سیتروئن C3
مشخصات فنی سیتروئن C3
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | سیتروئن سی3 1.6 توربو 2016-2020 |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس اتومبیل | B Segment |
وزن | 1250 – 1300 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 205/55 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 205/55 R 16 |
حجم موتور | 1600 cc |
نوع موتور | بنزینی دارای توربو |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 45 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 163 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 243 نیوتون متر در 1400-4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 101.8 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | چهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله) |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | |
حداکثر سرعت | 213 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 8 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | |
مصرف سوخت جاده ایی | |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 6.7 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | راننده / سرنشین جلو / پرده ای/ جانبی مجموعا 6 عدد |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم پایداری الکترونیکی خودرو Esp / سیستم ضد لغزش خودرو در زمان شتابگیری ASR / سیستم کمکی ترمز EBA / سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC / سیستم هشدار زمان استراحت راننده / |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت موتور (ایموبیالیزر) / دزدگیر ضد سرقت پیشرفته / سیستم ورود بدون کلید / سیستم روشن/خاموش بدون کلید / |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | فرمان برقی تلسکوپی |
نوع غربیلک | 3 شاخه دارای روکش چرمی + دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم پخش دیجیتال DBA با 6 بلندگو مجهز به درگاه USB / IPOD / AUX / با قابلیت پشتیبانی از MP3 و MP4 |
سیستمهای مولتی مدیا | نمایشگر لمسی 7 اینچی چند رسانه ای با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه در نمایشگر لمسی خودرو / سیستم اتصال به تلفن هوشمند / کامپیوتر سفری / اتصال بلوتوث / خروجی 12 ولت |
سیستم صندلیهای جلو | دارای روکش پارچه ای با دوخت قرمز ( طرح مشترک با داشبرد و سقف خودرو ) / دارای قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش پارچه ای با دوخت قرمز ( طرح مشترک با داشبرد و سقف خودرو ) / ISOFIX برای صندلی های عقب |
سیستم آیینه ها | آینه های جانبی با تنظیم برقی / دارای راهنما / دارای گرمکن |
سیستم شیشه ها | جلو و عقب برقی + قفل کودک / برف پاک کن شیشه عقب خودرو با کارکرد اتومات در دنده عقب / برف پاک کن اتوماتیک شیشه جلو |
سیستم های سقف | سقف فلزی / رنگ متمایز از بدنه (قرمز) |
سیستم روشنایی جلو | سیستم روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها ( Autolight ) / چراغ های جلو هالوژنی / دارای مه شکن / دارای چراغ روز ( Daylight ) / دارای قابلیت تنظیم ارتقاع چراغ |
سیستم روشنایی عقب | چراغ عقب هالوژن و 3 بعدی / دارای مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS / چراغ اخطار و هشدار صوتی نبستن کمربند راننده / کمربند عقب سه نقطهای با قابلیت محدود کردن فشار وارده / کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت محدود کردن فشار وارده و پیش کشنده دوگانه / چراغ هشدار در صورت ترمز شدید / نمایشگر قفل بودن دربهای خودرو / |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل و محدودکننده سرعت / دوربین و سنسور پارک عقب خودرو با قابلیت نمایش فاصله / |
سیتروئن C3
سیتروئن C3 ( سیتروئن سی۳ ) ،برند سیتروئن در بازار ایران، با خودروی ژیان شناخته میشود که به غرش خاص پیشرانهٔ ۲ سیلندر خود، مشهور بود؛ البته نام فرانسوی این محصول، دیان (Dyane) هم در نامگذاری ژیان بیتأثیر نبوده است. این خودرو، در زمان خود یکی از پرفروشترین خودروهای دنیا بود و حدود ۱.۵ میلیون دستگاه طی ۱۷ سال تولید از ۱۹۶۷، تولید شد.
از دیدگاه تاریخچهٔ سیتروئن، خودروهای C۲ و C3، جانشینان مدرن ژیان محسوب میشوند که از سال ۲۰۰۲ عرضه شدند. با توقف تولید C2، مدل C3، کوچکترین هاچ بک و محصول تولیدی سیتروئن است که بهعنوان پرفروشترین و سودآورترین خودروی این برند هم شناخته میشود.
