هایما S5
مشخصات فنی هایما S5
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | هایما اس 5 1500 توربو 1396-1398 |
کلاس بدنه | کراس اور |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1435 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/60 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/60 R 17 |
حجم موتور | 1497 cc |
نوع موتور | بنزینی دارای توربو |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 60 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 161 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 223 نیوتن متر در 1800 تا 4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 107.5 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
تعداد دنده (جلو) | |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | چهار چرخ دیسکی ABS چهار کاناله |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | مستقل |
تعلیق جلو | |
تعلیق عقب | |
کمک فنرهای جلو | |
کمک فنرهای عقب | |
نوع سیستم فرمان | هیدرولیک |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | |
مصرف سوخت شهری | |
مصرف سوخت جاده ایی | |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو ، جانبی و پرده ای ( مجموعا 6 عدد ) |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم ترمز ضد قفل(ABS) ، سیستم کمک ترمز (BAS) ، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز(EBD)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی(ESP)، سیستم کنترل کشش(TCS) |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید / قفل کودک درب های عقب، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب 3 نقطه ای، ایموبلایزر، چراغ ترمز سوم بالا، قفل مرکزی، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن درب ها، اخطار باز بودن کمربند، امکان خروج از صندوق، عقب در مواقع اضطراری، |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | هیدرولیکی، کلید های کنترلی روی فرمان (MFC ) |
نوع غربیلک | دارای روکش چرمی + دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | 4عدد بلندگو و 2عدد تیوتر، آنتن طرح باله کوسه، تنظیم کننده صدا با سرعت |
سیستمهای مولتی مدیا | صفحه نمایش لمسی 7 اینچی دارای پورت USB و GPS، کارت SD و بلوتوث، |
سیستم صندلیهای جلو | صندلی های چرمی / صندلی راننده6 حرکته برقی و صندلی شاگرد 4 حرکته برقی |
سیستم صندلیهای عقب | صندلی عقب تاشو دوتکه / ایزوفیکس |
سیستم آیینه ها | آیینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار دارای راهنما(LED) |
سیستم شیشه ها | جلو و عقب برقی + قفل کودک / برف پاک کن شیشه عقب |
سیستم های سقف | سان روف برقی |
سیستم روشنایی جلو | دارای چراغ روز ، مه شکن جلو / تنظیم ارتفاع چراغ ها جلو از داخل |
سیستم روشنایی عقب | دارای مه شکن عقب |
سنسورهای پیش فعال | نمایش میزان باد لاستیک (TPMS) / کامپیوتر سفری |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل / سنسور دنده عقب، دوربین 360 درجه |
هایما S5
تأثیرپذیری هایما از تولیدات مزدا طبیعی است و این موضوع در نمای روبروی هایما S5 دیده میشود. حتی نامگذاری این خودرو هم، بیشباهت با کراساور مزدا CX-5 نیست. جدیدترین محصول هایما، در فرم کلی بدنه، تا حدودی جذاب و زیبا به نظر میرسد، اما به شکل اغراقآمیزی با ادوات بزرگ در چراغها، سپر و جلوپنجره، سعی در بزرگنمایی خود دارد. حالت تهاجمی و اسپرت در چراغها دیده میشود و نواری باریک در قسمت بالای آن، سبک طراحی چشم وابرو (اصطلاحاً چشم عقابی) به بیننده القا میکند.
فرم جلو پنجره
فرم کلی جلوپنجره در اکثر محصولات هایما، تکراری است و تا حدودی بیارتباط با دیگر اجزاء بدنه دیده میشود، هرچند که به دلیل استفاده از فلز براق کروم، جذابیت خاصی دارد و همراه با خط بالایی در امتداد لوگو، در راستای لبهٔ کاپوت و خط چراغها، قرارگرفته است.
