تویوتا کمری
مشخصات فنی تویوتا کمری
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | تویوتا کمری |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D Segment |
وزن | 1475-1485 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/55 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/55 R 17 |
حجم موتور | 2500 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 70 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 181 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 235 نیوتن متر در 4100 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 72.4 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | دیسکی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی تهویه شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | سیستم مستقل مک فرسون |
تعلیق عقب | سیستم مستقل مک فرسون |
حداکثر سرعت | 195 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 7.6 ثانیه |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 5.7 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | کیسه ایمنی هوا راننده و سرنشین جلو |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت به همراه ایموبلایزر |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | فرمان هیدرولیک/ بشکن/ تلسکوپی |
سیستمهای تهویه مطبوع | کولر با دریچه عقب |
سیستمهای مولتی مدیا | صفحه نمایش اطلاعات، صفحه نمایش دمای بیرون، صفحه نمایشگر 7 اینچی تاچ-DVD-NAVIGATION-USB-AUX-BLUETOOTH |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم کننده عمودی صندلی راننده، صندلی راننده برقی به همراه (تنظیم ارتفاع) |
سیستم صندلیهای عقب | صندلی عقب تاشو با جای دست |
سیستم آیینه ها | آیینه های بغل برقی، آیینه های بغل و دستگیره دربها همرنگ بدنه |
سیستم شیشه ها | آنتن مخفی در شیشه عقب، شیشه برقی با محافظ، گرم کن شیشه عقب تایمردار |
سیستم های سقف | سقف کشویی شیشه ای |
سیستم روشنایی جلو | چراغ مه شکن جلو |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سیستم های کمک رانندگی | برف پاک کن تناوبی، ترمز پارک (پدالی)، کروز کنترل، سنسور عقب |
تویوتا کمری
مدل ۲۰۱۸ تویوتا کمری با طراحی جذابتر، قدرت بیشتر، اتاقک جادارتر، ایمنی بیشتر و مصرف کمتر همچنان یکی از پرفروشترین سدان های بازار جهانی خواهد بود. مسلماً طراحی مدل جدید مخالفان و موافقان زیادی دارد؛ ولی مانع فروش فوقالعادهٔ ماهانهٔ آن در سطح جهان نمیشود. شاید بتوان گفت بزرگترین مشکل نبود اتصالات اپل کارپلی و اندروید اتو است که بر اساس گفتههای مدیران ارشد تویوتا کمری مدل ۲۰۱۹ این رابطها را هم در کنار سیستم اطلاعات و سرگرمی خواهد داشت.
طراحی محافظه کارانه
مدلهای چند سال اخیر اصلاً با طراحی محافظهکارانه همراه نبودند. درواقع گروه طراحی تویوتا بدون توجه به هدف اصلی تویوتا کمری ؛ یک سدان جادار خانوادگی، تهاجمیترین ظاهر ممکن را به این خودرو داده است. همانطور که از آمار فروش برمیآید، ظاهر تهاجمی و اسپرت، مانع فروش آن نشده است. تویوتا کمری ۲۰۱۸ بهخصوص در تیپ XSE کاملاً هیجانانگیز و اسپرت است. البته تیپهای مختلف کمری با طراحیهای متفاوت نمای جلو و عقب همراه شدهاند تا مشتریان گزینههای بیشتری برای انتخاب داشته باشند.
صحبت در مورد زیبایی خودرو کاملاً سلیقهای است به همین دلیل کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی در مورد تویوتا کمری دارند. جدا از بحث زیباشناسی، خطوط ملایم بدنه و سقف در کنار پنجرههای بزرگتر از نکات مثبت طراحی جدید هستند.
طراحی اتاق
بهطورکلی اتاقک تویوتا کمری زیبا و خوشساخت است و متریال استفادهشده در این بخش، قیمت تمامشدهٔ این سدان ژاپنی را توجیه میکند. درواقع اتاقک نه لوکس است و نه بیکیفیت؛ روکشهای چرمی صندلیها، پلاستیکهای کارشده در بخشهای مختلف و ترکیب تزئینات بارنگ براق همه در حد ایده آل هستند. برای قضاوت نهایی در مورد اتاقک، باید جادار بودن آن را بررسی کرد.