نسل اول
نسل اول سیتروئن سی۳ ، با شاسی و مشخصات فنی مشترک با پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. این خودرو با نسل دوم، بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ محبوبیت زیادی در اروپا داشت و تولید بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۲ را تجربه کرد. با معرفی سیتروئن C3 نسل سوم، بر اساس طرح مفهومی سیتروئن پیکاسو در سال ۲۰۱۶، این خودرو طراحی خلاقانه و کاملاً مستقل از دیگر خودروسازان دنیا را در پیش گرفت.
انواع تیپ ها
مدل C3، امروزه در دو تیپ اصلی و ایرکراس تولید میشود که در نسخهٔ دوم، فنرهای بلندتر و حالت کراساور مانند بیشتری دارد. در روز اول نمایشگاه خودروی تهران ۱۳۹۶، خودروی سیتروئن C3 جدید برای مشترک با سایپا رونمایی شد. این احتمال وجود دارد که مدل ایرکراس هم در صورت استقبال مردم از نمونهٔ استاندارد، وارد خط تولید سایپا کاشان شود؛ درحالیکه امروزه تمامی مدلهای سیتروئن سی۳ در کشور اسلواکی تولید میشوند.
نسل جدید
نسل جدید سیتروئن C3 که برای تولید در ایران آماده میشود، یکی از جدیدترین محصولات سیتروئن است. فرم بدنهٔ این خودرو، کاملاً مدرن و خلاقانه به نظر میرسد؛ ضمن اینکه باهدف عرضهٔ یک محصول با کاربری چندگانه، طراحیشده است. این موضوع، سیتروئن C3 را ازنظر سایز بدنه و ادوات بهکاررفته در نمای بیرونی، متفاوت از دیگر محصولات مشابه بازار جهانی و کاملاً چشمگیر نشان میدهد. بدون اغراق، شبیه به خودروهای مفهومی از نمانامهای معتبر؛ C3 بسیار آیندهنگر و فضایی به نظر میرسد.
نمای روبرو
از نمای روبهرو، جلوپنجرهٔ مدرن سیتروئن ضمن هماهنگی کامل با لوگوی شرکت سازنده در سیتروئن C3 دیده میشود؛ اما برای این محصول، بسیار باریک و ظریف است. دو ردیف نازک کروم، در گوشههای جلوپنجره به چراغها میرسند و پیرامون آنها، همپوشانی چشمنوازی ارائه میکنند. روشناییهای اصلی با زنونهای سهگانه و مشهور سیتروئن، نظیر نمونههای بهکاررفته در محصولات DS، ضخامت بسیار کمی دارد؛ ولی کمی پایینتر و روی سپر با کاسهچراغهای بزرگ، تقویت میشوند و نقش نوربالا خواهند داشت.
طراحی جلو
سیتروئن C3 ، باهدف هماهنگی با سقف نسبتاً بلند خود، سپر عریض و حجیمی دارد که با حفرههای متعدد تزئین شده است. استفاده از این المان که چیزی شبیه به چهارگوش و بیضی است، علاوه بر جایگاه مخصوص چراغ و مه شکن، در مجاری هدایت هوای داخل سپر هم دیده میشود. با توجه به لزوم صرفهجویی اقتصادی و حفظ هزینههای تولید خودرویی در کلاس سیتروئن سی۳ ، بخش زیادی از سپر، دارای پلاستیک سیاهرنگ خواهد بود که البته با چند منحنی و رنگبندی متفاوت در جایگاه مه شکن، زیباسازی شده است.
خطوط حجم دهنده
خطوط حجم دهنده، نقش زیادی در سیتروئن C3 ندارند و صرفاً روی کاپوت و در امتداد ستون A، بهصورت کمعمق دیده میشوند. از نکات مثبت در طراحی این خودرو، کشیدگی کاپوت تا لبهٔ جلوپنجره و باریک بودن خطوط در محل اتصال قطعات بدنه است که علاوه برافزایش جذابیت ظاهری، تبعات مثبت آئرودینامیک خواهد داشت.
نمای جانبی
از نمای جانبی، تفاوت رنگ سقف و آینه با بدنه اصلی، تقریباً در تمامی مدلهای سیتروئن C3 وجود دارد. پلاستیک سیاهرنگ در فریم پنجرهها، زیر آینه و سرتاسر زیر خودرو از سپر جلو تا عقب، دیده میشود. بخش قابلتوجهی از پایین درها نیز با ضربهگیرهای سیاهرنگ و طرح چهارگوش تزئین شده است که در حفرهٔ اول، سفید یا قرمز خواهد بود. باهدف بزرگتر نشان دادن سیتروئن سی۳ ، حالتی گرد و پفدار در بدنه وجود دارد که همراه فرم منحنی درها، تقویت میشود.
