بی ام و سری 3
مشخصات فنی بی ام و سری 3
کشور تولید کننده | آلمان |
نام خودرو | بی ام و سری 3 |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D Segment |
وزن | 1505 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 225/50 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 225/50 R 17 |
حجم موتور | 1997 cc |
نوع موتور | بنزینی دارای توربو |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی شیبدار |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 60 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 245 اسب بخار از 5000 تا 6500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 350 نیوتون متر از 1250 تا 4800 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 122.5 اسب بخار به لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 8 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل عقب |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل به همراه ASD ، سیستم کنترل هوشمند خودرو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 6 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 9 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 5.1 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8.5 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | مجهز به 12 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر ، پرده ای جلو و عقب |
سیستم های پایداری و کمک راننده | CBC , DSC , ABS , BA , EBD |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید ، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف ، قفل فرمان خودکار ، سیستم قفل کودک در اختیار راننده ، دارای سیستم دزدگیر به همراه آژیر |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی الکترو هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت |
نوع غربیلک | 3 شاخه لوکس و اسپرت به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت برقی ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه ، کانالهای تهویه هوا بر روی کنسول میانی ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر ، دارای 9 عدد بلندگو ، دارای ساب ووفر داخلی، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده ، دارای سیستم پخش DVD ، دارای سیستم GPS ، قابلیت تبدیل به : نشانگر اطلاعات خودرو ، نشانگر وضعیت سیستم تعلیق ، نشانگر سیستم حرکتی خودرو ، نمایش اطلاعات موتور و جعبه دنده |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی در 6 جهت ، دارای سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، دارای قابلیت تا شوندگی ، دارای کنسول تا شونده میانی و مسیر دسترسی به صندق عقب |
سیستم آیینه ها | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی خودکار برقی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، سیستم یخ زدای برف پاک کن ، شیشه های سولار |
سیستم های سقف | سانروف با قابلیت تنظیم در 4 حالت دارای سیستم ایمنی تصادف |
سیستم روشنایی جلو | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها ، مجهز به سیستم تعقیب نور چراغهای جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب ، سیستم چرخش دو گانه در سر پیچها ، سیستم روشنایی و دید در شب |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل |
بی ام و سری 3
کمپانی BMW در سال 1975 خودروی جدید خود را بانام بی ام و سری 3 معرفی کرد. بی ام و سری سه یک کوپه جمعوجور اسپرت بود که در همان سال نخست به محبوبیت خوبی دستیافت. در حال حاضر 42 سال از ورود بی ام و سری 3 به دنیای خودرو میگذرد و در تمام این مدت محبوبیت آن در سالبهسال افزایشیافته است.
5 نسل از بی ام و سری 3
تاکنون 5 نسل از بی ام و سری 3 کنون در کلاسهای سدان، کوپه، کانورتیبل، استیشن و هاچ بک تولید گردیده و اکنون نسل ششم آن در سه کلاس سدان، استیشن و گرن توریسمو از سال 2011 به ویترین محصولات BMW اضافهشده است. نسل پنجم بی ام و سری سه در سال 2006 موفق به کسب عنوان بهترین خودروهای جهان شد تا کلکسیون افتخارات این خودروی مهم را تکمیل کند. تمام نسلهای بی ام و سری 3 در دوران خود پرفروشترین خودروی BMW بوده و درمجموع این خودرو در سال 2015 موفق به ثبت رکورد فروش 10 میلیون دستگاه دستیافت تا عنوان محبوبترین BMW تاریخ را از آن خود کند.
نسل ششم بی ام و سری سه
BMW با معرفی نسل ششم بی ام و سری 3 تحول جدیدی در طراحی محصولات خود ارائه داد. طراحی چراغهای جلو متصل به جلوپنجره، نوآوری جدیدی است که برای اولین بار در تاریخ BMW بر روی بی ام و سری سه اجرا شد. این سبک طراحی در عین حفظ اصالت طراحی BMW، فصل جدیدی از زیبایی و جذابیت را برای بی ام و سری 3 رقمزده است. طراحی چراغهای جلو بهوسیله خطوط شکسته انجامشده که درنهایت به جلوپنجره کلیوی شکل ختم میشد. این ترکیب هنرمندانه دو سبک متضاد باعث شده تا بی ام و سری سه در عین داشتن چهرهای خشن کاملاً زیبا و جذاب به نظر برسد.
ورزشکار خانواده دوست بی ام و سری سه
اگر قرار باشد به BMW سری 3 یک شخصیت انسانی نسبت دهیم، بدون شک باید آن را ورزشکار خانوادهدوست دانست. این خودرو با عدد 3 نامگذاری شده که پیرو استاندارد جدید نامگذاری BMW (که در آن خودروهای خانوادگی با اعداد فرد و خودروهای اسپرت با اعداد زوج نامگذاری میگردد) باید آن را یک خودروی خانوادگی بدانیم. بی ام و سری 3 باوجود ساختار خانوادگی که دارد، نمایش چشمنوازی ازنظر قابلیتهای اسپرت را به نمایش میگذارد که شامل طراحی جذاب و مشخصات فنی قدرتمند است. ظاهر این خودروی خانوادگی کاملاً جذاب و پویا بوده که کاملاً زیبا و جوانپسند است.
