بی ام و
بی ام و یک شرکت خودروساز آلمانی است، که از تولیدکنندگان بنام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان به شمار میآید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ قرار دارد. این شرکت تا سال ۱۹۴۵ درزمینهٔ تولید موتور هواپیما هم فعال بود. ساختمان مرکزی بامو در مونیخ، که به شکل موتور چهار سیلندر طراحیشده است. شرکت ب ام و در سال ۱۹۱۶ توسط فرانتس یوزف پوپ تأسیس شد.
بی ام و مالک شرکتهای رولز-رویس موتور کارز و مینی است. در سال ۲۰۱۵ بامو با ۲٬۲۷۹٬۵۰۳ دستگاه وسیلهٔ نقلیه دوازدهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان بود. ب ام و در حال حاضر در کشورهای آلمان، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، انگلستان و ایالاتمتحده آمریکا کارخانه تولید اتومبیل دارد.
تاریخچه
۱۹۱۶–۱۹۲۳: دوران تولید موتور هواپیما
تاریخچه بی ام و با شرکت رپ موتورن ورکه آغاز میشود. در آوریل سال ۱۹۱۷ وقتی کارل رپ شرکت را ترک کرد، اسم آن به بایریش موتورن ورکه تغییر یافت. اولین محصول کارخانه، موتور هواپیمای BMW IIIa بود. این موتور به مصرف کم سوخت و کارکرد مناسب در ارتفاعات بالا معروف بود. در نتیجه سفارشها زیادی که ارتش آلمان برای موتور BMW IIIa داشت، شرکت به سرعت توسعه یافت.
در سال ۱۹۱۸ و با پایان جنگ جهانی اول، کارخانه به دلیل قطعنامهٔ ورسای مجبور شد، تولید موتور هواپیما را متوقف کند. برای ادامه فعالیت، شرکت به ساخت تجهیزات کشاورزی، لوازم خانگی و ترمز قطار روی آورد.
در سال ۱۹۲۲، کامیلو کاستیگلیونی شرکت بامو و کلیه حقوق مربوط به این نام را خریداری کرد. کاستیگلیونی، مالک شرکت دیگری به نام بایریش فلوگنزه نیز بود که آن هم در زمینه قطعات هواپیما فعالیت میکرد. کاستیگلیونی نام کارخانه سابق بامو را به Süddeutsche Bremse AG تغییر داد و بایریش فلوگنزه را بامو نام نهاد. کارخانه سابق بایریش فلوگنزه با نام جدید بامو بازگشایی شد و به ساخت موتور برای اتوبوس، کامیون، تجهیزات کشاورزی و پمپ با نام تجاری بامو پرداخت. تاریخچه رسمی شرکت بامو، تاریخ تأسیس شرکت را همان تاریخ افتتاح کارخانه بایریش فلوگنزه (۷ مارس ۱۹۱۶) میداند.
۱۹۲۳–۱۹۳۹: دوران تولید موتور سیکلت و اتومبیل
با کمرنگ شدن محدودیتهای قطع نامه ورسای در سال ۱۹۲۳، بامو شروع به تولید موتورسیکلت مدل R32 کرد. بامو در سال ۱۹۲۸ با خرید کارخانه Automobilwerk Eisenach وارد عرصه خودروسازی شد. شرکت Automobilwerk Eisenach از سال ۱۹۲۷ خودروی دیکسی ۳/۱۵ را تحت لیسانس شرکت انگلیسی آستین میساخت. بدین ترتیب دیکسی ۳/۱۵ اولین خودروی تولیدی بامو لقب گرفت.
اولین موتور شش سیلندر خطی بامو در سال ۱۹۳۳ با مدل ۳۰۳ به بازار عرضه شد. در دهه ۱۹۳۰ بامو مدلهای مختلف سدان، کوپه و کانورتیبل تولید میکرد.
۱۹۳۹–۱۹۴۵: دوران جنگ جهانی دوم
با شروع جنگ جهانی دوم، بامو دوباره به تولید موتور هواپیما برای لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) روی آورد. در این دوران، کارخانه از نیروی کار اجباری نظیر اسیران جنگی و زندانیان اردوگاه داخائو نیز استفاده میکرد.
در دوران جنگ اکثر تأسیسات بامو بمباران و نابود شده بود، همچنین تأسیسات شرکت در آلمان شرقی نیز به تصرف شوروی درآمده بود و متفقین شرکت را از تولید موتور هواپیما و موتورسیکلت بازداشتند. در این دوران ممنوعیت، کارخانه با استفاده از تجهیزات باقیمانده به تولید پاتیل و ماهیتابه پرداخت و بعدها دیگر تجهیزات آشپرخانه و دوچرخه نیز تولید کرد.
در سال ۱۹۴۷ بی ام و اجازه یافت تولید موتور سیکلت را از سر گیرد. اولین موتورسیکلت بعد از جنگ بامو با نام R24 در سال ۱۹۴۸ به بازار عرضه شد. در حالی که هنوز تولید خودرو برای بامو ممنوع بود، کارخانه انگلیسی BAC با استفاده از نقشههای به دست آمده از دفاتر بامو در حین جنگ، خودروهای قبل از جنگ بامو را در انگلستان تولید میکرد.
