آلفارومئو 4C
مشخصات فنی آلفارومئو 4C
کشور تولید کننده | ایتالیا |
نام خودرو | آلفا رومئو فور سی 1800 توربو 2013-2020 |
کلاس بدنه | کوپه |
کلاس اتومبیل | B Segment |
وزن | 850 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 2 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 205/40 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 235/35 R 19 |
حجم موتور | 1742 cc |
نوع موتور | بنزینی دارای توربو |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور عقب |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور پاشش مستقیم |
ظرفیت باک | 40 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 240 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 137 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 73.5 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک دو کلاچه |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور عقب دیفرانسیل عقب |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل |
تعلیق جلو | جناقی |
تعلیق عقب | مک فرسون |
کمک فنرهای جلو | |
کمک فنرهای عقب | |
نوع سیستم فرمان | هیدرولیک |
حداکثر سرعت | 258 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 4.5 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 9.8 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 5 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 6.8 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 2 عدد راننده و سرنشین کناری |
سیستم های پایداری و کمک راننده | -TPMS-MSR-ASR-VDC-HBA-RAB- |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | |
نوع غربیلک | |
سیستمهای تهویه مطبوع | |
سیستم صوتی و تصویری | |
سیستمهای مولتی مدیا | |
سیستم صندلیهای جلو | |
سیستم صندلیهای عقب | |
سیستم آیینه ها | |
سیستم شیشه ها | |
سیستم های سقف | |
سیستم روشنایی جلو | |
سیستم روشنایی عقب | |
سنسورهای پیش فعال | |
سیستم های کمک رانندگی |
آلفارومئو 4C
آلفارومئو 4C ، آلفارومئو پس از فراز و نشیبهای بسیاری که در طول تاریخ غنی خود داشته است. آلفارومئو 4C را بهعنوان پرچمدار نسل جدید محصولات خود معرفی کرد و همه نگاهها را به سمت خود جلب کرد. یک سوپر کوپه موتور وسط دو نفرِ با ابعاد کوچک، آنهم در قرن 21 میلادی بهمانند رؤیا برای تمام دوستداران این برند ایتالیای میماند.
نگاه اول
در نگاه اول به نظر با یک فراری سایز کوچک روبهرو هستیم و هیجانی نزدیک به مواجه با یک سوپر اسپرت تمامعیار سرتاپای وجودمان را فرامیگیرد.
بههرحال فراری و آلفا جزئی از شرکت مادر یعنی فیات هستند و اشتراک فنّاوری وسیعی با یکدیگر دارند.
نمای جلو
البته جلوپنجره V شکل آلفارومئو 4C نشاندهنده هویت واقعی این سوپر کوپه است. چراغهای بزرگ بیضیشکل که بر روی سپر خودرو امتداد پیداکردهاند و مجهز به LED های ریز و دایرهای شکل جدا از هم هستند تا کاپوت به نسبت بزرگ که با شیبی ملایم که در دو طرف آن امتداد جلوپنجره V شکل وجود دارد از جزییات مهم طراحی در بخش جلوی خودرو است.
نمای بغل
در بخش کناری ورودی هوای موتور در یکسوم انتهایی بدنه قرار دارد و خط ملایمی که از سپر عقب حجیمشده تا روی درب آلفارومئو 4C امتداد پیداکرده است مواجه هستیم.
فاصله دو محور آلفارومئو 4C در حدود 2.37 متر است که آن را تبدیل به یکی از کوچکترین کوپههای عرضهشده در بازار میکند. به همین دلیل چرخهای 18 اینچی در جلو و 19 اینچی در عقب، جلوه بزرگتری به نسبت بدنه دارند که این مسئله در صورت تعویض چرخها با سایز بزرگتر تشدید هم خواهد شد.
نمای عقب
در نمای عقب آلفارومئو 4C همانند فراری با چراغهای ساده گرد روبهرو هستیم، و مجموعه سپر، اسپویلر و درب یکتکه موتور و صندوق کوچک قرارگرفته در پشت موتور، ظاهر بسیار جمع جوری به آن داده است.
نکته جالب
نکته عجیب در خصوص آلفارومئو 4C ، بسته بودن کاپوت جلویی خودرو است که تنها خود شرکت سازنده مجاز به باز کردن آن است و برخلاف سایر خودروهای اسپرت موتورعقب، حتی فضایی برای قرار دادن چمدان نیز به خریداران ارائه نمیدهد.
پهنای بسیار زیاد این خودرو هم در نوع خود جالب است و به عدد 1.86 متر میرسد که آن را در این زمینه از دیگر رقبا جلو میاندازد.
شاسی با ویژگی خاص
آلفارومئو با استفاده از شاسی تمام فیبر کربنی ادعا میکند که وزن آلفارومئو 4C زیر 1000 کیلوگرم است، هرچند در اکثر بررسیهای صورت گرفته خلاف این امر ثابتشده است. اما به هر صورت وزن این خودرو به نسبت رقبا بسیار کمتر است و در این زمینه آلفا به نسبت رقبا پیشتاز است.
