لکسوس LX
مشخصات فنی لکسوس LX
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | لکسوس ال ایکس |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 2219 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 285/50 R 20 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 285/50 R 20 |
حجم موتور | 5663 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 8 |
تعداد سوپاپ ها | 32 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خورجینی V شکل |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 90 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 380 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 546 نیوتون متر در 3600 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 66.6 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو به همراه سیستم دستی ترمز پارک |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل |
تعلیق جلو | جناغی دوبل |
تعلیق عقب | سیستم چندگانه ( چند پیوندی ) |
کمک فنرهای جلو | کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع |
کمک فنرهای عقب | کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 220 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 7 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 19.6 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 13.1 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 16 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 9 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD , TRC , VSC |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی ، ریموت کنترل اخطار دهنده ، سیستم کلید ضد سرقت ، سیستم قفل و باز کردن درب ها و روشن شدن خودرو بدون کلید |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت ، دارای تنظیم برقی |
نوع غربیلک | 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک جلو و عقب مجزا ، کانالهای تهویه هوا بر روی کنسول میانی ، دارای سیستم خروجی مجزا برای سرنشینان عقب |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable ، دارای هدفونهای بیسیم |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر 8 اینچی چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده ، دارای نمایشگر برای سرنشینان عقب سفارشی ، بلوتوث ، دارای پسیستم مانیتور رنگی به همراه مکان یاب جهانی GPS ، دارای سیستم آمپر دیجیتال |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم دستی ، دارای تنظیم تمام برقی ، سیستم سرد کن |
سیستم صندلیهای عقب | دارای چرمی ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای قابلیت تا شوندگی ، دارای تنظیم برقی ، سیستم سرد کن سفارشی |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، آیینه وسط با قابلیت الکترو کرومیک ، آیینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، شیشه های سولار |
سیستم های سقف | سیستم سانروف |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای جلو زنون ، قابلیت تنظیم نور چراغها ، روشن و خاموش شدن خودکار ، دارای مه شکن LED و شیشه شور چراغهای جلو |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور باران ، تنظیم ارتفاع هوشمند نسبت به سطوح ، تنظیم سیستم حرکت با توجه به شیب جاده |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک ، سیستم کروز کنترل ، یخچال ، دنده کمک الکتریکی ، سیستم کمک رانندگی و قفل گیربکس و دیفرانسیل ، سیستم نگه داری خودرو در سراشیبی |
لکسوس LX
لکسوس LX 570 ال ایکس یکی از شاسیبلندهای فول سایزی است که از سال ۱۹۹۶ در بازار حضور دارد. این خودرو را باید یک SUV سنتی دانست؛ چراکه همچنان مانند خودروهای وانت از شاسی و بدنهٔ جدا و پیشرانهٔ بزرگ V8 بهره میبرد.
نسل جدید لکسوس ال ایکس
نسل جدید لکسوس LX نیز از سال ۲۰۰۸ در بازار حضور دارد و حال باگذشت ده سال از حضور این نسل، لکسوس اقدام به فیسلیفت اساسی این خودرو کرده و بسیاری از بخشهای ظاهری خودرو را تغییر داده است. مدل فیسلیفت شده لکسوس LX 570 برای اولین بار آپشنی دریافت کرده است که در نسلهای قبلی موجود نبود و در این آپشن میتوانید خودرو را با دو ردیف صندلی سفارش دهید و این در حالتی است که نسلهای قبلی این خودرو تماماً دارای سه ردیف صندلی بودند.
نسخه پنج نفره لکسوس ال ایکس
شاید تولید نسخهٔ پنجنفره از یک خودروی هشتنفره کار عاقلانهای به نظر نرسد؛ چون بسیاری از خودروسازان و سازندگان خودروی شاسیبلند این روزها در حال اضافه کردن صندلی به محصولات خود هستند. بهعنوانمثال، خود لکسوس مدل RX L را بهتازگی معرفی کرد که نسخه هفتنفره مدل RX است.
