سیتروئن C5
مشخصات فنی سیتروئن C5
کشور تولید کننده | فرانسه |
نام خودرو | سیتروئن سی 5 2000 2008-2017 |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D segment |
وزن | 1521 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 225/60 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 225/60 R 17 |
حجم موتور | 1997 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 70 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 143 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 200 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 71.5 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | دارای سیستم پنوماتیکی و تنظیم ارتفاع |
کمک فنرهای عقب | دارای سیستم پنوماتیکی و تنظیم ارتفاع |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 229 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 8 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 9.8 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.7 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | مجهز به 7 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD , ESC , HAC , TCS , ASD |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید ، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف ، قفل فرمان خودکار ، سیستم قفل کودک در اختیار راننده ، |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت |
نوع غربیلک | 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، کانالهای تهویه هوا بر روی کنسول میانی ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر ، دارای 2 عدد بلندگو و 2 تیونر ، دارای ساب ووفر، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی ، دارای سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، دارای قابلیت تا شوندگی |
سیستم آیینه ها | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، سیستم یخ زدای برف پاک کن ، شیشه های سولار |
سیستم های سقف | سانروف با قابلیت تنظیم در 4 حالت دارای |
سیستم روشنایی جلو | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل ، دارای تنظیم میزان باد تایرها |
سیتروئن C5
سیتروئن C5 سی 5 ، یک سدان سایز متوسط فرانسوی است که نسل اول آن در سال 2000 معرفی شد و توسط سایپا به بازار کشورمان راه پیدا کرد. اما مدلی که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، مربوط به نسل دوم است که معرفی آن به سال 2007 و عرضه ان به سال 2008 بازمیگردد.
حضور در ایران
سایپا این بار هم تصمیم گرفت این نسل از سیتروئن C5 را به بازار عرضه کند و ناکامی نسل گذشته را از این طریق جبران کند. اما گویی سایپا از گذشته هرگز درس نگرفته بود و سیتروئن C5 جدید را هم باقیمتی نادرست و شرایطی عجیب به بازار عرضه کرد. همین سیاستهای اشتباه موجب شد سیتروئن C5 این بار هم یک شکست دیگر را تجربه کند و علیرغم فروش بسیار خوب در بازار جهانی، در کشورمان به یک خودرو نهچندان محبوب تبدیل شود.
طراحی رو به جلو
سیتروئن C5 ازنظر طراحی یکقدم کاملاً روبهجلو محسوب میشد که نشان از عزم جدی سیتروئن برای حضور قدرتمند در بازار داشت. به همین دلیل میتوان سیتروئن C5 را یک خودرو باپرستیژ و زیبا توصیف کرد که باوجود گذشت چندین سال از سال طراحی آن، همچنان جذابیت خود را حفظ نموده است. سیتروئن سی 5 در داخل اتاقک هم تغییرات زیادی را در مقایسه با نسل قبلی تجربه کرده و بهروز شده است.
طراحی عجیب و غریب
اما در این مورد باید بگوییم که طراحی داخلی سی 5 کمی عجیبوغریب به نظر میرسد و گویی سیتروئن قصد داشته یک محصول متفاوت را عرضه کند که در این امر چندان خوب عملنکرده است. کلیدهای فراوانی در داخل اتاقک وجود دارد و بدون شک در اولین تجربه نشستن در آن، احساس سردرگمی خواهید نمود. در طراحی اتاقک سیتروئن C5 چند مورد عجیب وجود دارد که یکی از آنها محل قرارگیری ورودیهای تهویه است.
مورد دیگر شکل کلیدهای موجود بر روی فرمان است که متفاوت از سایر خودروها به نظر میرسد. باوجود همه این موارد، سیتروئن C5 اتاقک راحتی دارد و با نشستن در اتاقک در مسیرهای طولانی احساس خوشایندی خواهید داشت.
انواع موتورها
سیتروئن C5 در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه میشود اما مدل در نظر گرفتهشده برای بازار ایران، از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بهره میبرد که قادر است 143 اسب بخار قدرت و 200 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این قدرت بهوسیله جعبهدنده 4 سرعتِ خودکار به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. سیتروئن C5 رقبایی چون ام جی 6 و رنو فلوئنس در بازار دارد.