چانگان CS35
مشخصات فنی چانگان CS35
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | چانگان CS35 سی اس 35 |
کلاس بدنه | کراس اور |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1290 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/50 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/50 R 17 |
حجم موتور | 1600 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 52 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 113 اسبر بخار در 6000 دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 160 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 70.62 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 4 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | مجهز به سیستم پیشرفته ترمز BAS/EBD/ABS |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | میل پیچشی |
نوع سیستم فرمان | الکتریکی (EPS) |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر در ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 15 ثانیه |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 7 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 4 عدد، راننده و سرنشین به همراه کیسه هوای جانبی |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت (Immobilizer) / هشداردهنده بسته نبودن کمربند ایمنی / ریموت کنترل تاشو / قفل مرکزی |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی الکتریکی |
نوع غربیلک | 3 شاخه دارای روکش چرمی + دکمه های سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان / روکش چرمی |
سیستمهای تهویه مطبوع | مجهز به سیستم تهویه مطبوع دستی |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی مجهز به: رادیو + Player CD + پورت USB,IN,AUX و مجهز به ٦ بلندگو |
سیستم صندلیهای جلو | صندلی چرمی / صندلی راننده قابل تنظیم در ٦ جهت / کمربندهای ایمنی جلو مجهز به سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع |
سیستم صندلیهای عقب | زیر آرنجی مرکزی جلو |
سیستم آیینه ها | آینه های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما / آینه های جانبی با قابلیت تاشو برقی |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب / برف پاک کن عقب / گرمکن شیشه عقب |
سیستم های سقف | سانروف |
سیستم روشنایی جلو | چراغ های جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع / دی لایت و اتو لایت (Light Auto & Light Day) / دارای مه شکن |
سیستم روشنایی عقب | دارای مه شکن |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل / کامپیوتر اطلاعات سفر |
چانگان CS35
شاید در ابتدا بهتر باشد پیش از آشنایی با چانگان CS35 ، نگاهی به تاریخچهٔ شرکت چانگان داشته باشیم؛ گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ و در شهر چونگکینگ، واقع در غرب کشور چین تأسیس شد. چانگان درزمینهٔ طراحی، توسعه، تولید و فروش خودروهای سواری و تجاری فعالیت دارد؛ خودروهای سواری و تجاری این شرکت، تحت برندهای چانگان و چانا به فروش میرسند.
همکاری چانگان با دیگران
چانگان طی همکاریهای مشترکی که با فورد، Group PSA، مزدا و سوزوکی دارد، محصولات آنها را برای عرضه در بازار چین تولید میکند. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین به شمار میرود و در سال ۲۰۱۲ با تولید ۱.۹ میلیون دستگاه خودرو، به جایگاه چهارم این کشور ازلحاظ حجم تولید دستیافته است.
چانگان CS35 نخستین شاسی بلند چانگان
چانگان CS35 نخستین خودروی شاسیبلند شرکت چینی چانگان است. این خودرو در ابتدا در قالب طرحی مفهومی موسوم به Changan SUV در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۱ به نمایش گذاشته شد و از نسخهٔ تجاری آن در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۲ رونمایی شد. این خودرو درنهایت در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ بهصورت رسمی روانهٔ بازار چین شد.
محبوبیت بالا
طی سالهای اخیر خودروهای شاسیبلند و کراساوور به محبوبیت بسیار بالایی دستیافتهاند؛ بهطوریکه غالباً در بسیاری از کشورها شاهد فروش بالای خودروهای این کلاس هستیم. به نظر میرسد این روند در کشورمان نیز در حال شکلگیری است؛ چراکه بسیاری از مردم به خرید خودروهای شاسیبلند علاقهمند هستند؛ ازاینرو شرکتهای خودروساز داخلی سعی دارند باعرضهٔ محصولاتی در کلاس خودروهای شاسیبلند، از گرایش به وجود آمده، بهره ببرند.
