پژو 2008
مشخصات فنی پژو 2008
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | پژو 2008 اتوماتیک 1396-1398 |
کلاس بدنه | کراس اور |
کلاس اتومبیل | C Segmnet |
وزن | 1280 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 195/60 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 195/60 R 16 |
حجم موتور | 1600 cc |
نوع موتور | بنزینی دارای توربو |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور پاشش مستقیم |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 163 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 240 نیوتون متر در 4100 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 101.875 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | ABS – EBA |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | مستقل |
تعلیق جلو | مگ فرسون |
تعلیق عقب | اکسل یک تکه |
کمک فنرهای جلو | |
کمک فنرهای عقب | |
نوع سیستم فرمان | برقی |
حداکثر سرعت | 220 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 8.3 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 9.8 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 4.9 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 6.7 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | راننده / سرنشین جلو / پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ESP – EBA |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | ایموبلایزر |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | فرمان برقی |
نوع غربیلک | |
سیستمهای تهویه مطبوع | تهویه اتوماتیک دوگانه |
سیستم صوتی و تصویری | 6 بلندگو |
سیستمهای مولتی مدیا | صفحه نمایش 7 اینچی-usb-بلوتوث |
سیستم صندلیهای جلو | دستی |
سیستم صندلیهای عقب | تاشو |
سیستم آیینه ها | آینه های تاشو برقی |
سیستم شیشه ها | 4 شیشه اتوماتیک برقی-برف پاککن اتوماتیک |
سیستم های سقف | |
سیستم روشنایی جلو | خاموش و روشن شدن اتوماتیک |
سیستم روشنایی عقب | |
سنسورهای پیش فعال | TPMS |
سیستم های کمک رانندگی | سنسور و دوربین دنده عقب |
پژو 2008
پژو 2008 مدل ۲۰۱۷ در ۸ نسخه مختلف تولید میشود که به دودستهٔ بنزینی و دیزلی تقسیم میشوند. ۳ نسخه از پژو ۲۰۰۸ دیزلی و ۵ نسخهٔ دیگر بنزینی هستند. نسخههای دیزلی پژو 2008 توان خروجی ۷۵ تا ۱۲۰ اسب بخار دارند؛ اما انواع بنزینی پژو 2008 همگی از پیشرانههای PureTech با حجم ۱۲۰۰ سیسی بهره میبرند. بااینحال طبق گفتهٔ مسئولین ایرانخودرو، این کراساور با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری مشابه با نمونهٔ بهکاررفته در پژو ۵۰۸ به بازار عرضه میشود.
مدل بنزینی پژو 2008
در این مطلب به بررسی نمونههای بنزینی میپردازیم؛ زیرا در ایران طبق روال بازار، انواع خودروی سواری (سدان، هاچ بک و شاسیبلندها) بنزین یا گازسوز هستند و استفاده از خودروهای سواری دیزلی با توجه به کیفیت سوخت عرضهشده در جایگاهها، هنوز آغاز نشده است. خودروهای بنزینی پژو 2008 در سه نسخهٔ مجهز به پیشرانههای سه سیلندر و ۱۲ سوپاپ Puretech تولید و عرضه میشوند که در تجهیز به توربوشارژر و توان خروجی تفاوت دارند.
پژو 2008 باقدرت ۸۲ اسب بخار
نسخهٔ پایهٔ پژو 2008 ، دارای پیشرانهٔ تنفس طبیعی با توان خروجی ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. این خودرو دارای دو جعبهدندهٔ خودکار و دستی است که هر دو ۵ سرعتِ هستند. برای افرادی که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت اندک هستند، نسخهٔ پایهٔ ۲۰۰۸ یکی از گزینههای مطلوب در بازارهای جهان است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر نسخهٔ مجهز به جعبهدندهٔ دستی و خودکار کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که آمار فوقالعادهای است و با باک پر میتوانید مسافتی نزدیک ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنید.
پژو 2008 باقدرت ۱۱۰ اسب بخار
نسخهٔ ۱۱۰ اسب بخاری پژو 2008 از پیشرانهٔ مجهز به توربو شارژ استفاده میکند و به همین دلیل توان خروجی بیشتری از نمونهٔ قبلی دارد. نهایت توان خروجی ۱۱۰ اسب بخاری این خودرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه به دست میآید. گشتاور این نسخه ۲۰۵ نیوتنمتر در دور ۱۵۰۰ دور در دقیقه است. در این نسخه از کراساور ۲۰۰۸ نیز امکان استفاده از جعبهدندههای خودکار و دستی موجود است. اما نکتهٔ جالب در خصوص پیشرانهٔ مذکور، مصرف سوخت پایینتر آن نسبت به نمونهٔ مجهز به پیشرانهٔ ۸۲ اسب بخاری است. مصرف سوخت کمتر از ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، خبر از تبحر بالای گروه خودروسازی پژو سیتروئن در ساخت خودروهای بهینه میدهد.
