پورشه
پورشه شرکت هلدینگ خودروسازی آلمان است، که در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه تأسیس شد. تمرکز این شرکت عموماً بر طراحی و ساخت خودروهای اسپورت و خودروهای لوکس معطوف است. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی این شرکت در ایالت بادن-وورتمبرگ قرار دارند.
در ماه ژوئیهٔ ۲۰۱۲ گروه فولکس واگن، اقدام به خریداری. ۱۰۰٪ درصد از سهام این شرکت نمود، که از شرکتهای زیرمجموعه این کمپانی است و مدیریت بخش فروش این شرکت را بر عهده دارد. پیشتر در دسامبر ۲۰۰۹ فولکس واگن ۴۹٫۹ درصد از سهام کمپانی اصلی این شرکت را نیز خریداری کرده بود.
از سویی این شرکت، با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۷٪ درصد از سهام، بهعنوان بزرگترین سهامدار این گروه شناخته میشود. خانواده پورشه و خانواده پیک بهطور مشترک، با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۱ درصد pooped این خودروسازی ، مالک اصلی آن به شمار میآیند. بخشی از سهام این شرکت نیز، در بازار بورس المان معامله میشود.
تاریخچه پورشه
از ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۷
فردیناند پورشه در سال ۱۹۳۱ شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تأسیس کرد، که در زمینه طراحی و توسعه موتورهای اتومبیل، همچنین ارائه خدمات مهندسی و مشاوره، فعالیت خود را آغاز نمود و در سالهای نخست، بخش اعظم از مشتریانش را شرکتهای خودروسازی همچون: آئودی، مرسدس بنز، دکاو، اوپل، واندرر، دایملر-بنز و اتو یونیون تشکیل میدادند.
یکی از نخستین طرحهایی که شرکت تازه تأسیس پورشه در آن مشارکت نمود، پروژهای تحت عنوان فولکسواگن بود، که در زبان آلمانی ماشین مردم معنا میدهد. در اواسط دهه ۱۹۳۰ شرکت و مشخصاً فردیناند پورشه، از سوی دولت آلمان نازی، برای طراحی نخستین اتومبیل فولکسواگن، دعوت بهکار شد، این خودرو، فولکسواگن بیتل نام داشت، که امروزه بهعنوان یکی از موفقترین اتومبیلهای تولید شده در تاریخ خودروسازی شناخته میشود.
شخص دیگری که سهم بسیار زیادی در راهاندازی و توسعه شرکت پورشه ایفا نمود، فری پورشه میباشد. فری که فرزند ارشد فردیناند بود، ریاضیات را در مدرسه، و مکانیک را در کارگاه پدر آموخت.
دوران جوانی فری پورشه مصادف با به قدرت رسیدن آدولف هیتلر در آلمان و فراخوان او برای بازسازی صنایع بود. هیتلر میخواست که آلمان سریعترین اتومبیلها را بسازد؛ بنابراین کارخانههای خودروسازی را از کمکهای دولتی برخوردار نمود. در این شرایط بود، که از سوی هیتلر، دعوتنامهای برای همکاری در کمپانی جدیدی که فولکسواگن نام داشت، برای فردیناند ارسال گردید. وی نیز در این شرایط توانست مدیریت کارخانههای اتو یونیون و واندرر را بر عهده گیرد.
از ۱۹۳۷ تا ۱۹۵۱
قرارداد همکاری فردیناند پورشه با کمپانی اتو یونیون در سال ۱۹۳۸ به اتمام رسید، ولی به جهت درگیر بودن آلمان در جنگ، او بیشتر وقت خود را صرف طراحی ماشینآلات جنگی نمود. از تولیدات زمان جنگ فردیناند برای نمونه میتوان به تانکهای تایگر یک و تایگر دو اشاره کرد.
در سال ۱۹۳۹ اولین اتومبیل پورشه ساخته شد، که عموماً از قطعات فولکسواگن بیتل برای آن استفاده کرده بود. این اتومبیل، ۶۴ نام داشت.