سپر جلو
تقریباً نیمی از سپر جلوی S5 را پلاستیک سیاهرنگ تشکیل میدهد که البته در کراساورهای اقتصادی دنیا، امری طبیعی است، اما تعدد چراغها در این قسمت، عجیب به نظر میرسد و بهنوعی سردرگمی طراح هایما را نشان میدهد. مشخص نیست، چرا باوجود چراغهای بزرگ اصلی، دودسته روشنایی مربوط به روشنایی روز (Daylight) و مه شکن بهصورت جداگانه و باحالتی نسبتاً بیربط با یکدیگر، در طرفین سپر قرار دادهشدهاند.
خطوط حجم دهندهٔ روی سپر و کاپوت جلو هم، هرچند افزایشدهندهٔ حس اسپرت هایما S5 هستند، کمی شلوغ و ناهماهنگ با دیگر اجزا به چشم میخورند. درمجموع، میتوان به طراحی نمای روبروی S5، باکمی ارفاق نمرهٔ قبولی داد و انتظار داشت برای خریدار ایرانی، جذابیت داشته باشد.
نمای جانبی
از نمای بغل و پشت، هایما S5 بهشدت تأثیر گرفته از نسل جدید هیوندای توسان است. فرم کلی شیشههای جانبی و خصوصاً طرح مثلثی در عقب، کاملاً از توسان تقلیدشده و حتی در قسمت رکابهای زیر در هم، دارای قسمتی خاکستریرنگ، در میان فریم پلاستیکی است، هرچند که این محصول ازنظر سایز بدنه، بهوضوح کوچکتر از توسان ارزیابی میشود.
رینگ ها
این خودرو با دو مدل رینگ ۱۶ و ۱۷ اینچ عرضه میشود که احتمالاً با چرخهای بزرگتر، وارد ایران خواهد شد. نمونهٔ ۱۶ اینچ، مشابه چرخهای بسترن B30 و با طرح پنج پر دوگانه، اما مدل ۱۷ اینچی، پنجبر مورب و بسیار شبیه به رینگهای هیوندای توسان جدید است. میتوان گفت، خطوط حجم دهندهٔ روی درها که از چراغ عقب تا امتداد دستگیرهها کشیده شدهاند و تا نزدیکی رکاب ادامهدارند، هماهنگی خوبی با دیگر اجزا نشان میدهند و نمای جانبی را، جذاب و مدرن کردهاند. ریل باربند و اسپویلر عقب، همراه با آنتن کوسهای، دیگر نکات مثبت در طراحی این بخش هستند.
نمای پشت
حتی، علاقهمندان غیرحرفهای و کم سن و سال صنعت خودرو هم، متوجه کپیبرداری نمای عقب هایما S5 از هیوندای توسان خواهند شد. هرچند که طراح این مدل، با بزرگگردن چراغ عقب و کشیدن آن به سمت نمای جانبی، سعی در هماهنگ کردن پشت خودرو با چراغ جلو کرده است. سفید بودن نیمهٔ پایینی کاسهچراغ عقب هم، الگوبرداری واضحی از محصولات هیوندای است.
البته نباید، خطوط مورب و طرح نیمدایرهٔ بدنه در این قسمت را نادیده گرفت که هماهنگ بافرم چراغها و انحنای شیشهٔ عقب، زیبایی هایما S5 را افزایش دادهاند، از سویی دیگر، فقدان دستگیره روی لبهٔ پایین صندوق، احتمالاً باز کردن در عقب را برای خانمها و افراد کوتاهقد، مشکل خواهد کرد. مثل سپر جلو، در عقب هم نیمی از سپر پلاستیکی و سیاهرنگ است، اما در این نما، ترکیب سادهتر و چشمنوازتری دیده میشود.
دید خوب به طراحی هایما S5
درمجموع، با توجه به چینی بودن هایما S5 و بازهٔ قیمتی که امیدواریم اقتصادی باشد، میتوان با دیدی خوشبینانه به طراحی این خودرو نمرهٔ قبولی داد. ابعاد S5 شامل طول ۴۳۵۸ میلیمتر با عرض ۱۸۲۳ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۶۳۰ میلیمتر است که بافاصله محورهای ۲۶۳۰ میلیمتر ارائه میشود.
