کشور تولید کنندهایران
نام خودروام جی 360 اتوماتیک 1396-1398
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1280 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/55 R 16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55 R 16
حجم موتور1498 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک55 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)110 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)135 نیوتون متر در 4500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)73.4 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)4

محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزABS-EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقمستقل
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبH شکل میله پیچشی
کمک فنرهای جلو
کمک فنرهای عقب
نوع سیستم فرمانبرقی سفت شونده
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11.8 ثانیه
مصرف سوخت شهری
مصرف سوخت جاده ایی
سیکل ترکیبی مصرف سوخت
استاندارد آلایندگییورو 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )4 عدد
سیستم های پایداری و کمک رانندهCBC,BA,Tpms
سیستم های امنیتی و حفاظتیایموبلایزر،کمربندهای ایمنی 3 نقطه ای دارای پیش کشنده و تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، چراغ مه شکن عقب،سیستم قفل مرکزی تاخیری
سیستم فرمان و هدایت پذیریبرقی سفت شونده
نوع غربیلک
سیستمهای تهویه مطبوعدستی مجهز به فیلتر تصفیه هوا
سیستم صوتی و تصویری4 بلندگو
سیستمهای مولتی مدیاصفحه نمایش 8 اینچی با قابلیت اتصال به تلفن هوشمند ، بلوتوث ،aux،usb
سیستم صندلیهای جلودستی
سیستم صندلیهای عقبتاشو مجهز به ISOFIX
سیستم آیینه هابرقی با گرمکن
سیستم شیشه ها4 شیشه اتوماتیک برقی
سیستم های سقفسانروف دو حالته
سیستم روشنایی جلودی لایت،هالوژن
سیستم روشنایی عقب
سنسورهای پیش فعال
سیستم های کمک رانندگی

ام جی 360

کارشناسان صنعت خودرو، به زیبایی و جلوهٔ قابل‌قبول محصولات مدرن چینی در مقایسه با مدل‌های گذشته، اعتراف می‌کنند. این حقیقت که به‌سختی می‌توان از بعضی خودروهای چینی ایراد طراحی گرفت؛ غیرقابل‌انکار است و دربارهٔ ام جی 360 ، با ارفاق صدق می‌کند.

طراحی

این خودرو از حیث طراحی بدنه، هماهنگ خوبی با استانداردهای جهانی دارد و می‌تواند خریدار ایرانی را جذب خود کند. از سویی دیگر، نباید فراموش کرد که خودروهای جذاب چینی مثل ام جی 360 ، عمدتاً از محصولات مشهور دنیا و خصوصاً خودروهای ژاپنی، الگوبرداری می‌کنند و به‌ندرت طراحی کاملاً مستقل و نوآورانه، ارائه دارند.

نمای روبرو

در نمای روبرو، ام جی 360 به مدل قبلی این سری وفادار بوده و خصوصاً در بخش جلوپنجره، کاملاً شبیه به مدل 350 است؛ هرچند تویوتا کمری گرند مدل ۲۰۰۴ را یادآوری می‌کند. چراغ‌های جلو، اسپرت و قطره‌ای هستند؛ ضمن اینکه با دو انحنا در قسمت پایین، هماهنگ با طرح جلوپنجره به نظر می‌رسند.

سپر ام جی 360 ، نسبتاً ساده است و خطوط حجم دهندهٔ خاصی ندارد. تقریباً نیمی از این قسمت، با فضای خالی و ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ عرضه‌شده است که علاوه بر تأمین مجرای هدایت هوا برای پیشرانه، نقش زیادی در کاهش هزینهٔ تولید خواهد داشت. برای کاهش یکنواختی در طراحی سپر، حالتی ذوزنقه‌ای به بخش پلاستیکی داده‌شده است و نوار LED روشنایی روز هم داخل آن قرار دارد.

