پژو 407
مشخصات فنی پژو 407
کشور تولید کننده | فرانسه |
نام خودرو | پژو 407 دنده ای 2003-2010 |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D segment |
وزن | 1415 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/55 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/55 R 17 |
حجم موتور | 2000 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور پاشش مستقیم |
ظرفیت باک | 70 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 141 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 200 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 70.5 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | دنده دستی |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مستقل |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 213 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 9.1 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 11 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.4 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8.1 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBA , EFB , REF , ESP , ASR |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | دارای سیستم کلید هوشمند ضد سرقت ، مجهز به ریموت کنترل |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدولیکی |
نوع غربیلک | 3 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD ، دارای 10 بلندگو ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی به همراه گرمکن |
سیستم صندلیهای عقب | دارای پشت سری فعال و هوشمند |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها |
سیستم های سقف | دارای سانروف |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای جلو هالوژن به همراه مه شکن ، خاموش و روشن شدن چراغها اتوماتیک ، سیستم شتشوی چراغها |
سیستم روشنایی عقب | دارای مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور باران |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل |
پژو 407
چهره پژو 407 در ظاهر و با نگاه کلی بدون عیب و نقص اساسی به نظر میرسد شاید در جزئیاتی بتوان موارد غیرعادی دید ولی این غیر هادی بودن بعد از چند لحظه در ذهن بیننده به نوآوری تبدیل میشود، فراموش نکنیم که تمام محصولات پژو در بدو معرفی غیرعادی شمرده میشدند ولی بهسرعت جای خود را در دل مردم بازکرده و در کشور خودمان نیز طرفداران بسیار زیادی ازلحاظ زیبایی بدنه پیدا کردند.
چراغهای کشیده جلو شخصیت خاصی به پژو 407 داده و اصالت در طراحی را به دلیل شباهت به تمام محصولات دیگر پژو میرساند، ستون جلو دارای شیب بسیار زیادی بوده و شیشه جلو بسیار بزرگ است که دید فوقالعاده به راننده داده ولی محل قرارگیری ستون کمی غیرعادی است. در عقب اتومبیل با ستونی بسیار کم ارتفاع ولی پهن مواجه هستیم که بهصورتی جالب از دید سرنشینان عقب و حتی راننده نکاسته است.
ابعاد پژو 407
ابعاد کلی پژو 407 عبارت است از: 469 سانتیمتر طول، 181 سانتیمتر عرض و 144 سانتیمتر ارتفاع. اندازه اتومبیل کوچکتر از اندازهای است که به نظر میرسد.
ایراد در طراحی پژو 407
تنها ایراد پژو 407 در بدنه را میتوان طرح بزرگ جلو دانست که در پارکینگهای کوچک کمی مشکلساز خواهد بود. در رانندگی روزمره نیز به علت فاصله زیاد جلوی اتومبیل با چرخهای جلو و محل قرارگیری راننده، نمیتوان بهدرستی محل جلوی اتومبیل را درک کرد.
مدیریت پژو این امر را به علت طراحی ضربگیرهای متعدد در جلوی شاسی و ایجاد فضای جاذب انرژی در جلو دانسته و آن را با بهبود آئرودینامیک و ایمنی توجیه کردهاند. این مدل دارای ضریب پسا 0.29 است که رقم بسیار خوبی محسوب میشود. برای کنترل قسمت جلوی اتومبیل از حسگرهای پارک بهصورت استاندارد استفادهشده است.
موتور پژو 407
اساس موتور پژو 407 با زانتیا مشترک بوده ولی در مواردی بهینهسازی شده تا آلایندگی آن بسیار کاهشیافته و نحوه ارسال قدرت اندکی بهبود یابد. این موتور چهار سیلندر دارای 1997 سیسی حجم بوده و بهصورت عرضی در بدنه جای گرفته است. حداکثر قدرت 140 اسب بخار در دور موتور 6000 و حداکثر گشتاور 200 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه به چرخهای جلو میرسند. موتور دارای بلوک آلومینیومی و سر سیلندر آلیاژ سبک با 16 سوپاپ است.
