سانگ یانگ کایرون
مشخصات فنی کایرون
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | سانگ یانگ کایرون |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1971 – 2046 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 255/50 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 255/50 R 18 |
حجم موتور | 3199 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 6 |
تعداد سوپاپ ها | 24 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 78 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 220 اسب بخار در 6100 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 312 نیوتون متر در 4600 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 68.75 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 188 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 16 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 13.1 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 9.4 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 10.7 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 6 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , ESP , EBD , ARP , HDC , ASR |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم ضد سرقت ، دارای دزگیر با آژیر |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی ، تلسکوپی با تنظیم دستی |
نوع غربیلک | دکمه های کنترل کننده از روی فرمان برای سیستم صوتی ، سیستم فرمان حساس به سرعت |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل اتوماتیک دارای کنترل کیفیت رطوبت هوا ، سیستم تهویه مطبوع سرنشینان عقب جداگانه |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو CD به همراه AUX , USB , MP3 , iPod Cable ، دارای 6 عدد بلند گو و 2 عدد تیونر |
سیستمهای مولتی مدیا | سیستم ناوبری با نقشه های ایران فارسی |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم برقی صندلی راننده 8 جهت و سرنشین کناری 4 جهت به همراه گرمکن صندلیها ، روکش چرمی ، پشت سری های فعال هنگام تصادف |
سیستم صندلیهای عقب | دارای سیستم تا شوندگی ، دارای سیستم پشت سری های فعال ، روکش چرمی |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن ، سیستم جمع شوندگی آینه ها به همراه راهنما |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابر جلو و عقب برقی ، سیستم یخ ضدایی شیشه های جلو و عقب ، سیستم تشخیص مانع و قطع نیروی پنجره ها ، ECM |
سیستم های سقف | سانروف فعال و مجهز به سیستم ایمنی |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای زنون ، دارای مه شکن جلو ، تنظیم اتوماتیک نور چراغها ، سیستم شتشوی چراغها |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی ، دارای مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور پارک خودرو |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل ، کنترل کننده نیروی ترمز در سراشیبی ، دوربین دید عقب |
سانگ یانگ کایرون
سانگیانگ کایرون یک شاسیبلند سایز متوسط کرهای است که در سال 2005 معرفی شد و در سال 2007 یک فیسلیفت را تجربه کرد. تولید تا سال 2014 ادامه پیدا کرد و پسازآن، سانگیانگ تصمیم به توقف تولید آن گرفت.
ورود به ایران
کایرون در سال 2012 توسط رامک خودرو وارد بازار کشورمان (ایران) شد و عرضه آن تا سال 2013 هم ادامه پیدا کرد. اما پسازآن به دلیل قانون منع واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سیسی، و از لیست خودروهای موجود کنار گذاشته شد.
جایگاه دوم
بعد از رکستون، بزرگترین محصول سانگیانگ محسوب میشود و تواناییهای آفرود بالایی دارد. دریکی از نسخهها، به یک موتور دیزلی ساخت مرسدس بنز مجهز شده ولی موتورهای دیگری هم برای آن عرضه میشود.
نمای جلو
کایرون در نمای جلو شباهت زیادی به نسل اول اکتیون دارد و چراغها و جلوپنجره یادآور طراحی آن است. در نمای عقب هم چراغهای مستطیلی دیده میشود که ابعاد نسبتاً بزرگی دارند. البته در دو مدل در ایران عرضه شد که تفاوتهای اندکی در چراغهای جلو و عقب آن وجود دارد. درمجموع طراحی خارجی کایرون را نمیتوان مطلوب دانست هرچند که سانگیانگ سعی کرده در مدلهای جدید خود از طراحیهای بهتری استفاده کند.
طراحی اتاق
اما طراحی اتاقک کایرون، کمی معقولتر و جذابتر به نظر میرسد. در مرکز داشبورد یک نمایشگر دیده میشود و در برخی مدلها از تریم کرمرنگ برای اتاقک استفادهشده است. بهعلاوه کیفیت متریال بهکاررفته در اتاقک مطلوب است صندلیها فضای کافی برای سرنشینان را فراهم میکنند.
تجهیزات
کایرون تجهیزات رفاهی و ایمنی خوبی را در خود گنجانده که ازجمله آنها میتوانیم به سامانههای ترمز و پایداری ABS, EBD, ASR, ESP, APR, HDC، سیستم صوتی با 6 بلندگو و 2 آمپلیفایر، تنظیم صندلی راننده در 8 جهت و سرنشین در 4 جهت به همراه گرمکن و پوشش چرم صندلیها، آینه الکتروکرومیک، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، سانروف، چراغهای خودکار، حسگر پارک، کروز کنترل، دوربین دید عقب و ترمزدستی برقی اشارهکنیم.
موتورهای مختلف
کایرون در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه شد اما مدل در نظر گرفتهشده برای بازار ایران، حجمی معادل 3.2 لیتر و 6 سیلندر دارد و قادر است 220 اسب بخار قدرت و 312 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت یک جعبهدنده 5 سرعتِ خودکار در نظر گرفتهشده و باوجود قدرت نسبتاً خوب، با توجه به وزن بالایی که دارد خودرو سریعی نیست. بهویژه در شتاب گیری اولیه نمیتوان روی آن حساب کرد.