نمای پشت

نمای پشت ام جی 360 ، سادگی دیگر اجزا بدنه را حفظ کرده و به عقیدهٔ نگارنده، شدیداً از سوبارو لگاسی الهام گرفته است. فرم کلی چراغ عقب و در صندوق، کاملاً شبیه سدان مشهور سوبارو به نظر می‌رسد و البته بدون پیچیدگی‌های آن اجراشده است. سپر و گلگیر عقب، کاملاً یک‌تکه هستند که در صورت تصادف، هزینهٔ سنگینی در پی خواهند داشت. از نکات مثبت این بخش، کوچک بودن بخش پلاستیکی زیر سپر است که با حجم دهی مناسب، چراغ‌های هشدار و اگزوز دوگانه، حس اسپرت و قابل‌قبولی دارد.

درمجموع، می‌توان به طراحی ظاهری‌ ام جی 360 ، نمرهٔ قبولی داد و افزایش ابعاد آن در مقایسه با ام جی 350 را به فال نیک گرفت. این خودرو با طول ۴۵۷۹ میلی‌متر، عرض ۱۸۰۴ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۹۰ میلی‌متر از سطح جاده ارائه می‌شود، درحالی‌که فاصله محور ۲۶۶۰ میلی‌متر دارد.

طراحی داخلی

ورود به خودروی ام جی 360 ، فراتر از انتظار سرنشین از یک خودروی چینی است. هرچند پلاستیک سخت، مهم‌ترین مادهٔ تشکیل‌دهندهٔ داشبورد به نظر می‌رسد، حس لوکس و راضی‌کنندهٔ اتاقک، غیرقابل‌انکار خواهد بود. مدل فول آپشن این خودرو که در چین تحت عنوان نسخهٔ فلگ‌شیپ (پرچم‌دار) ارائه می‌شود، دارای طرح دورنگ داشبورد و پوشش در است، به‌طوری‌که چرم کرم‌رنگ، صندلی‌ها و نیمهٔ پایین داشبورد را پوشش می‌دهد و دیگر اجزا، مشکی هستند؛ ضمن اینکه ادواتی با طرح چوب، فضای داخلی را چشم‌نواز جلوه می‌دهند.

داشبورد

نمایشگر ۸ اینچی لمسی، بزرگ‌ترین سایز دیده‌شده در این کلاس خودرویی است که در ام جی 360 نیز وجود دارد. هرچند این مانیتور، دقیقاً در وسط داشبورد قرار دارد؛ به دلیل سبک طراحی، متمایل به راننده جلب نظر می‌کند. جایگذاری کلیدها در ام جی 360 ، بسیار خوب است و سردرگمی خاصی به وجود نمی‌آورد. در طرفین نمایشگر، مجراهای اصلی هدایت هوا حضور دارند که باحالت عمودی، حس لوکس محصولات ولوو را تداعی می‌کنند.

کمی پایین‌تر و در مقابل دسته‌دنده، شارژر USB، فندک، کلید هشدار چراغ‌های چشمک‌زن و فعال‌کنندهٔ کنترل کشش دیده می‌شود که کاملاً در دسترس راننده هستند. نکتهٔ جالب در این قسمت ام جی 360 ، استفاده نکردن از قاب فلزی مربوط به مسیر حرکت دسته‌دنده برای مدل خودکار است که تشخیص تفاوت آن از نمونهٔ مجهز به گیربکس دستی را مشکل می‌کند.

صندلی

ام جی 360 ، فاقد صندلی برقی است و در مدل فول آپشن، با ۶ جهت برای صندلی راننده و ۴ جهت برای سرنشین کناری، به‌صورت کاملاً دستی تنظیم می‌شود. این خودرو برای ۴ سرنشین بلندقد، فضای ایدئالی فراهم می‌کند که در قسمت مقابل زانو و بالای سر، مناسب به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، برای سرنشین پنجم هم در وسط صندلی ردیف عقب فضای کافی وجود دارد. صندوق بار، با فضای ۴۸۲ لیتر ارائه می‌شود که پهنای مناسبی دارد و تقریباً چهار چمدان بزرگ را در خود جای می‌دهد. از نکات مثبت در طراحی‌ ام جی 360 ، قابلیت بسیار کاربردی صندلی‌های عقب است که در صورت نیاز، می‌توانند از قسمت پشتی به سمت جلو جمع شوند تا امکان حمل اجسام بزرگ فراهم شود.

