پژو 301
مشخصات فنی پژو 301
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | پژو 301 فول آپشن 1398 |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | C Segmnet |
وزن | 1190 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | |
حجم موتور | 1587سی سی |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور پاشش مستقیم |
ظرفیت باک | 60 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 114 اسب بخار در 6050 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 150 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 71.8 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | EPS ( برقی) |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 12.1 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 9 لیتر در هر 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 5.2 لیتر در هر 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | کیسه ی هوا برای راننده و سرنشین جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم ترمز ضدقفل ABS – توزیع نیروی ترمز EBD – سیستم کنترل پایداری ESP |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت ایموبلایزر – قفل مرکزی |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | |
نوع غربیلک | |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم پخش با (CD, USB, AUX) |
سیستمهای مولتی مدیا | مانیتور لمسی 7 اینچی با قابلیت اتصال به تلفن همراه |
سیستم صندلیهای جلو | |
سیستم صندلیهای عقب | دارای پشت سری برای سرنشینان عقب |
سیستم آیینه ها | تنظیم آینه های جانبی به صورت برقی، آینه ها یا قاب همرنگ بدنه، قابلیت جمع شوندگی آینه به صروت برقی |
سیستم شیشه ها | شیشه های جلو و عقب برقی |
سیستم های سقف | سانروف برقی 2 حالته |
سیستم روشنایی جلو | |
سیستم روشنایی عقب | |
سنسورهای پیش فعال | سیستم کنترل فشار باد تایر ها TPMS |
سیستم های کمک رانندگی | کروزکنترل – سنسور پارک دنده عقب، دوربین دنده عقب، کامپیوتر سفری |
پژو 301
شرکت پژو خودروی سدان پژو 301 را در نسخههای متنوعی با پیشرانههای بنزینی و دیزلی عرضه میکند. نسخههای بنزینی این خودرو با پیشرانههای ۱.۲ و ۱.۶ لیتری عرضه میشوند. پیشرانهٔ اول از سه سیلندر بهره میبرد و قادر است در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر قدرت ۸۲ اسب بخار تولید کند، این مدل با گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتنمتر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، تنها به همراه جعبهدندهٔ دستی ۵ سرعتِ ارائه میشود.
پیشرانه دوم پژو 301
اما پیشرانهٔ دوم با چهار سیلندر، قادر به تولید قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۵۰ دور بر دقیقه است. حداکثر گشتاوری که پیشرانهٔ یادشده میتواند تولید کند، ۱۴۹ نیوتنمتر است که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. این پیشرانه با دو نوع جعبهدندهٔ دستی ۵ سرعتِ و خودکار ۶ سرعتِ قابل سفارش است. احتمال زیادی برای تولید پژو 301 در ایران با پیشرانهٔ ۱۱۳ اسب بخار، وجود دارد.
سیستم تعلیق پژو 301
شرکت سازندهٔ فرانسوی، سیستم تعلیق جلو پژو 301 را از نوع شبه مکفرسون و بخش عقب را از نوع سیستم تعلیق نیمهمستقل با فنرهای پیچشی انتخاب کرده است. برای چرخهای جلوی این خودرو ترمز دیسکی و برای چرخهای عقب، از ترمزهای کاسهای استفادهشده است؛ ابعاد ترمزهای عقب بسته به بازار عرضه، ۸ یا ۹ اینچی است.
نمای خارجی پژو 301
نمای خارجی پژو 301 جدید، تغییرات زیادی نسبت به نسل پیشین (مدل ۲۰۱۲) تجربه کرده است. یکی از مهمترین تفاوتها، در جلوپنجره دیده میشود؛ این بخش اکنون کوچکتر و عریضتر است و هماهنگی بیشتری با سایر بخشهای خودرو دارد؛ آرم پژو نیز از روی کاپوت خودرو حذفشده و روی پنجرهٔ آن نصبشده است تا بر جذابیت خودرو افزوده شود. بخش بالای دریچهٔ ورود هوا فرم کشیدهای دارد و دو انتهای آن، محل قرارگیری چراغهای LED هستند؛ پژو چراغهای مه شکن را نیز زیر این چراغها نصبکرده است.