گیربکس پژو 407
گیربکس در مدل دستی دارای 5 دنده جلو و در مدل خودکار دارای 4 دنده در جلو است. متأسفانه موتور در مدلهای وارداتی به ایران اندکی ضعیف بوده و انتظار بیشتری از آن میرود. موتورهای 6 سیلندر قویتر با اختلاف قیمت اندک در پژو 407 هایی که در اروپا فروخته میشوند وجود دارند ولی بههرحال خریدار ایرانی مجبور است نمونه 4 سیلندر را فقط باقدرت انتخاب بین دندهای و خودکار انتخاب نماید.
شتاب پژو 407
این موتور در آغاز به حرکت ضعیف بوده و با عبور دور موتور از حدود 4000 با کشش کافی مواجه هستیم. این اتفاق در شتاب گیری ناگهانی در دنده 2 نیز وجود دارد و گویی پدال گاز واکنش چندانی به فشار پای راست نشان نمیدهد. برای رسیدن بهسرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون در بهترین حالت با نمونهای دندهای به 9 ثانیه و در نمونه خودکار به 10.5 ثانیه زمان نیاز است. جالب است بدانید زانتیا، مزدا 3، نیسان ماکسیما، هیوندای آزرا، کیا اپیروس و اکثر اتومبیلهایی که بین 25 تا 52 میلیون تومان قیمت دارند دارای شتابهای بهتر هستند.
در اتوبانها و جادهها شتاب گیری فقط با معکوسهای ناگهانی قابل انجام است و قدرت مانور راننده به دور موتور 4000 الی 6000 محدودشده است. در نمونههای خودکار خوشبختانه قابلیت تعویض دستی وجود دارد و با گیربکس دندهای میتوان تعویضهای سریع و دقیقی را تجربه کرد.
مصرف سوخت
مصرف سوخت پایین پژو 407 که توجیه مدیریت ایرانخودرو برای انتخاب مدل 4 سیلندر است در شهر بین 11 تا 12 لیتر و در اتوبان 6 تا 6.5 لیتر اندازهگیری شده است. درمجموع میتوان مصرف سوخت را بهصورت میانگین در سیکل ترکیبی 8.3 لیتر دانست.
استاندارد آلایندگی
درنهایت باید گفت که تنها نکته قوت موتور پژو 407 این است که استاندارد آلایندگی یورو 4 را اخذ کرده و مصرف 8.3 لیتر در 100 کیلومتر را داراست. نکتهای که مسئولان از آن غافل هستند این است که مصرف سوخت در اتومبیلی که بیش از 50 میلیون تومان قیمت دارد چندان فاکتور تعیینکنندهای نیست و کسی که توانایی پرداخت 50 میلیون تومان را دارد اهمیت چندانی به اینکه هفتهای 40 لیتر بنزین میزند یا 60 لیتر، نمیدهد!
به نظر شما کسی که 51 یا 54 میلیون تومان بابت پژو 407 میپردازد به کدام مورد اهمیت بیشتری میدهد. هفتهای 8 هزار تومان بیشتر بابت بنزین یا قابلیتهای دینامیک و لذت رانندگی؟ قطعاً ایرانخودرو میتوانست نمونه 6 سیلندر فول پژو 407 را باقیمتی کمتر از 60 میلیون تومان وارد بازار کند و علاوه بر فروش بیشتر، لذت رانندگی بیشتری به طرفداران پژو بدهد.