با پایان جنگ، فردیناند و فری هر دو به اسارت فرانسویها درآمدند. فرانسویها برای آزادی هر کدام از پورشهها ۵۰۰ هزار فرانک مطالبه کردند؛ ولی بضاعت مالی خانواده پورشه تنها اجازه پرداخت وثیقه یکی از آنها را میداد، بنابراین پسر، در ماه ژوئیه ۱۹۴۶ آزاد شد و بلافاصله راهی اتریش شد، ولی پدر در اسارت فرانسویها باقی ماند. فری پس از مدت کوتاهی، با هدف بازسازی کارخانه پدری، راهی آلمان شد، ولی پیگیریهای او با مخالفت و پاسخ منفی از سوی نیروهای متفقین مواجه گردید.
این امر باعث شد تا وی بار دیگر به اتریش بازگردد و کارخانه کوچکی را برای ساخت پمپ آب و لوازم لولهکشی تأسیس کند، ولی این وضعیت بسرعت تغییر کرد. در اواسط سال ۱۹۴۷ در حالیکه کمتر از ۱ سال از آزادی فری نمیگذشت، وی با مشارکت خواهرش؛ لوئیس و همسر او آنتوان پیک (که در اواخر دهه ۱۹۳۰ چندین سال، ریاست شرکت فولکسواگن را در دست داشت)، اقدام به راهاندازی شرکت پورشه هولدینگ، در اتریش نمود. این شرکت در زمینه واردات و توزیع اتومبیلهای آلمانی، به کشور اتریش فعالیت میکرد. عقد قرارداد با برخی کارخانههای اتومبیلسازی باعث شد، تا فری انگیزه ساخت یک اتومبیل را پیدا کند.
اتومبیلی که بر مبنای فولکسواگن بیتل در سال ۱۹۴۷ طراحی شد، پورشه ۳۵۶ نام گرفت. طراحی مدل اولیه این اتومبیل را، چند سال پیش از آن، فردیناند انجام داده بود، ولی کار تولید این مدل را، فری به پایان رساند. مدل ۳۵۶ از یک موتور چهار سیلندر هوا خنک، با قدرت ۳۵ اسب بخار نیرو میگرفت، که در قسمت عقب اتومبیل نصب شده بود.
۳۵۶ دومین اتومبیلی بود، که به نام پورشه تولید میشد. فری در سال ۱۹۴۹ به اشتوتگارت بازگشت و کارخانه پورشه را در آنجا بنیان نهاد، سپس برای کارخانه خود، نشان (لوگو) شهر اشتوتگارت را انتخاب کرد.
از ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۳
فردیناند در اوایل دهه ۱۹۵۰ در بستر بیماری افتاد و سرانجام در سال ۱۹۵۱ درگذشت. با درگذشت فردیناند، نیمی از سهام شرکت، به فری واگذار شد و ۵۰٪ درصد از سهام آن نیز، به دختر فردیناند؛ لوئیس و همسرش آنتوان پیک، به ارث رسید.
ورود این شرکت، به عرصه خودروهای اسپورت، در سال ۱۹۵۲ با مدل ۳۵۶/۱ آغاز شد. پورشه قصد داشت با تکیه بر تجربههای حاصل از رقابتهای اتومبیلرانی، امنیت اتومبیلهای خود را بهبود ببخشد.
از ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۲
شرکت پورشه در سال ۱۹۶۳ اولین مدل از سری ۹۱۱ را که در مسابقات اتومبیلرانی موفقیتهای غیرمنتظرهای را بهدست آورده بود، ارائه کرد. مدل ۹۱۱ که یک اتومبیل ۶ سیلندر موتور عقب بود، بهسرعت به رقیبی سرسخت در مسابقات اتومبیلرانی تبدیل گشت.