طراحی داخلی
با ورود به هایما S5، متوجه تفاوت آن با دیگر کراساورهای چینی بازار میشویم. طرح داشبورد و ادوات مربوطه، هماهنگی جالبی دارند و بافرم V، چشمنواز به نظر میرسند. نمایشگر ۷ اینچی، بالای داشبورد قرار دارد و البته، راننده برای دسترسی به آن، با مشکل مواجه خواهد بود. کلیدهای متعددی زیر مجرای هوای تهویه مطبوع دیده میشود که به زیبایی اتاقک لطمه میزند، شکاف ورودی CD هم کاملاً توی ذوق میزند و از سر ناچاری بنا به مکان نمایشگر، روبروی سرنشینان قرارگرفته است. کلیدهای گردان مربوط به تهویه مطبوع با نمایشگری بسیار کوچک همراه شدهاند که حس خودروهای ارزانقیمت را القا میکند.
نکات مثبت
از نکات مثبت در فضای داخلی S5، ارگونومی خوب صندلیها و مواد قابلقبول بهکاررفته در آنها است. از سویی دیگر، جنس پلاستیک داشبورد هم، هرچند سخت اما بیکیفیت نیست و در کنار پوشش چرم مصنوعی فرمان، بهتر از بعضی خودروهای چینی بازار ایران ارزیابی میشود. پنل پشت فرمان هم، جذابیت قابلقبولی دارد و با طرح سیلندری یکپارچه ارائه میشود.
نمایشگر
یک نمایشگر TFT، فضای میان عقربههای سرعتسنج و دور موتور را پر میکند که میزان مصرف سوخت، کیلومتر کارکرد و هشدارهای مختلف را اطلاعرسانی خواهد کرد. پوشش صندلیها و تودریها، دورنگ هستند که باوجود چرم مصنوعی در پیرامون دستگیرهها، حس خوبی به سرنشینان میدهد.
یک کراس اور کوچک
هایما S5، یک کراساور سایز کوچک است و به همین دلیل، چندان جادار و راحت نیست. هرچند که فرم چراغهای جلو و سبک طراحی بدنهٔ این خودرو، ممکن است بیننده را بهاشتباه بیندازد که با محصولی بهاندازهٔ کیا اسپورتیج یا جک S5 روبرو است. بااینحال، فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و با توجه به عرض کم خودرو، نفر پنجم در صندلی عقب، راحتی قابلقبولی نخواهد داشت. صندوق بار هایما S5، تنها ۳۲۰ لیتر است که در مقایسه با فضای ۴۰۰ لیتری ۲۰۶ صندوقدار و ۵۰۰ لیتر حجم مفید در تندر ۹۰، ناکافی به نظر میرسد، البته میتوان از قابلیت جمع شدن صندلیهای عقب استفاده کرد و فضای بار هایما S5 را افزایش داد.
عرضه در دو مدل
پیشتر اشاره شد که هایما S5 با دو پیشرانهٔ متفاوت عرضه میشود که نوع ضعیفتر، مخصوص بازار چین و نمونهٔ توربو شارژ، جهت صادرات در نظر گرفتهشده است. با توجه به اینکه عملکرد مدیران ایرانخودرو، هرگز قابل پیشبینی نخواهد بود، در ادامهٔ مطلب به بررسی نسخههای مختلف هایما S5 میپردازیم، چراکه ممکن است مدل استاندارد این خودرو هم به ایران وارد شود.
مزدا، مالک ۴۹ درصد از سهام هایما است، این شایعه شنیده میشود که پیشرانههای هایما ساخت مزدا هستند، اما در سایت رسمی این خودروساز چینی، به چنین نکتهای اشاره نشده است و صرفاً میتوان نتیجه گرفت، فناوری پیشرانههای مزدا، در اختیار هایما قرارگرفته باشد.
