فولکس واگن گلف
مشخصات فنی فولکس واگن گلف
کشور تولید کننده | آلمان |
نام خودرو | فولکس واگن گلف جی تی آی 2012-2020 |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس اتومبیل | C Segmnet |
وزن | 1470 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 225/40 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 225/40 R 18 |
حجم موتور | 1984 cc |
نوع موتور | بنزینی دارای توربو |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور پاشش مستقیم |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 226 اسب بخار در 4700 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 350 نیوتن متر از 1500 تا 4600 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 113 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک دو کلاچه |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | چهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله) |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل |
تعلیق جلو | سیستم مستقل مک فرسون |
تعلیق عقب | مستقل چند اتصالی |
کمک فنرهای جلو | |
کمک فنرهای عقب | |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | 220 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 6.4 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | |
مصرف سوخت جاده ایی | |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 6.5 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | دارای 9 کیسه هوا ( راننده و سرنشین، جانبی برای ردیف جلو و عقب، ایربگ های پرده ای، ایربگ زانوی راننده |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، EDL، ASR |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سامانه سنجش باد لاستیک TPMS، کلید هوشمند، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم هشدار خستگی راننده، |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | فرمان دارای سیستم کمکی برقی |
نوع غربیلک | 3 شاخه دارای روکش چرمی با دوخت قرمز+ دکمه های کنترل مولتی مدیا و سیستم صوتی بر روی فرمان، دکمه های کنترل کروز کنترل و لیمیتر |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با فیلتر ضد آلرژی |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای dynaudio همراه با آمپلیفایر 10 کاناله، ساب ووفر و 8 بلندگو با توان 400 وات |
سیستمهای مولتی مدیا | صفحه نمایش لمسی 9.2 اینچی با قابلیت کنترل از طریق حرکت دست، اپل کار پلی و اندروید اتو و نرم افزار های ارتباطی فولکس واگن، دارای پورت های usb و aux |
سیستم صندلیهای جلو | صندلی های اسپرت جلو با روکش چرمی و دوخت قرمز رنگ، گرمکن صندلی های جلو، صندلی راننده برقی همراه با حافظه، تنظیم گودی کمر برقی صندلی راننده، دارای یک کشو زیر صندلی کمک راننده |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرم، دارای کنسول تاشوی عقب به همراه جالیوانی، دارای قابلیت تاشوندگی، امکان نصب صندلی کودک (ISOFIX) |
سیستم آیینه ها | آینه وسط خودرو الکتروکرومیک بدون قاب، آینه های جانبی تاشوی برقی به همراه گرمکن |
سیستم شیشه ها | 4 شیشه برقی اتوماتیک، مجهز به سنسور باران برای کنترل اتوماتیک برف پاک کن، گرمکن اتوماتیک برف پاک کن های جلو، شیشه های سولار دودی، مجهز به پاور ویندوز |
سیستم های سقف | سقف شیشه ای پاناروما برقی |
سیستم روشنایی جلو | چراغ های جلو LED با قابلیت تطبیق اتوماتیک با جاده / دارای چراغ روز (Daylight) به صورت مجزا، چراغ های مه شکن جلو با روشنایی جانبی، نوربالای اتوماتیک، چراغ مشایعت راننده |
سیستم روشنایی عقب | لامپ های LED ترکیبی عقب، راهنمای عقب به صورت داینامیک |
سنسورهای پیش فعال | مجهز به سنسور پارک جلو و عقب، سنسور هشدار سطح مایع شیشه شور |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به دوربین دنده عقب ، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، سیستم هوشمند اتوماتیک خاموش/روشن خودرو( start-stop) ، سیستم پیشرفته قفل الکترونیکی چرخ های جلو جهت افزایش پایداری و عدم لغزش در پیچ ها (XDS)، سیستم پویای کنترل شاسی با استفاده از حالتهای مختلف رانندگی (DCC) |
فولکس واگن گلف
فولکسواگن گلف برای اولین بار در سال 1974 باهدف جایگزینی بیتل توسط این برند آلمانی پا به عرضه خودروهای هاچ بک جهان گذاشت. اما شروع موفقیت گلف زمانی آغاز شد که فولکسواگن نسخه GTI گلف را یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی کرد.
