دانگ فنگ اچ سی کراس
مشخصات فنی اچ سی کراس
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | دانگ فنگ اچ 30 کراس |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس اتومبیل | B Segment |
وزن | 1230 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 205/50 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 205/50 R 16 |
حجم موتور | 1587 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 51 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 66.1 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 4 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو(ABS+EBD) |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 183 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 12.5 ثانیه |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 7.04 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | راننده , سرنشین جلو و جانبی |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ، قفل میکرو سوییچی درب ها ،سنسور پارک،چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب،ایزوفیکس |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | هیدرولیک |
نوع غربیلک | هیدرولیک و مجهز به کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | صفحه نمایشی لمسی (6.5 اینچی) با قابلیت پخش فایل های تصویری و سیستم رهیاب / 4 عدد بلندگو + 2 عدد تیوتر |
سیستم صندلیهای جلو | راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت |
سیستم صندلیهای عقب | صندلی های عقب تاشو |
سیستم آیینه ها | آیینه های جانبی راهنمادار و دارای سیستم گرمایشی |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابر های جلو و عقب برقی |
سیستم های سقف | سانروف برقی |
سیستم روشنایی جلو | چراغ های جلو ال ای دی کریستالی |
سیستم روشنایی عقب | چراغ های عقب LED دار |
سنسورهای پیش فعال | کامپیوتر سفری |
اچ سی کراس
دانگ فنگ اچ سی کراس H30 به پیشرانهٔ نامآشنای TU5 مجهز است. حجم این پیشرانه ۱.۶ لیتر و توان خروجی آن ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی آن برابر با ۱۴۲ نیوتنتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. تمامی قدرت تولیدی توسط جعبهدندهٔ خودکار به چرخهای جلو منتقل میشود.
گیربکس H30
جعبهدندهٔ نسخهٔ خودکار اچ سی کراس از نوع ۴ سرعتِ به نام استپ گیت و ساخت کمپانی AISIN ژاپن است. این جعبهدنده ۳ حالت رانندگی دارد که شامل اسپرت، برفی و حالت O/D یا نگهدارندهٔ دنده است. در بعضی کشورها این جعبهدنده حالت تیپ ترونیک نیز دارد که در این نسخهها حالت رانندگی O/D حذف و حالت تیپ ترونیک جایگزین آن شده است.
شتاب H30
بنا بر اعلام ایرانخودرو، شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اچ سی کراس در نسخهٔ خودکار ۱۲.۵ ثانیه و در نسخهٔ دستی ۱۱ ثانیه است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی هر دو نسخهٔ خودکار و دستی به ترتیب برابر با ۷.۰۴ و ۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۴ است.
طراحی خارجی H30
وقتی نگاهی به دورتادور اچ سی کراس میاندازیم، با تعداد زیادی فلاپ روبهرو میشویم که روی گلگیرها و بخش پایینی هر ۴ در نصبشده و تا سپرهای جلو و عقب ادامه یافته است. طراحی بخش جلویی بهدوراز هرگونه هیجان است؛ اما کاپوت کشیده و بزرگ این خودروی کراساوور در کنار چراغهای حجیم که بهوسیلهٔ جلوپنجره به همدیگر متصل شدهاند، باعث میشود خودرو بزرگتر از آن چیزی که هست به نظر برسد.
این طراحی آنچنان بیثمر نبوده و تأثیر بسزایی در اندازهٔ خودرو داشته است، بهطوریکه شاهد فضای پای بهمراتب بهتری نسبت به رقبا در صندلیهای عقب خودرو هستیم.
