آئودی Q5
مشخصات فنی آئودی Q5
کشور تولید کننده | آلمان |
نام خودرو | آئودی Q5 توربو 2008-2016 |
کلاس بدنه | کراس اور |
کلاس اتومبیل | |
وزن | 1850 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 225/45 R 20 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 225/45 R 20 |
حجم موتور | 1984 cc |
نوع موتور | بنزینی دارای توربو |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 75 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 222 اسبر بخار در 4500 – 6250 دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 350 نیوتن متر در 4500-1500 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 111.8 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 8 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مستقل – جناقی دوگانه با فنر |
کمک فنرهای جلو | |
کمک فنرهای عقب | |
نوع سیستم فرمان | برقی |
حداکثر سرعت | 228 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 6.9 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | |
مصرف سوخت جاده ایی | |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 7.9 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | راننده – سرنشین – جانبی – پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز ضد قفل ABS، |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | |
نوع غربیلک | فرمان با غربیلک 3 شاخ با قابلیت تنظیم تلسکوپی در 4 جهت به صورت برقی / دارای مموری / دارای روکش برقی |
سیستمهای تهویه مطبوع | اتوماتیک دو منطقه ای |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD , MP3 , DVD دارای پورت های USB , AUX بلوتوث سیستم GPS به همراه سیستم تشخیص صدای راننده دارای نمایشگر |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای مانیتور به همراه درگاه USB / BlueTooth / AUX |
سیستم صندلیهای جلو | برقی – چرم – گرمکن ردیف جلو – حافظه صندلی راننده |
سیستم صندلیهای عقب | دارای استراحت گاه برای دست + جالیوانی |
سیستم آیینه ها | برقی – تا شوندگی برقی |
سیستم شیشه ها | برف پاک کن با تنظیمات مختلف (تایمر) / سنسور باران / شیشه عقب دارای گرمکن |
سیستم های سقف | سقف شیشه ای پاناروما |
سیستم روشنایی جلو | زنون – جلو و عقب LED – تنظیم اتوماتیک نور چراغها – مه شکن جلو و عقب – سیستم شستشو |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | کروز کنترل هوشمند – رادار بین خطوط و نقطه کور – ترمز دستی الکترونیکی -دوربین دید شب – دوربین عقب |
سیستم های کمک رانندگی | دوربین عقب ، کروز کنترل |
آئودی Q5
آئودی Q5 یک کراس اوور کامپکت لوکس آلمانی است که از سال 2008 تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد. آئودی Q5 نخستین بار در سال 2008 و در نمایشگاه خودرو پکن و پس از آن در همان سال در نمایشگاه خودرو لس آنجلس حضور پیدا کرد. این شاسی بلند جذاب از ابتدا تاکنون فرم کلی بدنه خود را حفظ کرده و چند بار بهروزرسانیهایی را تجربه کرده است.
معرفی
آئودی Q5 تنها یکی از شاسی بلندهای کمپانی آلمانی است و نسل سوم آن هم در سال 2016 و در نمایشگاه خودرو پاریس معرفی شد و از سال 2017 راه خود را به خط تولید و سپس به بازار پیدا کرد. آئودی Q5 در سال 2016 در تعداد محدودی و توسط شرکت جهانگیر آریا وارد بازار کشورمان شد تا رقیبی برای ب ام و X3 و لکسوس NX باشد.
عرضه
عرضه محصولات آئودی پر از فراز و نشیب است و در نهایت هم به بدترین شکل این اتفاق افتاد تا ارزشهای کمپانی معظم آئودی در کشورمان زیر سوال برود. چند سال قبل رامک خودرو با حاشیههای فراوان و پس از تبلیغات گسترده اقدام به معرفی محصولات آئودی در ایران کرد و برای آن مراسم تمهیدات زیادی اندیشید تا با بیشترین حاشیه امنیت به استقبال خریداران برود.
اما آن مراسم گویی چیزی بیش از یک شو تبلیغاتی نبود و در نهایت به دلایل مختلف، رامک خودرو موفق به عرضه محصولات آئودی در ایران نشد.
حضور در ایران
همین آئودی Q5 هم یکی از محصولاتی بود که در سبد محصولاتی قرار گرفت که قرار است وارد ایران شوند اما در نهایت جهانگیر آریا تعداد کمی از Q5 را در کشورمان به فروش رساند و پس از آن هم فاتحه حضور آئودی در ایران خوانده شد. در حالی که بدون شک آئودی میتوانست یک رقیب قدرتمند برای مرسدس بنز و ب ام و باشد اما این اتفاق نیفتاد.
نمای بیرون
آئودی Q5 در نمای بیرونی کاملا پیرو زبان طراحی آئودی است. در نمای جلو، جلو پنجرهای با شبکهای متشکل از خطوط عمودی و افقی دیده میشود در حالی که لوگوی آئودی که از 4 حلقه تشکیل شده بر روی آن خودنمایی میکند. بر روی سپر هم ورودیهای هوا وجود دارند و در نمای عقب خروجیهای دوگانه اگزوز و چراغهای کشیده مهمترین نکات قابل ذکر هستند.
طراحی داخلی
اما طراحی کابین آئودی Q5 کمی از آن طراحی مشهور آئودی فاصله گرفته و ساده و به دور از پیچیدگی به نظر میرسد. در مرکز داشبورد هم یک نمایشگر دیده میشود که ارتباط برقرار کردن با آن ساده است. آئودی در کابین Q5 از چوب و چرم زیادی استفاده کرده و کیفیت متریال کابین قابل تحسین است. به علاوه فضای کافی برای سرنشینان حتی در عقب وجود دارد و آئودی Q5 کیفیت سواری بالایی دارد.
مدل ها
آئودی Q5 در بازاراهای جهانی با موتورها و در نسخههای مختلفی عرضه میشود که مدل عرضه شده در ایران یکی از ضعیفترینها و کم آپشنترینهاست. از مهمترین تجهیزات رفاهی موجود در Q5 میتوانیم به تنظیم برقی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی پیشرفته به همراه سیستم تشخیص صدا، تنظیم برقی صندلیها مجهز به حافظه و گرمکن در جلو، سانروف، کروز کنترل، دوربین دید عقب، دید در شب، سیستم حفظ حرکت بین خطوط و تشخیص نقطه کور و چراغهای جلو اتوماتیک اشاره کنیم.
همانگونه که اشاره کردیم، آئودی Q5 در بازارهای جهانی در نسخههای مختلفی عرضه میشود اما مدلی که وارد کشورمان شد، به دلیل قانون منع واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی، از ضعیفترین نسخهها است. این مدل به یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو مجهز شده که قادر است 225 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل میشود.
سیستم چهار چرخ
آئودی Q5 از سیستم چهار چرخ متحرک آئودی بهره میبرد که کواترو یا Quattro نام دارد که یکی از بهترینها است و عملکردی بی نظیر ارائه میدهد. خوشبختانه Q5 در تمامی نسخهها به این سیستم مجهز شده در حالی که در خودروهای رقیب باید هزینه اضافی زیادی برای در اختیار داشتن سیستم چهار چرخ پرداخت کنید.