شتاب
فولکس واگن گلف در زمان خود با داشتن صفرتا صدی برابر 9 ثانیه با محصولات 8 سیلندر آن زمان به رقابت میپرداخت. در پی موفقیتهای روزافزون، فولکسواگن نسل دوم گلف را در سال 1983 رونمایی کرد که این نسل آخرینمدل از گلف بود که به بازار ایران آمد و بسیار موردتوجه قرار گرفت.
درنهایت نسل هفتم گلف GTI در سال 2012 رونمایی شد و این خودرو طی چندین فیسلیفت تا به امروز تولید گردیده است. آخرین فیسلیفت انجامشده بر روی این خودرو در سال 2017 انجام شد که نسخه وارداتی همین نسل از گلف GTI خواهد بود.
دلایل موفقیت
یکی از دلایل موفقیت گلف جی تی ای در طول سالهای اولیه تولد خود چهره جذاب و جوانپسند این خودرو در کنار عملکرد فنی آن بود. در طول این سالهای طراحان این خودرو سعی کردهاند با حفظ ظاهر اولیه فولکسواگن گلف را مدرن و بروز نمایند اما در برخی نسل شاهد نمایی ناامیدکننده از این خودرو بودیم. اما نسل هفتم این خودرو پس از فیسلیفت آخر بسیار هیجانانگیز و جذاب به نظر میرسد.
نمای جلو
در نمای جلو خودرو علاوه برداشتن شمهای از نسلهای پیشین، شاهد زبان طراحی این روزهای فولکسواگن مخصوصاً در ترکیببندی چراغهای هستیم. در سه نسل آخر این خودرو شاهد خط قرمزرنگی هستیم که در پیشانی خودرو بهعناوینمختلف نقش بسته است. در مدل 2018 فولکسواگن گلف GTI هم این خط قرمز علاوه بر اینکه در جلوپنجره امتدادیافته در حباب چراغهای هم نیز قابلمشاهده است.
همچنین چراغهای جلو با برخورداری از دو حفره مربعی شکل دقیقاً بهمانند دیگر محصولات فولکسواگن شکلگرفته است. سپر خودرو هم دارای یک ورودی هوای مشکیرنگ بزرگ است و طرفین آن چراغهای مه شکن در زیر سه خط پلاستیکی مشکیرنگ استتار شده است.
نمای جانبی
در نمای جانبی فولکسواگن گلف همهچیز ساده و درعینحال جذب و اسپورت طراحیشده است. خط شانهای محو خودرو در زیر دستگیره دربها امتدادیافته است. استفاده از رینگهای خوشترکیب 18 اینچی هم که بوسترهای ترمز از زیر آن نمایان هست کاملاً متناسب با یک هاچ بک اسپرت است.
نمای پشت
در نمای عقب فولکسواگن گلف GTI اولیه نکته که توجه را به خود جلب میکند شیب کم شیشه و درب صندوقعقب است که کمتر در محصولات هاچ بک دیده میشود و نمایی صاف و فلت را به وجود آورده است. چراغهای عقب خودرو همین منظور کاملاً تخت و بدون هیچ برآمدگی خاصی طراحیشده و با چراغهای جلوی خودرو نهایت هماهنگی را دارد. خروجیهای اگزوز دوگانه طرفین خودرو هم بر جذابیتهای بصری نمای عقب گلف جی تی ای افزوده است.
نمایی کاملا اسپرت
درنهایت باید گفت که فولکسواگن گلف GTI از نمایی کاملاً اسپرت و هیجانانگیز برخوردار است که با محصولات روز دنیا در این سگمنت نظیر سیویک هاچ بک برابری میکند و میتواند در بازار ایران که خلع هاچ بکهای پرقدرت کاملاً حس مس گردد، موفق عمل کند.
طراحی اتاق
فولکسواگن گلف GTI خودرویی کاملاً اسپرت و جوانپسند است درنتیجه با ورود به اتاقک این خودرو هیجان را کاملاً حس خواهید نمود. استفاده از فرمان D کات که در مرکز آن دایره برآمده منقش به لوگوی فولکسواگن است در کنار پنل پشت فرمان کاملاً دیجیتالی که به سبک دایرهای شکل دادهشده، کاملاً مناسب با این هاچ بک طراحیشده است.
داشبورد
در میانه داشبورد فولکسواگن گلف هم یک صفحهنمایش بزرگ وظیفه ارتباط کاربری خودرو و راننده را بر عهده دارد که در ذیل آن فقط سیستم تهویه مطبوع بکار گرفتهشده است. این قسمت دارای چرخشی کوچک به سمت راننده است که باعث سهولت در دسترسی میگردد.
