مازراتی گیبلی
مشخصات فنی مازراتی گیبلی
کشور تولید کننده | ایتالیا |
نام خودرو | مازراتی گیبلی 3000 توربو 2013-2020 |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | E Segment |
وزن | 1810 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 235/50 ZR 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 235/50 ZR 18 |
حجم موتور | 2979 cc |
نوع موتور | بنزینی دارای توربو |
تعداد سیلندرها | 6 |
تعداد سوپاپ ها | 24 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خورجینی V شکل |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ظرفیت باک | 80 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 326 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 500 نیوتن متر در 1750 الی 4500 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 109.4 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 8 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل عقب |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم توزیع الکترونیکی نرمز |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل |
تعلیق جلو | |
تعلیق عقب | |
کمک فنرهای جلو | کمک فنرهای هیدروپنوماتیکی |
کمک فنرهای عقب | کمک فنرهای هیدروپنوماتیکی |
نوع سیستم فرمان | دارای قدرت کمکی الکترو هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 263 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 5.4 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 17.7 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 9.3 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 13.5 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | راننده / سرنشین / پرده ای / جانبی برای عقب و جلو مجموعا 8 عدد |
سیستم های پایداری و کمک راننده | دارای سیستم ترمز ضد قفل EBD / ESP / ASR / TCS/ ABS |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر / دارای سیستم ورود به خودرو و روشن کردن آن بدون کلید / دارای دزدگیر با آژیر |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | سیستم فرمان حساس به سرعت / دارای دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان ( فرمان برقی به صورت سفارشی موجود است ) |
نوع غربیلک | 3 شاخ اسپرت |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل اتوماتیک دو گانه درجه حرارت / سنسور کنترل کیفیت و رطوبت هوای داخل کابین ( کنترل چهار گانه ی درجه حرارت به صورت سفرشی موجود است ) |
سیستم صوتی و تصویری | دارای نمایشگر با قابلیت پخش فرمت DVD و MP3 , بلوتوث/ مسیریاب / دارای درگاه AUX و USB و IPOD |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر برای سرنشینان عقب |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم برقی صندلی ها / سیستم یکپارچه ی حافظه داز صندلی ها, فرمان و آینه ها( گرمکن / سردکن / ماساژور و روکش چرم طبیعی برای صندلی ها به صورت سفارشی موجود است ) |
سیستم صندلیهای عقب | گرمکن / سردکن / ماساژور و روکش پرم طبیعی برای صندلی ها به صورت سفرشی موجود است. |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی آینه ها / دارای گرمکن |
سیستم شیشه ها | دارای شیشه های برقی به همراه قطع کن |
سیستم های سقف | دارای سانروف |
سیستم روشنایی جلو | دارای چراغ های زنون با قابلیت روشن و خاموش شدن به صورت خودکار AutoLight / دارای سیستم شست و شوی چراغ / دارای مه شکن (سیستم چرخش نور در پیچ ها به صورت سفارشی موجود است ) |
سیستم روشنایی عقب | چراغ های عقب از نوع LED طیفی / دارای مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور باران / کروز کنترل ( کروز کنترل هوشمند به صورت سفارشی موجود است ) |
سیستم های کمک رانندگی | دوربین عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع جهت دید بهتر |
مازراتی گیبلی
مازراتی گیبلی را از جهاتی میتوان با غذایی مقایسه کرد که وقت کافی برای تهیهٔ آن صرف نشده است. در همین حال که آش مازراتی کاملاً جا نیفتاده است، از مشتری خواسته میشود که صورتحساب بسیار بالایی را نیز برای آن بپردازد؛ به همین دلیل، شاید عدهای برای خرید چنین خودرویی، همچنان مقاومت نشان دهند. بااینحال، مازراتی گیبلی هر چه که باشد، برادر کوچکتر کواتروپورته است.
هدف بزرگ
بعد از دستبهدست شدن در میان مالکان مختلف و سرانجام فیات-کرایسلر، هنوز مازراتی چشمانداز مناسبی پیدا نکرده است. هدف این شرکت این است که تا سال ۲۰۱۵، با سه برابر کردن آمار فروش خود، خودروهای فروختهشده مازراتی را به میزان ۵۰ هزار دستگاه در سال برساند و البته بتواند نقش پورشه برای فولکسواگن را در ایتالیا و برای فیات بازی کند.
حرکت بدون وقفه
بنابراین، محصولات جدید مازراتی بدون وقفه برای ورود به بازار آماده میشوند. این برنامه تهاجمی، سال گذشته با طراحی دوباره کواتروپورته اسپورت آغاز شد و اکنون با گیبلی جدید ادامه مییابد که درواقع یک کواتروپورته اسپورت بافاصله محورهای کوچکتر است. بعداً یک شاسیبلند نیز با همین پلتفرم عرضه خواهد شد. شاید بهتر باشد که مهندسان مازراتی نفسی تازه کنند و روند توسعه این خودرو را آهستهتر دنبال کنند.
عجله
بسیاری از ویژگیهای گیبلی نشاندهنده عنصر «عجله» در مازراتی هستند. اولازهمه، نام مدل است؛ چیزی که احتمالاً بهصورت مصلحتی از طرح دو در و دو سرنشین جیوجارو بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳ گرفتهشده است. بهتر بود که نام این مدل، «کیالامی» انتخاب شود؛ زیرا این خودرو هم بهصورت ۲+۲ طراحیشده و یک کواتروپورته اسپورت بافاصله محورهای کوچکشده بود.
