میتسوبیشی ASX
مشخصات فنی میتسوبیشی ASX
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | میتسوبیشی ای اس ایکس |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1375 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/65 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/65 R 16 |
حجم موتور | 1998 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 63 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 147 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 197 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 73.5 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | کمک فنر هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
کمک فنرهای عقب | کمک فنر هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | 183 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 10.5 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 10.2 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 8.4 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 9.4 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | مجهز به 7 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر ، کلید غیر فعال سازی کیسه هوای ایمنی جهت نصب صندلی کودک |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD , ASC , ATC , HAS , AWC , TCL , RISE |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم کلید ضد سرقت ، دارای قفل مرکزی در اختیار راننده ، دارای ریموت کنترل رادیویی ، روشن شدن خودرو بدون کلید |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی الکتریکی |
نوع غربیلک | قابلیت تنظیم در 2 جهت عمودی و افقی ، دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و تیونر ، قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر 7 اینچی چند کاره ، نمایشگر میزان باد تایرها ، نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی در 8 جهت ، دارای سیستم گرمکن صندلی های جلو |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، قابلیت تا شوندگی |
سیستم آیینه ها | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، قابلیت تاشوندگی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، شیشه های سولار |
سیستم های سقف | سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب ، دارای سقف پانوراما به صورت سفارشی |
سیستم روشنایی جلو | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، چراغهای هالوژن ، دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی ، دارای مه شکن |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک سفارشی ، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل ، دوربین دید عقب سفارشی |
میتسوبیشی ASX
میتسوبیشی اوتلندر اسپرت یا همان ASX – ای اس ایکس ، کوچکترین عضو خانواده شاسی بلندهای میتسوبیشی است که در سال ۲۰۱۱ وارد بازار شده و سپس در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ بهروزرسانی شد. این خودرو در سال ۲۰۱۸ با ظاهر و داخلی ارتقا یافته، به شما خوشآمد گویی خواهد کرد.
نمای روبرو میتسوبیشی ای اس ایکس
در نمای روبرو شاهد جلوپنجره جدید و تغییرات اندک ظاهری هستیم؛ در بخش عقب نیز قضیه به همین منوال است. در داخل اتاقک هم میتسوبیشی اوتلندر ASX ۲۰۱۸ با تغییرات طراحی کنسول میانی و یک اهرم تعویض دنده جدید مواجه شده است. اکثر مدلهای سال ۲۰۱۷ این خودرو به یک سیستم اطلاعات سرگرمی جدید مجهز شدهاند و جایگاه پورتهای usb نیز نسبت به قبل دستخوش تغییر شده است.
موتور میتسوبیشی ای اس ایکس
ازلحاظ فنی اما گزینههای آشنایی در پیش روی مشتریان اوتلندر ASX اسپرت قرار دادهشده است. نسخههای پایه ES و LE به پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی باقدرت ۱۴۸ اسب بخار، به همراه گیربکس ۵ سرعتِ دستی و یا ضرب متغیر پیوسته (CVT) مجهز شدهاند.
گیربکس میتسوبیشی ای اس ایکس
تریم های بالاتر SE و SEL نیز قدرت خود را به پیشرانه ۲.۴ دهم لیتری چهار سیلندر خطی با توان خروجی ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور 226 نیوتنتر مدیون هستند که با جدیدترین گیربکس CVT ساخت میتسوبیشی جفت شده است. این مجموعه بهصورت استاندارد نیروی حاصل را به چرخهای جلو منتقل مینماید. سامانه چهارچرخ محرک ASX تنها درازای پرداخت ۱۵۰۰ دلار بیشتر و آنهم فقط در مدلهای مجهز به گیربکس CVT قابل سفارش است.
افزایش حجم موتور
افزایش حجم پیشرانه تأثیر بسیار خوبی در بهبود عملکرد آن داشته است، بهطوریکه میتسوبیشی اوتلندر ASX اسپرت SEL (نسخه موردبررسی در این مقاله) که از پیشرانه 2.4 لیتری بهره میبرد، قادر است تا تنها ظرف مدت 7.9 ثانیه از سرعت صفر به 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد که در قیاس با قبل، تقریباً یک ثانیه سریعتر شده است.
نتایج آزمون میتسوبیشی ای اس ایکس
نتایج آزمون یکچهارم مایل هم معادل 16.2 ثانیه در سرعت 140 کیلومتربرساعت بوده است. این ارقام برای مدل مجهز به پیشرانه دو لیتری مساوی با 17.5 ثانیه و 132 کیلومتربرساعت بوده است که نشان از چابکی پیشرانه بزرگتر دارد. این ارقام میتسوبیشی را در رتبههای بالای جدول کراس اوورهای ساب-کامپکت قرار میدهد.