فرمان

فرمان ام جی 360 ، تلسکوپی و با پوشش چرم مصنوعی به‌صورت دوتکه ارائه می‌شود که علاوه بر ظاهر مطلوب، خوش‌دست و قابل‌قبول است. این بخش با ادوات نقره‌ای‌رنگ، شباهت خوبی به نمونه‌های موجود در دیگر مدل‌های ام جی دارد و با کلیدهای مربوط به کروز کنترل و فرماندهی به سیستم پخش صوت، ارائه می‌شود.

صفحه کیلومتر

طراحان ام جی 360 باهدف لوکس جلوه دادن فضای داخلی، از آرایش سیلندری مرسوم در محصولات ام جی، برای پنل سرعت‌سنج و نشان‌دهندهٔ دور موتور استفاده نکرده‌اند و طرحی ساده با حسی مدرن ارائه می‌کنند که البته چندان عالی و جذاب نیست. شاید در نگاه اول، تصور شود که با پنل تمام دیجیتال و حتی یک نمایشگر بزرگ در پشت فرمان مواجه هستیم.

اما درواقع عقربهٔ مکانیکی سرعت‌سنج با اعدادی از صفرتا ۲۲۰ در وسط وجود دارد و دو نمایشگر TFT کوچک، در طرفین آن دیده می‌شود. این خودرو، فاقد نشان‌گر دور موتور به‌صورت عقربه‌ای است و این عدد را با طرحی دیجیتال اطلاع‌رسانی می‌کند.

موتور

خودروی‌ ام جی 360 ، فعلاً با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی در ایران حضور دارد؛ اما در کشور چین، با پیشرانهٔ توربو شارژ ۱.۴ لیتری نیز ارائه می‌شود. هرچند که قدرت نمونهٔ ۱.۵ لیتری برای علاقه‌مندان سدان های ارزان‌قیمت خانوادگی، کافی به نظر می‌رسد، پیشرانهٔ توربو شارژ که در حال حاضر روی خودروی‌ ام جی GT در چین دیده می‌شود، می‌تواند جذابیت زیادی برای خریدار ایرانی داشته باشد و قیمت بالاتر را توجیه کند. لازم به توضیح است که نسخه‌ای از خودروی‌ ام جی GT که در ایران وجود دارد، دارای پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو شارژ به قدرت ۱۲۷ اسب بخار است.

ام جی 360 با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری، قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. بیشترین قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این خودرو در دو نسخهٔ مجهز به جعبه‌دندهٔ دستی ۵ سرعتِ یا خودکار ۴ سرعتِ عرضه می‌شود که می‌تواند وزن خالص آن را در بازهٔ ۱۲۳۵ تا ۱۲۸۰ کیلوگرم نگه دارد.

شتاب

با این حسابدر ام جی 360 ، رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت درزمانی حدود ۱۱.۵ تا ۱۲.۵ ثانیه ممکن می‌شود و نهایت سرعتی نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. بنا به ادعای شرکت سازنده، میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با سرعت ثابت در بزرگراه به ۵.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری به ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

قرار است شرکت صنعت خودروی آذربایجان، ام جی 360 توربو شارژ را با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری عرضه کند. این محصول، باقدرت ۱۳۰ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه، همراه گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۲۱۰۰ دور بر دقیقه  خواهد بود. در چنین شرایطی، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر فراهم می‌شود و زمان رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۱۰.۵ تا ۱۱ ثانیه قابل پیش‌بینی است.

ام جی 360 در چین

در چین، مدل 360 ، با پیشرانهٔ جذاب ۱.۴ لیتری توربو شارژ، ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد که برای چنین خودرویی، ایدئال به نظر می‌رسد. بیشترین قدرت در موتور ۵۶۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود؛ اما نهایت گشتاور از دور موتور ۱۶۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود. این مدل فقط با جعبه‌دندهٔ خودکار ۷ سرعتِ عرضه می‌شود و می‌تواند درزمانی نزدیک به ۹ ثانیه، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. نهایت سرعت ام جی 360 با پیشرانهٔ توربو شارژ، ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و میانگین مصرف سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