تویوتا کمری در کلاس سدان های سایز متوسط یکی از جادارترین اتاقکهای خوشساخت را دارد. در حقیقت بهتر است بگوییم تویوتا کمری پس از رقیب همیشگی خود هوندا آکورد، جادارترین اتاقک را در این کلاس از خودروها دارد. بهخصوص فضای سرنشینان عقب که کاملاً جوابگوی تیپهای مختلف بدنی با قدبلند است. گروه مهندسی تویوتا فضای بیشتر سرنشینان عقب را در کنار ارتفاع کمتر خودرو و البته ارتفاع کمتر صندلیها به دست آورده است. به بیانی سادهتر، شاید سوار و پیاده شدن برای برخی افراد مشکلتر شده باشد.
موتور
مدل ۲۰۱۸ تویوتا کمری با دو پیشرانهٔ ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری باقدرت ۳۰۱ اسب بخار و ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری باقدرتهای ۲۰۸ و ۲۰۳ اسب بخار در تیپهای مختلف عرضه میشود. تویوتا کمری با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری جدید، علاوه بر مصرف سوخت بسیار مناسب، هنوز هم از مدلهای پایهٔ هیوندای سوناتا، هوندا آکورد، نیسان آلتیما و شورولت مالیبو قدرت بیشتری تولید میکند.
برای رسیدن به نهایت قدرت پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری و تنفس طبیعی تویوتا کمری باید دور موتور را بالا برد. از طرفی، باوجود گیربکس ۸ سرعتهٔ خودکار که جهت تعویض دنده با شرایط مصرف سوخت مناسب تنظیمشده است و اجازهٔ رسیدن به دور موتور بالا قبل از تعویض دنده نمیدهد، آزاد کردن تمام پتانسیل پیشرانه در حالت عادی غیرممکن است. برای لذت بیشتر از این پیشرانه و بالا بردن دور موتور، حالت رانندگی اسپرت تعبیهشده است تا فاصلهٔ تعویض دندهها بیشتر باشد.
پلتفرم جدید
تویوتا کمری ۲۰۱۸ از پلتفرم جدید استفاده میکند که در کنار مقاومت بیشتر و سیستم تعلیق جدید، فرمانپذیری بهبود پیدا کند. بهطورکلی فرمانپذیری و عملکرد ترمزها نسبت به مدل سال گذشته پیشرفت قابلتوجهی داشته است اما همچنان در سطح پایینتر مدلهایی مانند مزدا 6 و هوندا آکورد قرار میگیرد.
تجهیزات
سیستم اطلاعات و سرگرمی انتیون (Entune) تویوتا بهروزرسانی شده است؛ اما هنوز هم ظاهر و عملکرد آن چندان مدرن به نظر نمیرسد. علاوه بر این نبود اتصالات اندروید اتو و اپل کارپلی در مدل ۲۰۱۸ کمی توی ذوق میزند. از دیگر تجهیزات رفاهی تویوتا کمری میتوان به شارژ بیسیم تلفن همراه، نمایش اطلاعات فنی روی شیشه (HUD) و چند درگاه USB اشاره کرد.
گروه مهندسی تویوتا در بخش ایمنی و سامانههای کمکراننده سنگ تمام گذاشته است. تمام مدلها و تیپهای تویوتا کمری بدون توجه به قیمت، به پکیج ایمنی تویوتا سیفتی سنس (Toyota Safety Sense) مجهز هستند. این پکیج سامانههای ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل، هشدار انحراف مسیر و تغییر وضعیت نوربالا و پایین چراغهای جلو را شامل میشود. تیپ XSE به سامانههای دیگر مانند هشدار نقطه کور و وجود خودرو در عقب و حسگرهای کمکی پارک نیز مجهز است. کاملکنندهٔ سامانههای کمکی استاندارد کمری، آپشن دوربین ۳۶۰ درجه است.
