کیا سراتو
مشخصات فنی کیا سراتو
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | کیا سراتو |
کلاس بدنه | کوپه |
کلاس اتومبیل | S Segment |
وزن | 1302 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 2+2 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 225/40 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 225/40 R 18 |
حجم موتور | 1999 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 161 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 198 نیوتون متر در 4800 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 80.5 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون استرات |
تعلیق عقب | مستقل |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | |
مصرف سوخت شهری | 9.4 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.9 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8.4 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، زانویی |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD , VSM , ESC , BAS , HAC |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید ، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف ، قفل فرمان خودکار |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی الکترو هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت |
نوع غربیلک | 3 شاخه لوکس و اسپرت به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت برقی ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی ، گرمکن سفارشی |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه مطبوع به همراه کنترل اتوماتیک و سیستم خروجی دوگانه هوا با قابلیت تنظیم در 2 دمای متفاوت برای هر خروجی |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD , DVD ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای صفحه نمایش 4.2 اینچی چند منظوره |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری به همراه گرمکن صندلیها ، روکش چرمی ، پشت سری های فعال هنگام تصادف |
سیستم صندلیهای عقب | دارای سیستم تا شوندگی ، دارای سیستم پشت سری های فعال ، روکش چرمی |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، آیینه وسط با قابلیت الکترو کرومیک ، آیینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، سیستم یخ زدای برف پاک کن ، شیشه های سولار ، دارای سیستم وکیوم شیشه های درب ها |
سیستم های سقف | سانروف با قابلیت تنظیم در 4 حالت دارای سیستم ایمنی تصادف ، سقف جیر |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو LED |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED ، دارای مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها ، دارای سنسور نور |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل |
کیا سراتو
کیا سراتو ،باید قبول کرد که خودروسازی کره تا پیش از دههی میلادی فعلی، هنوز زیر سایهی سنگین شرکتهای بزرگ ژاپنی قرار داشت. با این حساب، تعجبی ندارد اگر نسل دوم کیا سراتو که سال ۲۰۰۸ عرضه شد، تا حدودی شبیه به هوندا سیویک مدل ۲۰۰۷ باشد. البته این شباهت، هوشمندانه اعمال شده است و صرفا چراغهای جلو و فضای جلوپنجره را شامل میشود.
نمای روبرو
در نمای روبرو کیا سراتو ، حالتی نیمدایره دیده میشود که تمامی لبهی کاپوت جلو را فرا گرفته است. این موضوع، علاوه بر هماهنگی جذاب قطعات مختلف این قسمت، از جمله چراغها و جلوپنجره، باعث مخفی شدن لبهی درپوش موتور میشود. چراغها نسبتا باریک و اسپرت هستند و حالتی مثلثی با گوشههای تیز دارند. سایز چراغها و جلو پنجره، کاملا متناسب است و با خط کمعمق بدنه زیر چراغ، تقویت میشود. در جلوپنجره، فضای خالی با قطعهای پلاستیکی، سیاهرنگ و مشبک دیده میشود که لوگوی کیا را در مرکز دارد. در واقع، زبان طراحی امروز محصولات مدرن کیا، با لبهی باریک بالا و پایین جلوپنجره از جنس کروم، از همین مدل سراتو آغاز شد و همچنان الهام گرفته میشود.
سپر جلو
سپر جلوی سراتو، ساختار سادهای دارد و با حداقل خطوط حجمدهنده ارائه شده است. علاوه بر خط زیر چراغ که پیشتر اشاره شد، صرفا یک خط تقارن عمودی در مرکز سپر دیده میشود و حتی در نزدیکی چرخ تا چراغ مهشکن، خلاقیت خاصی وجو ندارد. مشابه جلوپنجره، در سه قسمت خالی سپر هم پلاستیک مشبک سیاهرنگ وجود دارد که با مهشکنهای ساده و تقریبا چهارگوش در طرفین، طراحی شده است. ظاهر جلوی سراتو، زیبایی قابل قبولی ارائه میکند؛ اما بدون خطوط حجمدهندهی شاخص در کاپوت جلو، گلگیرهای و سپر، تا حدودی ساده و قدیمی به نظر میرسد.