نمای جلو پژو 301
سپر جلوی پژو 301 جدید، حجیمتر از نسل گذشتهٔ آن است و این موضوع ظاهر تهاجمیتری به خودرو میبخشد. این روند افزایش حجم، روی کاپوت خودرو نیز ادامه پیداکرده است؛ خطوط روی کاپوت و انحناهای روی آن بهگونهای طراحیشدهاند که ظاهری عضلانی به خودرو میبخشند. فرم چراغهای این خودرو نیز تغییراتی به خود دیده است و با انحنایی که به بخش پایین آنها اضافهشده، طراحی پژو 301 بیشازپیش به سدان لوکس پژو 508 نزدیک شده است.
نمای جانبی پژو 301
در نمای جانبی پژو 301 نیز شاهد خطوط عضلانی هستیم؛ یکی از این خطوط از بالای دستگیرهٔ درها عبور کرده است، این خط در بخش عقب خودرو تا لبهٔ چراغها امتداد پیداکرده و در بخش جلو نیز به قوس چرخ نزدیک شده است. اما خط دوم که نزدیک به کف خودرو است؛ تقعر قابلتوجهی روی درها ایجاد کرده است. روی قوس چرخها نیز شاهد خطوط برجستهای هستیم.
نمای پشت
لبهٔ کاپوت عقب پژو 301 کمی به سمت بالا کشیده شده و ظاهر جذابی به خودرو بخشیده است. پژو سپر عقب خودرو را نیز بهگونهای طراحی کرده است که حجیم به نظر برسد. اما نکتهٔ جالبتوجه در نمای عقب خودرو که نسبت به نسل پیشینش بهصورت قابلتوجهی دچار تغییر شده است. این چراغها اکنون کشیدهتر شده و ظاهری سهبعدی به خود گرفتهاند، ضمن آنکه طراحی آنها بسیار جذابتر از نسل قبل شده است.
نمای داخلی
نمای داخلی پژو 301 طراحی ساده و درعینحال مدرنی دارد. بخش عمدهای از قسمت بالای داشبورد را سطح نسبتاً مسطحی تشکیل میدهد؛ اما در سمت راننده، شاهد یک برآمدگی هستیم که درون خود، کیلومتر شمار، سرعتسنج و نمایشگری را در برگرفته است که اطلاعات سفر را به نمایش میگذارد. در بخشهایی از نمای جلوی داشبورد به همراه دستگیرهٔ درها، از سطوحی به رنگ مشکی براق استفادهشده است.
غربیلک فرمان
غربیلک فرمان پژو 301 ظاهری اسپرت دارد و بخش پایین آن مسطح و به رنگ مشکی براق است. کنسول میانی خودرو کوچک است و تنها یک جای لیوان را در کنار دندهٔ خودرو، در خود جایداده است. بخش میانی داشبورد نیز نمایشگر لمسی ۷ اینچی خودرو را میزبانی میکند.
صندلی
صندلیهای ردیف عقب پژو 301 ، امکان تا شدن با نسبت ۶۰/۴۰ را دارا هستند. صندوق بار خودرو، فضایی به حجم ۶۴۰ لیتر در اختیار راننده قرار میدهد؛ این حجم با تاکرده صندلیها به بیش از ۱۳۳۰ لیتر میرسد، ضمن آنکه زیر هیئترئیسه صندوق بار نیز فضایی به حجم ۵۰۶ لیتر در دسترس است.
شیک و باوقار
پژو 301 در عین اینکه طراحی سادهای دارد، اما با الگو گرفتن از برادر بزرگتر خود، اکنون ظاهری شیک و باوقار دارد و باوجود بدنهٔ کوچک، خود را بهعنوان محصولی قدرتمند با امکانات رفاهی متعدد معرفی میکند. درصورتیکه ایرانخودرو نسخهٔ فیسلیفت پژو 301 را به بازار وارد کند، قطعاً این خودرو در بخش طراحی در برابر رقبای نامتناسب چینی و ایرانی خود حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.
