رنو داستر
مشخصات فنی رنو داستر
کشور تولید کننده | فرانسه |
نام خودرو | رنو داستر |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1260 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/65 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/65 R 16 |
حجم موتور | 1998 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری با پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 195 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 67.5 اسب بخار به لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 4 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | ترمز های جلو دیسکی مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | کاسه ای |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اکسل نیمه مستقل میله پیچشی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 178 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 10.4 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 10.6 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.6 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8.2 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 2 عدد راننده و سرنشین جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD , ASC , ATC , HAS , AWC , TCL , RISE |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل رادیویی ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر / پشت سری های فعال و کمربند 3 نقطه ای عقب / سیستم هشدار باز بودن کمربند ایمنی |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی |
نوع غربیلک | غربیلک فرمان 3 شاخه و امکان کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه با کنترل دستی |
سیستم صوتی و تصویری | دارای ورودی usb و بلوتوث، پخش mp3 |
سیستمهای مولتی مدیا | ماتیتور لمسی 7 اینچی |
سیستم صندلیهای جلو | دارای پشت سری فعال قابل تنظیم / تنظیم دستی صندلی ها |
سیستم صندلیهای عقب | دارای قابلیت تا شوندگی به صورت یک تکه |
سیستم آیینه ها | تنظیم دستی آینه های جانبی |
سیستم شیشه ها | بالابر شیشه های جلو برقی / دارای برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب |
سیستم های سقف | دارای ریل باربند |
سیستم روشنایی جلو | دارای مه شکن و چراغ روشنایی در روز DayLight |
سیستم روشنایی عقب | دارای مه شکن و چراغ سوم ترمز |
رنو داستر
رنو داستر یک شاسیبلند فرانسوی است که با همکاری رنو و داچیا به تولید رسیده است. داستر در دو تیپ SE و PE و بهصورت دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل توسط نگین خودرو به فروش میرسد. داستر نخستین بار در سال 2010 معرفی شد و در سال 2013 یک فیسلیفت را تجربه کرد. البته نسل جدید هم در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی شد که ازنظر طراحی داخلی و خارجی یک تحول بزرگ را تجربه کرد.
حضور در ایران
رنو داستر موجود در بازار ایران، ازنظر طراحی نقاط ضعف بزرگی دارد و به همین دلیل نتوانست در کشور ما فروش چندان موفقی را تجربه کند. البته نباید از موضوع قیمت هم در این رابطه غافل شویم چراکه با توجه به امکاناتی که ارائه میدهد، قیمت نسبتاً بالایی دارد.
طراحی خارجی
رنو داستر در نمای جلو و حتی نمای جانبی، قابلقبول است ولی در نمای عقب، هماهنگی خوبی میان اجزا برقرار نیست و چراغها ظاهر چندان جذابی ندارند. در زیر سپرهای جلو و عقب و رکابهای جانبی قطعات مشکی و نقرهایرنگی دارد که به بهتر شدن ظاهر خودرو کمک کردهاند. بهعلاوه ریل سقفی هم برای آن در نظر گرفتهشده که با توجه به استفاده از آن در مسیرهای طولانی و آفرود، و نیاز به فضای زیاد برای حمل بار، ویژگی مثبتی است.
طراحی داخلی
رنو در طراحی اتاقک رنو داستر هم همانند بیرون عمل کرده و ظاهراً زمان زیادی برای آن صرف نکرده است. البته با توجه به اینکه در بازار جهانی بهعنوان ارزانترین شاسیبلند دو دیفرانسیل شناخته میشود، نباید توقع زیادی هم از آن داشت. اتاقک به سادهترین شکل طراحیشده و قطعات آن علاوه بر اینکه ظاهر جذابی ندارند، کیفیت بالایی هم ندارند و بیشتر قطعات از پلاستیک سخت ساختهشده. درمجموع نباید داستر را خودرو زیبا و جذابی بدانیم چه در بیرون و چه در داخل اتاقک.
آپشن ها
رنو داستر آپشنهای زیادی هم در اختیار شما قرار نمیدهد. ازجمله تجهیزات رفاهی آن میتوانیم به 2 کیسه هوا، سامانههای ترمز ABS و EBD و TCS، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ دیلایت، تنظیم برقی آینههای جانبی، حسگر و دوربین دندهعقب، کروز کنترل و سیستم صوتی با نمایشگر 7 اینچی باقابلیت اتصال بلوتوث و USB اشارهکنیم.
موتور
رنو داستر از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بهره میبرد که قدرتی برابر با 135 اسب بخار و گشتاوری معادل 195 نیوتنمتر تولید میکند. این قدرت بهوسیله جعبهدنده 4 سرعتِ خودکار به چرخهای جلو و یا هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. باید بگوییم که در نسخه دو دیفرانسیل، عملکرد آفرود خوبی از خود نشان میدهد و میتواند بهترین گزینه برای خرید یک خودرو مخصوص آفرود در این رده قیمتی باشد. بهعلاوه اینکه هزینههای نگهداری بالایی ندارد و کمتر شمارا مجبور به مراجعه به تعمیرگاه میکند.
قیمت
رنو داستر در حال حاضر در بازار باقیمت 150 تا 160 میلیون تومان در مدلهای دستدوم و 220 میلیون تومان در نمونههای صفرکیلومتر در بازار به فروش میرسد و مهمترین رقبای آن در این رده قیمتی را باید رنو کپچر، پژو 2008، سانگیانگ تیوولی و سانگیانگ اکتیون دستدوم بدانیم.
رقبا
البته دراینبین خودروهای رنو کپچر، پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی به دلیل بازار دستدوم بهتری که دارند، گزینههای بهتری محسوب میشوند و داستر در این زمینه عملکرد خوبی ندارد و برای فروش آن باید زمان زیادی صرف کنید. در این بازه قیمتی خودروهایی چون پژو 2008، رنو کپچر و سانگیانگ تیوولی بازار را کاملاً در دست گرفتهاند.