تولید خودرو در سال ۱۹۵۲ با تولید سدان بزرگ ۵۰۱ بالاخره آغاز گشت. در دهه ۵۰ بامو مدلهای سدان، کوپه و کانورتیبل در خط تولید داشت. در سال ۱۹۵۵ با هدف نفوذ به بازار خودروهای ارزان قیمت، خودروی کوچک Isetta را به بازار عرضه کرد.
در سال ۱۹۵۹ بامو به شدت مقروض بود و روز به روز نیز ضرر میکرد. گرچه فروش مدل Isetta قابل قبول بود ولی سود بسیار کمی برای شرکت داشت. مدل ۵۰۱ نیز به تعداد کمی فروش میرفت و زیان آور بود. همچنین در میانه دهه ۵۰ آلمانیها از خرید موتورسیکلت به سمت خودرو روی آوردند که باعث افت شدید فروش موتورسیکلتهای بامو شد. در این شرایط آمریکن موتورز و گروه روتز به دنبال خرید بامو بودند.
در مجمع عمومی سالانه بی ام و که در دسامبر ۱۹۵۹ برگزار شد، هاینس فیت (ریاست هیئت ناظر بر مدیریت شرکت) پیشنهاد ادغام با دایملر-بنز را مطرح کرد. سهامداران با این پیشنهاد مخالفت کرده و با سرپرستی فردریک ماترن به دنبال تأمین سرمایه کافی برای جلوگیری از ادغام گشتند. در همان زمان برداران کواندت (هربرت و هرالد) با خریدن بخش عمده ای از سهام شرکت به سهامداران اصلی بدل گشتند و سرمایه لازم برای توسعه یک سری مدلهای جدید را فراهم آوردند. در سال ۱۹۶۰ پروژه ای که با نام کلاس جدید Neue Klasse تعریف شد، که هدفش توسعه چند خودرو در کلاس سدان چهاردر بود. محصولات این پروژه در سال ۱۹۶۲ به بازار عرضه شدند و بامو به عنوان یکی از برترین سازندگان خودروهای سدان اسپرت مطرح شد و شرکت را از بحران مالی نجات یافت.
۱۹۶۸–۱۹۷۸ دوران تولد سریهای ۳، ۵ و ۷
در سال ۱۹۶۸ بامو اولین موتور شش سیلندر خطی خود را پس از جنگ جهانی دوم توسعه داد. این موتور بر روی مدلهای سدان «سری شش جدید» (که بعدها سری ۷ نام گرفت) و کوپه «سری شش جدید» (که بعدها سری ۶ خوانده شد) نصب گردید.
در سال ۱۹۷۲ اولی سری ۵ به بازار عرضه شد تا جایگزین «کلاس جدید» شود. در سال ۱۹۷۶ با استفاده از همین پلتفرم، سری ۶ به بازار عرضه شد. سری ۳ که سدان کوچک بامو بود نیز در سال ۱۹۷۵ معرفی گشت. با معرفی سدان بزرگ سری ۷ در سال ۱۹۷۸ محصولات بامو کامل شد.
۱۹۷۸–۱۹۸۹ دوران تولد بخش ام
در سال ۱۹۷۸ بامو ام۱ با همکاری لامبورگینی به عنوان اولین خودروی موتور وسط بامو توسعه یافت. این اولین خودروی تولید شده توسط بخش ام شرکت بود. در سال ۱۹۸۰ بخش ام با تولید بامو ۵۳۵ براساس اتاق E12 سری پنج، نخستین مدل خود را براساس یک خودروی عادی توسعه یافته بود، به بازار عرضه کرد. بامو ام۵ نیز که بر اساس اتاق E28 ساخته شده بود، در سال ۱۹۸۵ به بازار عرضه شد. در همین سال بامو ام۳ نیز معرفی شد.
در این دوران اولین موتور دیزل بامو با نام M21، اولین خودروی چهارچرخ محرک بامو با نام E30 325iX و اولین استیشن واگن ب ام نیز به بازار عرضه گشتند. همچنین در سال ۱۹۸۶ اولیم موتور وی ۱۲ خود را در بامو سری ۷ معرفی کرد.
1990-تاکنون دوران فعلی
در سال 1994 بی ام و کمپانی روور انگلستان را خریداری کرد. هر چند این خریداری از نظر مالی شکست خورد و ب ام و ضرر مالی هنگفتی را متحمل شد به طوری که تا سال 2000 قسمت های اعظم روور به شرکت های مختلف فروخته شدند و فقط مینی در مالکیت ب ام و باقی ماند. همچنین در سال 1998 ب ام و کمپانی صاحب نام رولز-رویس موتور کارز را خریداری کرد که تاکنون نیز آن را در اختیار دارد.
مدل های موجود این خودروسازی