خط حجم دهندهٔ واضحی در این قسمت دیده نمیشود و صرفاً، پیرامون چرخ وجود دارد. از مهمترین ابتکارات خلاقانهٔ طراحان سیتروئن در سیتروئن C3 ، نمای جذاب رینگهای ۱۷ اینچ آلومینیوم (در نسخهٔ فول آپشن) است. در چرخها نیز شاهد نمای چهارگوش و هماهنگ با دیگر اجزا هستیم. حتی درپوش باک بنزین دارای چنین نمایی است. درمجموع، نمای جانبی سیتروئن سی۳ کمی شلوغ به نظر میرسد و بدون باربند، اسپویلر عریض و آنتن کوسهای، همراه با انبوه ادوات پلاستیکی سیاهرنگ، ارزانقیمت به نظر میرسد.
نمای عقب
از نمای عقب، سیتروئن C3 دارای جذابیت قابلقبولی برای علاقهمندان کلاس هاچ بک است. معمولاً خودروهای مدرن با این سبک بدنه، بهشرط بهرهمندی از فرم گِرد در نمای صندوق و سپر، جالبتوجهی بیشتری میکنند و تا حدودی بزرگتر به نظر میرسند. در سیتروئن C3 نیز شاهد چنین ترفندی هستیم. یکی از مهمترین اجزای نمای پشت، بدون شک چراغهای عقب سهبعدی با تأکید بر چهارگوشهای متحدالمرکز هستند که با سایزی نسبتاً بزرگ در مقایسه با کل بدنه، دیده میشوند.
درپوش صندوق، عاری از خطوط حجم دهنده و جایگاه مخصوص پلاک و مستقل از هرگونه چراغ است. لوگوی درشت سیتروئن، در مرکز این بخش حضور دارد و حتی واژهٔ مربوط به نام سازنده هم بیشازحد انتظار، توی چشم میزند. کمی پایینتر، لبهٔ خوبی برای درپوش صندوق فراهمشده است که نهتنها بهعنوان دستگیره کاربرد خواهد داشت، چراغهای روشنایی مخصوص پلاک را پوشش خواهد داد.
طراحی سپر عقب
در سپر عقب باهدف صرفهجویی، ادوات پلاستیک سیاهرنگ بیشازحد انتظار هستند و فرم موجدار آن، متناظر با سپر جلو، زیبایی خاصی فراهم نمیکند، ضمن اینکه فاقد هرگونه چراغترمز با علائم هشداردهنده است. کوچک بودن شیشهٔ عقب و آنتن سنتی، دیگر مواردی هستند که به زیبایی نمای عقب سیتروئن C3 لطمه میزنند.
امتیاز به طراحی
درمجموع، میتوان به طراحی سیتروئن C3 ، خصوصاً از نمای روبهرو و جانبی، امتیاز بسیار خوبی داد. هرچند از پشت خودرو، با توجه به برند سازنده و قیمت نسبتاً بالا در کلاس هاچ بک، رضایت کامل فراهم نمیشود. ابعاد سیتروئن سی۳ شامل طول ۳۹۹۶ میلیمتر، عرض ۱۷۴۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۴۷۰ میلیمتر با رینگ ۱۷ اینچ است؛ درحالیکه فاصله محورهای ۲۵۴۰ میلیمتر دارد. وزن خالص سیتروئن C3 استاندارد، تنها ۹۷۰ کیلوگرم است و با آپشنهای کامل، ۱۰۸۰ کیلوگرم خواهد بود.
فضای داخلی
هماهنگ با المانهای بیرونی، فضای داخلی سیتروئن C3 نیز سرشار از ادوات با طرح چهارگوش و بیضیشکل است. این موضوع، در مجاری هوای تهویه مطبوع، طرح فرمان، دستگیرهها و حتی فضای خالی زیر نمایشگر هم دیده میشود. روی داشبورد، فریمی بارنگ متفاوت قابل سفارش است که البته میتواند سیاه و هماهنگ با داشبورد باشد. متریال اصلی این قسمت، پلاستیک خشک و سطح متوسط است که البته مرغوبتر از خودروهای چینی موجود در بازار جهانی و در حد محصولات کرهای به نظر میرسد. البته در بخش میانی فریم داشبورد، از چرم مصنوعی و مواد نرم استفادهشده است.
