کشور تولید کنندهچین

نام خودروام جی جی تی 1500 توربو 2014-2020
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلC Segmnet
وزن1350 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/55 R 16

ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55 R 16
حجم موتور1498 cc
نوع موتوربنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاشش مستقیم
ظرفیت باک55 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)127 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)210 نیوتن متر در 4400 -2000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)84.77 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزدارای سیستم کمک محرک ترمزها و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقمستقل
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبنیمه مستقل
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانبرقی
حداکثر سرعت200 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)8.9 ثانیه
مصرف سوخت شهری
مصرف سوخت جاده ایی
سیکل ترکیبی مصرف سوخت5.7 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )مجهز به 6 عدد کیسه هوای ایمنی (جلو، جانبی و پرده ای)
سیستم های پایداری و کمک رانندهesp
سیستم های امنیتی و حفاظتیباز شدن قفل مرکزی و قطع اتوماتیک سیستم سوخت در تصادفات،دارای استانداردهای EN و E-Mark اروپا در محافظت از عابران پیاده،شیشه بالابر برقی دارای سیستم ایمنی محافظ در کلید شیشه بالابر راننده (Anti Trap)،
سیستم فرمان و هدایت پذیریبرقی
نوع غربیلک
سیستمهای تهویه مطبوعاتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی، صفحه لمسی، بلوتوث، ورودی های AUX,USB به همراه 6 بلندگوی
سیستمهای مولتی مدیاسیستم صوتی، صفحه لمسی، بلوتوث، ورودی های AUX,USB به همراه 6 بلندگوی
سیستم صندلیهای جلودستی
سیستم صندلیهای عقبصندلی های عقب دارای تکیه گاه آرنج با قابلیت پیکربندی 60:40 و قفل مهار کودک (ISO Fix)
سیستم آیینه هاآینه های برقی مجهز به سیستم گرمکن
سیستم شیشه هاشیشه بالابر برقی دارای سیستم ایمنی محافظ در کلید شیشه بالابر راننده (Anti Trap)،برف پاکن های (Boneless) مجهز به قابلیت تنظیم اتوماتیک عملکرد براساس سرعت خودرو
سیستم های سقفسان روف دوحالته
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع نور
سیستم روشنایی عقبال ای دی
سنسورهای پیش فعال
سیستم های کمک رانندگیشیشه های ضد اشعه (UV)

ام جی GT

یکی از دلایل محبوبیت MG 6 در ایران، عرضه این خودرو در نسخهٔ فست‌بک بود که به‌واسطهٔ آن، شیشهٔ عقب با کاپوت صندوق، بالا می‌آمد و جذابیت ظاهری MG 6 را افزایش می‌داد. این موضوع در MG GT تکرار نشده است تا ما با یک سدان سایز متوسط که شبیه فست‌بک به نظر می‌رسد، روبرو باشیم. از سویی دیگر، شباهت نمای روبروی ام جی GT با مدل جدید MG 6 و کراس آور GS که در ایران هم حضور دارند.

طراحی

به‌وضوح در فرم چراغ‌ها و جلوپنجره دیده می‌شود. زبان طراحی جدید ام‌جی که البته نمی‌توان روی تداوم آن در سال‌های آینده مطمئن بود، چراغ‌های اسپرت و جلوپنجرهٔ بسیار باریکی دارد که به‌نوعی در ام جی GT به بلوغ رسیده است. در این خودرو، طرح تیز و اصطلاحاً چشم عقابی را در چراغ‌های اصلی شاهد هستیم که با یک هالوژن مرکزی و راهنما، در حاشیهٔ داخلی همراه است.

نمای جلو

جلوپنجرهٔ پلاستیکی و سیاه‌رنگ ام جی GT به‌خوبی چشم بیننده را به سمت نشان‌واره‌ی شرکت سازنده هدایت می‌کند. طرح سپر، باحالتی سه‌بعدی و چشم‌نواز ارائه می‌شود که در نزدیکی چرخ و زیر چراغ، نمای متفاوتی دارد.