نمای جانبی H30
در بخش کناری اچ سی کراس با طراحی ساده و هماهنگی روبهرو هستیم. ارتفاع خودرو نسبت به رقبا کمی بیشتر است که یکی از علتهای کراساوور نامیدن نیز میتواند باشد. یک خط نیز از گلگیر جلو شروع و با گذر از دستگیرهٔ درهای خودرو تا چراغهای عقب کشیده شده است، همچنین وجود باربر بهصورت فابریک، یک مزیت محسوب میشود و درعینحال باعث میشود یکنواختی و سادگی طراحی جانبی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
سایز رینگ ها H30
اما اگر به طرز سختگیرانهای به این بخش نگاه کنیم، یکی از معایبی که میتوان در این بخش به آن اشاره کرد، سایز رینگهای اچ سی کراس است که میتوانست حداقل یک سایز بزرگتر باشد و جذابیت بیشتری به این بخش دهد. همچنین میتوان به فاصلهٔ بین دو محور این خودرو اشاره کرد که با اندازهٔ ۲۶۱۰ میلیمتر، به میزان قابلتوجهی بزرگتر از هاچبکهایی اعم از پژو ۲۰۶ بافاصلهٔ ۲۴۴۵ میلیمتر بین دو محور است.
نمای پشت H30
نمای عقب دانگ فنگ اچ سی کراس را میتوان جذابترین بخش این خودرو دانست، بهطوریکه چراغهای کشیده در دو سمت خودرو، شیشهٔ عقب خودرو را در برگرفته است. چراغهای ترمز، هم از نوع LED و هم از نوع هالوژنی هستند که قسمت LED آنها به شیشهٔ عقب خودرو چسبیده است.
سپر عقب اچ سی کراس دارای بخشی به رنگ نقرهای است که تداعیگر دیفیوزر است و چهرهٔ اسپرت تری به طراحی کلی بخش عقب خودرو داده است. بهطورکلی میتوان طراحی این خودرو را قابلقبول دانست؛ اما برخلاف ایرانخودرو که این خودرو را اسپرت و جوانپسند نامیده است، نمیتوان این صفات را حتی با ارفاق به این خودرو نسبت داد.
طراحی داخلی H30
طراحی داخل اتاقک کمی متفاوت از بیرون است و به نظر میرسد طراحان این بخش تلاش بیشتری نسبت به بخش بیرونی به خرج دادهاند. طراحی کیلومتر شمار و آمپرها نشاندهندهٔ وضعیت اسپرت تر از رقبا است و شاید در این مورد بتوان از کلمهٔ جوانپسند استفاده کرد. البته وقتی صحبت از خودروی کراساوور میشود، همواره طراحی مهیج و اسپرت حرف اول را میزند که متأسفانه تابه اینجای کار آنچنانکه باید، شاهد این دو مقوله نبودیم.
نمایشگر H30
در اچ سی کراس یک نمایشگر کوچک تحت عنوان کامپیوتر سفری در بالای کنسول میانی وجود دارد که اطلاعات سفر را نشان میدهد و کاملاً کارا است. یکی از ایراداتی که در این بخش بهوضوح به چشم میخورد، جایگیری ادوات و دکمههای کنترلی است؛ بهعنوانمثال دکمهٔ فلاشر در پایینترین بخش کنسول میانی قرار دارد که با توجه به محل قرارگیری دستهدنده، دسترسی به این دکمه در شرایط اضطراری دشوار است.
همچنین برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع خودکار اچ سی کراس باید قید توجه به جاده را بزنید و تا حد زیادی خم شوید که اطلاعات مربوط به این سیستم را مشاهده کنید. کیفیت مواد استفادهشده در اتاقک نیز در حد متوسطی قرار دارد و با توجه به قیمت خودرو راضیکننده است؛ هرچند برای بیان بهتر کیفیت باید شاهد عملکرد این خودرو در درازمدت باشیم.
نقطه قوت H30
یکی از نقاط قوت H30 کراس امکانات رفاهی نصبشده روی آن است؛ تجهیزاتی از قبیل سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینههای جانبی دارای راهنما و سیستم گرمایشی، شیشهبالابرهای برقی جلو و عقب، روکش چرمی غربیلک فرمان، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری
صفحهنمایش لمسی ۶.۵ اینچی باقابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری و سیستم رهیاب، جا عینک، صندلیهای عقب تاشو، حسگر پارک، دوربین دید عقب، صندلی راننده باقابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت و سانروف برقی. یکی از امکاناتی که در سایر رقبا کمتر شاهد آن هستیم، قابلیت تنظیم تلسکوپی فرمان است که این امکان را به راننده میدهد تا غربیلک فرمان را در ۴ جهت دلخواه تنظیم کند.
