هوندا آکورد
مشخصات فنی هوندا آکورد
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | هوندا آکورد ای ایکس ای 2013-2017 |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D segment |
وزن | 1513 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/55 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/55 R 17 |
حجم موتور | 2356 cc |
نوع موتور | بنزینی دارای توربو |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور پاشش مستقیم |
ظرفیت باک | 65 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 173 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 230 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 72 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 10 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 8.8 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.6 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 7.8 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 8 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD , VSA , HAS , ISOFLIX |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم استارت بدون کلید |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی ، حساس به سرعت ، تلسکوپی با تنظیم دستی |
نوع غربیلک | دارای دکمه های کنترل کننده سیستم صوتی ، فرمان چرمی |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | دارای سیستم صوتی حرفه ای و جدید با چنجر 6تایی و قابلیت MP3/USB/iPod Cable/AUX ، دارای بلوتوث |
سیستمهای مولتی مدیا | داری نمایشگر 8 اینچی TFT ، تعداد 6 عدد بلند گو |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم برقی به همراه گرمکن صندلیهای جلو ، روکش چرمی ، پشت سری های فعال هنگام تصادف ، دارای سیستم تنظیم برقی برای صندلی راننده در 8 جهت |
سیستم صندلیهای عقب | دارای سیستم تا شوندگی ، دارای سیستم پشت سری های فعال |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن ، سیستم جمع شوندگی آینه ها |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابر جلو و عقب برقی به همراه سیستم قطع کنندگی بالابر ، سیستم یخ ضدایی شیشه های جلو |
سیستم های سقف | دارای سانروف |
سیستم روشنایی جلو | سیستم چراغ جلو زنون ، دارای مه شکن جلو ، تنظیم اتوماتیک نور چراغها ، چراغ روشنایی در روز |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی ، دارای مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور پارک خودرو برای جلو و عقب خودرو ، سنسور باران به همراه کنترل کننده سرعت برف پاکن ها |
سیستم های کمک رانندگی | سیستم مصرف بهینه سوخت ، مجهز به سیستم NAC |
هوندا آکورد
هوندا آکورد یک سدان سایز متوسط ژاپنی است که از سال 1976 میلادی تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد. آکورد در حال حاضر در دهمین نسل به تولید میرسد و علت این تداوم در تولید، محبوبیت بیحدوحصر آن است. آکورد یکی از محبوبترین خودروهای تاریخ به شمار میرود و یکی از پرفروشترین خودروها در کلاس خود است.
نسل نهم هوندا آکورد
اما در اینجا در رابطه با نسل نهم هوندا آکورد صحبت میکنیم که در سال 2012 معرفی شد و از سال 2013 راه خود را به بازارهای جهانی و همزمان به بازار کشورمان باز کرد. واردات آکورد بر عهده گلرنگ موتور فامیلی بود که عرضه این مدل را تا سال 2014 ادامه داد.
حضور در ایران
البته در سال 2015 تعدادی هوندا آکورد با ظاهر متفاوت وارد شد که علت این تفاوت ظاهری، کشور مقصد تولید بود. به این صورت که سری اول آکورد واردشده به ایران، نسخه سفارش آمریکا و سری مربوط به سال 2015، نسخه سفارش چین بود. البته آکورد در سال 2016 در نسخه مخصوص آمریکا، تغییراتی را در ظاهر تجربه کرد و همین مدل هم در تعداد محدودی در ایران حضور یافت.
تغییرات زیاد نسبت به نسل قبلی
هوندا آکورد 2013 ازنظر طراحی در مقایسه با نسل قبلی تغییرات زیادی را تجربه کرد که این تغییرات به شکل قابلتوجهی موجب بهبود ظاهر آن شد. در نمای جلو چراغهای تقریباً کشیدهای دیده میشود که به جلوپنجره متصل شدهاند و در نمای عقب، چراغهای پهن و بزرگی وجود دارد که بهوسیله یک نوار کروکی به یکدیگر متصل شدهاند. شاید این طراحی عقب به مذاق همه کاربران خوش نیاید و آن را در مقایسه با رقبای ژاپنی و حتی کرهای، یک نقطهضعف بدانند. هوندا در نسل جدید و حتی در فیس لیفتهای همین نسل، شکل چراغها را تغییر داد.
طراحی اتاق
طراحی اتاقک هوندا آکورد کاملاً مدرن و قابلقبول است. در مرکز داشبورد یک نمایشگر 8 اینچی قرارگرفته که بهصورت استاندارد در دسترس است. یک نمایشگر کوچک دیگر هم در بین ورودیهای تهویه مطبوع قرارگرفته و کلیدهای کنترلی در زیر این بخش جای گرفتهاند.
صندلی ها
صندلیها کاملاً راحت هستند بهطوریکه کیفیت سواری آکورد شمارا شگفتزده خواهد کرد. همین کیفیت سواری بالا یکی از دلایل اصلی فروش بسیار خوب آکورد به شمار میرود هرچند قابلیت اطمینان و هزینههای نگهداری پایین هم در این اتفاق بیتأثیر نیستند.
تجهیزات رفاهی
هوندا آکورد تجهیزات رفاهی همچون 6 یا 8 عدد کیسه هوا (بسته به تیپ)، صفحهنمایش 8 اینچی به همراه سیستم صوتی با 7 بلندگو و ساب ووفر، سیستم هشداردهنده برای جلوگیری از تصادف، سیستم هشدار خروج غیرعادی از مسیر، سانروف، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، تنظیم صندلی راننده در 10 جهت به همراه حافظه، گرمکن صندلیهای جلو، آینه وسط الکتروکرومیک، حسگر باران و چراغهای خودکار را در اختیار شما قرار میدهد. البته آپشنها و ویژگیهای رفاهی و ایمنی در تیپهای متخلف تفاوتهایی باهم دارند.
عرضه با موتور های مختلف
هوندا آکورد در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه میشود و مدل در نظر گرفتهشده برای ایران، به یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است 185 اسب بخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. البته در این نسل موتور 6 سیلندر هم در دسترس بود که به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سیسی، در کشور حضور پیدا نکرد. قدرت 185 اسب بخاری را باید کافی دانست و آکورد شمارا ناامید نخواهد کرد اما نباید انتظار یک عملکرد عالی و بینظیر را از آن داشته باشید.
خودرویی قابل اعتماد
هوندا آکورد خودرو بسیار کمهزینهای است و بعید است به این زودیها مالک خود را به دردسر بیندازد. البته این ذات خودروهای ژاپنی است و تویوتا کمری هم از این نظر خودرو قابلاعتمادی است.