آپشن

شرکت سازنده، خبر از فهرست نسبتاً کاملی از آپشن‌ها برای ام جی 360 می‌دهد که این اقلام را شامل می‌شود: رینگ‌های ۱۶ اینچ، سیستم تهویه مطبوع دستی، شیشه‌بالابرهای برقی کلیه پنجره‌ها، تنظیم ارتفاع فرمان، چراغ‌های هالوژن باقابلیت تنظیم ارتفاع، آینه جانبی مجهز به چراغ‌راهنما، قابلیت تنظیم برقی آینه‌های جانبی همراه با گرم‌کن داخلی، تیغه برف‌پاک‌کن ژله‌ای، گرم‌کن شیشه عقب، روکش صندلی چرم مصنوعی، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در ۴ حالت، آرایش صندلی‌های عقب باقابلیت تا شوندگی مستقل، فضای ذخیره‌سازی اشیاء زیر صندلی جلو، محفظه ذخیره پشت صندلی‌های جلو و فیلتر تصفیه هوای داخل اتاقک.

نمونه اتومات

فقط نمونهٔ مجهز به گیربکس خودکار ام جی 360 ، دارای نمایشگر لمسی ۸ اینچی است که علاوه بر ناوبری ماهواره‌ای، دارای دوربین پارک و سانسور عقب خواهد بود. این سیستم، توانایی پخش سرگرمی‌های چندرسانه‌ای به کمک ۴ بلندگو، اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث، در کنار درگاه‌های USB و AUX دارد. از دیگر آپشن‌های مخصوص مدل خودکار می‌توان به سانروف برقی، چراغ مطالعه و تکیه‌گاه صندلی عقب، تنظیم دستی ۶ جهتهٔ صندلی راننده و قابلیت تغییر گودی کمر، صندلی‌های چرم، سیستم روشنایی روز و سر دندهٔ کروم – چرم، اشاره کرد.

ایمنی

همان‌طور که قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد، ام جی 360 هم موفق به دریافت ۵ ستارهٔ ایمنی از بنیاد آزمون تصادفات چین (C-NCAP) شده است.

از آپشن‌های ایمنی‌ ام جی 360 ، می‌توان به اعلام‌خطر کاهش فشار باد لاستیک‌ها، اهرم تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی، هشدار باز بودن کمربند، طراحی سه‌نقطه‌ای کمربند ایمنی برای صندلی‌های عقب، ایموبیلایزر یا سیستم ضد سرقت، سانسور و دوربین پارک عقب، قفل ایزوفیکس صندلی‌های عقب، هشداردهنده افزایش سرعت، شیشه‌بالابر راننده مجهز به سیستم تشخیص مانع، قفل مرکزی از راه دور، سفت شدن فرمان با توجه به افزایش سرعت، چراغ بدرقه (خاموش شدن خودکار چراغ‌ها، چند دقیقه پس از خاموش کردن خودرو) اشاره کرد.

ترمز

ام جی 360 با ترمز ABS و فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) عرضه می‌شود. سیستم کمکی ترمز (BA) و مدیریت ترمزها در هنگام حرکت مارپیچ (CBC) درام جی 360، وجود دارد.

ام جی 360 در ایران

کمتر از یک ماه از تحویل اولین نمونه‌های ام جی 360 مونتاژ ایران به خریداران می‌گذرد. با توجه به اینکه کیفیت مونتاژ در کنار دیگر فاکتورهای فنی یک خودرو، در عملکرد هر محصول تأثیرگذار است، باید کمی صبر کرد تا نسخهٔ جدید ام جی 360 ، از دوران آب‌بندی خارج شود و چهرهٔ واقعی خود را نشان دهد. این خودرو، یک سال پیش در اختیار رسانه‌ها و علاقه‌مندان آزمون فنی در ایران قرار داده شد و بعد، در نمایشگاه‌های خودروی سراسر ایران حضور داشت.