اوج طراحی
اهرم تعویض دنده یکی از بخشهای پرکاربرد در اتاقک خودروست که راننده همیشه با آن سروکار دارد. تمامی المانهای طراحی در لذت رانندگی تأثیرگذار بوده و اهرم تعویض دنده نیز از این قاعده مستثنا نیست. بدون شک هر برند خودروسازی در برخی بخشهای طراحی دارای سبک منحصربهفردی بوده که بهنوعی امضای آن برند بهحساب میآید. در خودروهای BMW نیز باید اهرم تعویض دنده خلبانی را یکی امضاهای این کمپانی باواریایی دانست. درون اتاقک بی ام و سری 3 سدان، لمس اهرم تعویض دنده منحصربهفرد BMW حس رانندگی اسپرت را بهخوبی برای راننده القا میکند.
اتاق جادار
اتاقک بی ام و سری 3 سدان باهدف استفاده کاربردی برای خانوادهها در کنار بهرهگیری از آئرودینامیک فوقالعاده برای بدنه آن جهت رانندگیهای اسپرت باعث شده تا در اتاقک بی ام و سری سه با یک خودروی خانوادگی اما اسپرت مواجه شویم. یک ترکیب بینظیر از دو ویژگی دوستداشتنی و موردنیاز که به تمام خواستهها پاسخ رضایتبخش میدهد.
شتاب
در نسخه 330i بی ام و سری 3 سدان شما میتوانید شتاب صفرتا صد کیلومتر بر ساعت 5.8 ثانیهای را تجربه نمایید. این در حالی است که فضای کافی برای سرنشینان خودرو در نظر گرفتهشده و توان حمل بار 575 کیلوگرمی را دارد. بیشک ویژگیهای سری 3 در نوع خود بینظیر بوده و بهراحتی در هر خودروی سدان جمعوجوری یافت نمیشود.
سیستم تشخیص تابلو
توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی در طول مسیر یکی از مسائل اجتنابناپذیر در رانندگی بوده که شامل رانندگیهای درونشهری و برونشهری میشود. عدم توجه به این تابلوها علاوه بر تخلف در رانندگی، باعث ایجاد حادثه نیز میگردد. یکی از امکانات جدید کمپانی BMW برای حل این مشکل، سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی است. این سیستم مجهز به رادارها و دوربینهایی مجهز بوده که پس از مشاهده تابلوهای موجود در مسیر بهخصوص تابلوهای محدودیت سرعت، آن را بر روی صفحه کیلومتر شمار نمایش داده و در صورت لزوم برای راننده هشدار میدهد که بر روی بی ام و سری 3 نصب است.
نهایت لذت رانندگی
کمپانی BMW با شعار ((نهایت لذت رانندگی)) به مدت 100 سال به ساخت خودروهای ردهبالا پرداخته است. بهترین بازده در کنار کمترین آلایندگی میتواند نهایت لذت رانندگی را برای BMW سواران به ارمغان بیاورد. این کمپانی از 50 سال گذشته تاکنون تحت عنوان BMW EfficientDynamics به ساخت خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و درعینحال بازده بیشتر پرداخته است. در حال حاضر تمام خودروهای تولیدشده توسط BMW بهصورت استاندارد با فناوری BMW EfficientDynamics تولیدشده که بهترین عملکرد را با کمترین مصرف سوخت ممکن ارائه میدهد. تولید هر چه کمتر گاز کربن دیاکسید توسط خودروهای BMW به محافظت از محیطزیست کمک شایانی کرده است.
اسپرت در عین اسپرت نبودن بی ام و سری سه
BMW مهارت خاصی در کنار هم قرار دادن ویژگیهای متضاد داشته و این امر مهم را در اکثر نوآوریهای این خودروساز شاهد هستیم. بیشک تولید نسخه سدان خانوادگی از یک خودروی اسپرت بدون کاستن از قابلیتهای اسپرت آن، امری غیرممکن بوده که BMW با تولید نسخه سدان بی ام و سری 3 آن را ممکن کرده است. بی ام و سری سه سدان در اولین سال تولید خود، توانست به محبوبیت قابلتوجهی دست پیدا کند و اکنون در نسل جدید بهعنوان مدل اصلی بی ام و سری 3 عرضه میگردد. در حال حاضر بی ام و سری سه سدان را میتوآنیک خودروی کاربردی، مناسب برای استفاده روزمره دانست که از قابلیتهای اسپرت بالایی برخوردار است.
خطوط پویا در بی ام و سری سه
استفاده از خطوط پویا در طراحی بی ام و سری 3 ظاهری جذاب و زیبا به آن بخشیده است. قابلیتهای فنی بالا مکمل خوبی برای ظاهر هیجانانگیز بی ام و سری سه بوده که درمجموع نهایت لذت رانندگی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. چراغهای جلو بی ام و سری 3، برای اولین بار متصل به جلوپنجره طراحیشده که یک نوآوری در طراحی خودرو بهحساب میآید. فنّاوری بهکاررفته در بی ام و سری سه سدان، آن را تبدیل به خودرویی رام شده کرده تا بتوانید نوع رانندگی را خودتان انتخاب کنید. حالتهای مختلف رانندگی برای سری 3 تعریفشده که هم میتوان با آنیک رانندگی اسپرت را تجربه کرد و هم بهعنوآنیک خودروی خانوادگی از آن بهره برد.