرویی در این سایز، ایدئال است و در کل فرمانپذیری خوبی برای جوک در سرعتهای پایین فراهم میکند. ازنظر لذت رانندگی و استفادهٔ انفرادی در شهر یا سفرهای طولانیمدت، درکل میتوان نمرهٔ بسیار خوبی به نیسان جوک داد.
نمونه توربو شارژ
کسانی که نمونهٔ توربو شارژ ۱۹۰ اسب بخار را تهیهکردهاند، هرچند هزینهٔ بالایی متحمل شده و البته از شتاب بهتری بهرهمند هستند، مصرف سوخت نزدیک به ۱۰ لیتر را هم تجربه کردهاند که با اطلاعات بروشور این خودرو تفاوت دارد و میتوان آن را به گردن بنزین نامناسب داخلی انداخت. به هر صورت داشتن خودرویی با سیستم دو دیفرانسیل دائمی، مصرف سوخت را افزایش خواهد داد.
نمایشگر
کار کردن با سیستم ناوبری و نمایشگر ۵.۸ اینچی، نسبتاً ساده ارزیابیشده است و پیچیدگی خاصی ندارد، بسیاری از عملکردهای فنی خودرو ازجمله انتخاب حالت رانندگی نیز از طریق همین نمایشگر انجام میشود که به دلیل فاصله تا فرمان، احتمالاً باعث حواسپرتی راننده شود. کیفیت صدای سیستم صوتی خوب است و باقدرت ۲۹۰ وات و همراه با ساب ووفر در عقب و ۷ بلندگو از برند Rockford Fosgate جوابگوی نیازهای سرنشینان خواهد بود.
فضای کم ردیف دوم
با توجه به فضای ناکافی در ردیف دوم، این خودرو برای خانوادههایی که فرزند بزرگسال دارند پیشنهاد نمیشود و سفر طولانیمدت با ۴ سرنشین نیز با نیسان جوک چندان لذتبخش نخواهد بود. هرچند نیسان ادعا میکند که این خودرو ظرفیت ۵ سرنشین را دارد، بهتر است آن را ۴ نفرِ حساب کنید و البته برای استفادهٔ طولانیمدت ۲ نفر انسان بالغ برنامهریزی کنید. شتابگیری و راحتی مناسب این خودرو، همراه با سایز مناسب بدنه و مصرف سوخت نسبتاً پایین، آن را برای حرکت در شهر ایدئال میکند اما صدای موتور تا حدودی در اتاقک شنیده میشود و ازنظر عایقکاری پیشرانه، نمرهٔ بالایی نمیگیرد.
قیمت بالا
فراموش نکنیم این خودرو قیمت نسبتاً زیادی دارد و مدل اسپرت آن، در کشورمان واقعاً گران تمام میشود. نسخهٔ اسپرت نیسان جوک هرچند پرقدرت و دو دیفرانسیل است، در کنار مبلغ بیشتر میتواند آرامش کمتری به همراه داشته باشد؛ چراکه به گفتهٔ آزمایشکنندگان آن صدای بیشتری هم به اتاقک نفوذ میکند و با توجه به اینکه بعید است کسی نیسان جوک را باهدف استفادهٔ حرفهای در مسیرهای ناهموار خارج جاده و آفرود خریداری کند، وجود سامانهٔ دو دیفرانسیل آنهم توجیهی نخواهد داشت.