محل قرار گرفتن پلاک، نزدیک نشان‌واره است و ترکیب قابل‌قبولی ایجاد می‌کند. بخش کمی از پایین سپر، با ادوات پلاستیک مشبک و سیاه ساخته‌شده است که علاوه بر هدایت هوا، جایگاه نه‌چندان مناسبی برای LED روشنایی روز دارد. خطوط حجم دهنده، در نمای روبرو ام جی GT ، نقش پررنگی دارند و خصوصاً روی کاپوت جلو، حس اسپرت این محصول را با اشاره به نشان‌واره‌ی MG افزایش می‌دهند.

نمای جانبی

در نمای جانبی ام جی GT ، مشابه طرح روی کاپوت، با خطوط تیز مواجه هستیم که به‌طور کاملاً واضح، شخصیتی جسور و تهاجمی برای این خودرو، فراهم می‌کنند. این شرایط، از روی چراغ جلو، در امتداد دستگیره‌ها تا گلگیر عقب و از روی چراغ عقب، در امتداد شیشه‌های پنجره تا لبهٔ گلگیر جلو، دیده می‌شود؛ ضمن اینکه روی درهای جانبی و هماهنگ با محل قرار گرفتن چرخ‌ها نیز خطی هنرمندانه و چشم‌نواز دیده می‌شود. از دیگر نکات مثبت در طراحی ام جی GT ، باید به شیب جذاب سقف و شیشهٔ عقب اشاره کرد که به‌خوبی تا صندوق ادامه دارد.

نمای پشت

در نمای پشت، اولین موضوعی که چشم بیننده را درگیر می‌کند، به هم‌پیوستگی چراغ‌های عقب است. هرچند این طرح، برای ما تازگی ندارد و پیش‌تر در رنو تالیسمان، شاهد چنین ابتکاری بوده‌ایم؛ می‌تواند برای بسیاری از عامهٔ مردم، عجیب و ناخوشایند باشد. در این قسمت هم اصرار طراح به حضور خطوط تیز، به‌خوبی دیده می‌شود. لبهٔ کاپوت عقب، لبهٔ ظریفی دارد که با خطی حجم دهنده تا روی ستون C کشیده شده است.

خط دیگری که در نمای جانبی از کنار پنجره‌ها تا چراغ عقب دیده می‌شود، روی درپوش صندوق به متناظر خود می‌پیوندد و البته تأکید دیگری بر نشان‌واره‌ی سازنده دارد. حتی لبهٔ مثلثی چراغ عقب هم با خط واضحی روی گلگیر، حمایت می‌شود. بدنهٔ ام جی GT ، آن‌چنان هماهنگ و منسجم طراح شده است که محدودهٔ سپر عقب و گلگیر جانبی را ترکیب می‌کند. شاید تنها نکتهٔ منفی در نمای پشت، استفاده از پلاستیک سیاه با سایز نسبتاً بزرگ باشد که همراه اگزوزهای دوگانهٔ به هم چسبیده ارائه می‌شود و طرح بخصوصی ندارد.

طراحی انگلیسی

درمجموع، می‌توان طراحی ظاهری ام جی GT را بسیار خوب و البته فراتر از خودروسازی چین دانست. هرچند ام جی GT ، برای بازار انگلستان طراحی نشده است و در اروپا حضور نخواهد داشت؛ حس خوب یک محصول مدرن و آینده‌نگر با حس اسپرت را تداعی می‌کند. ابعاد این خودرو، شامل طول ۴۶۱۲ میلی‌متر و عرض ۱۸۰۴ میلی‌متر است که با ارتفاع سقف ۱۴۸۸ میلی‌متر و فاصله محورهای ۲۶۵۰ میلی‌متر ارائه می‌شود.

اتاق

با ورود به اتاقک ام جی GT ، طراحی فضایی و مهندسی‌شدهٔ نمای بیرونی، احساس نمی‌شود. آنچه مسلم به نظر می‌رسد، صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها برای طراحان این خودرو در بحث فضای داخلی اهمیت بیشتری داشته است. با این حساب، اثری از پوشش پارچه‌ای یا ادوات فلزی براق در داشبورد ام جی GT دیده نمی‌شود.

