هیوندای i10
مشخصات فنی هیوندای i10
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | هیوندای i10 |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس اتومبیل | A Segment |
وزن | 1049 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 4 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 185/55 R 15 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 185/55 R 15 |
حجم موتور | 1248 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | پاچش چند نقطه ای MPI |
ظرفیت باک | 40 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 86 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 121 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 4 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | ABS/EBD/BAS |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اکسل یک پارچه با بازوی نیمه دنباله ای و فنر مارپیچ |
نوع سیستم فرمان | برقی (ESP) تنظیم دستی تلسکوپی و ارتفاع |
حداکثر سرعت | 166 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 12.2 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 7.4 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 5.0 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 5.9 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 2 عدد ، راننده و سر نشین جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | HAC کنیرل ایستایی در سر بالایی،ESC, سنسور عقب |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | ضد سرقت ایموبیلایزر |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | تنظیم دستی |
نوع غربیلک | تلسکوپی |
سیستمهای تهویه مطبوع | اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | mp3 |
سیستم صندلیهای جلو | دستی 4 حالته |
سیستم صندلیهای عقب | تاشو |
سیستم آیینه ها | تاشو و آینه الکتروکرومیک |
سیستم شیشه ها | برقی |
سیستم های سقف | ساده |
سیستم روشنایی جلو | زنون (HID ) / اتو لایت و روشنایی در روز |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED |
سنسورهای پیش فعال | مه شکن جلو و عقب |
سیستم های کمک رانندگی | سنسور عقب |
هیوندای i10
هیوندای i10 یک خودروی فوق کوچک هاچ بک شهری بوده که نسل اول آن در سال ۲۰۰۷ میلادی و بهعنوان جایگزینی برای هیوندای آتوس (Atos) راهی بازارهای جهانی گردید. نسل دوم هیوندای i10 نیز از سال ۲۰۱۳ میلادی در خط تولید این شرکت کرهای قرار داشته و توانسته بهعنوان یک خودروی کممصرف شهری، به موفقیتهایی نسبی نیز دست پیدا نماید.
قیمت
این خودرو باقیمت پایین در حدود ۱۲.۰۰۰ دلار (معادل ۵۰ میلیون تومان با احتساب دلار ۴.۲۰۰ تومان) یکی از ارزانترین اتومبیلهای موجود در بازار نیز بهحساب میآید. هیوندای i10 چند سالی است که در بازار ایران نیز حضورداشته و با توجه بهظاهر مناسب و مصرف سوخت پایین خود، توجه بخشی از خریداران ایران را به خود جلب نموده است.
عرضه در دو مدل
برای هیوندای i10 دو پیشرانه کوچک و کممصرف در نظر گرفتهشده است که توانایی تولید نیروی چندانی را نداشته و در هر دو گونه هیوندای i10 را بیشتر بهعنوان یک خودروی درونشهری مطرح میکند. این موتورهای عبارتاند از:
- موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری
- موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری
موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری
این موتور کوچک ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری توانایی تولید نیرویی در حدود ۶۶ اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز در حدود ۷۰ پوند بر فوت (معادل ۹۶ نیوتون متر) است. این نیرو توسط یک جعبهدنده ۵ سرعتِ دستی به چرخهای جلویی (FWD) منتقل میگردد. عملکرد هیوندای I10 مدل ۲۰۱۸ با استفاده از پیشرانه بسیار ضعیف بوده و درزمانی در حدود ۱۴.۷ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. حداکثر سرعت هیوندای i10 مدل ۲۰۱۸ با استفاده از این پیشرانه نیز در حدود ۹۷ مایل در ساعت (معادل ۱۵۶ کیلومتر در ساعت) است.
اما مصرف سوخت بسیار پایین بوده و هیوندای i10 مدل ۲۰۱۸ با استفاده از این موتور توانایی پیمودن مسیری به طول ۳۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۵۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی را داشته و بهطور میانگین مصرفی در حدود ۵۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) دارد.
موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری
این موتور نمونه قدرتمندتری نسبت به نمونه ۳ سیلندر بوده و با استفاده از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۱۶ سوپاپِ، توانایی تولید نیرویی در حدود ۸۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۹۸ پوند بر فوت (معادل ۱۲۱ نیوتون متر) را دارد. این نیرو توسط یک جعبهدنده ۵ سرعتِ دستی و یا ۴ سرعتِ اتوماتیک باقابلیت تعویض بهصورت دستی به چرخهای جلویی منتقل میگردد.
عملکرد هیوندای i10 مدل ۲۰۱۸ با استفاده از این موتور مناسبتر بوده و به زمانی در حدود ۱۲.۳ ثانیه در گونه دستی و ۱۳.۸ ثانیه در گونه اتوماتیک برای رسیدن بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز دارد. حداکثر سرعت اعلامشده برای این خودرو نیز در حدود ۱۰۹ مایل در ساعت (معادل ۱۷۵ کیلومتر در ساعت) با استفاده از گیربکس دستی و ۱۰۳ مایل در ساعت (معادل ۱۶۶ کیلومتر در ساعت) با استفاده از گیربکس اتوماتیک است.
مصرف سوخت مدل 2018 هیوندای i10
مصرف سوخت هیوندای i10 مدل ۲۰۱۸ نیز با استفاده از این موتور پایین و مناسب یک خودروی کوچک شهری بوده و این خودرو توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۳۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۵۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری و ۴۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) را دارد. این ارقام در صورت استفاده از گیربکس ۴ سرعتِ اتوماتیک به ۳۲ و ۴۷ و ۴۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۴ و ۵.۰ و ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) افزایش پیدا خواهد کرد.