جک جی 5
مشخصات فنی جک جی 5
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | جک جی 5 |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | C Segment |
وزن | 1315 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 205/55 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 205/55 R 16 |
حجم موتور | 1834 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 55 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 141 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 78.3 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 4 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | روغنی با بوستر خلائی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مستقل |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 175 کیلومتر در ساعت |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 7.6 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 2 عدد : راننده ، سرنشین کناری |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل به همراه دزدگیر ، دارای قفل ایمنی کودک |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی ، فرمان تلسکوپی با تنظیم دستی |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو CD ، MP3 , USB |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم برقی 4 حالته صندلی جلو و سیستم پشت سری های فعال هنگام تصادف |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی آینه ها |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابر جلو و عقب برقی ، گرمکن شیشه عقب |
سیستم روشنایی جلو | چراغ هالوژن به همراه مه شکن و دارای تنظیم ارتفاع ، چراغهای اضطراری بر روی دربها |
سیستم روشنایی عقب | چراغ مه شکن عقب داخل سپر به همراه چراغ سوم ترمز |
سنسورهای پیش فعال | سنسور پارک خودرو |
جک جی 5
اولین جک جی 5 j5 در سال 2011 تولید شد. و در شروع راه در ایران باقیمت نهچندان مناسب 70 میلیون تومان بفروش رسیده است. این خودرو در مدل سال 2017 در کشور دبی دارای قیمت 42٫000 درهم قابل خریداری است. این یعنی خیلی کمتر از اینها.
70 میلیون پولی است که در یک منطقه آزاد شما میتواند فول ترین مدل توسان را سوار شوید. آنهم نه یک محصول کشور چین. جک J5 خوشبختانه ازنظر ایمنی و بدنه توانسته است 5 ستارهای که از موسسه NCAP به دست آورد.
نمای خارجی
طراحی خودرو در نمای خارجی خوب است و دارای جلوپنجره با خطوط کرومی است. چراغهای جلو برجسته و تا گلگیر جلو کشیده شده ند و نمای خوبی ایجاد کردهاند. فریم کرومی اطراف چراغهای مه شکن جلو و طراحی جالب دیفیوزرهای عقب این خودرو را جوانپسند تر کرده است.
اتاقک خودرو، همینجا است که فرق بین یک خودروساز چینی و کرهای و غیره را مشخص میکند. باور کنید در بحث اتاقک خودرو شرکت ایرانخودرو بهتر عمل میکند. همهچیز به کاهش هزینه معطوف شده است.
داشبورد
داشبورد و پانلهای کنار در همگی پلاستیک هستند و دارای دکمههای درب و پنجره و کلیدهای کولر کاملاً ساده است و دارای پنل رادیو و کولر معمولی است. چیزی شبیه به سمند سورن ELX اگر داخل آن را دیده باشید. جک جی 5 در سال 2017 قرار است فقط با موتور 1800 سیسی به بازار عرضه شود. این خودرو جدا از مشخصات روی کاغذ شرکت سازند دارای مصرف نهچندان خوب در حدود 8 – 10 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
این در حالی است که در سایتهای ایرانی اعلامشده است حدود 6٫6 لیتر بنزین میسوزاند. در کل باید اشارهکنم که جک جی 5 کمی تنبل و کم شتاب است و از آن نباید انتظار شتاب خوب داشته باشید.
همکاری با شرکت های دیگر
خودروی JAC J5 که در همکاری با شرکت پنین فارینا طراحیشده زیباترین مدل در میان خودروهای در حال تولید این برند است. 5 ستارهای که از موسسه NCAP به آن اعطاء شده گواه بر آن است که جک جی 5 به همان اندازه که خوشقیافه است، ایمن نیز هست. نمای زیبای این خودرو شامل مواردی همچون آرایش ششضلعی جلوپنجره، چراغهای پیچیده شده جلو، کروم کاری اطراف لامپهای مه شکن جلو و طراحی خردمندانه دیفیوزرهای عقب میگردد.
فضای داخلی
چنانچه کانون تمرکزتان را به فضای داخلی جک جی 5 معطوف کنید بیش از هر امری، این تلاش برای پایین نگهداشتن هزینههاست که کاملاً مشهود است. تریم داخلی آنکه شامل پلاستیکهای مشکی پیانو بر روی داشبورد، کنسول میانی و پانلهای روی دربهاست، سالهای طولانی که پیشتر بر فصول طراحی خودرو در دنیا گذشته را به نحو کافی بازتاب نمیدهد.