البته از پشت فرمان میتسوبیشی اوتلندر اسپرت ASX 2.4 لیتری چندان هم چابکی آن قابل احساس نیست، چراکه گیربکس CVT موجب شده تا حداکثر توان خروجی پیشرانه در دور موتور 6000rpm قابلدسترس باشد. در یک چنین دور موتوری صدای ناهنجار پیشرانه در اتاقک به 75 دسیبل رسیده و آرامش سرنشینان را برهم خواهد زد.
مصرف سوخت میتسوبیشی ASX
همچنین مصرف سوخت ASX نسبت به قبل ارتقا یافته و به 10.2 واحد (شهر) و 8.4 لیتر بر صد کیلومتر (بزرگراه) رسیده است.
استفاده از سوخت با اکتان ۸۷ تنها دلیل اجتناب از سفرهای جادهای درازمدت با اوتلندر اسپرت نیست؛ بهعنوانمثال اتاقک خودرو از کیفیت ساخت متوسط و ارگونومی ضعیف رنج میبرد. صندلیهای بسیار سفت و عملکرد نامناسب اهرم تعویض دنده بخش دیگری از کاستیهای این خودرو به شمار میروند.
صفحه نمایش
در ضمن دکمههای روی صفحه نمایشگر ۷ اینچی، کار با این سیستم اطلاعات سرگرمی را در حین رانندگی سخت نموده است. خوشبختانه قابلیت اپل کار پلی و اندرویداتو برای این خودرو عرضهشده که میتواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف سازد.
فاصله بین دو محور
فاصله بین محورهای جلو و عقب اوتلندر اسپرت ASX 2018، معادل 2.67 متر است. بااینوجود، اوتلندر اسپرت علیرغم برخورداری از فاصله بین محوری نسبتاً طولانی، چندان در ارائه فضای پای کافی برای سرنشینان عقب مناسب عملنکرده است؛ بهطوریکه هر دو خودروی کیا سول و هوندا HR-V ازنظر راحتی سرنشینان در ردیف عقب نسبت به اوتلندر اسپرت برتری دارند.
عملکرد شاسی
عملکرد شاسی اوتلندر اسپرت بهخوبی قابل پیشبینی و کنترل است. میزان چسبندگی ASX در پیست مخصوص معادل 0.78 جی بود که این میزان از چسبندگی توانست آن را به طرز مطلوبی بر روی سطح مسیر نگاه دارد. در ضمن اگر با این خودروی 1540 کیلوگرمی، در سرعت 112 کیلومتر بر ساعت شروع به ترمز گرفتن نمایید، در فاصله 51.2 متر جلوتر، از حرکت بازخواهید ایستاد که 3.96 متر کمتر از رکورد مزدا CX-3 است.
قیمت میتسوبیشی ای اس ایکس
حداقل بهای اوتلندر اسپرت ASX در نسخه SE برابر 23,990 دلار تعیینشده که در حدود 2600 دلار بیش از مدل ES با موتور 2 لیتری است. ضمناً نصب گیربکس cvt بر روی مدل ES حدود 1200 دلار هزینه در بر خواهد داشت.
تجهیزات
تجهیزاتی نظیر: چراغهای مه شکن، صندلیهای مجهز به گرمکن، چراغهای LED روشنایی در روز، روکش فرمان چرمی، کلید مجاورت، استارت دکمهای، آینه آرایشی چراغدار و یک پورت usb بیشتر در نسخه SE وجود خواهد داشت.
مدل گران تر
مدل گرانتر ASX SEL علاوه بر امکانات فوق از موارد دیگری همچون آینههای تاشو برقی، حسگر باران، روکش چرمی صندلیها به همراه صندلی برقی راننده، ترمز خودکار اضطراری، نوربالای خودکار و هشدار انحراف از مسیر برخوردار شده است.
همچنین با پرداخت 2000 دلار دیگر، بسته سفارشی تورینگ شامل سقف شیشهای ثابت و سیستم صوتی پریمیوم برای این خودرو قابل گزینش است که درنهایت قیمت اوتلندر اسپرت ASX را به بیش از 29 هزار دلار سوق خواهد داد. این قیمت بیش از بهای گرانترین مدلهای هوندا HR-V و کیا سول است که در قیاس با میتسوبیشی از امکانات و کیفیت اتاقک بالاتری برخوردار هستند.
مزیت رقابتی
تنها مزیت اوتلندر اسپرت ASX نسبت به رقبای نامبرده، در پیشرانه قدرتمندتر (2.4 لیتری) و سامانه چهارچرخ محرک آن است که میتواند مشتریان را از خرید هوندا HR-V و کیا سول منصرف نماید.