انواع موتور
چانگان CS35 یک خودروی شاسیبلند شهری و دیفرانسیل جلو است که بر مبنای خودروی سدان Changan EADO توسعه دادهشده است. چانگان در ابتدا این خودرو را تنها با پیشرانهای به حجم ۱.۶ لیتر و در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک عرضه میکرد؛ اما در پاییز سال ۲۰۱۴ امکان سفارش آن را با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری نیز فراهم کرد؛ البته این پیشرانه تنها به همراه جعبهدندهٔ دستی قابل سفارش است.
فناوری بالا
بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت چانگان، این خودروساز در سال ۲۰۱۱ موفق به توسعهٔ فناوری جدیدی موسوم به BlueCore شده که مرتبط با قوای محرکهٔ خودرو است. چانگان مدعی است که فناوری یادشده، بدون لطمه زدن به عملکرد کلی پیشرانه، میزان مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده توسط آن را به ترتیب حدود ۲۰ و ۴۰ درصد کاهش میدهد.
چانگان در ایران
اما سایپا چانگان CS35 را تنها با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تولید میکند. پیشرانهٔ یادشده از نوع چهار سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ است و میتواند توان بیشینهای معادل ۱۲۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر گشتاوری که پیشرانهٔ چانگان CS35 تولید میکند، معادل ۱۶۰ نیوتنتر است که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. عملکرد سوپاپها نیز توسط سیستم DVVT یا سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، تنظیم میشود.
دستی و اتوماتیک
سایپا چانگان CS35 را در دو مدل دستی و اتوماتیک روانهٔ بازار کرده است؛ سیستم انتقال قدرت مدل دستی از نوع ۵ سرعتِ و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و مدل اتوماتیک این خودرو از سیستم انتقال قدرت ۴ سرعتِ بهره میبرد و بهصورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۷ لیتر مصرف سوخت دارد.
سرعت
حداکثر سرعت مدل اتوماتیک چانگان CS35 معادل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و برای رسیدن بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت که چندان رضایتبخش نیست. در خصوص حداکثر سرعت و شتاب مدل دستی خودرو، اطلاعاتی در دست نیست؛ بااینحال میتوان حدس زد که عملکرد این مدل بهصورت جزئی بهتر از مدل مجهز به جعبهدندهٔ خودکار باشد.
سیستم تعلیق
چانگان برای محور جلوی چانگان CS35 ، سیستم تعلیق مستقل مکفرسون را برگزیده و در محور عقب آن از نوع سیستم تعلیق غیرمستقل بازوهای کشنده استفاده کرده است. سیستم فرمان چانگان CS35 از نوع الکترونیکی EPS است و با استفاده از یک موتور الکتریکی، در مانورهای مختلف به راننده جهت تسهیل چرخش فرمان کمک میکند.
ترمزهای جلو و عقب چانگان CS35، به ترتیب از نوع دیسکی خشکشونده و دیسکی ساده هستند؛ این موضوع را میتوان یکی از نقاط قوت سیاس ۳۵ به شمار آورد، چراکه هنوز هم در محور عقب بسیاری از خودروهای داخلی از ترمزهای کاسهای استفاده میشود.
طراحی ظاهری
یکی از مهمترین شاخصههایی که میتواند هر شخصی را نسبت به خرید خودرویی ترغیب کند، طراحی ظاهری آن است. چهبسا خودرویی با طراحی جذاب و مشخصات فنی نامناسب، به محصولی پرفروش بدل شود؛ ازاینرو چانگان وقت زیادی صرف ظاهر چانگان CS35 کرده است. گفته میشود این کمپانی چینی طراحی خودروی موردبحث را به دست یک طراح ایتالیایی به نام لوچیانو دیامبروزیو سپرده بود.
جزء زیباترین چینی ها
چانگان CS35 طراحی نسبتاً جذابی دارد و بهجرئت میتوان آن را جزو زیباترین خودروهای چینی بازار داخلی نامید. باوجودآنکه CS35 ابعاد چندان بزرگی ندارد؛ اما خطوط بدنهٔ این خودرو بهگونهای طراحیشدهاند که آن را عضلانی نشان میدهند. در نمای جلو شاهد جلوپنجره متشکل از سه نوار کروم هستیم که آرم V شکل چانگان را در برگرفته است، جلوپنجرهٔ خودرو، هماهنگی خوبی با چراغهای جلو دارد و چراغهای عقب نیز هماهنگی خوبی با طراحی بخش جلو دارد.