نورهای پسزمینه نارنجیرنگ که از تجهیزات داخل اتاقک پراکنده میشود و همچنین دکمههای دمدِ و منسوخ سیستم تهویه مطبوع، احتمالاً برشی از سال 2004 میلادی را به تصویر میکشد، اما در سال 2014 آدمی را هیجانزده نمیکند.
سوئیچ
سوئیچ جک J5 باقابلیت کنترل قفل مرکزی از طریق ریموت طول بلندی دارد و در مقایسه با سوئیچ دیگر خودروها جلبتوجه میکند. با چرخاندن این سوئیچ موتور با صدای نسبتاً قابلتوجهی روشن میشود و در همان ابتدا عایقبندی نسبتاً خوب اتاق در مقابل ورود صدای موتور و محیط اطراف جالبتوجه بود.
برای شروع حرکت گیربکس را در حالت D قراردادیم و با حرکتی نرم جک جی 5 را به مسیری مستقیم رساندیم تا تعویض دندهها و شتاب خودرو در حالت تخت گاز را مورد آزمایش قرار دهیم.
گیربکس
برخلاف دیگر خودروهای 4 سرعتِ با اشاره به تمام قدرت گاز گیربکس با کندی وارد مسیر نمیشود و واکنش آن نسبت به میزان فشرده شدن پدال گاز سریع است اما شتاب اولیه جک جی 5 با توجه به 141 اسب بخار قدرت چندان جالبتوجه نیست که البته این موضوع در مقایسه با خودرو مشابهی مانند تویوتا کرولا صدق میکند و در مقایسه با بسیاری دیگر از خودروهای چینی بهمراتب بهتر است.
ترمزگیری
ترمز گیری با توجه به وزن خالص 1355 کیلوگرمی که در شرایط آزمایش تا حدود 1٫5 تن افزایش پیداکرده بود هیچگونه ضعفی را نشان نمیداد. تمایلی در دماغه خودرو به پایین آمدن در هنگام ترمز گیری نیز مشاهده نمیشد.
گیربکس 4 سرعتِ J5 بهصورت کلی عملکرد قابل قبولی دارد و در هنگام سبقتگیری شمارا ناامید نمیکند، چراکه با استفاده از تعویض دنده دستی میتوانید بهراحتی معکوس بدهید و گیربکس هیچگاه بهاشتباه هوشمند نمیشود تا دندهمعکوس شمارا پس بگیرد و همواره میتوانید روی رانندگی پرشتاب با جک جی 5 حساب کنید. شتاب صفرتا 100 این خودرو چیزی حدود 12 ثانیه است.
موتور
باید گفت که علی رقم مشکلات فراوان در گیربکس و ایجاد سروصدا برای سرنشینان ما شاهد یک پیشرانه خوب و معقول بر روی جک j5 هستیم. در کل باید گفت که پیشرانه این خودرو 1٫8 لیتری است و 4 سیلندر دارد. این پیشرانه در مدل خودکار قادر است 143 اسب بخار قدرت تولید کند و گشتاورش هم 165 نیوتن متر است. جالب است بدانید که موتور جک جی 5 متعلق به خودروساز محبوب جهان یعنی میتسوبیشی است و همچنین به سیستم EDB همراه با فنآوری توزیع الکترونیکی نیروی ترمز هم تجهیز شده است.
شرکت ایتالیایی
جک جی 5 با کمک و همراهی شرکت پینینفارینا ایتالیا (این شرکت که در سال 1930 توسط باتیستا فاربنا که خود یک طراح خودرو بود در شهر کامبیانو ایتالیا تأسیس شد و درزمینهٔ بدنه سازی و طراحی خودرو فعالیت دارد) طراحی بدنهاش صورت گرفته است. در بین رقبای هم قیمتش ازلحاظ طراحی در صدر قرار دارد. چراکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین و زیباترین خودرو کمپانی چینی جک ازلحاظ ظاهری است
آسایش و آرامش
یکی از مهمترین عوامل در ساخت یک خودرو آسایش و آرامش سرنشینان آن بهحساب میآید برای همین عایقبندی خودرو از عوامل مهم برای انتخاب در میان خریداران به شمار میآید. وقتی داخل جک j5 مینشینید و شروع به حرکت میکنید عایقبندی ضعیف موتور این خودرو چینی باعث میشود صدای موتور بیشازحد به داخل اتاقک خودرو بیاید که این موضوع باعث برهم زدن آسایش سرنشینان میشود.