ایمنی
در بخش ایمنی دو شرکت سازندهٔ اچ سی کراس از ترمزهای ABS ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو تحت عنوان EBD استفاده کردهاند. تعداد کیسههای هوای این خودرو ۴ عدد است؛ این کیسههای هوا در مقابل راننده، سرنشین جلو و بخش جانبی خودرو نصبشدهاند. یکی از نقاط ضعف مهم این خودرو کسب تنها ۳ ستاره ایمنی از موسسهٔ CNCAP است. با توجه به تیراژ انبوه این خودرو در سالهای آینده و توسعهٔ این خودرو در روزگاری که حتی بسیاری از خودروهای چینی نیز ۵ ستارهٔ ایمنی از موسسهٔ CNCAP دارند، کمی ناامیدکننده به نظر میرسد.
هندلینگ
در حین رانندگی اولین نکتهای که جلبتوجه میکند هندلینگ خوب اچ سی کراس نسبت به ارتفاع آن است؛ بهطوریکه حتی در پیچهای تند میتوان با اعتمادبهنفس، پیچ را طی کرد؛ البته جای خالی سیستم کنترل ترکشن TCS و سیستم کنترل پایداری ESP در این خودرو به چشم میآید.
نبود این سامانهها در حین ترمز گیری بیشتر مشهود است و ترمز گیری در پیچها کمی حس اعتمادبهنفس را کاهش میدهد؛ اما این موضوع زیاد نگرانکننده نیست و درصورتیکه سرعت ورود به پیچ مطمئن و معقول باشد، هرگز شاهد اتفاقی مانند کنترل نشدن انتهای خودرو نخواهید بود.
عملکرد
عملکرد جعبهدنده بسیار خوب است و تعویض دندهها بهخوبی انجام میشود؛ اما با افزایش سرعت اچ سی کراس ، نبود دندههای بیشتر کمی آزاردهنده است. جعبهدندهٔ مجهز به دندههای بیشتر میتوانست مزیت خوبی در سرعتهای بالا باشد؛ دلیل آن نیز کاهش مصرف سوخت و کاهش صدای ورودی پیشرانه به اتاقک است. سیستم تعلیق خودرو با توجه به ارتفاع بیشتر از سایر کراساوورهای کامپکت، عملکرد نرمی دارد و در مواجهه با پستیوبلندیها ضربات زیادی به اتاقک منتقل نمیکند و باعث حفظ آرامش و راحتی سرنشینان در اتاقک میشود.
کیفیت
کیفیت ساخت H30 کراس در مقایسه با رقبای آن قابلقبول است و از مواد پلاستیکی باکیفیت مطلوب در آن استفادهشده است. تزئیناتی مشابه فیبر کربن در داخل اتاقک و اجزای کرومی در بیرون خودرو استفادهشده است تا از حس ارزان بودن کاسته شود؛ اما میتوان این خودرو را ارزندهترین خودروی ارزان نامید. میتوان گفت که کیفیت قطعات داخل اتاقک همردهٔ دنا است و کمی پایینتر از پژو ۲۰۶ قرار دارد.
قطعات یدکی اچ سی کراس
به لطف همکاری گستردهٔ ایرانخودرو با PSA فرانسه و دانگفنگ چین و همچنین گستردهترین سامانهٔ خدمات پس از فروش خودرو در کشور که متعلق به ایرانخودرو است، نباید جای نگرانی دربارهٔ خدمات پس از فروش اچ سی کراس داشت. نمایندگیهای مجاز در سراسر کشور، یکسان بودن بسیاری از قطعات فنی با سایر خودروهای تولید داخلی و دسترسی آسان به انبوه قطعات در شهرهای مختلف، از مزایای این خودرو محسوب میشوند.