طراحی داخلی
در داخل اتاق با ظاهری کاملاً متفاوت روبهرو هستیم. فضای اتاقک این کوپه دو نفرِ بهقدری کوچک است که انگار سوار بر یک خودرو هاچ بک شهری شدهاید.
برای اینکه متوجه شوید چگونه صندلیها شمارا در برمیگیرند، باید گفت که اگر قدتان کمی بلند باشد، فرمان شبیه به حرف D این خودرو، بهکلی دید بخش آمپرها را مختل میکند و اوضاع دید عقب هم رو به وخامت میرود.
با توجه به ارتفاع شاسی فیبر کربنی، کوتاهی دربها و ارتفاع خودرو، سوار و پیاده شدن تبدیل به یک چالش اساسی به نسبت خودروهای عادی میشود. کیفیت قطعات داخل اتاقک چنگی به دل نمیزند، و انگار فقط آلفارومئو 4C به کار گذاشتن تجهیزات مرسوم با کمترین کیفیت بسنده کرده است.
داشبورد
صفحهنمایش آلفارومئو 4C مربوط به اطلاعات و سرگرمی در این خودرو جایی ندارد و آلفا به سیستم پخش ساده با 4 بلندگو و یک نمایشگر بسیار کوچک در بالای کنسول متمایل به سمت راننده بسنده کرده است.
درواقع هیچ آپشن خاصی را در آلفارومئو 4C مورد آزمون که از نمونههای پایه محسوب میشود، وجود ندارد و آپشن های عرضهشده همانند صندلیها با چرم آلکانترا، کروز کنترل، حسگر پارک عقب، اسپویلر فیبر کربنی، چراغهای زنون و تم رنگآمیزی داخل اتاق از آپشن هایی هستند که آلفا پول بسیار زیادی را برای آنها طلب میکند.
درمجموع فضای داخل اتاق این آلفارومئو 4C بهخودیخود کم است، اما به دنبال مدیریت فضایی که خودروسازان آلمانی در محصولات این مدلی به کار میبرند نباشید و ارگونومی هم در سطح بسیار پایینتری به نسبت رقبای آلمانی قرار دارد.
موتور
آلفارومئو در ادامه سنتشکنیهایش، در بخش قوای محرکه بهکلی متفاوت ظاهرشده است. باید عنوان کرد که آلفارومئو 4C کوچکترین موتور موجود بین تمامی خودروهای موتور وسط را دارا است.
یک موتور 4 سیلندر خطی توربو شارژ شده به حجم دقیق 1742 cc با حداکثر قدرت 237 اسب بخار در دور 6000 rpm و گشتاور 350 نیوتن متری که در دور 2200 rpm به حداکثر میزان خود میرسد.
گیربکس
جعبهدنده 6 سرعتِ دوال کلاچ هم وظیفه انتقال قدرت هم بهصورت خودکار و هم بهصورت تعویض دستی به کمک شیفترهای پشت فرمان را برعهدهگرفته و این قدرت را تنها به چرخهای عقبی میفرستد.
به نظر میرسد که آلفارومئو 4C توانسته کار بسیار بزرگی انجام دهد و با این حجم کم موتور قدرت بالایی را از آن استخراج کند. اما ذکر این نکته بسیار مهم است که بوست یا فشار توربو شارژ دومرحلهای (تویین اسکرول) این موتور در حدود 21.8 psi است که رقم به نسبت بالایی است و در مواجه با بنزین کم کیفیت و اکتان پایین، موجب استهلاک زودهنگام پیشرانه میشود.
سیستم فرمان
فرمان آلفارومئو 4C بدون هیچگونه کمککنندهای، اعم از هیدرولیکی یا موتوربرقی به چرخها متصل شده و همان راکاند پینیون معمولی (تمام مکانیکی) به شمار میرود.
آلفارومئو 4C با این هدف که میزان ارتباط راننده از طریق فرمان به چرخها را به 100 درصد برساند دست به این کار زده است که در نوع خود شجاعت بزرگی بهحساب میآید. چراکه در شرایط فعلی صنعت خودرو، کمتر محصولی بدون حضور سیستم کمکی هیدرولیک یا موتوربرقی به تولید انبوه میرسد.
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق در جلو از نوع جناغی به همراه فنر لول و تعلیق عقب از نوع استرات است. آنتی رول بار (میل موج گیر) هم در تعلیق جلو و عقب نقش خود را بازی میکند.
هر چهارچرخ مجهز به ترمز دیسکی سوراخدار مارک برم بو است و خبری از دیسکهای کربن سرامیکی گرانقیمت در آلفارومئو 4C نیست. آلفا شتاب گیری صفرتا صد این خودرو را در حدود 4.5 ثانیه اعلام کرده که آن را در ردیف سریعترین خودروهای عرضهشده بهصورت صفرکیلومتر در کشور ما تبدیل میکند. حداکثر سرعت آلفارومئو 4C هم به مرز 257 کیلومتر بر ساعت میرسد.