قیمت ام جی 360

برای درک بهتر از کیفیت هر محصول، باید قیمت آن را در نظر داشت. امی جی 360 در کلاس قیمتی ۵۵ تا ۶۵ میلیون تومان قرار می‌گیرد و باید با دیگر خودروهای این رنج، در ایران مقایسه شود. از حیث نمای بیرونی، نقص یا ناهمگونی خاصی درام جی 360 دیده نمی‌شود. ابعاد این مدل، اندکی بیش از ام جی 350 است که چند سال پیش باقیمتی بیش از ۷۰ میلیون تومان فروخته می‌شد و دقیقاً از همین پیشرانه استفاده می‌کرد. مدل 360، یک سدان کوچک و جمع‌وجور نیست و حس یک خودروی چینی ارزان‌قیمت را نخواهد داشت.

اتاق

از سویی دیگر، طراحی فضای داخلی و کیفیت مواد به‌کاررفته در اتاقک هم فراتر از خودروهای چینی قدیمی است. نمایشگر لمسی، عملکرد سریع و ساده‌ای دارد؛ ضمن اینکه می‌تواند به گوشی همراه متصل شود و صفحهٔ مربوط به گوشی هوشمند را نشان دهد.

سواری

پشت فرمان ام جی 360 ، برای کسانی که تجربه رانندگی با سدان های وطنی، نظیر سمند و پژو دارند؛ رضایت‌بخش و قابل‌قبول است؛ اما مسلماً قابل‌مقایسه با محصولات کره‌ای نیست. دید مناسب به اطراف فراهم می‌شود و با توجه به حضور دوربین عقب، پارک خودرو به‌سادگی انجام می‌گیرد. قدرت پیشرانه برای یک خودروی خانوادگی در این سطح، قابل‌قبول است و خصوصاً در نمونهٔ مجهز به جعبه‌دندهٔ دستی، شتاب متعادلی دارد که هرچند اسپرت و جوان‌پسند نیست، برای خودرویی که وزنی کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم دارد، کفایت می‌کند.

فضای سر نشین

این پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری، به‌اندازهٔ نمونه‌های ۱.۶ لیتری در دیگر خودروهای موجود در ایران، قدرت دارد و در گروه ۱۱۰ اسب بخار قرار می‌گیرد. مانور پذیری خوب در کنار فنربندی متوسط، رانندگی شهری با ام جی 360 را قابل‌قبول جلوه می‌دهد و باید کمی صبر کرد تا استهلاک کمک‌فنرها در سرعت‌گیرهای پرتعداد خیابان‌های ایران، مشخص شود. پیش‌تر اشاره شد که فضای نشیمن مدل 360 ، بسیار خوب است و سفرهای طولانی ۴ سرنشین بلندقد را ممکن می‌کند. صندوق بار بزرگ در کنار امکان خواباندن صندلی‌های عقب، از نکات مثبت این خودرو است که تقریباً در هیچ‌کدام از سدان های وطنی دیده نمی‌شود.

سطح آپشن ها

سطح آپشن‌های ام جی 360 برای محصولی که قیمت متوسطی دارد، رضایت‌بخش خواهد بود. هرچند بسیاری دیگر از مدل‌های چینی، امروزه با این‌گونه تجهیزات عرضه می‌شوند و صرفاً دارندگان خودروهای ساخت داخل، از دیدن آپشن‌های مثل دوربین عقب، نمایشگر و کروز کنترل، شگفت‌زده خواهند شد.

درمجموع، می‌توان گفت در صورت اضافه شدن تعداد کیسه‌های هوا از ۲ عدد برای سرنشینان جلو به ۴ یا ۶ عدد برای تمامی ابعاد خودرو، فهرست نسبتاً کاملی از آپشن‌ها در اختیار مالک ام جی 360 قرار خواهد گرفت. از دیگر نکات منفی در تجهیزات فنی‌ ام جی 360 ، فقدان ESP یا سیستم کنترل پایداری است که هرچند در خودروی باقدرت پایین چندان لازم به نظر نمی‌رسد؛ اما در مسیرهای لغزنده و برفی اهمیت زیادی خواهد داشت.

پرفروش های قطعات یدکی

لنت ترمز
برف پاک کن
بلبرینگ چرخ
بوش طبق
دسته موتور
دیسک چرخ
شمع
کمک فنر

عرضه کننده برندهای معتبر بین المللی

ان جی کا
ماندو
ایل جین
Onnuri
ولئو
هنن
دوون
سی تی آر