ناگفته نماند این ایراد در اکثر خودروهای رقیب این خودرو وجود دارد. البته این ایراد در تندر نود کمتر دیده میشود. ضمناً صدای زیاد فن رادیاتور هم سرنشینان را آزار میدهد.
صدای داخل اتاق
اما نکته دیگر دربارهٔ نفوذ صدا به داخل اتاقک مربوط به جک j5 خودکار است که در کنار صدای فن رادیاتور (که در هر دو مدل قابلرؤیت است) وجود یک فن مجزا برای گیربکس جک جی 5 خودکار است که باعث ایجاد صدای بیشتری در خودرو است و علت این صدا هم این است که میزان روشن شدن آن نسبت به فن خودرو زیادتر است.
کرمان موتور
شاید این بخش از مقاله در بین تمامی مقالههای مربوط به محصولات کرمان موتور مشترک است چراکه اگر خودروهای کرمان موتور را بررسی کنید و اطرافیانتان از این برند خودرویی را داشته باشند بیشک با من همعقیده خواهید بود که، بیشتر خودروهای ساختهشده بهوسیله کرمان موتور دارای کیفیت پایین رنگ در بدنه هستند.
و نمیتوان انتظار زیادی را از آنها در بخش مذکور (کیفیت رنگ) داشت. لازم به توضیح است که این کیفیت پایین هم در خودروهای گران و هم در خودروهای ارزان این کمپانی قابلمشاهده است. لذا این کیفیت پایین در جک جی 5 هم مشاهده میشود.
معایب
از معایب جک j5 در مدل خودکار گیربکس قدیمی آن است که خیلی پر صدا است. این سروصدای جک j5 خودکار درشیبهای زیاد و تند به اوج خود میرسد و اگر خودرو شما درشیب تند ایست کند و در آن حالت قصد شروع حرکت داشته باشید قطعاً صدا را احساس خواهید کرد. این ایراد در جک جی 5 دنده دستی کمتر مشاهده میشود.
کیفیت پایین
کمپانی چینی در خودروی مذکور از یک متریال بد و منسوخشده بهره میبرد بهطوریکه جنس پلاستیکی که در اتاقک جک j5 استفادهشده است ارزان است. البته ناگفته نماند که در این رنج قیمت شما هرگز قادر به خرید یک خودرو با جنس اتاقک خیلی خوب نخواهید بود.
در کنار جنس بد اتاقک جک جی 5 ما شاهد چینش بد دکمههای جک j5 هستیم (بهطور مثال دکمههای سیستم تهویه مطبوع جک j5 منسوخشده است) چینشی که قدیمی است و بهنوعی شما با ورود به داخل اتاقک یاد خودروهای دهه قبل خواهید افتاد. تازه این را هم بگویم که طراحان جک j5 در طراحی دریچههای گرد و چندضلعی که به تهویه مطبوع مربوط است تناسب چندانی را رعایت نکردند.
مصرف سوخت
بهطورمعمول یک خودرو با گیربکس دستی، نسبت به مدل خودکار آن مصرف کمتری دارد اما در اینجا اختلاف بیشتر است، زیرا موتورها نیز با یکدیگر متفاوت بوده و به همین خاطر سطح مصرف دو خودرو با یکدیگر تفاوت بیشتری پیدا میکند.
جک جی 5 خودکار از یک موتور 1800 سیسی بهره میگیرد اما جک j5 دستی از موتور 1500 سیسی بهره میبرد. که همین امر باعث میشود تا سطح مصرف خودروها با یکدیگر متفاوت باشد. ضمن آنکه فنّاوری ساخت موتور 1500 سیسی نسبت به مدل خودکار بالاتر است و همین امر در مصرف بهینهتر آن کمک شایانی میکند.
کم بودن ارتفاع
کم بودن ارتفاع جک جی 5 در مدل خودکار باعث شده تا در مواقعی که با دستاندازهای بد و غیراستاندارد که در ایران بهوفور یافت میشود، مواجه میشوید شاهد این برخورد باشید. مشکلی که در مدل دستی به علت ارتفاع بیشتر دیده نمیشود.