طراحی داشبورد
پشت فرمان سیتروئن سی۳ ، ترکیبی از طرح سیلندری و حالت کلاسیک عقربهها دیده میشود که بازهم فرم چهارگوش تداعی میکند. بین پنل سرعتسنج و دور موتور، نمایشگر دیجیتال کوچکی قرار دارد که البته گرافیکی و چندرنگ نیست؛ اما تنظیمات مختلفی دارد و حسی مدرن به راننده میدهد. روی فرمان، کلیدهای مربوط به کنترل سیستم صوتی و تماس تلفنی بافریم نقرهایرنگ و ادوات پلاستیک سیاه شفاف (پیانویی) تزئین شدهاند. این ترفند، در قسمت پایین فرمان هم بهکاررفته است تا هماهنگی جالبی باهم داشته باشند.
متریال اصلی فرمان درجایی که با دست راننده تماس دارد، پلاستیک نرم و قابلقبول است؛ اما در قسمت میانی که برای بوق زدن استفاده میشود، خشک و همجنس روی داشبورد خواهد بود. مواد بهکاررفته در پوشش داخلی درها، مثل داشبورد از پلاستیم خشک است و از دستگیرهٔ کاملاً سنتی برای بستن درهای جلو استفاده میکند.
نمایشگر
بهاستثنای نسخهٔ پایه، تمامی مدلهای سیتروئن C3 از نمایشگر بزرگ و باکیفیت ۷ اینچ در میان داشبورد استفاده میکنند. این بخش، کمی پایین و در مجاورت فرمان قرار دارد که دسترسی به آن توسط راننده و سرنشین کناری را سادهتر خواهد کرد. کمی پایینتر، کلیدهای مربوط به تهویه مطبوع قرار دارند و در مجاورت فضای خالی مناسب برای اجسام کوچک، دکمهٔ استارتر پیشرانه دیده میشود. روبهروی دستهدنده، محفظهٔ بدون پوشش طراحیشده است که البته برای گوشیهای هوشمند، جایگاه بسیار خوبی خواهد بود.
نکات مثبت اتاق
از نکات مثبت در اتاقک سیتروئن C3 ، باید به ابتکارات جالب طراحان سیتروئن در ایجاد فضاهای داخلی کاربردی اشاره کرد. داخل داشبورد و سمت شاگرد، محفظهٔ جادار و نسبتاً بزرگی قرار دارد که برای بطری آبمعدنی خانواده هم مناسب است. داخل در، فضای خالی بارنگ خاکستری روشن و متفاوت از فضای تیرهٔ این قسمت، دیده شدن اجسام را سادهتر میکند؛ درحالیکه چنین ترفندی، برای صندلیهای عقب هم وجود دارد.
صندلی ها
صندلیهای سیتروئن C3 حالتی بسیار نرم و اسفنجی دارند که راحتی مبلمان خانگی را تداعی میکنند. فضای خودرو، برای چهار انسان بالغ مناسب است و برای نفر پنجم روی صندلی عقب، چندان ایدئال نیست. روی ردیف دوم، به لطف سقف بلند سیتروئن سی۳ ، حتی فردی با قد ۱۸۵ سانتیمتر هم فاصلهٔ خوبی بین سر تا سقف خواهد داشت و زانوی او، به صندلی جلو نخواهد رسید، اما مطمئناً با مشکل مچ پا و قرار دادن آن زیر صندلی روبهرو، مواجه خواهد شد.
قسمت بار
در قسمت بار سیتروئن سی۳ ، فضای ۳۰۰ لیتر وجود دارد که البته چندان عالی نیست؛ اما در این کلاس خودرویی، بسیار خوب ارزیابی میشود. صندلیهای عقب، میتوانند چند سانتیمتر روی ریل، به سمت جلو حرکت داده شوند تا فضای بار، بدون خواباندن صندلیها بیشتر شود. از سویی دیگر، با جمعکردن کامل صندلیها، میتوان به فضای ۹۲۲ لیتر در عقب رسید.