ظرافت در طراحی
ظرافت در طراحی سراتو، از نمای جانبی بهوضوح دیده میشود؛ چراکه با ترفندهایی استادانه، برای بیننده جذاب و چشمنواز عمل میکند. از لبهی چراغ عقب تا آینهبغل و ستون A، خط جالبی وجود دارد که از زیر پنجرهها میگذرد. پایین درها و نزدیکی رکاب هم به لطف حجمدهی ظریف سازنده، حالتی شبیه به ذوزنقه و متقارن دیده میشود.
در امتداد چراغ جلو تا نزدیکی لبهی در نیز خطی کمعمق وجود دارد که حس اسپرت سراتو را تقویت میکند. در مدل سدان، با هدف کشیدگی بدنه و ارائهی صندوق بار، ستون C پهنای نسبتا زیادی دارد که البته چندان هماهنگ با فرم کلی بدنه و ضخامت ناچیز ستون A نیست. از معدود نکات منفی در طراحی این قسمت، میتوان به پلاستیکی بودن قاب پنجرهها، آنتن سنتی انتهای سقف و ظاهر عاری از خلاقیت آینهها اشاره کرد.
نمای پشت
از نمای پشت، با چراغهای اسپرت مواجه هستیم که با رنگ قرمز، متمایز دیده میشوند. تقریبا تمامی لبهی کاپوت و قسمت عقب خودرو با نوعی برآمدگی شبیه به دیفیوزر ارائه میشود که تاحدودی طول کم بدنه در این بخش را پوشش میدهد. سطح بیرونی درپوش صندوق، فاقد خطوط حجمدهنده است و جزئیات خاصی ارائه نمیکند.
فضای مناسبی برای پلاکهای پهن و نمونهی مورد استفاده در ایران وجود دارد؛ ضمن اینکه با دستگیره و بدون قفل کلیددار ارائه میشود. سپر عقب سراتو هم مشابه سپر جلو، صرفا با خطی نیم دایره و متقارن با بدنه طراحی شده؛ درحالیکه با حداقل هزینه، حتی از چراغ راهنما و چراغ ترمز مرسوم در خودروهای معمولی نیز محروم است. بخش پایین این قسمت را پلاستیک سیاهرنگ تشکیل میدهد که البته جایگاه مناسبی برای اگزوز دارد.
مجموع طراحی
در مجموع، نمیتوان ایرادی اساسی به طراحی ظاهری کیا سراتو گرفت؛ هرچند امروزه، ساده و از مدافتاده به نظر میرسد. ابعاد این خودرو، شامل طول ۴۵۳۰ میلیمتر با عرض ۱۷۷۵ میلیمتر میشود که ارتفاع سقف ۱۴۶۰ میلیمتر و فاصله محورهای ۲۶۵۰ میلیمتر ارائه میکند.
نمایشگر
کیا سراتو، اصولا در زمانی طراحی شد که نمایشگر میان داشبورد، اهمیت بالایی برای عموم مردم نداشت و یک آپشن محسوب میشد. این موضوع در خودروهای امروزی با کلاس قیمتی متوسط، مورد توجه خریدار است؛ اما همچنان در خودروهای تولید یا مونتاژ داخل، در مقابل دریافت هزینهی اضافه ارائه میشود. سراتو عرضهشده توسط سایپا نیز چنین شرایطی دارد و تنها در نسخهی آپشنال، دارای نمایشگر لمسی ۷ اینچ خواهد بود.
فضای داخلی
برای افرادی که سابقهی رانندگی با سراتو وارداتی دارند، فضای داخلی نسخهی مونتاژ سایپا، کاملا متفاوت و قابل تشخیص خواهد بود. پلاستیک مورد استفاده در نمونهی وطنی، کیفیت پایینتری دارد و البته صرفا با رنگ سیاه و تا حدودی شبیه به سدانهای چینی معمول در بازار ایران ارائه میشود. تقریبا همه چیز در کابین سراتو سایپا، سیاهرنگ است و فقط در مدل آپشنال، شاهد رنگ روشن در قسمت پایین داشبورد و پوشش داخل درها هستیم.
فرمان
فرمان و پنل مربوط به سرعت و دور موتور سراتو، از طرح سیلندری استفاده میکند که تا حدودی شبیه به مزدا 3 است. فرمان سراتو ظاهر خاصی ندارد و حتی با نمونهی چرمی در نسخهی آپشنال، قدیمی به نظر میرسد؛ ولی حس خوبی به راننده میدهد و در شب با استفاده از نور پسزمینهی قرمز در قسمت عقربهها، کاملا اسپرت عمل میکند. کلیدهای روی فرمان هم برای استفاده از کروز کنترل، مدیریت سیستم سرگرمی و ارتباط تلفنی کارایی دارند.