سوئیچ
آلفارومئو 4C گزینه Natural، Dynamic،All weather و Race را برای رانندگی پیش روی شما میگذارد، خبری از دکمه استارت نیست و برای استارت زدن باید سوییچ را بچرخانید.
اتاق
با مشاهده فیبر کربن در جایجای اتاقک و تک صفحهنمایش تمام دیجیتالی آمپرسنج و پدالهای شیفتر پشت فرمان، حس سواری متفاوتی به راننده القا میشود، این مسئله با روشن کردن موتور و لرزش اتاقک توسط موتوری که دقیقاً در پشت سر شما قرارگرفته دوچندان میشود.
فرمان آلفارومئو 4C بهقدری سفت و خشک است که در سرعتهای پایین نیازمند قدرت ماهیچهای قابلتوجهی برای حرکت دادن آن هستید. سیستم تعلیق خشک و ارتفاع پایین خودرو و شنیدن صدای برخورد سنگریزههای جاده به بدنه خودرو حس سواری یک کارتینگ را به سرنشینان القا میکند.
سرعت
در مسیرهای مستقیم آلفارومئو 4C بسیار سریع به نظر میرسد و به لطف موتور توربو شده و گشتاور زیاد موتور، میتواند حس واقعی شتاب گیری یک خودروی موتور وسط را بدهد، مسئلهای که کمتر در خودروهای موتور جلو اتفاق میافتد.
صدای موتور بهراحتی به داخل اتاقک ورود پیدا میکند. میتوان بهکلی دور سیستم صوتی آلفارومئو 4C را خط کشید و از فریاد نهچندان پرحجم پیشرانه لذت برد.
جعبهدنده دوکلاچه و موتور توربو شارژ شده در حین رانندگی در حالت تماماتومات، بهخوبی رقبای آلمانی عمل نمیکند و در برخی شرایط که نیازمند تعویض سریع دنده هستید از عکسالعمل به نسبت کندی برخوردار است.
این مسئله تا جایی پیش میرود که به نظر در حالت خودکار موتور و جعبهدنده چندان باهم جفتوجور نیست و گنگ عمل میکنند. موتور خودرو هم به دلیل اینکه از طراحی پیچیدهای برخوردار است، عملکرد به نسبت غیرقابلپیشبینی را عرضه میکند.
نحوه تعویض دنده
تعویض دنده به کمک شیفترهای پشت فرمان لذت خاص خود را دارد و شرایط رانندگی را بهبود میبخشد، اما موتور درزمانی فول بوست میشود که در خروجی پیچ قرارگرفته است که این مسئله یک نقطهضعف برای این شاسی معرکه و بالانس بسیار عالی آلفارومئو 4C است.
شاسی
استفاده از شاسی تمام فیبر کربنی مزیتهای خاص خود را دارد که میتوان آنها را در حین استفاده از آلفارومئو 4C در پیستهای اتومبیلرانی بهراحتی مشاهده کرد.
هندلینگ
هندلینگ آلفارومئو 4C دقیقاً همانقدر که از یک خودرو با مهندسی فراری انتظار دارید، خوب است و در هنگام شتاب گیری در زمان استفاده از لانچ کنترل نهایت آدرنالین در بدنتان ترشح میشود.
درواقع اگر مثل جرمی کلارک سون یک عشق ماشین واقعی باشید و شرایط راندن 4C را در پیستی مانند مونزا داشته باشید، اصلاً جای تعجبی ندارد که عاشق و دلباخته این آلفارومئو رمانتیک شوید، اما حیف که چنین افرادی هرروز کمتر میشوند و شرایط استفاده از خودروهای اسپرت در کشورمان نیز کوچکترین شباهتی به ایتالیا و مونزا ندارد.
سیستم ترمز
قدرت ترمز گیری هم در حد اندازههای یک خودروی سریع موتور وسط نیست و میزان جابهجایی پدال ترمز هم بسیار کم است که در رانندگی شهری میتوان دردسرساز شود.
اگر به دنبال بهترین عملکرد این سوپر کوپه تندوتیز ایتالیای هستید آن را در پیستهای اتومبیلرانی و جادههای پرپیچوخم کوهستانی خواهید یافت.
آلفارومئو 4C بههیچوجه رانندگی عادی شهری که به دنبالش هستید را عرضه نمیکند و این مسئله با توجه به وضعیت خیابانهای شهری کشور ما تبدیل به یک چالش اساسی برای شما خواهد شد.
ماشین خشن
اگر بخواهیم در یککلام تجربه رانندگی با آلفارومئو 4C را برایتان توصیف کنیم باید عنوان کرد که 4C تجربه بدون هرگونه فیلتر را عرضه میکند، یک تجربه 100 درصد خام و تمام مکانیکی که در نوع خود بسیار لذتبخش است اما عموم مشتریانی که توانایی پرداخت رقم 500 میلیونی را برای این خودرودارند، تا این حد به دنبال یک خودرو خالص مسابقهای، سریع و خشن و بدون امکانات رفاهی نیستند.