فضای صندوق بزرگ لکسوس ال ایکس
اما لکسوس LX 570 یک شاسیبلند بزرگ است که نهتنها فضای کافی برای حمل پنج نفر دارد؛ بلکه یک فضای صندوق بار بسیار بزرگ نیز به سرنشینان خود ارائه میکند. حذف کردن صندلیهای ردیف سوم سبب شده است فضای صندوق بار این خودرو نزدیک به ۱۶۵ لیتر افزایش پیدا کند.
بنابراین صندوق بار این خودرو که در مدل هشتنفره دارای ۱۲۶۵ لیتر فضا بود، حالا در مدل پنجنفره به ۱۴۳۰ لیتر افزایش پیداکرده است. برای مقایسه باید بدانید که لکسوس RX فضای باری به میزان ۵۲۱ لیتر دارد. بنابراین لکسوس LX 570 پنجنفره دارای یکی از بزرگترین فضای بارها در بین تمامی شاسی بلندها است و بهراحتی میتوانید یک دوچرخه یا چمدانهای بسیار بزرگ را در صندوق بار این خودرو قرار دهید.
اتاق دوست داشتنی لکسوس ال ایکس
درصورتیکه صندوق بار کاملاً خالی باشد، دو فرد بالغ با جثه نهچندان بزرگ بهراحتی میتوانند در صندوقعقب این خودرو استراحت کنند که چنین چیزی برای افرادی که به کمپینگ علاقه دارند نکته مثبتی است. بهجز بحث فضای صندوق بار سایر بخشهای اتاقک تغییرات کمی تجربه کردهاند؛ اما اتاقک لکسوس دوستداشتنی و خوب است. صندلیهای این خودرو راحتی خوبی دارند و فضای پای خوبی برای سرنشینان جلو و عقب موجود است و حتی افراد بلندقد در این خودرو احساس کمبود فضا نخواهند کرد.
صندلی ها لکسوس ال ایکس
همچنین صندلیها دارای چرم باکیفیتی هستند و ابر مورداستفاده در آنها نرم است و راحتی خوبی به سرنشینان ارائه میکنند. در جایجای اتاقک این خودرو از چوب استفادهشده است که احساس لوکس بودن را به سرنشینان معرفی میکند. استفاده از چوب در اتاقک این خودرو آنقدر زیاد است که حتی در غربیلک فرمان و تو دریها میتوان قطعات چوبی را مشاهده کرد.
کنسول مرکزی لکسوس ال ایکس
کنسول مرکزی لکسوس LX 570 تقریباً شلوغ است و تغییرات زیادی کرده؛ اما طراحی کلی کنسول زیبا و خوب است. البته تعدد کلیدها باعث میشود تمرکز خود را از رانندگی منحرف کنید و باید حتماً به کنسول نگاه کنید تا بتوانید کلید موردنیاز خود را پیدا و از آن استفاده کنید.
نمای بیرونی
نمای بیرونی این خودرو مانند سایر خودروهای جدید لکسوس که از سال ۲۰۱۵ به بعد تولیدشدهاند، در یک جلوپنجره بزرگ با زوایای تیز خلاصه میشود. البته چراغهای اصلی جدید هستند و از لامپهای LED در این خودرو استفادهشده است. از دیگر نکات خوب لکسوس LX 570 جدید میتوان به رینگهای ۲۰ اینچی آلیاژی اشاره کرد که طراحی خوبی دارد. چراغهای عقب این خودرو دارای سایز بزرگتری نسبت به قبل هستند و با LED جایگزین شدهاند.
همچنین درب صندوق بار دوتکه است و یک بخش آن به سمت بالا و بخش دیگر به سمت پایین باز میشود. برای بدنه لکسوس LX 570 امکان سفارش شش رنگ مختلف وجود دارد. لازم به ذکر است که مدل پنجنفره این خودرو بهصورت استاندارد دارای باربند سقفی است. اما طراحی کلی این خودرو در مقایسه با قبل تغییر چندانی نکرده و همان استایل را میتوان در بدنهٔ این خودرو مشاهده کرد.