طراحی قدیمی
جای تعجبی نیست که حتی در نسخهی گرانقیمت سراتو آپشنال با نمایشگر بزرگ هم حس یک خودروی قدیمی به سرنشینان القا میشود. این واقعیت، با داشبورد نسبتا تخت و کلیدهای مستطیلی ثابت میشود؛ ضمن اینکه در نگاه اول، گروهبندی خاصی برای دکمهها به چشم نمیخورد. مجرای هوای تهویه مطبوع، حالت پرانتزی دارد و با نمایشگر قدیمی مربوط به ساعت در بالاترین قسمت داشبورد ارائه میشود. باتوجه به تیره بودن کلیت داشبورد و فضای داخلی، نمونهی فاقد نمایشگر لمسی با مانیتور تکرنگ TFT که نوشتههای قرمزرنگ دارد، ترکیب ساده و قابل قبولی ارائه میکند.
فضای داخلی
جالب است بدانید سراتو برخلاف ظاهر بیرونی خود که چندان بزرگ به نظر نمیرسد، کابین جادار و قابل قبولی ارائه میکند. این محصول، خصوصا در فضای بالای سر، عالی عمل میکند و حتی برای فردی با قد ۱۸۵ سانتیمتر، ایدهآل خواهد بود. چنین مزیتی، در مورد فضای جلوی زانو، صدق نمیکند و برای سرنشینان بلندقد روی صندلیهای عقب، پاها در وضعیت چسبیده به صندلی جلو خواهد بود. فرم کلی صندلیها و مواد بهکاررفته در پوشش آنها، رضایتبخش است و البته در نسخهی آپشنال با چرم مصنوعی، راحتی مناسبی فراهم میکند.
ظرفیت بار
ظرفیت صندوق بار در سراتو، ۴۱۵ لیتر است که برای یک خودروی سدان سایز متوسط، ایدهآل به نظر میرسد. البته صندلیهای عقب هم قابل جمع شدن به سمت جلو هستند تا فضای بیشتری در اختیار باشد و دسترسی سرنشینان به صندوق سادهتر شود.
سراتو منتاژ
سراتو مونتاژ سایپا، در زمان خود بهعنوان یکی از پرشتابترین خودروهای سدان کامپکت با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار مطرح بود. این محصول با سه پیشرانهی ۱.۶ لیتر، ۲ لیتر و ۲.۴ لیتر در نقاط مختلف دنیا عرضه شد؛ اما در نمونهی ۲ لیتری محبوبیت بیشتری داشت.
ارزان ترین نسخه سراتو
ارزانترین نسخهی سراتو که در سبد محصولات سایپا نیز حضور دارد، با پیشرانهی ۱.۶ لیتری ارائه میشود. این مدل، قدرت ۱۲۶ اسب بخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتنمتر از دور موتور ۴۲۰۰ دور بر دقیقه فراهم میکند. سراتو ۱.۶ لیتری، با دو جعبهدندهی دستی ۶ سرعته و اتوماتیک ۴ سرعته تولید شده است که معمولا با نمونهی دنده دستی توسط سایپا پیشفروش میشود.
شتاب
این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۰.۵ تا ۱۱ ثانیه زمان میبرد؛ درحالیکه نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت سراتو با پیشرانهی ۱۲۶ اسب بخار و گیربکس غیر اتوماتیک با بنزین ایران، حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است؛ درحالیکه با سرعت ثابت بزرگراه، کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با سرعتهای پایین ترافیک شهری، ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، برآورد میشود.
موتور
سراتو با پیشرانه ۲ لیتری هم توسط سایپا مونتاژ میشود که در نمونهی فولآپشن، به سراتو آپشنال معروف است. این مدل، قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۱۹۵ نیوتنمتر از دور موتور ۴۳۰۰ دور بر دقیقه فراهم میکند. سراتو آپشنال، با جعبهدندهی ۶ سرعتهی خودکار ارائه میشود و در زمانی حدود ۹.۵ تا ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
این محصول، نزدیک به ۲۷ ثانیه پس از شروع حرکت، به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و نهایت سرعت آن به دلیل محدودیت الکترونیکی، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که در بزرگراه، ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری، کمتر از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است.
