لکسوس IS
مشخصات فنی لکسوس IS
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | لکسوس آی اس |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | E Segment |
وزن | 1595 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
حجم موتور | 2499 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 6 |
تعداد سوپاپ ها | 24 |
ظرفیت باک | 65 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 207 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 249 نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل عقب |
حداکثر سرعت | 224 کیلومتر در ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 8 ثانیه |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 6.5 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | کیسه هوا برای سرنشینان جلو – پردهای در جلو و عقب – زانویی راننده و سرنشین جلو – جانبی برای راننده و سرنشین جلو – مجموعا به 10 کیسه هوا |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS – EBD – BAS |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی مجهز به 8 بلندگو و سیستم پریمیوم سوراند با ورودی USB و iPod – موس چندکاره |
سیستمهای مولتی مدیا | صفحه نمایش 7 اینچی – بلوتوث – نویگیشن – مانیتور برای سرنشیان عقب – امکان شماره گیری به صورت صوتی – اتصال بی سیم |
لکسوس IS
نسل جدید لکسوس IS 250 آی اس با چهریای کاملاً متفاوت به بازار آمده است. نمای خارجی، طراحی داخلی، افزایش فضای صندلیهای عقبی و حجم صندوق، بهبود سامانههای تعلیق فرمان و تجهیزات ایمنی ازجمله تغییرات لکسوس جدید است. بااینهمه پیشرفت بخشی که تغییر قابلتوجهی در آن نداشته موتور و انتقال قدرت این تازهوارد است.
نسل سوم
ابتدای سال 2013 لکسوس نسل سوم سری IS که سری سدان کوچک و اسپورت و جوانپسند این کمپانی بوده و در رده و رقابت با سری C بنز و سری 3 ب ام و است با کد XE30 در نمایشگاه اتو شو آمریکا و شانگهای اتو 2013 با الهام از زبان طراحی جدید لکسوس معرفی نمود. طراحی اصلی این اتومبیل توسط ماساناری ساکای و مدل F Sport آن توسط یوکی ایزوگاری ساختهوپرداخته شده که در اواسط سال 2013 با مدلهای بنزینی IS250 و IS350 به بازارهای جهانی ارائه و همچنین مدل هیبرید IS300h در اروپا و ژاپن و تعدادی کشورها بهصورت سفارشی در معرض فروش قرار گرفت.
لکسوس آی اس اسپرت تر و خشن تر
لکسوس جهت هر چه اسپورت و خشن نمودن این خودرو کیت معروف F Sport را نیز برای این سری پیشبینی نموده بود که شامل نصب اسپویلر جلو عقب و کناری و دیفیوزر عقب و رینگهای اسپرت 19 اینچی و سیستم فنربندی اسپورت جهت تغییرات بیرونی و استفاده از فیبر کربن در طراحی و تریم داخلی و همچنین صندلیهای جهت اعمال تغییرات داخلی است.
لکسوس آی اس با طولی بلندتر
لکسوس همچنین در نسل سوم سری IS با اضافه نمودن 6 سانتیمتری به طول خودرو اضافه نمودن 7 سانتیمتر به فاصله بین دو محور توانست فضای پای بیشتری را برای سرنشینان عقب و فضای صندوقعقب بزرگتری را برای نسل جدید نسبت به نسل قبلی که از سال 2005 تا 2013 تولید گشته بود و مورد شکایت مالکان این سری بود ایجاد و این کمبود فضاها تا حد زیادی بهبود ببخشد.
موتور لکسوس آی اس
لکسوس همچنین استفاده از موتور 6 سیلندر 3 لیتری باقدرت خروجی 230 hp – گشتاور 300 nm / 0440 rpm مدل IS300 که مخصوص بازارهای آسیایی بوده و بین سالهای 2010 تا 2013 در دو نمونه سدان 4 درب و کروکی 2 درب به داخل کشور نیز واردشده را نیز به دلیل عدم استفاده از سیستم تزریق سوخت مستقیم (دایرکت اینجکشن) کنار گذاشته و جهت نسل سوم خود از دو موتور 6 سیلندر 2.5 لیتری باقدرت خروجی 205 hp – گشتاور 252 nm / 4800rpm و 6 سیلندر 3.5 لیتری باقدرت خروجی 306 hp – 375nm / 4800 rpm بکار گرفت.