انواع موتور
۵ پیشرانهٔ متنوع برای سیتروئن C3 در بازار اروپا عرضه میشود که شامل ۳ نمونهٔ بنزینی و ۲ نسخهٔ دیزلی است. در کمال تعجب، سایپا اعلام کرده است که پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی پژو 2008 را برای این خودرو استفاده خواهد کرد. با توجه به سابقهٔ ناخوشایند شرکتهای ایرانی در تعویض پیشرانهٔ خودروهای خارجی، چنین عملی توسط سایپا بعید به نظر میرسد. به هر صورت، در ادامهٔ مطلب، به معرفی پیشرانههای استاندارد و مورد تأیید سیتروئن، برای C3 میپردازیم.
ارزان ترین نسخه
ارزانترین نسخهٔ سیتروئن C3 ، دارای پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری مجهز به تزریق سوخت چندگانه است که بدون توربوشارژر ارائه میشود. قدرت اسمی این مدل با استفاده از بنزین استاندارد اروپا، ۶۸ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۰۶ نیوتنمتر است.
بیشترین قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور از دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. سیتروئن C3 با پیشرانهٔ PureTech 68، فقط با جعبهدندهٔ دستی ۵ سرعتِ تولید میشود و درزمانی حدود ۱۴ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلامشده است و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.
مدل دوم
دیگر مدل C3 که بازهم فاقد گیربکس خودکار خواهد بود، دارای پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری مشابه PureTech 68 است؛ اما قدرت اسمی این مدل با استفاده از بنزین استاندارد اروپا، ۸۲ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۱۸ نیوتنمتر است. بیشترین قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور از دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. سیتروئن سی۳ با پیشرانهٔ PureTech 82، فقط با جعبهدندهٔ دستی ۵ سرعتِ تولید میشود و درزمانی حدود ۱۳ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این محصول، کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت آن، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.
محبوب ترین مدل
محبوبترین مدل سیتروئن C3 با پیشرانهٔ توربو شارژ ۱.۲ لیتری عرضه میشود و درواقع، قویترین نمونهٔ استاندارد سیتروئن است. این خودرو باقدرت ۱۱۰ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۰۵ نیوتنمتر در دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه عرضه میشود که به لطف گشتاور مناسب در دورهای پایین پیشرانه، همراه با جعبهدندهٔ دستی ۵ سرعتِ در زمان ۹.۳ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
سیتروئن C3 با پیشرانهٔ PureTech 110-S&S و گیربکس خودکار ۶ سرعتِ، درزمانی حدود ۱۰ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت C3، با توجه به نوع گیربکس و آپشنهای متنوع نسخهٔ PureTech ۱۱۰ که مسلماً بر وزن خالص خودرو تأثیر میگذارد، بین ۴.۵ تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. مصرف سوخت این مدل، با سرعت ثابت بزرگراه، نزدیک به ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری، ۵.۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود. نهایت سرعت این مدل، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
طیف وسیعی از آپشن ها
سیتروئن C3 با طیف وسیعی از آپشنهای رفاهی، فنی و ظاهری عرضه میشود. با توجه به شرایط عجیب و غیرقابلپیشبینی در صنعت خودروی ایران که با حضور سایپا بهعنوان تولیدکنندهٔ سیتروئن سی۳ ، پیچیدهتر خواهد شد؛ بهتر دیدیم بهتمامی امکانات موجود در C3 اشارهکنیم. مسلماً، نمونهٔ نهائی خودرو که در خوشبینانهترین حالت حدود یک سال دیگر عرضه میشود؛ شرایط خاص خود را خواهد داشت.
رنگ بندی متفاوت
در نمای بیرونی، یکی از محسنات مهم سیتروئن C3 ، استفاده از رنگبندی متنوع است که امیدواریم تولیدکنندهٔ داخلی به آن پایبند باشد. ۹ رنگ بدنه، شامل ۳ نوع خاکستری، قرمز، نارنجی، سفید، سیاه، آبی و سبز روشن برای بدنه وجود دارد، ضمن اینکه ۳ رنگ سیاه، سفید و قرمز هم برای سقف، قابل سفارش است. رینگهای اسپرت، دارای ۳ طرح کلی در سایزهای ۱۵ اینچ، ۱۶ اینچ و ۱۷ اینچ هستند؛ ضمن اینکه مدل ۱۷ اینچ، میتواند در ۲ رنگ نقرهای یا تمام مشکی باشد.