ایمنی
پس از توجه ویژهٔ مقامات تویوتا به ایمنی خودرو و قرار دادن سامانههای کمکی بهصورت استاندارد در مدلهای مختلف، دیگر شرکتهای خودروسازی نیز از این اقدام پیروی کردند. برای مثال سیستم کوپایلوت 360 فورد بهصورت استاندارد روی تمامی مدلهای این برند نصب خواهد شد. نسل جدید نیسان آلتیما نیز بهصورت استاندارد به ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشداردهندهٔ برخورد از روبرو و سیستم هوشمند جلوگیری از به خواب رفتن مجهز خواهد شد. بدون شک باید به نقش مهم تویوتا در ایجاد این حرکت تازه که منجر به ایمنی بیشتر برای راننده، سرنشینان و عابران پیاده میشود اشاره کرد.
مصرف سوخت
همانطور که پیشتر ذکر شد، پیشرانهٔ جدید ۲.۵ لیتری تویوتا کمری قدرتمندترین نوع موجود در مدلهای پایهٔ کلاس سدان های سایز متوسط است؛ اما مصرف آن در محدودهٔ بسیار مناسبی قرار دارد. تویوتا کمری ۲۰۱۸ در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی به ترتیب ۸.۴، ۶ و ۷.۳ لیتر بنزین میسوزاند. برای مقایسه، هوندا آکورد در هر ۱۰۰ کیلومتر جادههای ترکیبی شهر و بزرگراه، ۷.۱ لیتر و در بزرگراه ۶.۱ لیتر سوخت مصرف میکند. علاوه بر این باک بنزین، بیش از ۶۰ لیتر گنجایش دارد که بهراحتی مسافتی حدود ۸۰۰ کیلومتر را دوام میآورد.
اما اگر اولویت اول خریدار، مصرف سوخت پایین باشد، گزینهٔ اول پیشنهادی گروه مهندسی تویوتا، مدل هیبرید کمری با مصرف سوخت ترکیبی ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نکتهٔ مهم در مورد مدل هیبرید تویوتا کمری ، انحصاری نبودن آن به یک تیپ گرانقیمت است. در حقیقت مدل پایهٔ LE کمری نیز بهصورت هیبرید در دسترس است تا خریدار بهترین تجربهٔ ممکن را با تویوتا داشته باشد.
در هفت تیپ
تویوتا کمری بنزینی در هفت تیپ و مدل هیبرید در سه تیپ مختلف عرضه میشود. تیپ پایه L کمری با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری و قیمت ۲۳ هزار و ۴۹۵ دلار فروخته میشود که ارزانترین سدان سایز متوسط بازار نیست. تیپ بعدی LE باقیمت ۲۴ هزار دلار و سامانههای ایمنی استاندارد است که در بسیاری از خودروهای فعلی بازار جهانی وجود ندارند. دیگر تیپهای کمری SE، XLE، SXE، XLE V6 و XSE V6 باقیمتهای ۲۵ هزار و ۲۰۰ دلار تا ۳۴ هزار و ۹۵۰ دلار هستند.
قیمت
تیپهای مدل هیبرید تویوتا کمری شامل LE، SE و LXE باقیمتهای به ترتیب ۲۷ هزار و ۸۰۰ دلار، ۲۹ هزار و ۵۰۰ دلار و ۳۲ هزار و ۲۵۰ دلار هستند. البته با انتخاب برخی آپشنهای دیگر مانند سیستم صوتی حرفهای و تودوزیهای سفارشی اتاقک، قیمت نهایی بالاتر از ۳۵ هزار دلار هم میرسد.
یک داستان همیشگی
داستان همیشگی تویوتا، یعنی یک سدان جادار، پرقدرت، زیبا، قابلاعتماد، خوشساخت و خوش قیمت است که در مدل ۲۰۱۸ با سامانههای ایمنی و رفاهی استاندارد بیشتر همراه شده است. بااینحال سدان سایز متوسط تویوتا بدون نقص نیست. درواقع اگر به دنبال کاملترین خودروی این کلاس باشیم و قضاوت در مورد ظاهر خودروها را به خریدار واگذار کنیم، باید هوندا آکورد را بهترین گزینهٔ ممکن بدانیم. اما همانطور که تجربهٔ دههٔ گذشته نشان داده است، هیچچیز مانع فروش فوقالعادهٔ تویوتا کمری در بازار جهانی نمیشود.