موتور
نیروی موردنیاز برای حرکت این شاسیبلند لوکس و بزرگ، از یک پیشرانه V8 با حجم ۵.۷ لیتر تأمین میشود که فاقد هرگونه سیستم توربوشارژر یا سوپر شارژر است. این پیشرانه توانایی این را دارد که ۳۸۳ اسب بخار قدرت و ۵۴۶ نیوتون متر گشتاور تولید کند.
گیربکس
یکی از تفاوتهای فیسلیفت جدید لکسوس LX 570 با مدل قبلی، جعبهدندهٔ جدید این خودرو است. در مدل قبلی شاهد استفاده از جعبهدندهٔ شش سرعتِ خودکار بودیم، اما در مدل جدید از یک جعبهدندهٔ هشت سرعتِ خودکار استفادهشده است. باوجود پیشرانه قدرتمند، همچنان لکسوس LX 570 خودروی سریعی به شمار نمیرود؛ چون دارای وزن ۲۹۰۰ کیلوگرم است که عدد بسیار بالایی بهحساب میآید. این وزن زیاد سبب شده است که این خودرو بههیچعنوان عملکرد فرز و تیزی نداشته باشد.
ترمز
اما نمیتوان لکسوس LX 570 را یک خودروی کند و ضعیف دانست؛ چون پیشرانه آن قدرت کافی برای حرکت دادن این جثه ۲۹۰۰ کیلوگرمی دارد. عملکرد ترمزها نیز خوب و رضایتبخش است و میتوان در شرایط مختلف به آنان اطمینان کرد و در ضمن واکنش ترمزها نیز بسیار خوب است و با کمترین فشار به پدال ترمز، ترمزهای این خودرو میتوانند بهراحتی جثه بزرگ لکسوس LX 570 را متوقف کنند.
یدک کشی
در خصوص سایر تغییرات لکسوس LX 570 هم باید به توانایی یدککشی باری به وزن ۳۵۰۰ کیلوگرم اشاره کرد. با چنین توانایی میتوانید انواع قایقها، جت اسکیها و سایر وسایل را با این خودرو یدک بکشید. این مورد نیز برای افرادی که به کارهای ماجراجویانه علاقه دارند بسیار نکته مثبتی است. اما یک نکته بسیار منفی در مورد لکسوس LX 570، مصرف سوخت آن است.
مصرف سوخت
مصرف سوخت لکسوس LX 570 در شهر، ۱۸ لیتر و در جاده، ۱۳ لیتر در هر یکصد کیلومتر است. با این حساب مصرف متوسط این خودرو عددی در حدود ۱۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است که عدد بسیار بدی بهحساب میآید و حتی در مقایسه با سایر رقبا، همچنان بهعنوان یکی از پرمصرفترینها به شمار میآید. در هنگام رانندگی با این خودرو در جاده متوجه خواهید شد که رانندگی آن و دینامیک رانندگی تفاوت چندانی با مدل قبلی ندارد.
البته طراحی جداگانه شاسی و بدنه این خودرو که همانند وانتها و کامیونها استریال سبب میشود که در پیچها بدنه خودرو شروع به زاویه گرفتن کند. صدای پیشرانه هشت سیلندر لکسوس LX 570 نیز کمی زیاد به داخل اتاقک نفوذ میکند و کاملاً به شما یادآوری میکند که اساس و ریشه این خودرو به وانتها شباهت دارد.