عدم اجازه واردات لکسوس آی اس
به دلیل همزمانی ممنوعیت ورود خودرو با حجم موتور بالای 2500 سیسی با معرفی نسل جدید متأسفانه نمونه قویتر این نسل یعنی IS350 که دارای موتور 3.5 لیتری بود اجازه ورود به کشور را نیافته و تنها مدل IS250 در دو مدل معمولی و F Sport به داخل کشور راه یافت.
کیفیت
علی الرغم بهبود طراحی و ظاهر اسپرت و جذاب و اتاقک لوکس این نسل که بهترین متریال چرمی و پلاستیکی و چوبی برابر با استاندارد برند لکسوس در آن استفادهشده، به دلیل قیمت عرضه اولیه بالای 250 میلیون تومانی در مدل معمولی و 270 -280 میلیون تومانی همراه با کیت F Sport به دلیل وجود رقبای قدرتمند باواریایی و اشتوتگارتی یعنی ب او سری 3 و بنز سری C استقبال چندانی از آن در داخل کشور از نسل جدید IS لکسوس نگردید.
طراحی لکسوس آی اس
لکسوس IS250 نسل جدید از زبان طراحی جدید لکسوس بهره گرفته و با توجه به ماهیت سدان اسپورت و کوچک، طراحی ظاهری آن را شبیه به کوسهای نموده از آب دریا خارجشده و در خیابانها قصد تردد و عرضه اندام دارد. چراغهای باریک جلو در دو مدل تک عدسی در مدل ساده و دو عدسی در مدل F Sport همراه با چراغ دید در روز آن بهصورت نمایی از لوگوی Nike در زیر آن قرارگرفته چهرهای خشمگین به این کوسه داده است.
جلو پنجره
جلوپنجره عظیم و توری مانند آنکه در حال حاضر امضا برند لکسوس در تمامی مدلهای جدید آن شده و به هر چه زیبا و اسپرت شدنان کمک فراوانی نموده است آماده بلعیدن آنچه در سر راه آن است هست. همانند بدن کوسه خطوط طراحی این خودرو نیز بهصورت منحنی از نمای جلوی خشن و جدی آن شروعشده و به نمای عقب آنکه از خطوط شکسته باله همانند بال کوسه الهام گرفته، ختم میگردد.
نمای پشت
در نمای عقب خودرو در مقایسه با طراحی جلو جانبی آن به نظر میرسد طراح دچار سکته مغزی شده و تنها فرم چراغهای عقب نسل قبل را به فرم باریک و سمت پایین درآورده و همراه با یک سپرت بادکرده عضلانی کار خودش را به پایان برده است. درواقع در نمای عقب آن هیچچیز خشن و جدی و هیجانانگیزی در مقایسه با نمای جلو یا کناری آن مشاهده نمیگردد.
طراحی داخلی
در داخل نیز در مقایسه با نسل قبل طراحی دچار تحول زیادی شده و با اضافه شدن ابعاد خودرو فضای بزرگتری مشاهده میگردد. لکسوس در این مدل هم از بهترین متریال چرم و پلاستیک و چوب را جهت لوکس نمودن داخل اتاق استفاده نموده و به همراه آپشن های فراوان محیطی جذاب و زیبا و هیجانی را مهیان نموده است.
کیت اسپرت
همانطور که گفته شد جهت جدی و خشنتر شدن اسپرتی شدن نمای بیرونی و داخلی خودرو چنانچه سرکیسه را شل نمایید میتوانید مدل همراه با کیت F Sport که مشابه کیت M در بی ام و AMG در بنز است را خریداری کرده و چهره خشنتر به وجود آمده بهوسیله اسپویلرها و دیفویزو رینگ 19 اینچ نصبشده و سیستم تعلیق اسپرت، لنت ترمزهای بهروز شده، رکابهایی از جنس استیل زنگ نزن، صندلیهای اسپرت جلو به همراه گرمکن، پدالهای آلومینیومی، تودوزی سقف به رنگ مشکی، تودوزی چرمی سوراخدار، پشت آمپر اسپرت و استفاده از فیبر کربن در جایجای تریم داخلی لذت ببرید.