طراحی مازراتی گیبلی
البته مسئله نام این مدل، نمیتواند در مقابل ویژگیهای دیگر آن، چیز چندان مهمی باشد. مهمتر از همه، طراحی و استایلی است که روح طراحی در آن بهخوبی حس نمیشود. طرحهای قرمزرنگ داخل اتاقک بهخوبی خاطرات نسل قبلی کواتروپورته اسپورت را زنده میکند؛ ولی بااینحال، این طراحی سادهتر و سنگینتر اجراشده است. گیبلی، نسبت به بنز CLS یا آئودی A7، فاصله محورهای بزرگتری دارد، ولی هنوز هم در صندلیهای عقب با مشکل کمبود فضای پا مواجه است. صاحبان خودروهای ایتالیایی بیشتر اوقات از فضای ناکافی برای سرنشینان عقب شکایت داشتهاند و به نظر میرسد که گیبلی نیز همین راه را ادامه میدهد.
صندلی ها
یکی دیگر از مشکلات اتاقک گیبلی، صندلیهای جلوی آن است که با طراحی خود باعث میشوند که راننده بعد از یک ساعت پشت فرمان بودن، دچار گرفتگی عضلات در ناحیه پشت شود. چنین حالتی در آزمون این خودرو مشاهده شد. درهرحال، تصاویری که از اتاقک گیبلی میبینیم، راحتتر و دلپذیرتر ازآنچه در عمل تجربه میکنیم هستند.
طراحی داخلی
طراحی داخل اتاقک، چندان پیچیده نیست و چرم و تریم فیبر کربن در آن بهکاررفته است. صفحهنمایش 7 اینچی لمسی TFT کلید بسیاری از عملکردهای داخل اتاقک، ازجمله گرمکنهای صندلی و کنترل نور شیشه عقب را بهصورت دکمههای مجازی درآورده است. مانند تمام محصولات کرایسلر که از این صفحات لمسی کنترل کامل تجهیزات استفاده میکنند، ازجمله مدلهایی مانند دارت و گرند چروکی، مانیتورینگ سیستم راهبری دارای کلید زیبا و مفید “Where to” است. البته پردازنده آن، اندکی کُند است و نمایش بزرگنمایی در نقشه کمی زمان میبرد.
دلیل اینکه مازراتی از یک کنسول کنترل برای تجهیزات گیبلی استفاده نکرده بهدرستی مشخص نیست. مدلهای آئودی، مرسدس، لکسوس، بی ام و یا حتی مزدا نیز چنین کاری نکردهاند.
موتور
گیبلی دارای یک موتور ۳ لیتری دو توربو شارژ V6 است که از قطعات آلومینیومی «کوکومو» از کرایسلر در ایندیانای آمریکا ساختهشده است. این موتور باقدرت 404 اسب بخار، این خودروی ۲۱۰۰ کیلوگرمی را واقعاً تکان میدهد. گیبلی تا رسیدن بهسرعت ۶۰ مایل بر ساعت (۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت) تنها ۴/۷ ثانیه زمان لازم دارد و مسافت یکچهارم مایلی را در مدتزمان ۱۳/۴ ثانیه و با سرعت نهایی ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت طی میکند که برای خودرویی با این وزن، رکوردی کمسابقه است. در تستی که انجام شد، بالاترین سرعت ۲۸۱/۶ کیلومتر بر ساعت از گیبلی مشاهده شد.
گیربکس
اگر کنترل دستی سیستم گیربکس ۸ دنده خودکار ZG را با ردیف پدال شیفترهای بزرگ روی فرمان به دست بگیرید، عاشق سیستم پیشرانه گیبلی خواهید شد. البته تا وقتی حالت اسپورت را فعال نکنید، سیستم خودرو برای رسیدن به حالت تخت گاز و حداکثر دور موتور از تنظیمات صرفهجویی در مصرف سوخت استفاده میکند. در نظر داشته باشید که حالت اسپورت روی دنده هشتم قفل میکند و برای رانندگی روزمره در شهر مناسب نخواهد بود.
رقبا
درمجموع، باید گفت که برای اینکه خریداران خودرو، گیبلی ایتالیایی را به رقبای آلمانیاش ترجیح دهند، مازراتی میبایست کارهای بیشتری بر روی این مدل انجام دهد و در مدلهای آتی، به سبک ایتالیایی، توسعه گیبلی را دنبال کند.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهارچرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل آزمون: ۱۰۰۱۴۰ دلار (قیمت پایه: ۷۸۱۵۰ دلار)
- نوع موتور: دو توربو شارژِ با خنککننده داخلی V6، بدنهٔ و رویه آلومینیومی.
- گنجایش: 2979 سیسی.
- قدرت: 404 اسب بخار در 5۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۵۵۰/۴۶ نیوتنمتر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ دنده خودکار باحالت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۹۹۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۹۷ متر.
- عرض: ۱/۹۵ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۵ متر.
- وزن کلی: ۲۱۰۸ کیلوگرم.
آزمونهای سرعت:
- صفرتا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۷ ثانیه.
- صفرتا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۲ ثانیه.
- صفرتا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۱/۶ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۸ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۳/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۷ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۲۸۱/۶ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۷/۲۴ متر.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیطزیست امریکا:
۱۵/۷ لیتر در شهر و ۹/۴۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مصرف سوخت در آزمون:
۱۳/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.