مدل استاندارد
مدل استاندارد S5 دارای پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که قدرت ۱۲۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. گشتاور این مدل، ۱۶۰ نیوتنمتر است و از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود. این مدل، فقط با جعبهدنده دستی ۵ سرعتِ عرضه میشود و با وزن خالص ۱۳۵۰ کیلوگرم، میتوان زمان صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۴ ثانیه برای آن تصور کرد. سایت رسمی هایما، میانگین مصرف سوخت S5 با پیشرانه ۱.۶ لیتر ۱۲۰ اسب بخار، حدود ۷.۵ لیتر اعلام کرده است که هماهنگ با استاندارد یورو ۴ خواهد بود.
مدل دوم
نمونهٔ دیگری از S5 که پیشفروش آن بهزودی آغاز میشود، پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو شارژ باقدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۲۳ نیوتنمتر دارد که بنا به ادعای ایرانخودرو، نهایت قدرت از دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و بیشترین گشتاور از دور موتور ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل خواهد شد. این محصول، چند ماه پیش در کشور فیلیپین عرضه شد و در آزمونهایی با بنزین استاندارد این کشور، در زمان ۱۲.۵ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید.
میانگین مصرف سوخت S5 توربو هم، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوانشده که مطابق استاندارد یورو ۵ است. نهایت سرعت این مدل، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. S5 توربو با جعبهدندههای دستی و خودکار CVT در بازار جهانی حضور دارد، اما فعلاً قرار است نمونهٔ خودکار در ایران پیشفروش میشود. از سویی دیگر، هیچ مدلی از هایما S5، دارای سیستم چهارچرخ محرک نخواهد بود و صرفاً بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه خواهد شد.
ایران خودرو
ایرانخودرو، مدعی است هایما S5 با آپشنهای نسبتاً کامل و فراتر از دیگر کراساورهای چینی وارد ایران خواهد شد. از امکانات S5 توربو، میتوان به تهویه مطبوع خودکار، استارت دکمهای، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، درگاه USB، امکان اتصال تلفن همراه به سیستم سرگرمی و برقراری تماس با بلوتوث، ناوبری ماهوارهای، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه، آنتن کوسهای، پخشکنندهٔ DVD همراه با ۶ بلندگو، صندلی برقی ردیف جلو با امکان تنظیم در ۶ جهت برای راننده و چهار جهت برای سرنشین کنار و شیشههای برقی چهارگانه اشاره کرد.
حضور در ایران
هایما S5 ورودی به ایران، رینگهای اسپرت آلومینیوم ۱۷ اینچ با لاستیکهایی به پهنای ۲۱۵ میلیمتر خواهد داشت، ضمن اینکه دارای ریل باربند، سانروف برقی، چراغهای LED روشنایی روز در جلو و همچنین نوار LED راهنما روی آینهبغل و داخل چراغ عقب خواهد بود. برای آینههای بغل، گرمکن داخلی پیشبینیشده است و میتوان ارتفاع نور چراغهای جلو را تنظیم کرد. کروز کنترل، در فهرست آپشنهای S5 تولید چین دیده میشود، اما در سایت ایرانخودرو، اشارهای به وجود آن نشده است.
ایمنی
طبق معمول خودروهای چینی واردشده به ایران، هایما S5 توربو هم دارای ۵ ستارهٔ ایمنی از بنیاد آزمون تصادفات چین (C-NCAP) است. این موضوع، با توجه به ناشناخته بودن پلتفرم این خودرو و بینتیجه ماندن تلاش ما برای دیدن فیلمی از آزمون تصادف هایما S5، نیازمند راستی آزمایی است و چندان قابل استناد نخواهد بود، هرچند که سایت اصلی هایما، بر این موضوع تأکید داشته و تقویت اتاق S5 با قطعات فولادی را توضیح داده است.
نکات مثبت
از نکات مثبت و بسیار مهم در S5 توربو، حضور ۶ کیسهٔ هوای ایمنی بهصورت چهار ایربگ اصلی و دو نمونهٔ پردهای در طرفین اتاقک است. کمربندهای پیش کشنده جلو با امکان تنظیم ارتفاع و کمربندهای ایمنی سهنقطهای عقب، ایزوفیکس برای اتصال گهواره کودک، قفل مرکزی، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل دربها پس از برخورد خودرو با مانع و نمایش میزان باد لاستیکها (TPMS) از امکانات ایمنی S5 توربو هستند.