تیپ ها مختلف
بهطورکلی، ۴ تیپ از آپشنها برای سیتروئن C3 وجود دارد که به نامهای تاچ (Touch)، فیل (Feel)، فلیر (Flair) و فلیر ناو (Flair Nav Edition) شناخته میشوند. نسخهٔ تاچ بهعنوان ارزانترین مدل، فاقد نمایشگر لمسی است؛ اما رادیوپخش ۴ بلندگو و امکان اتصال گوشی همراه از طریق بلوتوث و پخش فایلهای Mp3 خواهد داشت؛ ضمن اینکه شارژر و رابط USB نیز در همهٔ مدلها ثابت است. امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی ۷ اینچ، هماهنگی با رابط اندروید اتو و اپل کارپلی، درگاه AUX، سیستم صوتی ۶ بلندگو و ناوبری ماهوارهای، در مدلهای بالاتر C3 وجود دارند.
امکانات
از امکانات جالب سیتروئن C3 که در ارزانترین نسخه هم قابلاستفاده است، میتوان به کروز کنترل، فرمان برقی، قابلیت تنظیم فرمان تلسکوپی در طول و ارتفاع، نمایشگر فشار باد لاستیکها، تنظیم ارتفاع نور اصلی چراغ جلو، شیشهبالابر برقی صندلیهای جلو، شارژر ۱۲ ولت و کامپیوتر سفر اشاره کرد. در مدلهای گرانتر، صندلیهای با پوشش مرغوبتر، ۴ شیشهبالابر برقی، تهویه مطبوع خودکار، دوربین پارک و حسگرهای جلو و عقب نیز قابلاستفاده خواهند بود.
نسخه فول آپشن
تنها نسخهٔ فول آپشن از سیتروئن C3 ، دارای سانروف و سقف پانورامیک است؛ اما میتوان از دیگر امکانات خاص و سفارشی این خودرو نیز استفاده کرد. علاوه بر تنوع کمنظیر طرح و رنگهای متفاوت در پوشش صندلیها و داشبورد، نوعی دوربین اختصاصی برای این خودرو طراحیشده است که زیر آینه وسط نصب میشود.
این دوربین که بانام ConnectedCAM مشهور است، میتواند به صلاحدید راننده روشن شود و با زاویه دید نسبتاً باز، از تمامی مسیر فیلمبرداری کند. چنین تجهیزی، نهتنها در سفرها باهدف ثبت خاطرات اهمیت خواهد داشت، بلکه میتواند هنگام تصادفات در تعیین مقصر اصلی، راهگشا باشد. این دوربین، علاوه بر امکان عکاسی و فیلمبرداری همزمان، میتواند بااتصال به گوشی هوشمند، ذخایر خود را بارگذاری کند.
ایمنی سیتروئن C3
سیتروئن C3 یکی از ایمنترین خودروهای روز دنیا بهحساب نمیآید؛ اما با ۴ ستارهٔ ایمنی و امکانات حفاظتی قابلقبول، رضایت نسبی خریدار را جلب میکند.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا برخلاف استقامت خوب بدنهٔ C3 در تصادفات مختلف، امتیاز ۴ از ۵ برای خودرو در نظر گرفتهشده است. این موضوع، احتمالاً به دلیل فقدان کیسهٔ هوای مخصوص زانوی راننده در سیتروئن سی۳ است؛ ضمن اینکه بعضی فناوریهای مدرن ایمنی در این خودرو وجود ندارد.
آزمون تصادف
نتیجهٔ آزمون تصادف مؤسسهٔ ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) نشان میدهد که C3 برای سرنشین بالغ، ایمنی ۸۸ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالیکه این میزان برای کودکان و سرنشین ردیف دوم ۸۳ درصد خواهد بود. عابران پیاده در صورت تصادف با این خودرو، ۵۹ درصد احتمال زنده ماندن خواهند داشت؛ با توجه به اینکه بسیاری از فناوریهای مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار، در نمونهٔ استاندارد و ارزانقیمت سیتروئن C3 وجود ندارد؛ امتیاز مربوط به آپشنهای حفاظتی این محصول، ۵۸ درصد محاسبهشده است.