در سال ۱۹۶۴ بود که سری ۹۱۱ کلاسیک به بازار وارد شد. در همان سال مدل کاررا جیتیاس کوپه بهعنوان نخستین اتومبیل با اتاق غیر فلزی نیز عرضه گردید. تولیدات پورشه از اویل دهه ۱۹۷۰ روز به روز پیشرفتهتر میشدند، خصوصیتی که امروز هم یکی از سیاستهای تولید این شرکت اتومبیلسازی بهشمار میآید.
از ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۲
از سال ۱۹۵۱ که مالکیت این شرکت میان دو خانواده پورشه و پیک تقسیم شد، چندین بار مشکلات مالی و حقوقی میان دو خانواده بر سر مالکیت شرکت و تصاحب پستهای مدیریتی درگرفت، که در نهایت در سال ۱۹۷۲ فری برای جلوگیری از این نزاعهای خانوادگی، شرکت پورشه را از یک شرکت با مسئولیت محدود، به یک شرکت سهامی تبدیل نمود.
این مجادلات در طول دهه ۱۹۷۰ با تغییرات مداوم مدیریتی همراه بود، که در نهایت به کاهش تولید شرکت پورشه و مشکلات مالی انجامید. در طول دهه ۱۹۸۰ تولید پورشه به پایینترین سطح خود رسید و در این دهه، کلاس خودروهای اسپورت، بخش اعظم فروش شرکت را به خود اختصاص میداد.
با تغییراتی که فری از سال ۱۹۷۲ در ساختار شرکت انجام داده بود، در نهایت در سال ۱۹۸۴ توانست بخشی از سهامش را در بازار بورس فرانکفورت به صورت عمومی واگذار نماید و سرمایهای که از این طریق به پورشه تزریق شد، در ابتدای دهه ۱۹۹۰ به شکوفایی مجدد این کمپانی کمک فراوانی کرد.
از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۹
در سال ۱۹۹۲ وندلاین وایدکینگ به مدیرعاملی شرکت پورشه منصوب شد و یک سال بعد در ۱۹۹۳ با حفظ سمت، ریاست هیئت مدیره شرکت را نیز در دست گرفت. در سال مالی ۱۹۹۴ درحالیکه تنها ۲ سال از ریاست وندلاین وایدکینگ در شرکت نمیگذشت، تولید خودروهای این شرکت را بهشمار ۲۱٫۱۲۴ دستگاه در سال رساند و پس از یک دهه زیان، بار دیگر شرکت به سودآوری رسید.
وایدکینگ تا سال ۲۰۰۹ سکان رهبری پورشه را در دست داشت و در مجموع، ریاست ۱۷ ساله وی بر این شرکت، این خودروسازی را از یک خودروساز زیانده، به سودآورترین شرکت خودروسازی جهان، تبدیل نمود. وی در آخرین سال فعالیتش در پورشه، تولید را به بالاترین میزان در تاریخ پورشه رسانید و در مجموع در سال مالی ۲۰۰۹ میلادی شرکت پورشه ۹۸٫۶۵۲ دستگاه خودرو را بفروش رساند.
از ۲۰۰۹ تا کنون
پس از بازنشستگی وندلاین وایدکینگ در سال ۲۰۰۹ مایکل ماخت به مدیرعاملی پورشه منصوب گردید. در ماه اکتبر ۲۰۱۰ ماتیاس مولر، مدیرعامل اسبق آئودی، جایگزین دکتر ماخت شد. مولر تا ماه فوریه ۲۰۱۴ در این سمت باقی ماند، سپس مارتین وینترکورن، مدیرعامل کنونی گروه فولکسواگن، با حفظ سمت مدیرعاملی پورشه را نیز در دست گرفت. ریاست هیئت مدیره پورشه نیز در اختیار وولفگانگ (فرزند فری پورشه) میباشد.
هماکنون پورشه پنجمین اتومبیلساز آلمان از نظر دارایی و درآمد سالانه است و با توجه به اینکه اتومبیلهای شرکت پورشه معمولاً در شمار پایین تولید میگردند؛ اما محصولات آن، همواره در کلاس خودروهای گرانقیمت طبقهبندی میشوند.
مدل های موجود این خودروسازی