موتور
مدل واردشده به ایران دارای یک موتور تزریق مستقیم 6 سیلندر با حجم دقیق 2494 سیسی با توانایی تولید قدرت 204 اسب بخاری و گشتاور 252 نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه بوده که قادر است سرعت 0 – 100 آن 7.5 ثانیه بوده که با توجه به وزن 1600 کیلوگرمی آن معمولی است.
در مقایسه با بنز c200 و c250 به دلیل استفاده از موتور 6 سیلندر در مقابل موتور 4 سیلندر تک توربو از نرمی و صدای کم و قدرت برتری برخوردار بوده ولی در مقایسه با بام و سری 3 مدل 328 که از یک موتور 2 لیتری تویین توربو 245 اسب بخاری برخوردار است حرفی برای گفتن ندارد بنابراین چنانچه قصد درگ یا کورس با بام و سری 3 رادارید ابتدا نگاهی به پشت آن انداخته اگر مدل 320 با موتور 188 اسبی بود اقدام به این کارنمایید.
گیربکس
گیربکس مورداستفاده در این خودرو یک گیربکس 6 سرعتِ خودکار متعلق به نسل قبل بوده که در نسخه 3.5 لیتری از یک گیربکس 8 سرعتِ بهره گرفتهشده است. لازم به ذکر است از ابتدای سال 2016 تولید سری IS با موتور 2.5 لیتری متوقفشده و مدل IS 200t با موتور 4 سیلندر توربو شارژ 235 اسب بخار – گشتاور 350 نیوتن متر همراه با گیربکس 8 دنده خودکار جایگزین آن گردید.
کیفیت سواری و رانندگی
لکسوس IS 250 درزمینهٔ کیفیت سواری جای هیچ بحثی باقی نمیگذارد ولی ازآنجاییکه به سیستم تعلیق اسپرت مجهز است در مسیرهای ناهموار جادهها و خیابانهای ایران سواری خشکی دارد. درمجموع میتوان گفت این خودرو برای آمدورفتهای روزمره مناسب است و به لطف برخورداری از فاصله محورهای زیاد و عایقبندی خوب هنگام رانندگی در بزرگراهها سواری آرام و بیصدایی داشته و در عبور از جادههای پرپیچوخم، فرمان لکسوس IS 250 بسیار دقیق عمل کرده و هندلینگ بسیار عالی است.
ولی میزان چسبندگی به آن اندازهای نیست تا این خودرو را در صدر جدول خودروهای این کلاس همانند بنز و بام و قرار بدهد، عملکرد مدل مجهز به کیت F Sport نیز بهاندازهای که از آن انتظار میرود نیست و بیشتر چهرهای خشن و جدی و اسپورت را به این خودرو میدهد مگر آنکه از موتور وحشی و قدرتمند 3.5 لیتری در این مدل استفاده گردد که بسیاری از پارامترها را میتواند به نفع شما تغییر دهد.
قیمت
در حال حاضر قیمت دستدوم این خودرو در مدلهای 2014 – 2015 بین 230- 280 میلیون تومان بسته به مقدار کارکرد و رنگشدگی و دارا بودن تضمین 5 ساله ایرتویا و کیت F Sport متغیر بوده که در این رنج قیمت تنوع زیادی جهت خرید خودرو صفرکیلومتر و یا کارکرده لوکس همانند بنز و بام و نیز وجود دارد.
با توجه به از رده خارجشده موتور و گیربکس مورداستفاده و همچنین عدم تداوم ورود مدلهای 2016 و 2017 با موتور 2 لیتری توربو شارژر حتی باوجود برخورداری از سطح کیفیت عالی و فنی لکسوس این مدل و نسل قبلی آن از بازار خریدوفروش مناسبی برخوردار نبوده و خرید آن ریسک بزرگی دارد.