آپشن های استاندارد
از آپشنهای استاندارد C3 میتوان به ۶ کیسهٔ هوا اشاره کرد که طبیعتاً، ۴ عدد مخصوص سر و پایینتنهٔ سرنشینان جلو خواهد بود و ۲ کیسهٔ هوای پردهای، سرتاسر نمای جانبی را پوشش خواهند داد. کمربندهای ایمنی سهنقطهای و پیش کشنده برای ۵ سرنشین، ۲ عدد ایروفیکس برای صندلی مخصوص کودک در عقب، ایموبلایزر، هشدار تعویض لاین، قفل کودک، هشدار تجاوز از سرعت قابل تنظیم، همراه با ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل ایستایی درشیب تند (HAC) و کنترل پایداری الکترونیک (ESC) هم در همهٔ مدلهای سیتروئن C3 بهصورت پیشفرض وجود دارد.
حسگر جلو و عقب، دوربین پارک، اعلامخطر در نقطهٔ کور جانبی با چشمکزن روی آینهبغل، هشدار برخورد و ترمز اضطراری خودکار، امکاناتی از C3 هستند که تنها در نسخهٔ فول آپشن دیده میشوند.
نمونه استاندارد
نمونهٔ استاندارد C3 در بازار اروپا، محصولی نسبتاً پرفروش محسوب میشود که در نمونهٔ مجهز به پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری، همراه گیربکس ۵ سرعتِٔ دستی یا ۶ سرعتِٔ خودکار، با استقبال خوبی مواجه است. این مدل، دارای یکی از بهترین پیشرانههای دنیا است که در کنار قدرت ۱۱۰ اسب بخار، میانگین مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.
صدای داخل اتاق
صدای آزاردهندهای از پیشرانهٔ سیتروئن C3 داخل اتاقک شنیده نمیشود؛ اما از دید کارشناسان خارجی، بهخوبی هاچ بکهای آلمانی مثل فولکس گلف، دارای سکوت و عایقبندی فراتر از انتظار نیست. فنربندی و سیستم تعلیق C3 نیز بسیار خوب ارزیابی میشود و برخلاف سقف بلند، در پیچهای تند به لطف فناوریهای حفظ تعادل نظیر ESC، فرمانپذیری قابلقبولی خواهد داشت.
صندلی های راحت
صندلیهای حجیم و اسفنجی سیتروئن C3 ، راحتی بسیار خوبی دارند و خصوصاً در ردیف جلو، نمیتوان از آنها ایراد گرفت. روی صندلی عقب هم به شرطی که صندلی جلو در حالت استاندارد باشد، فضای جلوی زانو قابلقبول خواهد بود و البته در بالای سر، مشکلی وجود ندارد.
بزرگی شیشهٔ جلو و قطر کم ستون اول (ستون A)، دید بسیار خوبی برای راننده فراهم میکند. کار کردن با آپشنهای رفاهی مثل نمایشگر لمسی و سیستم تهویه مطبوع، بهآسانی انجام میشود؛ اما در نگاه اول، کمی گیجکننده است. از ایرادات و نکات منفی C3، میتوان به شیشهٔ عقب اشاره کرد که هرگز نمیتواند بهطور کامل پایین کشیده شود.
آپشن های اضافه
در نسخهٔ فول آپشن C3، امکانات بسیار خوبی وجود دارد. علاوه بر نمایشگر بزرگ ۷ اینچ که در خودروهای گرانقیمتی مثل میتسوبیشی ASX، سایز کمتری دارد، سیستم صوتی قابلقبول، دوربین پارک و سانروف پانورامیک، حس بسیار خوبی به راننده خواهد داد. حضور دوربین پشت آینه وسط جالبتوجه است و میتواند بهطور خودکار، هنگامیکه احتمال برخورد و حادثه وجود دارد، اقدام به فیلمبرداری کند و حتی با استفاده از GPS، مکان دقیق تصادف را ثبت کند تا برای پلیس و ادارهٔ بیمه، مورداستفاده باشد.
نتیجه کلی بررسی سیتروئن C3
درمجموع، میتوان از کیفیت ساخت و شرایط فنی سیتروئن C3 رضایت داشت. این خودرو برای یک خانوادهٔ معمولی، کاملاً مناسب است و علاوه بر رانندگی کوتاهمدت شهری، برای سفرهای بینشهری نیز رضایتبخش خواهد بود. در مقایسه با دیگر هاچ بکهای موجود در بازار ایران، مثل هیوندای i20 با پیشرانهٔ یک لیتری، سیتروئن سی۳ نسخهٔ ۱.۲ لیتری، قدرت بالاتر، فضای بیشتر و راحتی بسیار خوبی فراهم میکند.