سیتروئن
سیتروئن شرکت خودروسازی فرانسوی است، که امروزه شرکت تابعهای از گروه پژو سیتروین محسوب میشود. شرکت سیتروین در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروین تأسیس شد. خودروهای این شرکت معمولاً بهراحتی و نرمی رانندگی شهرهاند. این شرکت اولین خودروساز خارج از ایالاتمتحده آمریکا بود، که بهطور انبوه اتومبیل تولید کرد و اقدام به راهاندازی شبکه مدرن فروش و خدمات پس از فروش خودرو نمود. هشت سال بعد از تأسیس، این شرکت به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز بزرگ جهان، تبدیل شد. در سال ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲٪ درصد از سهام سیتروین را خریداری کرد و خودروسازی پژو سیتروین در ۱۹۷۶ با کمک و حمایت دولت فرانسه تشکیل گردید.
سری لوکس
شرکت سیتروئن در سال ۲۰۰۹ به مناسبت نودمین سالگرد تأسیس خود، از خودروی جدیدی بنام سیتروئن دیاس۳ رونمایی کرد، که آغازگر سری لوکسی از خودروها، با مدل دیاس بود. این شرکت در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز به ترتیب سیتروئن دیاس۴ و سیتروئن دیاس۵ را به بازار عرضه نمود. در سال۱۳۹۶ شرکت سیتروئن باعقد قراردادی شروع به همکاری با شرکت سایپا کاشان جهت تولید خودرو با خرید نیمی از سهام این شرکت نمود
البته تاریخچه همکاری این دو شرکت به سالها قبل بر میگردد مانند تولید خودرو ژیان و زانتیا و…
تاریخچه
کمپانی خودروسازی سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۹۳۴ با شروع ساخت تیپ ای اولین تولید انبوه اتومبیلهای چرخ محرک جلو در سطح جهانی را پایهگذاری کرد. این شرکت از سال ۱۹۷۶ بخشی از گروه صنعتی پژو سیتروئن شد.
مدیریت آندره سیتروئن
در آن زمان بسیاری از یهودیتباران اروپایی، در صنایع مختلف از نفوذ نسبی برخوردار بودند، لذا سیتروئن با کمک گرفتن از اقوامش توانست در صنایع نساجی هلند استخدام شود. طی سفرش به هلند موفق شد، که با تعمیرات چرخهای دندانهدار آشنا گردد. با بازگشت به پاریس در سال ۱۹۰۴ با کمک ۲ نفر از دوستانش، کارگاه ساخت چرخدندههای حلزونیشکل را راهاندازی کرد.
ورود به صنعت خودروسازی
ورود آندره سیتروئن به صنعت خودروسازی با کمک برادران مورس (مالکین شرکت اتومبیلسازی مورس) بود. این دو برادر، سازنده اتومبیلهای مسابقهای در فرانسه بودند. برادران مورس با آگاهی از استعداد آندره در تولید انبوه، از او برای تولید و بازاریابی محصولاتشان دعوت به کار کردند. با ورود سیتروئن تولید اتومبیلهای شرکت مورس افزایش یافت.
در سال ۱۹۱۲ آندره شرکت چرخدندههای سیتروئن را تأسیس کرد. همزمان با راهاندازی این شرکت، آندره رئیس فدراسیون کارفرمایان اتومبیل نیز شد. پیش از شروع جنگ جهانی اول آندره، به ایالات متحده آمریکا سفر کرد و در آنجا با هنری فورد ملاقات نمود. با شروع جنگ، آندره با عنوان کاپیتان دوم توپخانه، به ارتش فرانسه پیوست. کمبود امکانات در توپخانه، او را وادار ساخت، که یک کارخانه کوچک توپسازی، برای ارتش فرانسه دایر نماید.
جنگ
در سالهای پایانی جنگ، کارخانه آندره بیش از ۲۴ میلیون توپ جنگی ساخته بود. بعد از اتمام جنگ، کارخانه آندره مجدداً خودروسازی را آغاز کرد. کارخانه وی اولین خودروسازی اروپا بود، که به تولید انبوه پرداخت. تا این زمان آندره هیچ چیز را به صورت رسمی، به نام خود نکرده بود، حتی ماشین و خانه شخصیاش نیز اجارهای بود.
آندره سرانجام در سال ۱۹۱۹ بهطور رسمی شرکت اتومبیلسازی سیتروئن را تأسیس کرد. نخستین خودروی تولید شده پس از جنگ جهانی اول در ۱۹۱۹ عرضه شد و تیپ ای نام داشت.
در سال ۱۹۲۰ شرکت که دوران افول پس از جنگ را میگذراند، بهشدت دچار کمبود سرمایه بود، لذا برای جلوگیری از ورشکستگی، آندره شروع به مذاکره با کمپانی جنرال موتورز برای فروش شرکت نمود. در مراحل پایانی انتقال و واگذاری این شرکت، مدیران وقت جنرال موتورز به دلیل نامعقول بودن سرمایهگذاری بر روی این شرکت، معامله را فسخ کردند. در نتیجه انصراف جنرال موتورز از خریداری، آندره برای سالها همچنان به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد. شرکت سیتروئن تا اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی چهارمین خودروساز بزرگ جهان بود.
مدیریت میشلن و لازارد
یک سال بعد آندره در حالی که برای تولید خودرو، پول کافی نداشت، بر اثر سرطان معده در گذشت و در گورستان مونپارناس به خاک سپرده شد. در طول سالهای رهبری آندره بر شرکت، از مشهورترین اتومبیلهای تولید شده میتوان به: ژیان و سیایکس اشاره نمود.
مشارکت با پنهارد
کمپانی سیتروئن یکی از نخستین مبتکران طرحهای ساخت اتومبیلهای آیرودینامیک بود. در سال ۱۹۶۳، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند محصولاتشان را مشترکأ با شرکت پژو تولید کنند. دو سال بعد، در ۱۹۶۵ در پی شکست توافق میان دو خودروساز فرانسوی؛ پژو و سیتروئن، مدیران این شرکت، مذاکره با شرکت پنهارد را آغاز کردند.
مدیران ارشد این شرکت امیدوار بودند، تا بتوانند از دانش طراحان و مهندسین شرکت خودروسازی پنهارد، در زمینه تولید اتومبیلهای سایز متوسط، به منظور تکمیل روند تولید خودروهای کوچک و ارزان خود، استفاده کنند، که تا حدی نیز موفق بودند.
مدیریت فیات
در سالهای پایانی دهه ۱۹۶۰ میلادی، شرکت فیات شروع به خریداری سهام شرکت سیتروئن نمود. تا سال ۱۹۷۱ این شرکت ایتالیایی از سهامداران اصلی این شرکت بشمار میآمد. با شروع بحران نفتی سال ۱۹۷۳ که باعث ضرر و کاهش ناگهانی ارزش سهام این شرکت شد، فیات شروع به فروش سهام خود در این شرکت نمود و در نهایت در سال ۱۹۷۶ کمپانی فیات مشارکت خود با این شرکت را، منحل اعلام کرد. با جدایی از فیات، شرکت سیتروئن بار دیگر در آستانه ورشکستگی قرار گرفت.
مدیریت پژو سیتروئن
مدل های موجود این خودروسازی