سیستم تعلیق بادی
اما خوشبختانه لکسوس توانسته است با استفاده از یک سیستم تعلیق بادی نرم، کیفیت سواری بسیار خوبی ارائه کند. ضمن اینکه ازنظر عایقبندی و نفوذ صدای جاده و لاسی تکها به داخل اتاقک، لکسوس بسیار خوب عمل کرده است و شاهد اتاقک بسیار ساکت و آرامی در این خودرو هستیم. فرمان این خودرو تقویتشده و همین مورد کنترل آن را بسیار آسان کرده است. رانندگی با لکسوس LX 570 در مسیرهای صاف و در اتوبانها لذتبخش و راحت است و در ضمن ابعاد بزرگ شیشهها و شیشه جلو، دید بهتری به راننده میدهد و همین مورد باعث کنترل هرچه بهتر خودرو میشود.
بزرگترین شاسی بلند
بزرگترین شاسیبلند لکسوس بهصورت استاندارد به سیستم چهارچرخ محرک تجهیز شده است. از سایر امکانات این خودرو باید به سیستم تنظیم ارتفاع اشاره کرد که دارای یک مکانیزم الکتروهیدرولیک است و میتوانید با استفاده از یک کلید، ارتفاع خودرو را از داخل اتاقک کم یا زیاد کنید. از دیگر امکانات دیگر این خودرو سیستم کرال کنترل یا کنترل خزش است که بهنوعی کروز کنترل آفرود به شمار میآید و در مسیرهای خارج جادهای، راننده کنترل پدال گاز را به کامپیوتر خودرو میسپارد. یک سیستم دیگر در داخل اتاقک خودرو تعبیهشده است که راننده میتواند با استفاده از آن، حالتهای مختلف رانندگی را تغییر دهد.
انواع حالت رانندگی
انواع حالتهای رانندگی که در این خودرو موجود هستند شامل حالت خاکی، برفی و گلولای است. وجود چنین سامانهای به لکسوس LX 570 این قابلیت میدهد تا در مسیرهای خارج جادهای بتواند بهراحتی تردد کند. اما رینگهای ۲۰ اینچی این خودرو که دارای فاق لاستیک کوتاهی هستند، تبدیل به یک نکته منفی میشود. چون رینگهای دارای فاق کوتاه برای تردد خارج جادهای آنچنان مطلوب نیستند؛ اما همین رینگها روی جاده و چسبندگی خوبی برای خودرو به ارمغان میآورند.
امکانات
ازنظر امکانات لکسوس LX 570 پنجنفره بهنوعی در ردهٔ میانی این خودرو قرار میگیرد. البته همچنان خریداران این خودرو این امکان را خواهند داشت تا تمامی امکانات مدل فول هفتنفره را برای این مدل نیز سفارش دهند. آپشنهای این شاسیبلند بزرگ و لوکس بسیار زیاد هستند؛ از مهمترین آپشنهای ایمنی استاندارد این خودرو باید به سیستم کمکی پارک، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار خودروی عقبی، دوربین ۳۶۰ درجه و دوربین دید عقب اشاره کرد. سیستم رهیاب ماهوارهای، سیستم بلوتوث و نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، دیگر امکانات رفاهی این خودرو هستند.
سیستم رسانه ای
متأسفانه سیستم رسانهای و ارتباطی این خودرو همانند سایر لکسوسها چندان کاربرپسند نیست و کمی قدیمی شده است؛ ضمن اینکه جویاستیکی که برای این سیستم تعبیهشده، کمی بیشازاندازه حساس است و این مورد کار کردن با آن راکمی سخت میکند. لکسوس LX 570 دارای یک آپشن جدید بانام ENFORM APP SUIITE است. با نصب این نرمافزار روی گوشی هوشمند، راننده این امکان را خواهد داشت که از راه دور پیشرانهٔ اتومبیل را روشن یا سیستم تهویه خودرو را تنظیم کند. این سیستم مکان پارک شدن خودرو را نیز به راننده اطلاع میرهد تا در پارکینگهای شلوغ بتواند بهراحتی خودروی خود را پیدا کند. این نرمافزار روی تلفنهای همراه با سیستمعامل IOS و اندروید قابلنصب و راهاندازی است.