پژو 2008 باقدرت ۱۳۰ اسب بخار
اما پژو نسخهٔ دیگری از ۲۰۰۸ نیز عرضه میکند که از پیشرانهٔ ۱۲۰۰ سیسی مجهز به توربوشارژر (همانند نسخهٔ ۱۱ اسب بخاری) بهره میبرد که اکنون بهواسطهٔ بهینهسازیهای در سیستم توربو شارژ، گشتاور و توان خروجی بیشتری نسبت به سایر مدلهای این خودرو دارد. این نسخه از پژو 2008 با گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه و توان خروجی ۱۳۰ اسب بخار، میتواند در ۹.۳ ثانیه از سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. بااینحال برخلاف سایر مدلهای ۲۰۰۸، قدرتمندترین نسخهٔ کراساور پژو تنها با جعبهدندهٔ دستی عرضه میشود. مصرف سوخت شهر ۶، بزرگراه ۴.۱ و سیکل ترکیبی ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر ویژگیهای این نسخه است.
پژو 2008 با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TVI و THP
نوع ۱.۶ لیتری پژو 2008 در نسخهٔ TVI با تنفس طبیعی و در نسخهٔ THP مجهز به توربوشارژر است. قدرت نمونهٔ TVI برابر با ۱۲۰ اسب بخار است و با جعبهدندهٔ دستی حدود ۱۰ ثانیه طول میکشد تا بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ درحالیکه نوع THP به لطف استفاده از توربوشارژر، ۱۶۵ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفرتا صد کیلومتر بر ساعت ۹ ثانیه فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت پژو 2008 با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TVI حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ اما در مدل مجهز به توربو شارژ، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
المان هایی از برادر کوچک خود
پژو 2008 از المانهای طراحی برادر کوچکتر خود، پژو ۲۰۸ بهره گرفته است. البته این خودرو بااینکه در کلاس بدنهٔ کراس اوور قرار دارد؛ اما تفاوت چندانی در وزن بدنه با هاچ بک ۲۰۸ ندارد. بدنهٔ سبک ۲۰۰۸، استفاده از پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری PureTech را منطقی ساخته است.
هرچند پژو 2008 در کلاس بدنهٔ کراساور قرار میگیرد؛ اما طراحی عضلانی آن باعث شده است خود را خودروی شاسیبلند و جاداری معرفی کند؛ این نشان از طراحی هوشمندانهٔ پژو دارد. پژو در سالهای اخیر تغییرات عمدهای در بخش طراحی خودروهای خود ایجاد کرده است که ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ نیز از همین روند پیروی میکند.
محصولی جذاب
پژو 2008 از خطوط طراحی قوسی و عضلانی بهره میبرد تا خود را بهعنوان محصولی جذاب و اسپرت معرفی کند. جلوپنجرهٔ این خودرو نسبت به طراحی قبلی افزایش اندازه تجربه کرده و ظاهر زیبایی در بخش جلوی خودرو به ارمغان آورده است. این تغییر در طراحیهای جدید هیوندای کیا و در محصولات ۲۰۱۶ این شرکتها نیز مشاهدهشده است.
برجستگیهایی کاپوت، به همراه فرورفتگی درب پشت این خودرو نمای بسیار زیبایی به آن میدهد. چراغهای قوسی به همراه فرورفتگی در بخش میانی آنها، اکنون به امضای استودیوی طراحی پژو تبدیلشده است. زههای مشکی دورتادور خودرو بهخصوص در زیر درها، سپر و گلگیر نمای خارجی را جذابتر کرده است. سپر جلو به همراه ورودی عظیم هوا نیز بخش جلوی خودرو را بیشازپیش جذابتر کرده است.
اتاق
در اتاقک خودرو اولین چیزی که توجه افراد را به خود جلب میکند، طراحی زیبای داشبورد است. نورپردازی آبیرنگ دور نشانگرهای وضعیت سرعت و دور موتور، فرمان حجیم و طراحی سادهٔ داشبورد و کنسول وسط باعث میشوند تلاش پژو برای اسپرت نشان دادن پژو 2008 بیشازپیش مشهود باشد.