نسخه سوم
معدود نسخههایی از سراتو با پیشرانهی ۲.۴ لیتری تولید شدهاند که البته در ایران حضور ندارند و توسط سایپا، عرضه نخواهند شد. این مدل با قدرت ۱۷۱ اسب بخار و گشتاور ۲۲۷ نیوتنمتر، در زمانی حدود ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید.
نسخه مونتاژ
پیشتر اشاره شد که سراتو مونتاژ سایپا، در دو نسخهی اصلی عرضه میشود که شامل ۱.۶ لیتری دنده دستی با آپشنهای محدود و ۲ لیتری فولآپشن، موسوم به سراتو آپشنال است. نسخهی ۲ لیتری با گیربکس اتوماتیک و آپشنهای کمتر، تا مدتی پیش در سبد محصولات سایپا وجود داشت؛ اما امروزه سراتو ۲ لیتری صرفا با مدل آپشنال پیشفروش میشود. سایپا وعده داده است سراتو ۱۶۰۰ نیز با پکیج آپشنال به سری محصولات این شرکت، اضافه خواهد شد.
مدل ارزان تر
در ارزانترین مدل سراتو، نمایشگر لمسی وجود ندارد؛ اما سیستم پخش CD، ورودی AUX، درگاه ارتباطی USB برای خواندن فایلهای Mp3 و همچنین توانایی ارتباط با تلفن همراه از طریق بلوتوث، در دسترس خواهد بود. نسخهی پایه از سراتو، بهراحتی با گوشیهای هوشمند اندروید ارتباط برقرار میکند؛ اما برای اتصال نمونههای مجهز به iOS، نیازمند یک تبدیل قطعهی کوچک، جهت وصل کردن گوشی به درگاه USB خواهد بود. این خودرو با ۶ بلندگو، شامل ۴ اسپیکر اصلی و ۲ توئیتر ارائه میشود. در نسخهی آپشنال، علاوه بر تمامی امکاناتی که ذکر شد، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، دوربین عقب و ناوبری ماهوارهای هم قابل استفاده خواهد بود.
آپشن
دیگر امکانات مخصوص مدل آپشنال، شامل کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، پدال تعویض دنده پشت فرمان، نور قرمز پسزمینهی عقربهها، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، روشنایی اتوماتیک و رینگهای اسپرت ۱۶ اینچ با لاستیکهایی با پهنای ۲۰۵ میلیمتر میشود. از آپشنهای ثابت در همهی نسخههای سراتو سایپا میتوان به ایموبلایزر، گرمکن شیشهی عقب و چراغهای مهشکن جلو و عقب اشاره کرد. نسخهی غیر آپشنال، با رینگهای ۱۵ اینچ و لاستیکهایی به پهنای ۱۹۵ میلیمتر ارائه میشود.
ایمنی
سراتو مونتاژ سایپا، در سال ۲۰۱۰ بهعنوان یکی از ایمنترین سدانهای اقتصادی دنیا شناخته شد. این خودرو از بنیاد بیمه ایمنی بزرگراه (Insurance Institute for Highway Safety) که اختصارا IIHS نامیده میشود، عنوان ایمنی عالی (Top Safety Pick) دریافت کرد و ۵ ستاره گرفت.
کیسه هوا
مقاومت بسیار خوب ستون A و ثابت ماندن سقف خودرو در تصادف روبرو، ثابت میکند که حتی با دو کیسهی هوا میتوان روی استحکام بدنهی سراتو حساب کرد. آنچه عجیب و البته تأسفبار به نظر میرسد، عدم استفاده از ۶ کیسهی هوا، حتی در مدل گرانقیمت آپشنال است. این موضوع، بهوضوح در سایت رسمی سایپا اطلاعرسانی میشود. به بیان دیگر، نسخهی استاندارد و آپشنال سراتو مونتاژ سایپا، از نظر امکانات ایمنی، تفاوتی با یکدیگر ندارند.
علاوه بر دو کیسهی هوا که صرفا برای سرنشینان جلو استفاده میشود، ترمزهای ضد قفل (ABS) و سیستم کمکی ترمز (EBD) برای سراتو در نظر گرفته شده است؛ درحالیکه دیگر سیستمهای مشهور ایمنی، مثل سیستم کنترل پایداری (ESP) و هشداردهندهی فشار باد لاستیکها (TPMS) در فهرست این محصول سایپا دیده نمیشوند.