طراحی جانبی
نمای جانبی چانگان CS35 شامل دو خط مورب است که یکی از آنها بر دستگیرهٔ درها منطبق شده و انتهای آن تا لبهٔ چراغهای عقب امتداد پیداکرده است؛ چانگان روی این چراغها نیز در امتداد خط مورب یادشده برجستگیهایی ایجاد کرده است. اما خط مورب دوم عضلانیتر است و تا روی گلگیرهای خودرو ادامه پیداکرده است.
CS35 از طراحی بدنهٔ خوبی برخوردار است. اما توقع خودرویی زیبا و چشمگیر نداشته باشید و این خودرو در بهترین حالت، تنها رضایت شمارا فراهم خواهد کرد. اما بههیچوجه نمیتوان این کراساوور را جز آن دسته از خودروهایی دانست که بینندگان را مدت زیادی محو طراحی خود میکنند.
طراحی داخلی
نمای داخلی خودرو از طراحی ساده و البته زیبایی بهره میبرد؛ بخشهایی از نمای داخلی نظیر غربیلک فرمان و دو کانال بزرگ تهویهٔ هوای موجود در بخش میانی کنسول، به برخی از خودروهای فورد شباهت غیرقابلانکاری دارند که احتمالاً این موضوع به دلیل تأثیری بوده است که تولید خودروهای فورد بر مهندسان و طراحان چانگان گذاشته است. چانگان CS35 فضای کابین زیباتری نسبت به بدنهٔ خود دارد و الهام از طراحیهای شرکتهای مطرح غربی باعث شده است در این بخش نمرهٔ خوبی بگیرد.
صندلی ها
شرکت سایپا صندلیهای چرمی را بهعنوان آپشن در نظر گرفته است و از این نوع صندلی تنها در مدل اتوماتیک چانگان CS35 استفاده میکند. در بخشهای مختلف خودرو از دوختی به رنگ قرمز استفادهشده است که ترکیب آن بارنگ مشکی داخل کابین، ظاهر اسپرت تری به خودرو میبخشد.
شاسی بلند کوچک
همانطور که پیشازاین اشاره شد، اگرچه چانگان CS35 عنوان خودروی شاسیبلند را یدک میکشد؛ اما بههیچوجه خودروی بزرگی نیست و تنها میتوان آن را برای خانوادهای چهار نفرِ مناسب دانست. بنابراین چنانچه خانوادهٔ پرجمعیتی دارید یا به خودرویی خانوادگی برای سفرهای برونشهری نیاز دارید؛ بهتر است به دنبال خودروی بزرگتری باشید.
در حالت کلی میتوان گفت این خودروساز چینی وقت زیادی صرف طراحی نمای داخل و خارج آن کرده است و حاصل کار بهخصوص در بخش داخلی، این موضوع را تأیید میکند. چانگان CS35 طراحی مناسبی دارد و از این نظر میتواند رضایت شمارا جلب کند.
جنس نامرغوب
بااینحال کماکان به نظر میرسد چینیها در انتخاب مواد بهکاررفته دچار مشکل هستند؛ اگرچه کابین این خودرو طراحی خوبی دارد، اما جنس مواد بهکاررفته در آن کمی خشک و شکننده به نظر میرسد و حس خودرویی لوکس به شخص منتقل نمیکند. البته با توجه به بازهٔ قیمتی چانگان CS35 نمیتوان چندان به این انتخاب خرده گرفت.
امکانات
سایپا مدل اتوماتیک چانگان CS35 را به همراه امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی عرضه میکند که از بین آنها میتوان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل، کامپیوتر اطلاعات سفری، سانروف، صندلی راننده با امکان تنظیم ششجهت، آینههای جانبی برقی، حسگر پارک دندهعقب، صندلی چرمی، چراغهای جلوی هالوژن باقابلیت تنظیم ارتفاع، چراغهای مه شکن جلو و عقب و گرمکن شیشهٔ عقب اشاره کرد.