از دیگر موارد که حس یک هاچ بک اسپرت را تداعی خواهد کرد باید به دوخت قرمزرنگ روی فرمان، سردندِ، روی دربیها و صندلیها اشاره کرد. همچنین استفاده از پدالهای آلومینیومی زیر پای راننده کاملاً جذاب و اسپرت به نظر میرسد.
سبک خاص بدنه
فولکسواگن گلف GTI به دلیل سبک خاص بدنه در عین یک هاچ بک بودن از فضای نسبتاً مناسبی برای سرنشینان برخوردار است. اگر نگاهی به جدول ذیل بی اندازید متوجه خواهید شد که فاصله دو محور خودرو نسبت به طول خودرو زیاد است و این موضع باعث گردیده که فضای داخلی این خودرو در نسخههای 4 درب برای 4 نفر بزرگسال کاملاً ایدئال باشد.
همچنین عرض زیاد خودرو سبب گردیده که در صورت اضافه شدن نفر سومی هم به سرنشینان عقب در مسافرتهای درونشهری مشکلی پیش نیاید. قابلذکر است فولکسواگن گلف GTI با برخورداری از 380 لیتر فضای صندوق نسبت به رقبای خود در وضعیت مطلوبی به سر میبرد.
عرضه یک خودرو جذاب
هدف اصلی فولکسواگن از خلق فولکسواگن گلف GTI، عرضه یک خودروی جذاب، اقتصادی، جوانپسند، کاربردی و درعینحال قدرتمند بود. طراحی ظاهری و ابعاد خودرو نمایانگر بعدهای اولیه این هدف بودند. اما پیشرانه 2.0 لیتری این خودرو که توانایی تولید 210 اسب بخار و 254 نیوتنمتر گشتاور را دارا خواهد بود قطعاً برای فولکسواگن گلف GTI نهتنها مناسب خواهد بلکه مطمئناً زیاد هم به نظر میرسد.
خبر خوب این است که نسخه خاصی از این خودرو با همین پیشرانه دارای توانی برابر با 227 اسب بخار و گشتاوری معادل 350 نیوتنمتر خواهد بود که ماموت خودرو هم همین نسخه خاص را برای ورود به بازار ایران برگزیده است. این پیشرانه بهمنظور انتقال قدرت با جعبهدنده 6 سرعتِ خودکار کلاچ دوبل متصل شده است و قدرت را به چرخهای جلو منتقل خواهد کرد. مصرف سوخت فولکسواگن گلف GTI با این پیشرانه قدرتمند فقط 6.6 لیتر در 100 کیلومتر عنوانشده است.
شتاب
فولکسواگن گلف GTI با این توانایی فنی قادر خواهد بود ظرف مدتزمان 6.4 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت برساند.
ایمن فولکس واگن گلف
فولکسواگن گلف در سال 2012 با شرکت در آزمون تصادف موسسه EURO NCAP توانست بهراحتی و با امتیاز بالا 5 ستاره ایمنی را دریافت کند بطوریکه در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال 91 درصد را به خود اختصاص داد. این عدد برای حفاظت از خردسالان برابر با 89 و محافظت از عابران پیاده 65 درصد است. ازاینرو فولکسواگن گلف GTI را میتوان یکی از ایمنترین هاچ بکهای جهان محسوب کرد.
خودرویی پر آپشن
فولکسواگن گلف GTI را در نوع خود باید خودرو پر آپشن محسوب کرد چراکه این خودرو به امکاناتی از قبیل سیستم ورود بدون کلید، دکمه روشن و خاموش موتور، صندلی برقی، مه شکنها LED، حسگر پارک عقب و جلو، رینگ 18 اینچی، صفحهنمایش لمسی، سیستم خاموش و روشن شدن خودکار چراغهای جلو، حسگر باران، فرمان و صندلیهای چرمی، چراغهای اصلی هالوژن و غیره است.
از نکات جالب صفحهنمایش لمسی فولکس واگن گلف قابلیت شناسایی حرکت دست است بطوریکه میتوان بدون لمس صفحه، دستورات خود را اعمال نمایید. البته طبق منابع بینالمللی این سیستم خیلی خوب عمل نمیکند.