4 مدل در ایران
خریدار ایرانی با ۴ مدل سراتو مواجه است که همراه پیشرانههای ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری بهصورت استاندارد و آپشنال ارائه میشوند. این موضوع تا حدودی گیجکننده به نظر میرسد؛ اما با توجه به اینکه در حال حاضر صرفا در نسخهی ۲ لیتری آپشنال فروخته میشود، حق انتخابی زیادی برای خریدار وجود ندارد. از سویی دیگر، نمونههای ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری غیر آپشنال، همچنان در بازار دست دوم معامله میشوند.
از نظر شتاب و هیجان
اگر نسبت به قیمت بیتوجه باشیم، از نظر شتاب و هیجان رانندگی، هر دو نسخهی ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری سراتو عملکرد قابل قبولی دارند. قدرت ۱۲۶ اسب بخار در نمونهی ۱.۶ لیتری، کافی به نظر میرسد و خصوصا با جعبهدندهی دستی، فراتر از خودروهای ۱.۸ لیتری ایرانی و چینی عمل میکند. از سویی دیگر، مسلما سراتو ۲ لیتری با پیشرانهی ۱۵۶ اسب بخار، گزینهای پرقدرت و جوانپسند محسوب میشود.
نسخه آپشنال
این خودرو در نسخهی آپشنال با پدال شیفترهای پشت فرمان، حس یک خودروی اسپرت با شتابگیری ناگهانی را القا میکند که البته، مهمترین تفاوت این مدل با دیگر محصولات همقیمت است. فقدان ESP، در این خودرو کاملا احساس میشود و میتواند منجر به گردش ناگهانی بدنه هنگام مانورهای ناگهانی شود.
تفاوت مونتاژ و وارداتی
جالب است بدانید خریداران نسخههای مختلف سراتو، از تفاوت فاحش در کیفیت فنی و ظاهری این خودرو نسبت به نمونهی وارداتی خبر دادهاند. محصول مونتاژ داخل، نهتنها از مواد متفاوتی در کابین و داشبورد استفاده کرده است، بلکه در زمینهی عایقکاری بدنه وکنترل کیفیت نهایی رضایتبخش به نظر نمیرسد. در بسیاری از نمونههای اخیر، صداهای داخل اتاق، پس از چند ماه به طرز قابل توجهی افزایش پیدا میکنند و البته اثبات این موضوع توسط مالک خودرو، هنگام استفاده از گارانتی مشکل خواهد بود.
امیدواریم در آینده، حساسیت بیشتری بر خودروهای داخلی حاکم شود و ایرادات نامتعارف سراتو، مرتفع شود. در مجموع، کیفیت مونتاژ سراتو سایپا نسبت به نمونهی ساخت کرهای پایینتر است. این موضوع شاید نشان میدهد خودروسازان بزرگ کشور، نهتنها در تولید محصول باکیفیت و هماهنگ با استاندارد جهانی ناتوان هستند؛ بلکه در مونتاژ یک نمونهی خارجی هم ناامیدکننده ظاهر میشوند.
سراتو مونتاژ
اگر بخواهیم با دید مثبت به سراتو مونتاژ سایپا نگاه کنیم، خودرویی با اتاق جادار و نسبتا راحت برای استفادهی روزانه محسوب میشود؛ هرچند افراد بلندقد، راحتی کافی در صندلی عقب این خودرو نخواهند داشت و احتمالا با کمبود فضا در قسمت مقابل زانو مواجه خواهند بود. از سویی دیگر، میتوان به ارتفاع مناسب سقف و صندوق عقب قابل قبول سراتو امتیاز مثبت داد. هر دو نمونهی سراتو با پیشرانههای متفاوت، مصرف سوخت مناسب و عملکرد رضایتبخشی دارند؛ اما سطح آپشنها، حتی در گرانترین نمونه هم فراتر از نمایشگر، دوربین پارک و سانروف نخواهد بود. فراموش نکنیم، سراتو مونتاژ سایپا فقط با دو کیسهی هوا عرضه میشود و از نظر تنوع آپشنهای ایمنی، حتی از بسیاری نمونههای چینی پایینتر است.