داشبورد

پلاستیک خشک بارنگ خاکستری تیره، هرچند از بدترین مواد نیست، به‌هیچ‌وجه کیفیت داشبورد MG 6 را فراهم نمی‌کند. از سویی دیگر، بعضی ترفندها با حداقل هزینه، زیبایی این بخش را افزایش داده است که شامل طراحی کشیده و مثلثی مجاری هوای تهویه مطبوع، تورفتگی محل نمایشگر و گروه‌بندی کلیدهای داشبورد می‌شود.

مانیتور ام جی GT ، از سایز ۷ اینچ است و طبیعتاً اهمیت زیادی در اتاقک خودرو دارد. پشت پنل، سبک طراحی سیلندری دیده می‌شود که هرچند مد روز، اما کاملاً تکراری و عاری از خلاقیت است. نمایشگر TFT در میان سیلندرها برای اطلاع‌رسانی کیلومتر کارکرد، مصرف سوخت و اطلاعاتی از این قبیل تعبیه‌شده است؛ درحالی‌که چند چراغ کوچک هشداردهنده، مثل ترمزدستی و کمربند، زیر این نمایشگر قرارگرفته‌اند.

صفحه کیلومتر

زمینه و عقربه‌های مربوط به‌سرعت لحظه‌ای و دورسنج موتور هم کاملاً ساده طراحی‌شده است؛ درحالی‌که بعضی چراغ‌های هشدار فنی، مثل افت فشار روغن با نقص در باتری، در پنل دور موتور قرار دارند. فرمان ام جی GT هم کاملاً شبیه به نمونهٔ دیده‌شده در MG 6 است که دکمه‌های پلاستیکی و دو قطعهٔ مورب نقره‌ای‌رنگ دارد.

صندلی ها

صندلی‌های ام جی GT ، راحتی و پوشش مناسبی دارند که می‌توان آن را مشابه چرم دانست. برای افرادی که سابقهٔ استفاده از خودروهای تولید داخل را داشته باشند، نشیمن MG GT فراتر از انتظار است؛ اما به‌اندازهٔ سدان های کره‌ای، آرامش‌بخش نیست. دیگر نکتهٔ مثبت در طراحی داخلی این خودرو، نمای جذاب تودری‌ها با حضور پوشش پارچه‌ای است که همراه با دستگیره‌های نقره‌ای‌رنگ، حس سرنشین در یک محصول کم کیفیت و ارزان‌قیمت را کاهش می‌دهد.

درمجموع، با توجه به قیمت نسبتاً بالای ام جی GT ، نمی‌توان به طراحی و متریال اتاقک خودرو امتیاز بالایی داد. هرچند صندلی‌ها برای چهار سرنشین بلندقد، تا حدودی راحت هستند، مواد به‌کاررفته و طرح داشبورد مدل GT، رضایت‌بخش نیست. از سویی دیگر، صندوق جادار ۴۸۵ لیتری این خودرو را نباید فراموش کرد؛ چراکه تقریباً برابر با سمند است و البته با امکان خواباندن صندلی‌های عقب، می‌تواند جذاب و راهگشا باشد.

موتور

برخلاف بسیاری از سدان های چینی که صرفاً با یک پیشرانه تولید می‌شوند، ام جی GT با دو قوای محرک در چین عرضه می‌شود که هردوی آن‌ها، می‌توانند با گیربکس دستی یا خودکار خریداری شوند. در حال حاضر، ام جی GT با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتر توربو شارژ در ایران پیش‌فروش می‌شود و مشخص نیست که نمونهٔ قوی‌تر با پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری هم در کشورمان حضورداشته باشد.

نسخهٔ پایه و ارزان‌تر ام جی GT ، با پیشرانهٔ ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری عرضه می‌شود که به لطف استفاده از توربوشارژر، قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. بالاترین قدرت موتور، در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود؛ اما نهایت گشتاور از دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود که نشان از عملکرد قابل‌قبول سیستم توربوشارژر دارد.