اما مدل دستی CS35 از تعدادی از این امکانات بیبهره است؛ آینههای جانبی برقی نیستند، پوشش صندلیها از نوع چرم نیست، کروز کنترل وجود ندارد، سانروف حذفشده است و خبری از دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان مدل اتوماتیک نیست.
داشبورد
در سیستم سرگرمی چانگان چانگان CS35 خبری از نمایشگر لمسی نیست و نمونهای که در بخش میانی داشبورد قرارگرفته است، صرفاً برای نمایش ساعت و اطلاعات موسیقی استفاده میشود؛ بنابراین در این خودرو توقع وجود سیستم مسیریابی نداشته باشید. این سیستم به رادیو، CD Player و شش اسپیکر مجهز شده و پورتهای USB و AUX نیز برای آن در نظر گرفتهشده است. البته درصورتیکه علاقهمند به استفاده از نمایشگر لمسی باشید، میتوانید از نمونههای متفرقهٔ موجود در بازار برای این خودرو استفاده کنید.
آپشن ها
سایپا مدل اتوماتیک چانگان CS35 را به چهار کیسهٔ هوا، شامل دو کیسهٔ هوا برای سرنشینهای جلو و دو کیسهٔ هوای جانبی مجهز کرده است؛ اما مدل دستی این خودرو را تنها با دو کیسهٔ هوای جلو عرضه میکند. ازجمله قابلیتهای ایمنی دیگر سیاس ۳۵ میتوان به مواردی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، قلابهای ISOFIX برای نصب صندلیهای ویژهٔ کودک، سیستم ضد سرقت و کمربندهای ایمنی مجهز به سیستم پیش کشنده باقابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد.
ایمنی
مدل دستی خودروی چانگان CS35 توسط موسسهٔ C-NCAP چین مورد آزمایش قرار گرفت و این خودرو درمجموع موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره در آزمودنهای تصادف شد که با توجه به ردهٔ قیمتی خودرو میتوان عملکرد آن را در این بخش خوب توصیف کرد.
شتاب پایین
بسیاری بر این باور هستند که پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری نمیتواند انتخاب مناسبی برای یک خودروی شاسیبلند باشد؛ اما بسیاری از مالکان چانگان CS35 از عملکرد آن رضایت دارند و معتقدند خودروی موردبحث در شرایط عادی میتواند سواری مناسبی ارائه دهد. یکی از ایرادهایی که به این خودرو وارد میشود، شتاب نسبتاً پایین آن است؛ این مسئله حین حرکت در جادههای شیبدار بیشازپیش به چشم میآید. برخی از مالکان نیز تأخیرهایی در تعویض دندهٔ خودرو گزارش دادهاند که منجر به کاهش محسوس عملکرد حرکتی خودرو میشود.
صدای داخل اتاق
میزان ورود نویزهای محیطی به کابین در سرعتهای بالا در سطح قابلقبولی است و صدای لاستیکهای خودرو نیز هرچند در داخل کابین به گوش میرسد؛ اما آزاردهنده نیست. در شرایط عادی هندلینگ خودرو مناسب گزارششده است؛ اما با توجه به آنکه این خودرو از سیستم پایداری الکترونیکی ESP بهره نمیبرد، ممکن است در سرعتهای بالا و در حین گذر از پیچها عملکرد خودرو دچار مشکل شود.
خودرویی شهری
با توجه به پیشرانه و سامانههای کمکی بهکاررفته در CS35 با خودرویی شهری روبرو هستیم و از آن توقع عملکرد مناسب در مسیرهای ناهموار نداشته باشید.
زمانی که از مالکان چانگان CS35 در خصوص کیفیت و عملکرد این خودرو سؤال کنید، غالباً با نظرات مثبت مواجه خواهید شد؛ بسیاری از هندلینگ خوب، سیستم ترمز و عملکرد قابلقبول سیستم تعلیق ابراز رضایت میکنند؛ البته عدهٔ زیادی نیز معتقد هستند که این خودرو بهواسطهٔ پیشرانهٔ نهچندان توانمند و جعبهدندهٔ کُند خود قابلیت آفرود ندارد و تنها میتوان از آن استفادهٔ شهری داشت.