فضای اتاقک ازلحاظ حجم برای سرنشینان مناسب است و فضای خوبی برای آنها تعبیهشده است. پژو 2008 را ازلحاظ فضای داخلی میتوان مناسب برای جوانان و خانوادههای کمجمعیت دانست. بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و حدود ۴۱۰ لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی سرنشینان عقب، این حجم تا ۹۱۷ لیتر افزایش مییابد.
رنگ بندی
پژو 2008 در ۹ رنگ متفاوت عرضه میشود. طراحی جذاب و هیجانی در بخش بدنه و اتاقک باعث شده است با خودرویی بهروز و مناسب برای اقشار جوان روبهرو باشیم. ۲۰۰۸ در بازار داخلی مملو از خودروهای چینی با طراحیهای کسلکننده و نامتناسب، میتواند بهخوبی بدرخشد.
پژو 2008 مدل ۲۰۱۷ از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی استفاده میکند. این امکانات به دو بخش تقسیم میشوند؛ برخی از آنها در تمامی تیپهای پژو 2008 ارائه میشود. این امکانات عبارتاند از کروز کنترل، صندلی الکترونیکی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، سوکت برق ۱۲ ولتی، پورتهای USB و ۳.۵ میلیمتری، بلوتوث، ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگی در روز.
آپشن های
اما دیگر امکانات رفاهی پژو 2008 که برای برخی از تیپهای این خودرو بهصورت سفارشی ارائه میشوند، عبارتاند از دوربین عقب، سیستم تهویه خودکار، آینه با گرمکن برقی، شیشهٔ دودی، سیستم ناوبری، صفحهنمایش لمسی، صندلیهای تمام چرم، سیستم کمکی پارک، بالابر خودکار پنجرهها، نورپردازی الایدی اتاقک و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین.
ایمنی
موسسه آزمون تصادف اتحادیه اروپا هنوز اطلاعاتی در مورد ایمنی پژو 2008 مدل ۲۰۱۷ اعلام نکرده است؛ اما نسخهٔ قبلی این خودرو در سال ۲۰۱۳ توانست ۵ ستاره ایمنی از این مؤسسه دریافت کند. کراساور پژو ۲۰۰۸ در تجهیزات ایمنی از سامانههای کمکی راننده ABS، EBFD،EBA استفاده کرده است و میتوان در این بخش به فقدان TCS اشاره کرد که میتواند از نقاط ضعف یک کراس اوور به شمار برود.
پژو 2008 امکانات ایمنی دیگری اعم از ایربگهای کنسول جلو، ایربگهای کناری برای سرنشینان جلو و عقب، قلاب ISOFIX، حسگر نشانگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر دارد.
کراس اوور چابک
پژو 2008 را میتوان کراس اوور چابک دانست که البته این موضوع تنها در انواع مجهز به پیشرانههای توربو شارژ ۱۱۰ تا ۱۶۵ اسب بخار احساس میشود. ۲۰۰۸ از فرمان نرمی برخوردار است؛ اما عملکرد این بخش در مسیرهای ناهموار و آفرود افت محسوسی خواهد داشت. سیستم تعلیق این خودروی شاسیبلند شهری را نمیتوان با انواع مطرح SUV بازار اعم از سانتافه مقایسه کرد، اما این بدین معنا نیست که با سواری خشک و خستهکنندهای روبهرو هستید.
پژو 2008 با توجه به ذات اسپرت خود به سیستم تعلیق بهینهشده برای بهبود فرمانپذیری و رانندگی شهری مجهز شده است که این موضوع باعث میشود در جادههای ناهموار تا حدودی از راحتی سرنشینان کاسته شود. بااینحال در کاربری اصلی این خودرو (رانندگی شهری)، تجربهٔ خوب و راحتی برای سرنشینان به ارمغان خواهد آمد.
هرچند استفاده از بدنهٔ سبک این ذهنیت را به وجود میآورد که ۲۰۰۸ از چسبندگی نامناسبی برخوردار است؛ اما پس از رانندگی با این خودرو عملکرد حرکتی و فرمانپذیری آن شمارا شگفتزده خواهد کرد.
شباهت با نیسان جوک
درنهایت باید گفت تجربهٔ سواری با پژو 2008 شباهت زیادی به نیسان جوک و ذات اسپرت این خودرو دارد؛ البته اگر به دنبال خودرویی با سواری آرام و راحت هستید، رنو کپچر گزینهٔ بهتری خواهد بود. اگر برای رفتوآمدهای درونشهری به همراه چند سفر در سال به دنبال خودرویی جادار و جذاب هستید، ۲۰۰۸ محصولی مناسب است که نمیتوان روی قابلیتهای آفرود آن در خارج شهر و مناطق کوهستانی حساب باز کرد.