شتاب

در سایت چینی، زمان صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این نسخه از ام جی GT ، کمتر از ۱۰ ثانیه اعلام‌شده است. هرچند این عدد با توجه به وزن و قدرت پیشرانه، تا حدودی قابل‌قبول به نظر می‌رسد؛ با توجه به تعداد محدود این خودرو در کشور، نمی‌توان دربارهٔ نتیجهٔ آزمون شتابگیری با بنزین ایران اظهارنظر کرد. نهایت سرعت ام جی GT ، ا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن، کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

دیگر نسخهٔ ام جی GT که فعلاً در ایران دیده نمی‌شود، پیشرانهٔ توربو شارژ ۱.۴ لیتری خواهد داشت. قدرت این مدل، ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور آن، ۲۳۵ نیوتن‌متر است. حداکثر قدرت در دور موتور ۵۶۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۱۶۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود.

طبق اطلاعات سایت اصلی، زمان صفرتا صد این مدل، تفاوت خاصی با نسخهٔ ۱.۵ لیتری ندارد و درزمانی حدود ۹.۵ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما میانگین مصرف سوخت پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری، ۵.۹ لیتر اعلام‌شده است که اختلاف قابل‌توجهی نشان می‌دهد.

گیربکس

خودروی ام جی GT واردشده به ایران، دارای جعبه‌دندهٔ خودکار ۶ سرعتِ در کنار پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو خواهد بود؛ اما نسخهٔ ۱.۴ لیتری، با گیربکس ۷ سرعتِ و کلاچ دوگانه ارائه می‌شود.

آپشن

محصول جدید ام‌ جی، با لیست نسبتاً کاملی از آپشن‌ها ارائه می‌شود که عبارت‌اند از؛ کروز کنترل، سانروف برقی دوحالته، رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۰۵ میلی‌متر،‌ چراغ‌های جلو هالوژن اصلی با امکان تنظیم ارتفاع، نوار LED روشنایی روز، نور دورنگ پس‌زمینه (که در مود رانندگی اسپرت عوض می‌شود)، پدال‌های آلومینیومی، صندلی‌های چرمی، سیستم بازیافت نیروی ترمز، فیلتر هوای ورودی، خروجی تهویه عقب، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم دستی صندلی کمک‌راننده در ۴ جهت، پرکننده گودی کمر راننده به‌صورت دستی، فرمان چرمی چندکاره،، روشن شدن خودکار چراغ‌ها، سیستم بدرقه (روشن ماندن چراغ‌ها تا لحظاتی پس از خاموش کردن پیشرانه)، گرم‌کننده آینه‌های جانبی، سانروف برقی دوحالته و شیشه‌های برقی عقب و جلو.

نمایشگر اصلی ام جی GT ، سایز ۷ اینچ است و با دوربین پارک و حس‌گر عقب عمل می‌کند. سیستم پخش چندرسانه‌ای دارای ۶ بلندگو است. از طریق بلوتوث، می‌توان تلفن همراه را به نمایشگر و سیستم سرگرمی‌های خودرو متصل کرد و امکان پاسخ یا قطع تماس با دکمه‌های روی فرمان هم وجود دارد. درگاه‌های USB و AUX همراه با امکان شارژ ۱۲ ولت در اتاقک خودرو وجود دارند.

آنچه در فهرست آپشن‌های ام جی GT عرضه‌شده در ایران دیده نمی‌شود، استارت دکمه‌ای و تهویهٔ مطبوع خودکار است.

ایمنی

همان‌طور که قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید، ام جی GT هم مثل دیگر خودروهای چینی بازار ایران، دارای ۵ ستارهٔ از نهاد آزمون تصادف خودروهای چین (C-NCAP) است.

امکانات ایمنی ام جی GT را می‌توان رضایت‌بخش توصیف کرد. تعداد ۶ کیسهٔ هوا در این خودرو وجود دارد که شامل چهار ایربگ برای سرنشینان ردیف جلو و دو کیسه هوای پرده‌ای برای ردیف عقب است. فناوری کنترل لغزش (ESP) در ام جی GT وجود دارد که با توجه به کشیدگی بدنه و قدرت نسبتاً بالای پیشرانه، اهمیت زیادی دارد. ترمز ضد قفل (ABS) در کنار توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD)، دیگر آپشن‌های ایمنی ام جی GT محسوب می‌شوند.