نقطه قوت
در این قسمت میرسیم به برتری پژو 407 نسبت به رقبای کرهای و ژاپنی. هندلینگ و سواری پژو 407 به دلایلی که عرض خواهیم کرد فوقالعاده است. راننده در سرعتهای بسیار بالا نیز کنترل کامل بر خودرو دارد و بعد از چند دقیقه رانندگی هر رانندهای جرات انجام مانورهای سنگین را پیدا میکند. سیستم ESP عالی اتومبیل نیز تا حدی منطقی اجازه کارهای خطرناک را به اتومبیل میدهد ولی بهمحض جدی شدن خطر در چند ثانیه این سیستم با کنترل مجزای ترمزها اتومبیل را به مسیر بازمیگرداند.
ترمزهای ABS اتومبیل دارای سیستم توزیع هوشمند نیروی ترمز و نیروی کمکی اضطراری ترمز نیز هستند. تمامی سیستم ترمز با جدیدترین نسخه کنترلر بوش آلمان مدیریت میشود. خوشبختانه خبرنگاران آزادی کامل در نحوه رانندگی داشتند. همین مسئله باعث شد تا بتوانیم قابلیتهای حرکتی اتومبیل را حتی در سرعت 190 و 200 کیلومتر در ساعت بیازماییم. در طی مسیر شخصاً چند بار به دلیل عدم شناخت جاده کنترل اتومبیل را از دست دادم که سیستم تعلیق عالی و ESP خطاهای من را اصلاح کردند.
تجربه رانندگی
البته رانندگان دیگر چندان خوششانس نبودند زیرا یکی از دوستان در یک مسیر روستایی با بلوکهای چیده شده کنار مسیر تصادف کرده و دوست دیگری با سرعت بسیار زیاد وارد دوربرگردان شده و در انتهای پیچ با جدول برخورد کرد. در هر دو مورد تصادف بعد از معاینه اتومبیلها و صحبت با راننده متوجه شدیم که دلیل تصادف فقط سرعت بسیار زیاد و نداشتن شناخت از مسیر بوده است و پژو 407 بههیچعنوان کوتاهی نکرده بود.
سواری و فرمانپذیری عالی بیدلیل نیستند زیرا در پژو 407 دهها مورد نوآوری مشاهده میشود. برای مثال به دلیل استفاده فوقالعاده زیاد از آلومینیوم در اجزای تعلیق و بدنه، وزن اتومبیل فقط 1400 کیلوگرم است. برای مقایسه خوب است بدانید پژو پارس حدود 1300 کیلوگرم وزن دارد! توزیع وزن به نسبت 62 به 38 روی اکسل جلو و عقب است.
فرمان دارای ضریب متغیر به نسبت سرعت، زاویه فرمان و دمای روغن است. سیستم تعلیق در جلو دارای بازوهای جناقی دوبل، فنرهای لول و ضربگیرهای هیدرولیکی بوده و در عقب اتصالات چندگانه با فنرها و ضربگیرهای مشابه جلو مشاهده میشود.
خودکار و دنده ای
پژو 407 در دو نوع خودکار و دندهای عرضه میشود که به ترتیب دارای قیمت 54 و 51 میلیون تومان هستند. مدل خودکار دارای سانروف برقی، صندلی تمام برقی، تهویه مجزا برای سرنشینان جلو و تودوزی لوکستر نسبت به مدل دندهای است.
صدای داخل اتاق
سروصدای وارده به اتاقک پژو 407 بسیار کم بوده و فقط در دورموتورهای بالا میتوان صدای موتور را شنید که نکتهٔ منفی محسوب نمیشود. دید جلو عالی بوده و موقعیت نشستن بسیار مناسب است. داشبورد هماهنگی بالایی داشته و کنترل ادوات دارای موقعیتهای در دسترس هستند. تنها ایراد داخل اتاقک این است که درصورتیکه فردی با قد بیش از 180 سانتیمتر در صندلی راننده بنشیند، فرد پشت سر حتماً باید دارای جثه کوچکی باشد!
صندوقعقب بهاندازهٔ کافی برای کلاس سدان های بزرگ جا داشته و دسترسی آن مناسب است. در داخل اتاقک 6 ایربگ نیز بکار گرفتهشده است.