دوو ماتیز
مشخصات فنی دوو ماتیز
کشور تولید کننده | کره |
نام خودرو | دوو ماتیز |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس اتومبیل | B Segment |
وزن | 835 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 155 / 65 / R 13 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 155 / 65 / R 13 |
حجم موتور | 796 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 3 |
تعداد سوپاپ ها | 6 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
ظرفیت باک | 35 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 51 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 68 نیوتن متر در 4600 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 73.5 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | جعبه دنده دستی |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | کاسه ای |
نوع سیستم تعلیق | مستقل |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | |
کمک فنرهای جلو | |
کمک فنرهای عقب | |
نوع سیستم فرمان | هیدرولیک RACK AND PINION |
حداکثر سرعت | 144 کیلومتر در ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 17 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 8.4 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 5.2 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 6.4 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | |
سیستم های پایداری و کمک راننده | |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی ، کنترل مرکزی |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | |
نوع غربیلک | |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل دستی |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو پخش |
سیستمهای مولتی مدیا | |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم دستی |
سیستم صندلیهای عقب | تنظیم دستی |
سیستم آیینه ها | تنظیم دستی |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابر اتوماتیک جلو |
سیستم های سقف | |
سیستم روشنایی جلو | |
سیستم روشنایی عقب | |
سنسورهای پیش فعال | |
سیستم های کمک رانندگی |
دوو ماتیز
سواری و رانندگی با دوو ماتیز اگر توقع سرعت و شتاب بالا را از آن نداشته باشید، خوب است. ابعاد خودرو بهگونهای است که میتواند بر همه طرف تسلط داشته باشد و بهخوبی مسیر حرکت خود را کنترل کنید، بهخصوص در قسمت جلو به دلیل کوچک بودن محفظه موتور.
مصرف فوق العاده پایین
مصرف فوقالعاده کم دوو ماتیز نیز میتواند یک حس رضایت را برای صاحب خودرو فراهم آورد. صدای موتور بسیار کم است و به داخل خودرو نفوذ پیدا نمیکند. در سواری با این خودرو در سرپیچهای تند باید احتیاط لازم را داشته باشید چراکه به دلیل سایز کوچک چرخها و همچنین وزن کم خودرو احتمال چپ کردن نسبت به خودروهای دیگر بالاتر است.
همچنین موتور نهچندان قوی دوو ماتیز در سربالاییها بهخصوص اگر کولر هم روشن باشد دچار مشکل خواهد شد. درمجموع این خودرو را میتوان خودرویی مناسب برای سفرهای درونشهری توصیف کرد.
موتور
موتور دوو ماتیز بانام S-TEC I۳ (petrol) ۰.۸ لیتری و ۳ سیلندر است. حداکثر قدرت این موتور ۵۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است که با توجه به وزن ۸۵۱ کیلوگرمی آن میتواند شتاب و سرعت خوب و نهچندان بالایی را برای این خودرو فراهم آورد. مصرف این خودرو بسیار پایین است بهطوریکه مصرف درونشهری آن ۷.۹ لیتر، مصرف جادهای آن ۵.۱ لیتر و مصرف ترکیبی آن ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
ایمنی پایین
دوو ماتیز برای رانندگی در مسیرهای جادهای چندان ایمن نیست و بیشتر باید در مسیرهای شهری مورداستفاده قرار بگیرد. ترمز جلوی آن دیسکی و ترمز عقبش کفشکی با کاسه چرخ است که بهصورت ضربدری با مدارهای مستقل عمل میکنند. این خودرو فاقد کیسه هوا و ترمز ABS است که البته اگر مونتاژ آن تا الآن ادامه داشت، حتماً این آپشنها به دلیل اجباری شدن در دوو ماتیز تعبیه میشد. کیفیت بدنه و قطعات این خودرو قابلاعتماد است و بعید است به دلیل نقص این موارد مشکلی برای ایمنی افراد داخل خودرو به وجود آید.