آنچه خریدار ایرانی را به سمت محصولی از ام‌جی جذب می‌کند، مسلماً اصالت انگلیسی برند سازنده نیست. تجربه نشان داده است که کیفیت سواری در کنار ظاهر قابل‌قبول بیرونی و داخلی، مهم‌ترین دلایل عامهٔ مردم در انتخاب یک خودروی خارجی محسوب می‌شوند.

طراحی جوان پسند

ازنظر ترکیب ظاهری، نمی‌توان ایراد خاصی به ام جی GT وارد کرد. طراحی بدنه به‌خوبی حس اسپرت یک خودروی مدرن را به همراه دارد و خصوصاً برای قشر جوان، ایجاد جذابیت می‌کند؛ اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، زیبایی بیرونی ام جی GT در اتاقک ادامه پیدا نمی‌کند و با توجه به قیمت نسبتاً بالای این خودرو (در مقایسه با انبوه سدان های چینی بازار ایران) خریدار احتمالی را ناامید خواهد کرد. فراموش نکنیم، آپشن‌های داخلی MG GT، هرچند زیاد اما کامل نیست و نمی‌تواند راضی‌کنندهٔ هر سلیقه‌ای باشد.

آزمون فنی

در آزمون فنی ام جی GT ، باید به مهندسی پیشرانه توجه داشت که به‌خوبی با توربو شارژ هماهنگ شده است. نهایت گشتاور، از دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود که نقش زیادی در کاهش تنش خودرو، به هنگام شتابگیری دارد.

برای افرادی که سابقهٔ رانندگی با مدل‌های توربو شارژ چینی، خصوصاً جک S5 دارند، عملکرد خوب و نسبتاً آرام پیشرانهٔ توربو شارژ ام جی GT ، رضایت‌بخش خواهد بود و اصطلاحاً، دکه زدن خودرو به هنگام شتابگیری، احساس نخواهد شد. قدرت ۱۲۰ اسب بخار این خودرو (که در کاتالوگ شرکت واردکننده ۱۲۷ اسب بخار ذکرشده است) برای بدنهٔ ۱۳۵۰ کیلوگرمی MG GT کفایت می‌کند و رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حتی اگر درزمانی حدود ۱۱ ثانیه هم انجام شود، قابل‌قبول خواهد بود.

چرا غیر توربو

شاید این سؤال، از گذشته در ذهن شما شکل‌گرفته باشد که چرا علاقه‌مندان حرفه‌ای خودروهای اسپرت، مدل‌های غیر توربو شارژ با پیشرانهٔ تنفس طبیعی را ترجیح می‌دهند. پاسخ این سؤال، معمولاً به دو خاصیت ذاتی پیشرانه‌های توربو شارژ بازمی‌گردد که شامل تأخیر در عملکرد توربو (Turbo Lag) و صدای بیشتر می‌شود.

در مورد ام جی GT ، شاید بتوان از تأخیر در عملکرد توربو شارژ، چشم‌پوشی کرد و آن را با توجه به کلاس قیمتی این خودرو، نادیده گرفت؛ اما سروصدای پیشرانه، خصوصاً در دور موتور بالا، در اتاقک شنیده می‌شود. این نکتهٔ منفی ممکن است برای بعضی افراد، آزاردهنده نباشد؛ اما می‌تواند نشانه‌ای از عایق‌بندی ضعیف ام جی GT یا ناکارآمدی اگزوز باشد.

نظر نهایی

درمجموع، با توجه به طراحی جذاب، اتاقک و صندوق بار جادار در کلاس سدان کامپکت، در کنار پیشرانهٔ قابل‌قبول ام جی GT ، این خودرو را باید مناسب نسل جوان با توان مالی بالا دانست. هرچند  با هزینهٔ خرید این مدل، حق انتخاب‌های دیگری هم وجود دارد.

پرفروش های قطعات یدکی

لنت ترمز
برف پاک کن
بلبرینگ چرخ
بوش طبق
دسته موتور
دیسک چرخ
شمع
کمک فنر

عرضه کننده برندهای معتبر بین المللی

ان جی کا
ماندو
ایل جین
Onnuri
ولئو
هنن
دوون
سی تی آر