دید فنی
از دیدگاه فنی،، هایما S5 جدید، مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کمک ترمز (BAS)، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، حفظ خودرو در سربالایی (HAS)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP) و فناوری کنترل کشش (TCS) است.
توربو
از دیدگاه مواد بهکاررفته در اتاقک و جذابیت ظاهری، میتوان S5 توربو را خودروی قابلقبولی دانست. خصوصاً در مقایسه با مدل بزرگتر (هایما S7) فضای داخلی بهتری برای S5 فراهمشده است. آپشنهای این خودرو هم، فراتر از انتظار جامعهٔ جهانی از یک محصول چینی به نظر میرسد چراکه، دید ۳۶۰ درجه، ۶ کیسهٔ هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESP) و بسیاری دیگر از امکانات این خودرو، معمولاً در یک خودروی چینی؛ جمع نمیشود.
موتور 1.5
پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو شارژ در هایما S5، جذابیت زیادی دارد، اما در آزمون شتابگیری، خارقالعاده عمل نمیکند و صرفاً میتوان گفت، کمی از رقبای دارای پیشرانهٔ استاندارد، سریعتر است. با توجه به نوع فناوری موجود در خودروهای توربو شارژ چینی (شبیه آنچه در جک S5 دیدهایم) و حضور یک گیربکس CVT در هایما، تأخیر توربو آزاردهنده است و قدرت اسمی ۱۶۰ اسب بخار، زمانی آزاد میشود که پیشرانه به دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه رسیده باشد.
مصرف سوخت و استهلاک بالا
در این حالت، مسلماً مصرف سوخت و استهلاک بالا در درازمدت، نصیب راننده خواهد شد، ضمن اینکه تخت گاز رانندگی کردن، منجر به تنشهایی در عملکرد پیشرانهٔ توربو (اصطلاحاً دکه زدن) خواهد بود. وزن هایما S5 توربو، حدود ۱۴۵۰ کیلوگرم است که عدد نسبتاً بالایی برای یک کراساور کوچک محسوب میشود.
رانندگی جوان پسند
هایما S5، از دیدگاه فنی؛ رانندگی جوانپسند و پرهیجانی ارائه نمیدهد، اما با توجه به سبک طراحی بدنه و نزدیک بودن چرخها به لبهٔ سپر (اورهنگ Overhang)، برای مانور نرم در شهر و پارک در کنار معابر، مناسب است. این موضوع، باوجود گیربکس CVT، بیشازپیش؛ نمود پیدا میکند و در رانندگی کم شتاب، آرامش مناسبی برای سرنشینان فراهم خواهد کرد. فرمان S5 هم، با توجه به اینکه هیدرولیک است و روی تایرهایی با پهنای نسبتاً زیاد ۲۱۵ میلیمتر عمل میکند، کمی سفت ارزیابیشده است و میتواند برای بانوان، ناراحتکننده باشد.
مناسب برای یک خانواده کم جمعیت
درمجموع، میتوان نتیجه گرفت که هایما S5 توربو، مناسب استفادهٔ یک خانوادهٔ کمجمعیت است و نمیتواند انتظارات یک رانندگی اسپرت را فراهم کند. فقدان سیستم دو دیفرانسیل، که در کلاس قیمتی این خودرو طبیعی است؛ امکان استفاده از آن برای طبیعتگردیهای سخت را کمرنگ میکند، هرچند که در سفرهای جادهای، آرام و کمصدا خواهد بود. شاید حساسترین نکته برای خریدار ایرانی یک خودروی چینی، قیمت نهائی باشد که البته با توجه به نامشخص بودن این موضوع بسیار مهم، نمیتوان دربارهٔ ارزش هایما S5 توربو، با توجه به تواناییهای آن؛ اظهارنظر کرد.