آپشن های
پژو 301 از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی بهره میبرد که از بین آنها میتوان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکنندهٔ سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، دوربین دندهعقب، سیستم پایش فشار تایرها و روشن شدن خودکار چراغهای خطر حین ترمز گیریهای شدید اشاره کرد.
سیستم سرگرمی پژو 301 شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB،AUX و بلوتوث است، سیستم موقعیتیابی سهبعدی TomTom و سازگاری با پلتفرمهای Apple CarPlay،Android Auto و MirrorLink ازجملهٔ قابلیتهای دیگری است که پژو برای سیستم سرگرمی خودروی پژو 301 در نظر گرفته است.
301 شاید بهخوبی سدان های کرهای مجهز نباشد، اما امکانات تعبیهشده در این خودرو میتواند نیازهای قشر عمدهای از خانوادهها را تأمین کند.
سیستم ایمنی
شرکت پژو نسخهٔ فیسلیفتشده سدان خود را به مجموعهای متنوع از سامانههای ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلابهای ISOFIX برای نصب صندلیهای ویژهٔ کودک و درنهایت کمربند ایمنی سه مرحلهای برای سرنشینان عقب مجهز کرده است. پژو 301 از چهار کیسهٔ هوای ایمنی بهره میبرد؛ دو کیسهٔ هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبهرو بر عهدهدارند. کیسههای هوای جانبی نیز از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت میکنند.
آزمون ایمنی
پژو 301 در آزمونهای سال ۲۰۱۴ مؤسسهٔ Euro NCAP موفق به کسب سه ستارهٔ ایمنی شده است که نتیجهٔ چندان خوبی به شمار نمیرود؛ نمرههای کسبشده توسط این خودرو در آزمون یادشده بدین شرح است:
- محافظت از سرنشینان بزرگسال: ۷۱٪
- محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۵٪
- محافظت از عابران پیاده: ۵۴٪
- سامانههای ایمنی و کمکی راننده: ۳۳٪
همانطور که ملاحظه میکنید، این خودرو بخش عمدهای از نمرههای خود را در بخشهای سامانههای ایمنی و کمکی راننده و محافظت از عابران پیاده ازدستداده است و شاید بتوان توجیه نمرات ضعیف در بخشهای یادشده را بازهٔ قیمتی این خودرو دانست؛ البته باید توجه کرد که این نتایج ذکرشده به نسل پیشین پژو 301 تعلق دارد و هنوز نسخهٔ فیسلیفتشدهٔ آن موردبررسی قرار نگرفته است. بااینحال پیشبینی تغییر عمدهای در نتایج آزمون تصادف این خودرو نمیرود.
نسخه فیس لیفت
نسخهٔ فیسلیفتشدهٔ پژو 301 هنوز وارد بازارهای جهانی نشده و پژو نیز در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص زمان عرضهٔ خودروی یادشده منتشر نکرده است؛ بنابراین در این بخش، اطلاعاتی در مورد تجربهٔ رانندگی مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ پژو 301 در اختیار شما خواهیم گذاشت.
پژو 301 بهراحتی از پس پیچها برمیآید و پایداری آن حین گذر از چنین مسیرهایی بسیار مناسب است. چسبندگی لاستیکهای خودرو به سطح جاده نیز بسیار خوب است. عملکرد فرمان خودرو، همانطور که از خودرویی در این کلاس انتظار میرود، مانند خودروهای اسپرت تندوتیز نیست.
صدای داخل اتاق
سیستم تعلیق پژو 301 نیز عملکرد قابل قبولی درزمینهٔ خنثیسازی ناهمواریهای روی جاده ایفا میکند و تجربهٔ سواری راحتی برای سرنشینان خودرو به ارمغان میآورد. خودرو حین حرکت در جادههای ناهموار نیز صدای چندان آزاردهندهای به داخل اتاقک انتقال نمیدهد.
بهطورکلی پژو 301 توانایی ارائهٔ تجربهٔ آرام و راحت سواری خوبی در کلاس خود دارد و مالکان این خودرو، سواری آن را نرم و دلنشین عنوان کردهاند.